پرچم گرجستان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/17
بازدید: 15681

کشور گرجستان در شرق دریای سیاه و قاره‌های اروپا و آسیا، داخل منطقه قفقاز اوراسیا واقع شده است. پرچم کنونی گرجستان از دو رنگ قرمز و سفید شکل گرفته است و طرحی زیبا دارد. روی پرچم کشور گرجستان 5 صلیب به چشم می‌خورد که طرح آن‌ها روی پرچم سنت جورج نیز وجود دارد. «سنت جورج قدیس» حامی کشور گرجستان بود. طرح صلیب سنت جورج  نیز روی پرچم انگلستان قابل مشاهده است. طی آخرین تحقیقات محققی به نام «Gorgi Gabeskiria»، گفته می‌شود که 4 صلیب روی پرچم گرجستان در زمان حمله مغول به این کشور شکل گرفته است. در آن زمان برای کشور گرجستان پرچم جدیدی طراحی کردند که نمادی از صلیب اورشلیم برای صلیبیون در سرزمین مقدس بود. این پرچم با طرح یک صلیب مرکزی و چهار صلیب کوچک‌تر در چهار گوشه صلیب مرکزی به تصویب رسید. در ادامه مقاله قصد داریم تا شما را با تاریخچه و مفهوم پرچم گرجستان بیشتر آشنا کنیم، با لحظه آخر همراه باشید.

پرچم گرجستان

 

درباره کشور گرجستان

گرجستان از قسمت شمالی با کشور روسیه, از سمت جنوب با ارمنستان و ترکیه, از قسمت جنوب شرقی با جمهوری آذربایجان و از طرف غرب نیز با دریای سیاه مرز همسایگی دارد. این کشور از دیدنی‌ترین و زیباترین مقاصد گردشگری در جهان به شمار می‌رود. اکثر گردشگران و توریستان برای بازدید از این کشور جذاب و زیبا، سالیانه با تور گرجستان اقدام به سفر می‌کنند و از جاهای دیدنی گرجستان بازدید به عمل می‌آورند. همچنین آن‌ها اعتقاد دارند که در کشور گرجستان آرامش، حاصل خیزی، اصالت و امنیت به خوبی وجود دارد و این نعمت‌ها هدیه‌های ارزشمندی از طرف خداوند به مردم مهربان و مهمان‌نواز کشور گرجستان است.

سفری ارزان به کشوری اروپایی

پایتخت کشور گرجستان، شهر تفلیس است و جاذبه‌ های دیدنی تفلیس از معروف‌ترین جاذبه‌های گرجستان می‌باشد. مردم این کشور به زبان گرجی صحبت می‌کنند و دین آن‌ها مسیحی از شاخه کریستین ارتدکس است. تمام فصول برای سفر به این کشور دیدنی مناسب است؛ اما به دلیل آب و هوای قفقازی و سردسیر این کشور، بهتر است که فصل بهار را برای سفر به گرجستان انتخاب کنید و در آب و هوایی معتدل و خوب جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن بازدید نمایید.

گرجستان

 

پرچم گرجستان؛ طرح و شکل

همانطور که در مقدمه مقاله به آن اشاره کردیم، پرچم کشور گرجستان از 5 صلیب قرمز روی یک زمینه سفید رنگ، تشکیل شده است. طرح آن به گونه‌ای است که یک صلیب بزرگ در مرکز پرچم قرار دارد و 4 صلیب کوچک و یک اندازه در چهار گوشه آن به چشم می‌خورد. این پرچم دارای تناسب 2 به 3 است و از آن به عنوان پرچم غیرنظامی و پرچم شهروندی استفاده می‌شود. در 14 ژانویه 2004 پرچم کشور گرجستان به عنوان پرچم رسمی این کشور به رسمیت شناخته شد.

طرح پرچم گرجستان

 

معنای پرچم گرجستان

عناصر اصلی پرچم کشور گرجستان، طرح صلیب‌های روی آن می‌باشد که روی زمینه‌ی سفید رنگ شکل گرفته است. مردم کشور گرجستان به دین مسیحیت (از شاخه کریستین ارتدکس) معتقد هستند و ارادت خاصی به دین مسیحیت دارند. به علاوه مردم این کشور حضرت عیسی و حضرت مریم را جزو قدیسان می‌شمارند. این ارادت و اعتقادات مردم گرجستان در پرچم کشورشان نیز رخنه کرده و طرح صلیب روی پرچم، مذهبی بودن آن‌ها را به رخ جهانیان کشیده است. 5 صلیبی که روی پرچم کشور گرجستان طراحی شده‌ است، به 5 زخم عمیق روی بدن حضرت مسیح اشاره دارد. همانطور که قبل‌تر بیان کردیم، این پرچم، پرچم غیر نظامی و شهروندی کشور گرجستان می‌باشد و دیگر پرچم‌های نظامی این کشور، طراحی‌های متفاوتی دارند.

