فستیوال های بلغارستان

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/21
بازدید: 1403
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

فستیوال‌های بلغارستان در شمار مهم‌ترین فستیوال‌های اروپای شرقی قرار دارند و تا کنون توانسته گردشگران بسیار زیادی را به سمت این کشور جذب کنند. شاید برای بعضی‌ها سوال شود که فستیوال چیست که باید گفت فستیوال به یک روز خاص یا یک جشن که مربوط به یک مناسبت خاص برپا می‌شود می‌گویند. برگزاری هر فستیوالی در هر منطقه فرهنگ و قدمت تاریخی آن مکان را نشان می‌دهد و امروزه این فستیوال‌ها جنبه گردشگری به خود گرفته‌اند.

فستیوال‌های بلغارستان

فستیوال گل رز

فستیوال گل رز معروف به خوش‌بو‌ترین فستیوال در بلغارستان است و شما در هنگام سفر به بلغارستان می‌توانید به بازدید آن بروید. از آن‌جایی که کشور بلغارستان در برداشت گل رز سابقه‌ای بسیار طولانی دارد پس هر ساله بعد از برداشت آن‌ها اقدام به برپایی این فستیوال معطر می‌کنند. با شرکت در فستیوال گل رز بلغارستان شما با سنت قدیمی برداشت این گل‌ها آشنا خواهید شد. شما می‌توانید دلیل معروف شدن کشور بلغارستان و معرفی این کشور به عنوان مکان زیبا برای گردشگران را به راحتی درک کنید.

همه چیز در مورد وارنا - دین، مذهب، سواحل زیبای وارنا همه و همه را در این مقاله جذاب بخوانید!

گل‌های رز در دره سرخ که در 200 کیلومتری شهر صوفیه قرار دارد کاشته می‌شوند و در هنگام شکفته شدن این گل‌ها در این مکان جشواره گل رز برپا خواهد شد. در این فستیوال شما شاهد تجمع مردمان بلغاری و افراد خارجی از سراسر دنیا خواهید بود. در این فستیوال علاوه بر روغن گیری از گل‌های رز در انتها یک دختر جوان را ملکه معرفی خواهند کرد و یان دختر جوان باید این رسم را به تمامی افراد نشان دهد. به این دلیل است که فستیوال گل رز در شمار معروف‌ترین فستیوال‌های بلغارستان که دارای محبوبیت زیادی هستند، قرار دارد.

فستیوال گل رز

‌فستیوال رقص آتش

یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها در کشور بلغارستان همین رقص بر روی آتش بوده که در گذشته‌های دور یا همان باستان این امر به نشانه پرستش خدای خورشید محسوب می‌شود. امروزه برخی از افراد ساکن منطقه استراندژا چنین کاری را انجام می‌دهند و اقدام به برپایی فستیوال رقص آتش می‌کنند. رقصیدن بر روی آتش به این صورت است که آن فرد باید بر روی زغال‌های سوزانده شده به دست رقاصندگان ماهر برقصد.

بدون شک فستیوال رقص آتش در دسته عجیب‌ترین و یا حتی می‌توان گفت وهم برانگیزترین فستیوال‌های بلغارستان قرار دارد. برگزاری فستیوال رقص آتش به طور معمول در روز سوم ژوئن است که این فستیوال به دو قدیس به نام کنستانتین و هلن برمی‌گردد. این فستیوال توانسته در میراث جهانی یونسکو مقام غیر عادی‌ترین مراسم را در فستیوال‌های بلغارستان بگیرد.

‌فستیوال رقص آتش

‌فستیوال گیلاس

به گفته گردشگران بهترین فصل برای سفر به کشور بلغارستان فصل تابستان است که در این فصل می‌توانید شاهد برگزاری فستیوال‌های زیادی از جمله فستیوال گیلاس شوید. فستیوال گیلاس هر ساله در شهر کیوستندیل در روزهای 24 و 25 ژوئن برگزار می‌شوند و در شمار بهترین فستیوال‌های بلغارستان قرار دارد.

کشور بلغارستان در میان سایر کشورهای جهان به باغ میوه مشهور است و در فستیوال گیلاس بلغارستان تعداد بسیار متنوعی گیلاس به نمایش گذاشته می‌شود. امروزه نماد شناسایی شهر کیوستندیل بلغارستان گیلاس است و فستیوال گیلاس از پر مخاطب‌ترین فستیوال‌های بلغارستان به شمار می‌‌رود.

