پرچم روسیه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 39589
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

پرچم هر کشور نماد فرهنگ و تمدن آن کشور است. کشور روسیه با وسعتی برابر با 17075400 کیلومتر مربع، به عنوان پهناورترین کشور جهان شناخته شده است. این کشور در شمال اوراسیا، آسیای شمالی و اروپای خاوری واقع شده و با دریاهای کاسپی، سیاه، بالتیک، اقیانوس آرام شمالی  و اقیانوش منجمد شمالی مرز آبی دارد. برای آشنایی بیشتر کافیست مقاله معرفی کشور روسیه رو مطالعه کنید. در ادامه مطلب با لحظه آخر همراه باشید تا شمارا با سرگذشت پرچم روسیه آشنا کنیم.

طرح و تاریخچه پرچم کشور روسیه

طرح پرچم روسیه به صورت افقی است و تشکیل شده از سه رنگ سفید، آبی و قرمز می‌باشد. این سه رنگ در پرچم روسیه از عرض یکسانی برخوردار هستند و قسمت بالایی پرچم رنگ سفید، قسمت وسطی رنگ آبی و در قسمت پایین رنگ قرمز است. این پرچم توسط شخصی به نام الکسی میخایلویچ طراحی شده، که در اوایل روی کشتی‌های تجاری روس نصب و استفاده شد و در سال 1696 میلادی آن را به عنوان پرچم رسمی روسیه معرفی کردند. اولین بار این پرچم روی کشتی جنگی (عقاب) برافراشته شد، تا فرق بین کشتی‌هایروس باکشتی‌های ترک و عرب مشخص شود. 

 

پرچم روسیه

 

در آن زمان روسیه حکومتی تزاری داشت. این پرچم حدود 300 سال عمر کرد و در این میان پرچم اولیه روس‌ها، توسط کشاورزان استپان رازین به آتش کشیده شد. بعد از آتش گرفتن این پرچم کمبود یک پرچم برای کشور حس می‌شد و پتر کبیر از بین 100 پرچم پیشنهادی به دولت، به احترام پدرش و علاقه خودش به هلند همان پرچم با سه رنگ آبی و قرمز و سفید را انتخاب کرد. 

پرچم کشورها - رنگ پرچم کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارند که در این مقاله می‌توانید با آنها آشنا شوید.

پرچ روسیه

 

در این میان لازم به ذکر است که از سال 1914 تا سال 1917 به دستور وزیر امور داخلی به پرچم یک طرح به شکل مربعی کوچک و طلایی رنگ در بالا وگوشه سمت چپ پرچم اضافه کردند. داخل این مربع طرح یک عقاب ایالتی که نماد وحدت پادشاه و مردم بود، وجود داشت.

پرچم ترکیه - حقایق جالب در رابطه با پرچم ترکیه

پرچم روسیه

 

از زمان قدیم که روسیه مثل الان به اتحاد نرسیده بود، این سنت روی این کشور بود که هر استان پرچم خود را داشت، اما از آن استفاده‌ای نمی‌شد. پرچم‌های استانی کشور روسیه فقط جنبه تجملاتی دارند. آن زمان استان‌های روسیه برای خود امپراطوری جداگانه داشتند. در حال حاضر نیز استفاده از این پرچم‌ها خارج از کشور روسیه معنای خاصی ندارد. نماد عقاب ایالتی، از عقابی دو سر طراحی شده است که روی سینه‌اش تمثیلی از جرجیس قدیس (که انگار اژدها را می‌کشد) نقش بسته است. این نماد در سرتا سر روسیه به یک رنگ واحد یعنی قرمز درآمد. جالب است بدانید در چنگال‌های این عقاب نمادهای حکومتی دیده می‌شود.

 

نماد عقاب ایالتی روسیه

 

سپس با روی کار آمدن حزب کمونیست و خلال در موجودیت شوروی، پرچم روسیه تزاری برکنار شد. بعد از گذشت حدود 300 سال، در سال 1917 میلادی و با انقلاب اکتبر و تاسیس جمهوری فدراتیو سوسیالیستی استفاده از این پرچم غیرقانونی تلقی شد و بعد از آن پرچم مشهور داس و چکش به رسمیت شناخته شد. طرح این پرچم به گونه‌ای بود که پس زمینه قرمز رنگی داشت، و عکس یک داس و چکش و یک ستاره با حاشیه‌ی طلایی، در بالا و گوشه سمت چپ آن قرار دیده می‌شد.

 

معرفی کشور روسیه - کشور روسیه از بزرگترین کشورهای آسیا است که می‌توانید در این مقاله اطلاعات کاملی از آن بدست آورید.