معنای پرچم گرجستان

 

نشان ملی گرجستان

نشان ملی کشور گرجستان الهام بخش از خاندان سلطنتی گراتیونی می‌باشد و قبل از سال 2004 میلادی نیز نشان رسمی دموکراتیک بوده است. در نشان ملی شاهد مردی هستید که سوار بر اسب سفیدی شده است. این شخص همان «جرجیس قدیس» از قدیسین مسیحی می‌باشد که قرن‌ها قبل از ظهور اسلام در این دنیا زندگی کرده است.  این مرد از شهدای مسیحی به شمار می‌آید و به «گیورکی مقدس» در کشور گرجستان مشهور می‌باشد. در افسانه‌های مسیحی کشتن اژدها و مار به آن مرد نسبت داده شده است.

جاهای دیدنی گرجستان - تماشای آثار نئو کلاسیک در کنار سواحل کم نظیر شهرهای تفلیس و باتومی!

بر سر نیزه وی یک علامت صلیب وجود دارد. در بالای این نشان، تاج سلطنتی کشور گرجستان به رنگ طلایی قرار گرفته و در زیر آن یک مستطیل قرمز رنگ دیده می‌شود که داخل آن، طرح جرجیس قدیس شکل گرفته است. دور چهره جرجیس قدیس هاله‌ای از نور قرار دارد که نشان از مقدس بودن او می‌باشد. به علاوه در دو طرف این نشان ملی، تصویر دو شیر طلایی به چشم می‌خورد، که گویی مستطیل قرمز رنگ را در دست گرفته‌اند. روی نوار سفید رنگ پایینی نشان ملی کشور گرجستان یک نوشته به زبان گرجی قرار دارد.

نشان ملی گرجستان

 

 پرچم گرجستان عکس؛ تاریخچه

حدود 22 سال پیش در تاریخ 9 آوریل سال 1991 که کشور گرجستان استقلال خود را از اتحاد جماهیر شوروی به دست آورد،  اولین پرچم خود را طراحی کرد. لازم به ذکر است که بعد از استقلال، اولین پرچم کشور گرجستان هیچ معنا و مفهومی نداشت، فقط از ترکیب و تلفیق چند رنگ در کنار هم تشکیل شده بود. اما بعد از آن و گذشت زمان چندین بار طرح پرچم کشور گرجستان تغییر کرد و حدودا بعد از انقلاب و آن پرچم بی‌معنا، یک پرچم با طرحی جدید طراحی کردند. پرچمی با زمینه زرشکی که در بالا سمت چپ آن مستطیلی سفید و مشکی رنگ وجود داشت.

پرچم گرجستان

 

عکس پرچم گرجستان

 سپس بعد از گذشت مدتی پرچم زرشکی رنگ اصلاح شد و جای خود را به طرح کنونی پرچم کشور گرجستان، که ترکیبی از رنگ‌های قرمز و سفید و 5 صلیب می‌باشد داد. طبق تاریخ و اولین نوشته‌ها، طراح این پرچم راهبی به نام «فرانسیسکن» است.

مردم گرجی از پرچم فعلی کشور گرجستان به مدت 4 سال به عنوان پرچم رسمی حزب جنبش ملی استفاده می‌کردند. رهبری این حزب به دست «میخائیل ساکاشویلی» بود، که این شخص رییس‌جمهور سابق کشور گرجستان می‌باشد.

تاریخچه پرچم گرجستان

 

در کشور گرجستان علاوه بر پرچم اصلی و ملی، از پرچم‌های دیگری نیز استفاده می‌شود. پرچمی به عنوان پرچم نظامی دریایی، پرچم نظامی زمینی و پرچم نظامی هوایی در رزمایش‌ها و حملات‌ احتمالی ارتش گرجستان به کار گرفته می‌شود.

 

گرجستان

 

سرود ملی گرجستان

در سال 2004 بعد از انقلاب گل سرخ (رز)، سرود ملی گرجستان و به فاصله 5 ماه از استعفای رئیس جمهور ادوارد شواردنادزه، توسط پارلمان گرجستان به تصویب نهایی رسید. این سرود به همراه نشان ملی و پرچم گرجستان به رسمیت شناخته شد. سرود ملی گرجستان یا "Tavisupleba" به معنای "آزادی" می‌باشد و توسط «زاخاریا پالیاشویلی»، پدر موسیقی کلاسیک گرجستان، ساخته شد. این سرود توسط ارکستر سمفونی گرجستان نواخته شد.

سرود ملی گرجستان

 

سخن پایانی
امیدواریم مطالعه این مقاله از سایت لحظه آخر، برای شما عزیران، توریست‌ها و گردشگران تور گرجستان مفید واقع شده باشد و به خوبی با پرچم کشور گرجستان آشنا شده باشید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.3 از 5 | از 102 کاربر