فستیوال های معروف ارمنستان

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/26
بازدید: 2174
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر به دنبال جایی هستید که علاوه بر گشت‌وگذار در مراسمی هم شرکت کنید، پیشنهاد ما سفر به ارمنستان و جشنواره‌های ارمنستان است. با مطالعه راهنمای سفر ایروان شما می‌توانید با بخش‌های اعظمی از فرهنگ و آداب و رسوم این دیار آشنا شوید. مردمان ارمنستان بسیار شاد و باصفا هستند به همین خاطر در رویداد‌های مهم کشورشان را جشن‌هایی متنوع و شاد برگزار می‌کنند.
ارمنستان، بیش از 30 جشنواره مختلف دارد. برگزاری این جشن و پایکوبی‌ها، فضای خیلی سرگرم کننده‌ای را برای گردشگرانی که به آنجا سفر می‌کنند خواهد ساخت. انتخاب اینکه کدام یک از این جشنواره‌ها بهتر است، می‌تواند برای گردشگران سخت باشد. معرفی برخی از مهم‌ترین فستیوال‌های ارمنستان کمک زیادی در پیدا کردن مناسب‌ترین گزینه به شما می‌کند. در این مطلب به معرفی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فستیوال های ارمنستان

جذاب ترین فستیوال های ارمنستان

جذاب‌ترین فستیوال‌های ارمنستان می‌تواند هر شخصی را به وجد آورد تا به این کشور بیاید. سفر به این مرز و بوم، تجربیات و خاطره‌های قشنگی برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر شما فرد ماجرا‌جویی هستید قطعاً می‌خواهید درباره این جشنواره‌ها و سبک زندگی آن‌ها بیشتر بدانید. تماشای این برنامه‌ها مسلماً مسافرت شما را هیجان‌انگیز‌تر و با کیفیت‌تر می‌کند. بی‌تردید بازدید از این جشن‌ها، شما را در حد زیادی با فرهنگ آن‌ها آشنا می‌سازد پس در ادامه همراه ما باشید.

جشن ناواسارد

جشن ناواسارد، مانند عید نوروز ما ایرانی‌ها است. ناواسارد به اولین ماه در تقویم ارمن‌های باستانی گفته می‌شود. مردمان ارمنستان قدیم با رسیدن این ماه، شروع به جشن و پایکوبی می‌کنند. تاریخچه این جشن، باعث برگزاری مراسم‌های زیادی در گوشه و کنار کشور‌ می‌شود. پهلوان‌ها در این جشن با زورآزمایی قدرت خودشان را به نمایش می‌گذارند. مردم هم با شنیدن ساز و آواز سرود شادی سر می‌دهند. جشن ناواسارد همواره 11 آگوست در هر سال برپا می‌شود.

جشن ناواسارد ارمنستان

جشن عید پاک

مردمان ارمنستان بسیار با ایمان هستند. همین شرایط سبب شده است که عید‌های مسیحیت در میان فستیوال‌های ایروان مورد استقبال عموم قرار بگیرد. ارمنی‌ها این جشن را بسیار باشکوه برگزار می‌کنند زیرا جشن عید پاک از مهم‌ترین عید‌های آن‌ها است. تخم‌ مرغ رنگ کردن و دادن شکلات‌هایی به شکل حیوانات به کودکان از دیگر آداب این جشن به شمار می‌آید. مسیحیان این عقیده را دارند که عیسی مسیح بعد از به صلیب کشیده شدن، دوباره زنده شده است. عید پاک در اواخر مارس الی اوایل آوریل برپا می‌شود. 

جشنواره روز جهانی جاز در ارمنستان

ماه آوریل هر سال در ارمنستان جشنی به نام جشنواره جهانی جاز برگزار می‌شود. جشن جاز در اکثر کشور‌ها با حضور هنرمندان داخلی و خارجی همراه افرادی که علاقه‌مند به موسیقی هستند همانند ارمنی‌ها وجود دارد. موسیقی جاز دارای ریشه آفریقایی-آمریکایی و یک ژانر موسیقی است. دوستداران این مراسم از نقاط مختلف جمع می‌شوند و با وجود فرهنگ‌ها و زبان‌های متفاوت سعی دارند که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. 