 

پرچم داس و چکش روسیه

 

این پایان داستان تغییرات پرچم روسیه نیست. بعد از پرچم معروف داس و چکش، با فروپاشی شوروی در سال 1991، طرح پرچم روسیه به زمان حکومت تزاری برگشت. با همان طرح آبی و سفید و قرمز. با این تفاوت که این بار رنگ آبی پرچم آبی آسمانی بود. نسبت طول به عرض این پرچم، نسبت یک به دو است. و بعد از گذشت دو سال و در سال 1993 رنگ آبی اسمانی این پرچم دوباره به رنگ آبی تیره برگشت. این پرچم بین مردم روسیه به «تری کالر|Three color» معروف است و امروزه به عنوان پرچم رسمی کشور روسیه شناخته شده است.

 

واحد پول روسیه - همه چیز درباره پول روسیه و ارزش آن در بازار جهانی

 

پرچم فعلی روسیه

 

ریشه پرچم روسیه

ریشه این پرچم، به ریشه و گرایش پرچم هلند (پرچم پادشاهی هلند) مرتبط است. در بالا به این موضوع اشاره کردیم که اولین پرچم روسیه روی یک کشتی برافراشته شد. سرمهندس این کشتی یک فرد هلندی بوده که از مجلس دوما و سران کشور روسیه درخواست یک پرچم و نماد می‌کند. تزار روسیه به خود سرمهندس دستور داد مسئولیت طراحی پرچم را به دست بگیرد. نام این سرمهندس میخایلویچ بود. سرمهندس هلندی برای طراحی پرچم روس از پرچم کشور خودش الهام گرفت.

واحد پول کشورها - برای سفرهای خارجی نیاز به دانستن واحد پول کشورهای مختلف واجبه!

ریشه پرچم روسیه

تفسیر رنگ‌های پرچم روسیه

معمولا رنگ‌ها معنا و نشانه‌های خاصی دارند و همانطور که در بالا گفتیم پرچم هر کشور نماد فرهنگ و تمدن آن کشور است. سه رنگ آبی و سفید و قرمز پرچم روسیه نیز به صورت زیر تفسیر می‌شود:

  • رنگ سفید: این رنگ به معنای صلح، شفافیت، آزادی و پاکی است.
  • رنگ آبی: این رنگ به نشانه‌ی نیت پاک، وفاداری، صداقت است.
  • رنگ قرمز: رنگ قرمز هم نماد عشق، جسارت، شجاعت و سخاوت است.

انواع پرچم‌های روسیه

جالب است بدانید پرچم امپراطوری که از سال 1858 تا 1896 بر افراشته بود به دستور الکساندر دوم ساخته شد. طرح این پرچم ترکیب سه رنگ مشکی زرد و سفید است. امروزه این پرچم در کاخ کاترین شهر پوشکین به چشم می‌خورد.

پایتخت کشورها - اطلاعات مربوط به پایتخت کشورها 

پرچم کاخ کاترین روسیه

پرچم مخصوص رییس جمهور روسیه همان پرچم روسیه با نماد عقاب ایالتی است. هرکجا این پرچم برافراشته شود یعنی رییس جمهور روسیه در آن مکان است.

تاریخچه پرچم ایران - تصاویر تمامی پرچم‌های ایران از ابتدا تا به امروز!

پرچم مخصوص رییس جمهور روسیه

 

پرچم مسکو، طرحی قرمز رنگ دارد که وسط آن تصویر جورج مقدس سوار بر اسب، که در حال کشتن اژدها است. 

 

پرچم مسکو

 

پرچم سنت پیترزبورگ روسیه طرحی با پس زمینه قرمز که وسط آن تصویری از لنگر کشتی هست. این نماد به دلیل ساخت اولین کارخانه کشتی سازی آنجا است.

 

پرچم سنت پترزبورگ

بزرگترین کشور جهان - آیا می دانید بزرگترین کشور جهان در کدام قاره قرار دارد؟

پرچم ناوگان جنگی کشور روسیه از سال ۱۷۲۰ تا سال ۱۹۱۸ و نیز از سال ۱۹۹۲ تا به حال.

 

پرچم ناوگان جنگی روسیه

 

پرچم نیروی دریایی کشور روسیه از سال ۱۷۲۰ تا سال ۱۹۱۸ و نیز از سال ۱۹۹۲ تا به حال.

 

پرچم نیرو دریایی روسیه

سخن پایانی
شاید مسافرانی که به روسیه سفر می‌کنند از دیدن پرچم‌های متفاوت روسیه تعجب کنند. امیدوارم مطالعه این مطلب از لحظه آخر، برایتان مفید باشد و سردرگمی شما در مواجه با انواع پرچم‌ کشور روسیه برطرف شود.

پرچم ایتالیا - برای آشنایی با پرچم ایتالیا و فهمیدن مفهوم رنگ‌های آن اینجا کلیک کنید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 101 کاربر