پرچم آمریکا

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/01/05
بازدید: 4071
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پرچم مانند نام هرکشور نشان دهنده هویت کشور و بیان کننده شرایط جغرافیایی، فرهنگی و حوادث سرنوشت ساز یک ملت است و نقش زیادی در آرمان‌ها و چگونگی نگرش سیاسی مردم دارد. پرچم آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست و مانند هر کشوری از ترکیب رنگ‌های مختلف به منظور اهداف آرمانی استفاده کرده است.

پرچم آمریکا

تاریخچه پرچم آمریکا

اینکه اولین پرچم غیر‌رسمی آمریکا را چه کسانی ساخته‌اند به طور دقیق مشخص نیست. جان پل جونز فرمانده نیروی دریای در جنگ استقلال آمریکا ادعا کرد اولین پرچم آمریکا 6 نوار سفید و 7 نوار قرمز در دسامبر 1775 بر روی کشتی برافراشته شد. طراح اولین پرچم رسمی آمریکا مشخص نیست و بسیاری از مورخان بر این باورند که فرانسیس هاپکینسون نماینده کنگره آمریکا این پرچم را طراحی کرده بود. چیزی که به نظر می رسد این است که او یک پرچم برای توپخانه ، یکی برای نیروی زمینی و همچنین نیروی دریایی طراحی کرده بود. بنابراین اولین پرچم رسمی آمریکا از سال 1775 طراحی شد و تا به امروز 26 مرتبه تغییر کرد. در سال 1777 در دومین کنگره قاره ای که از رهبران مستعمره تشکیل شده بود لایحه پرچم تصویب شده و مشخصات آن تعیین شد. علت انتخاب 14 ژوئن به عنوان روز پرچم، به مناسبت بزرگداشت همین تصمیم کنگره قاره ای است.

کاخ سفید - معرفی محل کار و اقامت رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا

مشخصات پرچم آمریکا

این پرچم از 13 باند سفید و قرمز تشکیل شده است که خط های بالا و پایین قرمز هستند این 13 راه راه نشان دهنده 13 مستعمره ای است که اولین بار ضد امپراتوری بریتانیا قیام کردند و منجر به استقلال آمریکا گردیدند. 13 ستاره نشان نیز شکل‌‌گیری ایالت متحده از این 13 سرزمین بود. با گذر زمان و پیوستن سرزمین‌های دیگر به آمریکا به شماره‌های ستاره‌های پرچم آمریکا اضافه شد.

پرچم کنونی آمریکا چگونه است؟

پرچم کنونی آمریکا 50 ستاره دارد که نشان از 50 ایالت این کشور می‌باشد. رنگ قرمز پرچم بیانگر سخت‌کوشی و شجاعت و رنگ آبی آن نشانه هوشیاری عدالت و استقامت بوده و سفید، نشانه پاکی و معصومیت است.

قانون پرچم

نخستین کوشش برای تدوین آیین نگه‌داری و محافظت از پرچم به سال 1920 باز می‌گردد. در سال 1923 همایشی در واشنگتن دی سی انجام شد و حداقل 60 گروه مختلف در آن شرکت کرده بودند. هر یک از این گروه ها برای خود آیین و آدابی برای محترم شمردن پرچم تصویب کردند. در نتیجه این جلسه در سال 1942 قانون آیین پرچم تصویب شد که جزئیات معیارهای نیمه برافراشتن پرچم را نشان داد انما در مورد تا کردن پرچم در این جلسه توضیحی داده نشد.

پرچم آمریکا

چند بند مهم قانون پرچم

  • زمانی که پرچم آمریکا فرسوده شود دیگر نمی‌توان آن را به عنوان سمبل ایالت متحده استفاده کرد. در هنگام فرسودگی باید آن را با یک پرچم نو با احترام تعویض نمود. انجمن کهنه سربازان جنگ خارجی آمریکا، انجمن پیشاهنگی پسران آمریکایی، لژیون سربازان آمریکایی معمولا در مراسمی ویزه پرچم های کهنه را می سوزانند. همچنین انجمن پیشاهنگی پسران و دختران هر خط و ستاره را به صورت انفرادی از بدنه پرچم جدا میکنند و به نوعی مراحل دوخت پرچم را به عقب باز می‌گردانند.
  • پرچم آمریکا تنها برای پاسخ به سلام رسمی یک کشتی خارجی پایین آورده می‌شود. این تصور که این بند قانون به دلیل حرک رالف رز در جریان بازی های المپیک تابستانی لندن  است غلط است.
  • پرچم آمریکا به هیچ عنوان نباید به منظور بقچه یا وسیله‌ای برای نگه‌داری اشیا استفاده شود.
  • پرچم نباید به عنوان پوشاک، روتختی، پرده و ... استفاده شود. همچنین نباید برای تزئین پرچم آن را جمع یا چین داد.
  • پرچم همیشه باید آزاد و رها باشد.
  • پرچم نباید هیچ گاه به صورت افقی یا مسطح حمل شود.
  • پرچم آمریکا را نباید هرگز سروته کرد. تنها زمانی که می‌توان آن را سروته کرد هنگام خطر می‌باشد.
  • زمانی که قصد نصب پرچم را دارید باید بخش یونیون آن سمت چپ قرار گیرد. 
  • از پرچم آمریکا نمی‌توان به عنوان تبلیغات استفاده کرد.