جشنواره روز جهانی جاز در ارمنستان

جشنواره دلمه در ارمنستان

جشنواره تولما در کشور ارمنستان برای افرادی که به دنبال شکم‌گردی هستند و علاقه شدیدی به غذا‌هایی همچون دلمه، دارند گزینه مناسبی است. هر سال در اطراف معبد بسیار جذاب زوارتنوتس دوستداران غذا، گرد هم می‌آیند. شرکت کنندگان آن لحظات شاد و خوبی را در کنار هم می‌گذرانند و تا جایی که دلشان می‌خواهد دلمه میل می‌کنند. تولما یا همان دلمه، یک بشقاب سبزیجات است که یکی از غذا‌های رایج آن‌ها محسوب می‌شود. فستیوال تولما جشنی است که، بیش از 60 نوع مختلف از دلمه را با دستور پخت‌های گوناگون و قدیمی تهیه می‌نمایند.

جشنواره دلمه ارمنستان

جشنواره توت در ارمنستان

هر سال در تاریخ 7 ژوئیه جشنواره توت به عنوان یکی از فستیوال‌های ارمنستان برپا می‌شود. هدف از برگزاری این مراسم بالا بردن موقعیت گوریس برای جذب توریست و تقویت زندگی اقتصادی و اجتماعی این ناحیه است. استان سیون که با ایران هم‌ مرز است، در جای جای خود انواع مختلف شاه توت را می‌پروراند. شاه توت‌ها در آشپزی و مربا مورد استفاده قرار می‌گیرند. موسیقی‌های سنتی همراه با رقص محلی در این مجالس اجرا می‌شود. پذیرایی در این مجموعه رایگان است اما خرید سوغاتی و هدیه هزینه جداگانه دارد. 

جشنواره توت ارمنستان

جشنواره ورداور در ارمنستان

روز 8 ماه جولای هر ساله یکی دیگر از معروف‌ترین جشن‌های ارمنستان با نام وارداور برپا می‌شود. نام‌گذاری این جشن دارای دو هدف، یکی شکفته شدن گل سرخ و دیگری آب پاشیدن است. آب پاشیدن را به این معنا می‌دانند که عشق را در تمام کشور گسترش می‌دهند و به یاری آن عشق به جنگ مداوم خود با شیاطین می‌روند. جشن ورداور بسیار مورد پسند کودکان است. بچه‌ها آب را به نیت تبرک و تطهیر روی دیگران می‌ریزند و از این کار بسیار لذت می‌برند. شاید بیشتر افراد از اهمیت این مراسم آگاهی نداشته باشند اما استقبال آن‌ها به خاطر فرار از گرمای تابستان است. 

جشنواره ورداور ارمنستان

فستیوال بین المللی فیلم زردآلوی طلایی در ارمنستان

کسانی که علاقه‌مند به سینما هستند، هر ساله بین روز‌های هشتم تا پانزد‌هم جولای می‌توانند به ایران بیایند. دوستداران هنر در جشنواره‌ای به نام جشنواره زردآلوی طلایی شرکت می‌کنند. هدف اصلی برپایی چنین همایش‌هایی افزایش خلاقیت فیلم‌سازان و ارتباط آن‌ها با یکدیگر است. بیشتر موضوعات این نمایش‌ها حول زندگی روتین مردم، تجربیات و مشکلات انسانی و خصوصیات یک ملت می‌چرخد. 

فستیوال فیلم زردآلوی طلایی در ارمنستان

فستیوال  رنگ در ارمنستان

از دیگر مراسم‌های شگفت‌‌‌آور ارمنستان می‌توان به جشنواره رنگ اشاره کرد. نیمه ماه ژوِئیه زمان برگزاری این برنامه است اما تاریخ آن تغییر می‌کند. صبح همان روز تعدادی از ورزشکاران، جمعیتی را گرم می‌کنند تا برای دوییدن 5 کیلومتر آماده باشند. آن‌ها هنگام دویدن روی یکدیگر رنگ می‌پاشند و وقتی به خانه برمی‌گردند کاملاً رنگی هستند. جایزه نفیسی به سه آقا و سه خانم که زود‌تر از خط پایان عبور کنند، داده می‌شود.

فستیوال  رنگ ارمنستان

جشنواره تاراز در ارمنستان 

مردمان ارمنستان در انتخاب لباس بسیار خوش سلیقه هستند. اگر به لباس‌های محلی آن‌ها نگاهی کنید متوجه این قضیه خواهید شد. جشنواره تاراز، مراسمی برای به نمایش گذاشتن لباس‌های محلی این دیار است. هر سال در 14 آگوست، بهترین لباس‌های ارمنی در این مجالس برای علاقه‌مندان قرار داده می‌شود. فستیوال تاراز بدون رقص و آواز نیست در آن رقصنده‌های زیادی برای هنرنمایی می‌آیند تا این برنامه‌ها را شاد‌تر کنند. برای خرید سوغاتی با قیمت مناسب، لباس‌های محلی ارمنستان در این جشن‌ها را پیشنهاد می‌کنیم. 