‌فستیوال گیلاس

فستیوال ملی روژن

یکی دیگر از فستیوال‌های بلغارستان که هر چهار سال یک بار برپا می‌شود فستیوال ملی روژن است که این مراسم در چمنزارهای منطقه روزن برگزارمی‌شود. این منطقه در کوه‌های رودوپ جنوب بلغارستان قرار دارد و هدف از برپا کردن این مراسم رواج هنر رقص و آوازهای بلغاری است. برپایی فستیوال ملی روژن در روز دوم آگوست و به مدت دو روز خواهد بود.

نخستین باری که این مراسم برگزار شد مرز بین بلغارستان و عثمانی از قله روزن می‌گذشت و افراد دو روستا در سال 1898 به دور هم جمع شدند و عامل تشکیل چنین مراسمی که امروزه در شمار فستیوال‌های مهم در بلغارستان است همین افراد بودند. امروزه چنین مراسمی که در سال‌های پیش توسط افراد دو روستا برپا شدن سبب کشاندن بسیاری از گردشگران به کشور بلغارستان شده است. یکی از مهم‌ترین عناصر در این مراسم صدای آواز سازهای بادی در کشغور بلغارستان شناخته شده که مراسمی بسیار پر هیجان را می‌سازد.

سفر به کشور سرسبز اروپایی با جاذبه‌های دیدنی و سواحل جذاب!

فستیوال لباس ملی ژرونا

در کشور بلغارستان یک روستا به نام ژرونا وجود دارد که واقع درجنوب شرقی این کشور است. از سال 2014 به بعد هر سال در این منطقه یک جشن برگزار شد که همه افراد می‌توانستند به لباس محلی خودشان در این جشن حاضر شوند. هدف از برگزاری چنین جشنی احترام به فرهنگ و سنت افراد ساکن بلغارستان است و امروزه این جشن به یکی از پرمخاطب‌ترین فستیوال‌های بلغارستان تبدیل شده که هر ساله برگزار می‌شود.

اما شرکت کردن در این جشن یکسری قوانین خاص به خودش را دارد و فردی که اقدام به شرکت در این مجلس می‌کند موظف است که از این قوانین پیروی کند. برای شرکت در این جشن شما حتما باید لباس محلی بلغاری به تن کنید و استقاده از موبایل و دوربین فیلمبرداری ممنوع است. مدت زمان برپایی این مراسم در روز‌های جمعه، شنبه و یکشنبه در هفته آخر آگوست بوده و این فستیوال در میان مردمان بلغاری بسیار محبوبیت دارد.

فستیوال لباس ملی ژرونا

A تا جاز فستیوال

یکی از فستیوال‌های بلغارستان که در فصل تابستان برپا می‌شود فستیوال آ تا جاز است. این فستیوال هر ساله در شهر صوفیه بلغارستان به مدت سه روز برگزار خواهد شد که به عنوان شگفت‌انگیزترین فستیوال‌ها در کشور بلغارستان شناخته شده است. در این جشن نوازندگانی که در سبک جاز مهارت کافی دارند از سراسر جهان در این کشور جمع خواهند شد.

همچنین ورود به این فستیوال برای همه مردم به صورت رایگان است. با اینکه این فستیوال در سال 2011 آغاز شد اما تا امروزه و در این زمان کم توانسه محبوبیت زیادی در بین افراد سراسر جهان پیدا کند و آن را به عنوان یکی از بهترین فستیوال‌های بلغارستان بشناسند.

A تا جاز فستیوال

فستیوال بگلیکا

محل برگزاری فستیوال بگلیکا در کوهستان بگلیکا که در 30 کیلومتری شهر باتک است و هر ساله این مراسم در تابستان برگزار می‌شود. این فستیوال یکی از عجیب‌ترین فستیوال‌های بلغارستان شناخته شده و بسیار پرمعنا است. در این مراسم مردم و طبیعت با هم ارتباط برقرار می‌کنند و افراد حاظر در این مراسم با هم متحد هستند.

