پرچم کشور ارمنستان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 9125
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پرچم کشور ارمنستان از پرچم‌های قدیمی در جهان به شمار می‌رود. طراحی پرچم کشور ارمنستان به صورت افقی است و از سه رنگ قرمز، آبی و نارنجی تشکیل شده است. پرچم هر کشور نماد آن کشور است و برای مردمان ساکن در آن کشور بسیار ارزشمند و قابل احترام است. جالب است بدانید که کشور ارمنستان اولین کشوری است که دین مسیحیت را به رسمیت شناخته است.

پرچم ارمنستان

درباره کشور ارمنستان

جمهوری ارمنستان کشوری محصور در خشکی‌ است و از لحاظ جغرافیایی در قفقاز جنوبی، در غرب آسیا و سرزمین‌های کوهستانی قرار دارد. این کشور از شرق با جمهوری آذربایجان و قره باغ، از شمال با گرجستان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران و نخجوان مرز مشترک و همسایگی دارد. مساحت این کشور 29800 کیلومتر مربع است و طی آخرین سرشماری بیش از 3 میلیون نفر جمعیت دارد. پایتخت کشور ارمنستان شهر ایروان است که به زبان ارمنی صحبت می‌کنند. ایروان از مهم‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ارمنستان محسوب می‌شود که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد. در زبان ارمنی به کشور ارمنستان هایاستان گفته می‌شود. علت این نام‌گذاری این است که بنیانگذار کشور ارمنستان و ملت ارمنی شخصی به نام هایک بوده است. این شخص (هایک) در 2500 سال پیش از تولد مسیح ملت ارمنی را در منطقه آرارات بنیانگذاری کرد.
طبق تاریخ و رویدادها کشور ارمنستان چندین بار مورد هجوم دولت‌های مختلف مانند ایران، عثمانی، روم، مغول‌ها، روس‌ها، تاتارها، اسکندرها و اعراب قرار گرفته است. بعد از تهاجم‌ها این کشور دستخوش تغییرات زیادی شده است. کشور کوهستانی ارمنستان در سال 1206 هجری خورشیدی طی عهدنامه‌ی ترکمانچای از ایران جدا شد و به روسیه پیوست. این کشور، کوهستانی به شمار می‌رود و دریاچه سوان که بلندترین دریاچه کوهستانی کوه قفقاز است، در این کشور جریان دارد. شعار ملی کشور ارمنستان ملت ما، فرهنگ ما می‌باشد و نام سرود ملی این کشور میهن ما است.

همه چیز درباره ارمنستان - اطلاعات جالبی که ممکن است درباره ارمنستان ندانید.

کشور ارمنستان

تاریخچه پرچم ارمنستان

اولین پرچم کشور ارمنستان به حدود 190 سال پیش از مسیح برمی‌‎گردد. پرچم ارمنستان در طول تاریخ به دفعات دستخوش تغییرات شده است. در سال ۱۹۹۱ کشور ارمنستان در پی فروپاشی شوروی به استقلال و آزادی خود رسید. در آن زمان پرچم کشور ارمنستان زمینه‌ای زرشکی رنگ داشت که دو عقاب با ستاره‌ای 8 پر روی آن خودنمایی می‌کرد. این پرچم توسط خاندان آرتاشسیان طراحی شده بود. بعد از تحت هجوم قرار گرفتن ارمنستان از طرف دولت‌های ایران، عثمانی، روسیه و.. سیاست این کشور تغییرات اساسی کرد. این تغییرات فقط در سیاست این کشور نبود و روی پرچم آن نیز تاثیر داشت و پرچم کشور ارمنستان نیز دستخوش تغییراتی شد.

کشور ارمنستان پرچم‌های متعددی را به خود دیده است، که تمام تغییرات آن‌ها بخاطر عوض شدن سیاست‌ها و سلسله‌ها بوده است. از انوع پرچم‌های دیده شده در این کشور می‌توان به پرچم خاندان روبنی، پرچم سلسله اشکانی ارمنستان، پرچم پادشاهی کیلیکیه، پرچم خاندان باگراتونی ارمنستان، پرچم خاندان هتومی، پرچم سلطنتی خاچن و پرچم خاندان لوزینیان اشاره کرد. تغییرات پرچم‌های کشور ارمنستان از سال 189 سال قبل از میلاد مسیح تا 1375 سال بعد از میلاد مسیح شکل گرفت و مورد استفاده قرار گرفت. در دوران معاصر نیز پرچم کشور ارمنستان تحت سلطه و نفوذ جمعی از ارمنیان پراکنده و ارمنستان غربی نیز تحت سلطه امپراتوری بیزانس و جمهوری دموکراتیک قفقاز قرار داشت. سلطه جویان در پرچم این کشور تغییراتی شکل دادند. در ادامه لازم است بدانید اولین پرچم کشور ارمنستان تحت عنوان اولین پرچم جمهوری ارمنستان در فوریه سال ۱۹۱۸ طراحی شد و از سه نوار افقی به رنگهای قرمز، آبی و نارنجی بود. 