جشنواره بالن ها در ارمنستان

ارمنستان در فصل تابستان هوای بسیار دل‌پذیری دارد، بنابراین اکثر جشنواره‌های ارمنستان در این فصل برگزار می‌شود. به همین خاطر اگر قصد مسافرت به این سرزمین را دارید بین 15 تا 18 سپتامبر بروید. جشنواره بالن ها در این روز‌ها شروع خواهد شد. آسمان آبی و فیروزه‌ای، بالن سواری را دو چندان لذت‌بخش می‌نماید. شما می‌توانید به فراز آسمان‌ها بروید و از آنجا تمام قسمت‌های ایروان را نظاره‌گر باشید.

جشنواره بالن ها در ارمنستان

جشن برکت انگور در ارمنستان

13 آگوست روزی است که، ارمنی‌ها این روز را به نام برکت انگور نام نهاده‌اند. جشن برکت انگور یکی از مراسم‌های مذهبی ارمنی‌ها محسوب می‌شود و بر این باورند که حضرت مریم این روز به آسمان عروج کرده‌ است. گردشگران بسیاری از این جشن استقبال می‌کنند و برای آن‌ها جالب و تماشایی به نظر می‌آید. شرکت کنندگان این برنامه از دست اسقف اعظم کلیسا بسته‌های انگور را به نشانه تبرک تحفه می‌گیرند. 

جشن برکت انگور در ارمنستان

جشنواره پشم چینی در ارمنستان

از دیگر جشنواره‌های بسیار جالب ارمنستان می‌توانیم به فستیوال پشم چینی گوسفندان اشاره کنیم. شرکت کنندگان در این مراسم بسیار قدیمی با سنت چندین ساله پشم چینی ارمنی‌ها آشنا می‌شوند. روستای سیونیک خات (Syunik’s Khot) محل برپایی این مراسم مهیج هر ساله در ماه ژوئن برقرار می‌گردد. رقص و پایکوبی پایه ثابت همه فستیوال‌های آن‌ها است. شما می‌توانی در طول این جشن از غذا‌ها و خوراکی‌های محلی این مرز و بوم هم نهایت لذت را ببرید. 

جشنواره پشم چینی در ارمنستان

جشنواره ماهی در ارمنستان

با برگزاری فستیوال‌ها در ایروان انواع مراسم‌ها و رسومات این دیار به نمایش عموم قرار می‌گیرد. مسیحیان ماهی را نماد مسیحیت می‌دانند. بنابراین در 11 آوریل هر سال به همین بهانه جمع می‌شوند و جشنی را تدارک می‌بینند که آن را فیستوال ماهی می‌نامند. سرآشپز‌های زیادی به اینجا می‌آیند و تمام هنر خود را به رخ می‌کشند. آن‌ها با پختن ماهی‌های لذیذ در این جشن از مهمانان پذیرایی می‌کنند. شهر ابوویان در منطقه کوتایک محل برگزاری این جشن باشکوه است. 

جشنواره ماهی در ارمنستان

فستیوال باربیکیو در ارمنستان

استان آختلا لوری (Akhtala, Lori Province) واقع در 180 کیلومتری ایروان محل برقراری فستیوال باربیکیو در ارمنستان است. اگر می‌خواهید مزه یک باربیکیوی خوشمزه را بچشید، توصیه می‌کنیم که این مراسم را از دست ندهید. جشنواره باربیکیو هر ساله در ماه آگوست اجرا می‌شود. مراسم پخت باربیکیو شما را با 4 نوع از خوروواتس آشنا می‌کند: باربیکیو روی آتش، تنور، روی منقل، چاله (باربیکیو گوسفند).

فستیوال باربیکیو در ارمنستان

فستیوال عسل در ارمنستان

دیگر جشنواره‌های معروف ارمنی‌ها فستیوال عسل است که مردم در دل طبیعت می‌روند و با رقص و آهنگ آن را برگزار می‌کنند. جشنواره عسل برای کسانی که مزه‌های شیرین را دوست دارند بسیار خوشایند خواهد بود. محل برپایی این برنامه‌ها در استان تاووش در شمال شرقی ارمنستان است. مردم در اینجا عسل و همچنین شهد انواع میوه‌های شیرین را می‌آورند و در آن عرضه می‌کنند. اگر به استان تاواش سفر کردید حتما از این مراسم شیرین بازدید کنید. علاوه بر آن از صومعه غارتسین در شهر دیلیجان و صومعه گوشاوانک هم دیدن نمایید. 