بسیاری از مردم آمریکا در مقابل خانه هایشان پرچ آمریکا نصب می‌کنند که این رسم به آغاز جنگ جهانی بازمی‌گردد. در سال 1861زمانیکه پرچم آمریکا از بلندای قلعه سامتر در کارولینای جوبی به زیر کشیده شد جنگ داخلی آمریکا شروع شد. در فردای آن روز خانه ها مدارس، مغازه ها در همه جای آمریکا پرچم این کشور را بالا بردند.

پرچم آمریکا

برافراشتن همیشگی 

تنها چند نقطه در جهان وجود دارد که پرچم آمریکا در آن همیشه برافراشته است. برخی از این اماکن مطابق قانون و برخی به فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا اه اهتزاز در می آید. در ادامه برخی از این مکان ها را معرفی می‌کنیم.

  • بنای یادبود تفنگ داران دریایی در شهرستان آرلینگتون، ویرجینیا
  • گرین بتل لکسینگتون در ماساچوست، مکانی که اولین بار با شلیکی انقلاب آمریکا آغاز شد.
  • کاخ سفید
  • قلعه مک هنری در بالتیمور که بنای یادبود ملی از نظر اهمیت آن در در جریان جنگ استقلال آمریکا با برتینیا نگاشته میشود.
  • در همه مبادی ورودی مرزهای آمریکا
  • در زمین های طاق یادبود ملی در پارک تاریخ ملی شهر ولی فورج ایالت پنسیلوانیا 

نکاتی که باید در مورد پرچم آمریکا بدانید:

در ادامه به موضوعاتی پیرامون پرچم آمریکا اشاره می‌کنیم.

نیمه برافراشتن

بر سر این که نیمه برهنه نگه داشتن پرچم مطابق قانون پرچم آمریکا چه زمانی مجاز است بحث و اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. اما به طور کلی این پرچم 60 روز برای مرگ رئیس جمهور و 30 روز برای مرگ معون رئیس جمهور نیمه افراشته خواهد بود.

پرچم آمریکا روی سطح ماه

در سال 1969 سه فضانورد طی ماموریتی قدم بر کره ماه گذاشتند و در سطح کره 6 پرچم آمریکا بر افراشتند. امروز 5 پرچم آمریکا بر روی کره ماه واقع شده است که به دلیل تابش اشعه فرابنفش رنگ و روی پرچم ها از دست رفته است و کاملا سفید شده است. با این حال ناسا به افرادی که بتوانند از مکان فرود آپولو 11 و پرچم آمریکا عکس برداری کنند جایزه 4 میلون دلاری هدیه خواهد داد.

 

پرچم آمریکا

کشته شدگان جنگ و پرچم آمریکا

در آمریکا در زمان خاکسپاری سربازان و درجه داران آمریکا چند سرباز با حرکت های دست و بدن به سمت چپ و راست چرخیده و یکی از نظامیان یک پرچم آمریکا به شکل مثلثی که ستاره ها و بخش آبی پرچم روی آن دیده شود تا می‌کنند و به بازماندگان و خانواده مقتول نظامی میدهند.

خارج از آمریکا

در خارج از آمریکا نیز گاهی پرچم آمریکا بر افراشته می‌شود. تاکنون در 4 منطقه این پرچم به اهتزاز در آمده است. قطب شمال، کوه اورست، کره ماه و قلعه در لیبی این چهار منطقه هستند.

حق نابود کردن پرچم

در آیین نامه ای گفته شده به منظور نابودسازی پرچم، یکی از محترمانه ترین راه ها پایان دادن به پرچم کهنه سوزاندن آن است.

نماد ملی آمریکا، عقاب نماد جنگ و صلح

همانند بسیاری از کشورها، آمریکا نیز از یک نماد ملی در پرچم خود استفاده می کند. نماد ملی آمریکا عقاب سفید است که پرچم آمریکا از این نماد، یک شاخه زیتون و یک چنگال و سیزده تیر در چنگال تشکیل شده است.          

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
جت لگ یا پرواز زدگی چیست | راه و روش های مقابله به آن
بیشتر بخوانید
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
باغ وحش تورنتو | قیمت بلیط + ساعت بازدید و ادرس + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.8 از 5 | از 100 کاربر