تاریخچه پرچم ارمنستان

سپس بعد از گذشت چهار سال بعد از اولین پرچم، در سال ۱۹۲۲ با شکل گرفتن اتحاد جماهیر شوروی، پرچم این کشور از حکومت سوسیالیستی و کمونیستی شوروی برگرفته شد. بعد از تغییر پرچمی با پس زمینه‌ای قرمز رنگ با علامت داس و چکش روی آن درآمد. 

پرچم گذشته ارمنستان

این پرچم تا زمان فروپاشی شوروی عمر کرد و زمانی که فروپاشی شوروی در ۲۴ آگوست سال ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت، پرچم این کشور تغییر کرد. بعد از این تغییر در پرچم کشور ارمنستان تا به امروز تغییر دیگری شکل نگرفت. در حال حاضر پرچمی که در شکل زیر مشاهده می‌کنید پرچم اصلی کشور ارمنستان است و در دنیا ارمنستان با این پرچم به رسمیت شناخته شده است.

پرچم ارمنستان

طرح پرچم کنونی ارمنستان

رنگ‌های پرچم ارمنستان نشان دهنده سرگذشت پرماجرا و جالب این کشور است. پرچم مستطیلی شکل ارمنستان، نسبت یک به دو دارد. نوارهای رنگی این پرچم به صورت افقی است، که عرض آن‌ها به صورت یکسان می‌باشد. طراحی این پرچم شخصی به نام (stepan malkhasyants) بود، و این پرچم به صورت پرچم ملی به کار می‌رود. پرچم دیگری در این کشور وجود دارد که در وسط آن نماد ملی کشور ارمنستان قرار گرفته است. نشان ملی ارمنستان از یک عقاب و یک شیر بهم چسبیده تشکیل شده است. در این نماد شیر و عقاب با هم سپری را نگهداری می کنند. این پرچم نیز به علاوه پرچم فعلی کشور ارمنستان در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان یکی دیگر از پرچم‌های ملی ارمنستان به رسمیت شناخته شد.

نماد عقاب پرچم ارمنستان

دولت کشور ارمنستان پانزدهم ژوئن ماه را به عنوان روز ملی پرچم نامیده است. اولین سال برگزاری جشن روز ملی پرچم این کشور در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۱۰ میلادی اتفاق افتاد. علت این نامگذاری این است که قانون این پرچم در همچین روزی به تصویب رسید. در سالروز ملی پرچم ارمنستان می‌توانید این پرچم را در جای جای این کشور مشاهده کنید. همچنین در روزهای دیگری از سال مانند روز جهانی مادر، روز استقلال، روز سال نو، ایام کریسمس و روز یادبود زمین لرزه اسپیتاک این پرچم برافراخته می‌شود. پرچم ملی کشور ارمنستان در روزهای عادی نیز بالای ساختمان‌های نظامی، ساختمان‌های دولتی و حتی بالکن خانه‌ها به چشم می‌خورد.

روز ملی پرچم ارمنستان

مفهوم رنگ‌ها و نماد پرچم ملی ارمنستان

همانطور که می‌دانید این پرچم متشکل از سه نوار افقی به رنگهای قرمز، آبی و نارنجی است. برخی معتقدند رنگ قرمز پرچم نشانه خون سرخ سربازان و جنگجویان ارمنی است (که در طول تاریخ و جنگ‌های ارمنستان شرکت کرده‌اند)، آبی به نشانه آسمان آبی و رنگ نارنجی به مفهوم شجاعت و دلاوری مردم ارمنستان است. اما قانون اساسی جمهوری ارمنستان رنگ‌های این پرچم را این گونه تفسیر نمی‌کند. دولت جمهوری اساسی ارمنستان رنگ قرمز را نماد فلات داخلی، رشادت‌های مردم ارمنستان برای بدست آوردن آزادی، محافظت از اعتقادات دین مسیحیت می‌داند. این جمهوری رنگ آبی این پرچم را به نشانه آرزوی مردم ساکن در ارمنستان برای زندگی خوب در زیر آسمان آبی در سایه صلح و آرامش تفسیر کرده‌ است. در نهایت رنگ نارنجی پرچم طبق اعتقاد جمهوری اساسی ارمنستان نماد ذات سخت کوشی، استعداد و خلاقیت مردم ارمنستان است.

نماد رنگ‌های پرچم ارمنستان

سخن پایانی
امیدوارم مطالعه این مطلب از لحظه آخر، برای شما و توریست‌ها و گردشگران تور ارمنستان مفید باشد و به خوبی با پرچم ارمنستان آشنا شده باشید. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 100 کاربر