در فستیوال بگلیکا هنر، ورزش و طبیعت با هم تلفیق شده‌اند و همین ویژگی‌ها باعث تفاوت این جشن با سایر جشن‌ها در کشور بلغارستان نامیده می‌شود. البته ناگفته نماند با وجود این همه تفاوت در این فستیوال مردم ساکنین کشور بلغارستان علاقه بسیار زیادی به این جشن دارند. حضور افراد بسیار زیاد در این جشن باعث شده که این فستیوال به یک مراسم بسیار باشکوه تبدیل شود. به دلیل شرکت تعداد بسیار زیاد از افراد در این جشن و شکوه و عظمت، این مراسم مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

جاهای دیدنی صوفیه - زیباترین جاهای دیدنی در شهر صوفیه بلغارستان

فستیوال موسیقی پیرین

فستیوال موسیقی پیرین در شمار مجالس فرهنگی کشور بلغارستان قرار دارد و این جشن در کوه‌های ریلا و پیرین برگزار می‌شود. این فستیوال برای اولین بار در سال 1962 برپا شده و امروزه هر 5 سال یکبار برپا خواهد شد. از گذشته تا به امروزه شاهد محبوب‌تر شدن این فستیوال در بین مردم بلغارستان و حتی گردشگران از سراسر جهان هستیم. مردم بلغارستان در تلاش هستند تا این مراسم را هر چند باشکوه‌تر برگزار کنند تا از این فستیوال به عنوان میراث فرهنگی این کشور یاد شود.

در این فستیوال تمام خوانندگان جوان یا افراد قدیمی و دوستداران قوم‌نگاری شرکت می‌کنند و این مراسم را به یک جشن پرجنب و جوش تبدیل خواهند کرد. فستیوال پیرین که در تابستان برگزار می‌شود با اجرای آهنگ‌ها، رقص، پایکوبی، داستان گویی و سایر سرگرمی‌ها همراه است.

فستیوال موسیقی پیرین

فستیوال رقابت نی انبان ‌ها

یکی از جشن‌های سنتی و قدیمی که از زمان‌های دور در میان مردم بلغارستان رواج داشته فستیوال (International Bagpipe Festival in Gela)  رقابت نی انبان‌ها است. این جشن باشکوه در روستایی زیبا و سرسبز با مراتع پهناور به نام گلا برگزار می‌شود که هر ساله شاهد جمع باشکوهی از افراد از گروه‌های سنی مختلف که سرآمد هنر موسیقی و از کشورهای مختلف هستند، خواهد بود.

افراد حاظر در فستیوال رقابت نی انبان‌ها از کشورهای فرانسه، ژاپن، مجارستان و انگلیس هستند که در این مراسم فرهنگ سنتی و افسانه‌های قدیمی کوه رودوپ را برای حاظرین دیگر و تماشاچیان بازخوانی می‌کنند تا این فرهنگ کهن از بین نرود و بین اقوام زنده بماند و نسل به نسل بچرخد. فستیوال رقابتی نی انبان‌ها به علت شهرت جهانی و قدمت و محبوبیتش بین مردم و اقوام مختلف یکی از محبوب‌ترین فستیوال‌های بلغارستان است.

فستیوال رقابت نی انبان ‌ها بلغارستان

جشن لازاروان دختران

هر ساله در پارکی به نام آستارا زاگورای جشنی در چهار نوبت از سال برگزار می‌شود که در آن دختران و پسران جمع می‌شوند و همسر آینده خود را پیدا می‌کنند. این جشن لازاروان دختران نام دارد که در آن معمولاً افرادی از طبقه متوسط و پایین جامعه بلغاری به همراه خانواده خود شرکت می‌کنند. اگر کسی موفق به پیدا کردن زوج مناسب خود در جشن لازاروان دختران شود؛ در همین پارک مراسم ازدواجش را رسمی می‌کند. این جشن معمولا بین مسیحیان ارتودکسی که اعتقادی به روابط آزادانه قبل از ازدواج بین دختر و پسر ندارند صورت می‌گیرد.

پسران به افرادی که زوج مناسبی به آن‌ها معرفی کند مبلغی تحت عنوان هدیه می‌پردازند که بسته به سن و سال و مطعلقه بودن یا نبودن دختر متغیر است. معمولا این مبلغ از هفت هزار دلار شروع می‌شود و چون والدین دختران به تحصیل برای آن‌ها ارزش زیادی قائل نیستند از سن 15 سالگی دیگر اجازه تحصیل ندارند. پس آن‌ها را به شرکت در این جشن ترغیب می‌کنند.

جاهای دیدنی بلغارستان - آشنایی با زیباترین جاذبه‌های گردشگری بلغارستان!

جشن سوروا

جشن  سوروا (Surve) یک فستیوال بین‌المللی است که این جشن در حقیقت یک جشن بالماسکه محسوب می‌شود که هر ساله این جشن در کشور بلغارستان برگزار می‌شود و یکی از بهترین و معروف‌ترین فستیوال‌های بلغارستان شناخته و در میان مردم محبوبیت بسیار زیادی دارد. در گذشته این جشن به صورتی بوده که افراد با پوشیدن ترکیبی از لباس‌های مردانه یا زنانه و گذاشتن ماسک‌های ترسناک بر صورتشان سعی بر این داشتند که زمستان و ارواح شیطانی را فراری دهند.

این افراد از خودشان زنگوله آویزان می‌کردند و همچنین شمشیر و چوب به همراه خود داشتند و با همین تجهیزات این جشن را برپا می‌کردند. اما امروزه جشن سوروا یکی از بهترین فستیوال‌های بلغارستان و شادترین فستیوال‌های این کشور است. امروزه افراد بلغاری جشن سوروا را از نو ساختند و تصمیم به ادامه آن دارند تا شادی را در میان خودشان رواج دهند. اکنون بیش از 6000 نفر و 100 گروه از افراد نقاب‌دار که از سراسر کشور بلغارستان جمع می‌شوند تا این جشن را برپا کنند.

جشن سوروا

کارناوال شوخی و خنده گابرووو

اگر شما به طنز علاقه‌مند هستید کارناوال شوخی و خنده گابرووو بهترین گزینه برای شماست و حضور در این جشن می‌تواند به کل روحیه شما را عوض کند. این جشن مناسب هر سن و سالی خواهد بود و پر از طنزهایی است که می‌تواند خنده‌ای از ته دل را برای شما به ارمغان آورد. در هنگام برپایی این جشن تمام خیابان‌های اطراف پر از تماشاچیان می‌شود و در این هنگام شما می‌توانید از افراد مشهور و شخصیت‌های کارتونی دیدن کنید. در این کارناوال شما با رقص و پایکوبی سنتی بالکان روبه‌رو هستید و یک روز بی‌نظیر برای خودتان بسازید.

همه چیز در مورد بلغارستان - جاهای دیدنی، سواحل، شهرها و هر آنچه که می‌خواهید در مورد بلغارستان بدانید را در این مقاله بخوانید!

فستیوال شنای آب یخ

در روز 6 ژانویه هوای کشور بلغارستان بسار سرد و سوزناک است اما در این روز بسیاری از مردمان بلغاری آماده پریدن در رودخانه یخ زده می‌شوند. علت برگزاری چنین مجلسی به دلیل جشن مسیحیان ارتدوکس یا همان روز سنت جان باتیست یعنی همان حضرت زکریا است. بر اساس سنت کشیش در این روز یک صلیب را به داخل رودخانه می‌اندازند و مردان بلغاری برای در آوردن آن صلیب به داخل رودخانه می‌روند.

با اینکه سرمای هوا بالا و رفتن در آب یخ برای آن‌ها دشوار است باز هم همه با هیجان و لذت این کار تا انجام می‌دهند تا با هدف نهایی خود روبه‌رو شوند. در این هنگام با یک مسابقه روبه‌رو هستند. به این شکل که اولین مردی که بتواند صلیب را در رودخانه پیدا کند و آن را بیرون بیاورد کل سالی که در پیش دارد را به سلامت و خوش شانس سپری خواهد کرد.

فستیوال شنای آب یخ بلغارستان

کلام آخر

اگر در این روزها قصد دارید که به همراه خانواده یا دوستان به سفری بروید و کشور بلغارستان مقصد انتخابی شما است؛ حتما به صورتی برنامه ریزی کنید که در تاریخ فستیوال‌های بلغارستان به آن‌جا بروید تا با دیدن این جشن‌ها از سفر خود نهایت لذت را ببرید. در این صورت می‌توانید خاطرات خوبی از سفر خود بسازید و یاد و لذت این سفر تا همیشه همراه شما باشد. فستیوال‌های بلغارستان در کنار تفریحات این کشور بسیار لذت‌بخش خواهند بود.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 100 کاربر