فستیوال عسل در ارمنستان

جشنواره هدیه ای از سیونیک در ارمنستان

گاهی اوقات جشنواره‌های ارمنی‌ها فقط جنبه تفریحی دارد، اما گاهی هم نشان از فرهنگ و مذهب این دیار است. مردمان استان سیونیک برای به نمایش گذاشتن صنایع دستی، غذا‌ها و لباس‌های محلی‌شان فستیوال هدیه‌ای از سیونیک را برگزار می‌کنند. امتداد این مراسم از میدان گریگور تا اول گوریس است. جشنواره سیونیک در واقع یه تیر و دو نشان می‌شود هم به نمایش گذاشتن آداب و رسوم و هم فروش اجناس خود به گردشگران را مد نظر دارند. مردمان ارمنستان از روی مهمان‌نوازی و عادت از شما با خوراکی‌هایی همچون نان و نوشیدنی پذیرایی خواهند کرد.

جشنواره گاتا در ارمنستان

از اصلی‌ترین خوراکی سر سفره‌های ارمنی‌ها نان گاتا است. آرد، کره و شکر مواد اصلی این نان به شمار می‌رود اما مواد دیگری هم در طول پخت به آن اضافه می‌شود. جشنواره به همراه استقبال گرم و پذیرایی بی‌نظیر مردمان روستای خاچیک برگزار می‌گردد. زمان برپایی این مراسم در 21 سپتامبر با به همراه داشتن موسیقی و ساز اجرا می‌شود. اطراف این جشنواره جاهای دیدنی دیگری همچون موزه، کلیسا‌هایی مانند: ختاککراتس و خارکف وجود دارد. پیشنهاد ما را برای دیدن از این مکان‌های جالب و تاریخی فراموش نکنید.

جشنواره گاتا در ارمنستان

جشنواره تفریحات ماجراجویانه در ارمنستان

از جدید‌ترین جشنواره‌های ارمنستان که هر ساله در تاریخ 27 جولای برگزار می‌شود می‌توان از جشنواره تفریحات ماجراجویانه یاد کرد. محل برپایی این مراسم در پارکی محافظ شده در استان تاواش است. افرادی که به دنبال کشف و کارهای هیجان‌انگیز هستند از نقاط مختلف ارمنستان و سایر کشور‌ها در این مکان جمع می‌شوند. در ارمنستان تفریحاتی نظیر کوهنوردی، کمپ، پاراگلایدر و... را می‌توانید امتحان کنید. موارد ذکر شده گزینه خوبی برای علاقه‌مندان به ورزش‌ و مسابقه است زیرا، بعد از پایان رقابت از برندگان تقدیر به عمل می‌آید. 

جشنواره تفریحات ماجراجویانه در ارمنستان

جشنواره هندوانه در ارمنستان

هندوانه از جمله میوه‌هایی است که در فصل تابستان بسیار مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد. بنابراین تابستان در ایروان هم بهانه خوبی برای برگزاری فستیوال هندوانه است. جشنواره هندوانه هر ساله در ماه جولای توسط شهرداری شهر، کنار دریاچه سوان برپا می‌گردد. مردم علاوه بر اینکه در این مراسم به شادی و نشاط می‌پردازند با خوردن هندوانه‌ از گرمای تابستان هم می‌کاهند. افراد با ذوق و سلیقه اینجا شروع به حکاکی روی هندوانه می‌کنند و در آخر به برگزیده‌ها از طرف شهرداری هدیه داده می‌شود.

جشنواره هندوانه ارمنستان

جشنواره نان در کوه ارمنستان

برگزاری این جشنواره‌ها در کنار جاذبه‌های گردشگری ارمنستان بر جذابیت این کشور افزوده است. یکی از انواع دیگر این جشن‌ها، جشن نان گفته می‌شود که در 13 ژوئن هر سال در کوه برپا می‌کنند. هدف از این مراسم نشان دادن ارزش نان و نحوه تهیه آن است نان در این مکان‌ها پخته و در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرند. همچنان که از این جشن بازدید می‌کنید علاوه بر نان ستنی با غذاهای محلی نیز پذیرایی می‌شوید.

جشنواره نان در ارمنستان

کلام آخر 

ارمنستان کشوری مذهبی اما در عین حال شاد است. از این رو مقصدی عالی برای گردش و تفریح محسوب می‌شود. در فستیوال‌های این کشور، فرهنگ و آداب مردم شهرهای مختلف ارمنستان به خوبی نمایان است. در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه شما را با جشنواره‌های مشهور ارمنستان آشنا کنیم. فستیوال‌هایی که می‌تواند سفر شما را مهیج و سرگرم کننده‌تر کند. اگر به دنبال یک سفر و استراحتگاه شاد و متنوع می‌گردید، حتما به این دیار سری بزنید.  

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
فاصله مشهد تا تهران و سایر شهرهای مهم ایران
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر