کشور مراکش

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/07/14
بازدید: 38

شاید عجیب باشد اما فاصله‌ی مراکش با اروپا کم‌تر از دو ساعت با کشتی است. به دلیل همین نزدیکی هم فرهنگ مردم مراکش به اروپایی‌ها شباهت دارد. البته فرهنگ این کشور با دین اسلام هم تلفیق شده و مغرب اکنون به یکی از مدرن‌ترین کشورهای آفریقایی تبدیل شده است. البته که این کشور جذاب و مسافرپسند به غیر از فرهنگ غنی به بازارهای رنگارنگ و سواحل بکر خود نیز شهرت دارد. در این مقاله به ارائه توضیحاتی راجع به این مقصد می‌پردازیم.

کشور مراکش

آشنایی اولیه با مشخصات مراکش

مراکش شمالی‌ترین کشور قاره آفریقا به حساب می‌آید که از شمال مرز دریایی با اسپانیا و جبل‌الطارق دارد. همچنین این کشور از جنوب با صحرای غربی و از شرق با الجزایر همسایه است. این کشور 446 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که معادل بیش از دو برابر استان کرمان در ایران است. این کشور در سال 2024 حدود 38 میلیون نفر جمعیت دارد. با این حال به دلیل شرایط آب‌وهوایی پراکندگی جمعیت در مراکش کمی متفاوت است.

شرایط آب‌وهوایی مراکش چگونه است؟

مراکش به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، از تنوع آب و هوایی قابل توجهی برخوردار است. در مناطق ساحلی، آب و هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل حاکم است. در حالی که در مناطق کوهستانی اطلس، زمستان‌ها سرد و برفی بوده و تابستان‌ها خنک‌تر است. مناطق مرکزی کشور نیز از آب و هوای خشک و نیمه‌خشک برخوردار هستند. به طور کلی، بهترین زمان برای سفر به مراکش، فصل بهار و پاییز است که هوا معتدل‌تر بوده و از رطوبت کمتری برخوردار است.

محبوب ترین تورهای آفریقا در لحظه آخر

مهم‌ترین و پر جمعیت‌ترین شهرهای مراکش که باید ببینید!

به دلیل شرایط آب‌وهوایی مراکش، بیشتر شهرهای مهم و پرجمعیت این کشور در اطراف سواحل غربی این کشور قرار دارند. از جمله این شهرها می‌توان به رابط، کازابلانکا، فاس، تمارا و الجدیدا اشاره کرد. در لیست زیر راجع به هر یک از این شهرهای مهم مراکش توضیحاتی را به شما ارائه می‌دهیم:

کازابلانکا

کازابلانکا، بزرگ‌ترین و پویاترین شهر مراکش است که به عنوان قلب اقتصادی این کشور شناخته می‌شود. بندر مهم کازابلانکا، مسجد حسن دوم با معماری باشکوه و کلیسای جامع نوتردام از جمله جاذبه‌های اصلی این شهر هستند. کازابلانکا تلفیقی از مدرنیته و سنت است و ترکیبی جذاب از فرهنگ‌های مختلف را در خود جای داده است. این شهر با فیلم مشهوری که به نام آن ساخته شده، در سراسر جهان شهرت دارد.

شهر کازابلانکا

رباط

رباط، پایتخت سیاسی مراکش و شهری مدرن با ساختمان‌های اداری، مراکز فرهنگی و دانشگاه‌ها است. برج حسان، دیوارهای قدیمی و قلعه کاسبه از جمله آثار تاریخی مهم رباط هستند. این شهر به دلیل موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به شهرهای تاریخی دیگر، مقصد مناسبی برای گردشگران است.

شهر رباط مراکش

جاهای دیدنی مراکش - جاذبه های مسحور کننده کشور مراکش !

فاس

فاس، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مراکش و مرکز مذهبی و فرهنگی این کشور است. دانشگاه قرون وسطایی قرویین در فاس، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است. بازار سنتی فاس با کوچه‌های پیچ در پیچ و مغازه‌های کوچک، تجربه‌ای منحصر به فرد را برای گردشگران فراهم می‌کند.

شهر فاس در مراکش

مراکشی

مراکشی، شهری تاریخی با معماری زیبا و بازارهای سنتی رنگارنگ. مسجد کوتوبیه، کاخ الباهی و باغ‌های مجربل از جمله جاذبه‌های اصلی مراکش هستند. این شهر به دلیل رنگ قرمز ساختمان‌هایش، به شهر سرخ نیز معروف است.

مراکشی یا شهر سرخ در مراکش

مکناس

مکناس، شهری با دیوارهای بلند و دروازه‌های عظیم که به شهر آبی مراکش نیز معروف است. مکناس در گذشته پایتخت مراکش بوده و از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است. باغ‌های مجربل و مسجد الکبیر از جمله آثار تاریخی مهم مکناس هستند.

شهر مکناس در مراکش

اگادیر

اگادیر، شهری ساحلی با آب و هوای معتدل و سواحل زیبای اقیانوس اطلس. اگادیر به دلیل امکانات تفریحی و هتل‌های لوکس، مقصد محبوب گردشگران اروپایی است. قلعه اگادیر و مسجد محمد الخامد از جمله جاذبه‌های این شهر هستند.

شهر اگادیرمراکش

طنجه

طنجه، شهری بندری در شمال مراکش که به دلیل موقعیت استراتژیک خود از اهمیت تاریخی برخوردار است. طنجه در طول تاریخ به عنوان نقطه تلاقی فرهنگ‌های مختلف بوده است و آثار تاریخی و فرهنگی متنوعی در این شهر وجود دارد.

 تاریخچه‌ی مراکش؛ از دوران قبل اسلام تا به حال

در دوران کهن قبایل مختلفی مانند آمازیغ‌ها ادعای تسلط روی تمامی شمال آفریقا را داشتند. جایی که سایر قبایل همچون فنیقی‌ها و کارتاژی‌ها نیز حضور داشتند. اما هیچ یک از این قوم‌ها به علت ایستادگی در مقابل سایرین توانایی تسلط کامل بر این منطقه را نداشتند. در سال 665 میلادی (50 قمری) با دعوت اسلام تمامی این قوم‌ها به دین اسلام گرایش پیدا کردند. در سال 170 هجری قمری با فرار یکی از نوه‌های امام حسن مجتبی (ع) به نام ادریس ابن عبداالله از حاکمان عباسی و پذیرفتن وی به عنوان امیرالمومنین در مغرب، نخستین دولت شیعی ادریسیان در این کشور بنا شد.

تاریخ مراکش از قبل اسلام

تاریخ معاصر و اعلام استقلال مغرب از بیگانگان

از سال 1873 تا 1912 مراکش همچنان قدرت خود را علیه کشورهای استعمارگر دنیا حفظ کرده بود. فرانسه در همین سال‌ها استقلال الجزایر و مراکش را تحت الشعاع قرار داد. اما مردم مراکش علیه این استعمارگری قیام کرده و مانع از سلطه فرانسویان شدند. در سال 1927 میلادی محمد پنجم به عنوان یکی از مخالفین فرانسه بر تخت سلطنت نشسته و حمایت مردم رو پشت سر خود می‌بیند.فرانسه هم برای اینکه استقلال کشور مغرب را به رسمیت نشناسد مخالفین وی را که در راس آن الجلاوی بود را علیه محمد پنجم تجهیز کردند. در پی این تلاش‌ها محمد پنچم به ماداگاسکار تبعید شد. اما پس از گذشت چند سال و قیام سایر ملت‌ها از جمله الجزایر علیه فرانسه سرانجام در سال 1955 میلادی با بازگشت محمد پنجم و عقب نشینی استعمارگران، استقلال مراکش تصویب شد.

زلزله مراکش و اتفاقات فاجعه‌بار آن

زلزله مهیبی که اخیرا مراکش را لرزاند، فاجعه‌ای انسانی به بار آورد. این زمین‌لرزه قدرتمند که در مناطق کوهستانی رخ داد، باعث ویرانی گسترده روستاها، تخریب ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها و متأسفانه جان باختن و مجروح شدن هزاران نفر شد. شدت این حادثه به حدی بود که حتی در شهرهای بزرگ مانند مراکش و کازابلانکا نیز احساس شد. عملیات امداد و نجات برای یافتن بازماندگان زیر آوار و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان همچنان ادامه دارد. این حادثه تلخ، همبستگی جهانی را برانگیخته و بسیاری از کشورها برای کمک به مردم زلزله‌زده مراکش اعلام آمادگی کرده‌اند.

حکومت سیاسی و کشمکش‌ها در عصر معاصر

ساختار سیاسی دولت مراکش به این صورت است که به دلیل مقدس بودن پادشاه محمد ششم در این کشور، شخص مذکور بالاترین رتبه سیاسی و مذهبی را در مملکت دارد. پادشاه می‌تواند بدون در نظر گرفتن تعداد کرسی‌ها در دو مجلس این کشور نخست وزیر را شخصا انتخاب کند.

درگیری‌های دیرینه با صحرای غربی

مانند بسیاری از کشورها که با همسایگان خود مشکلات زیادی دارند، مراکش نیز همواره کشمکش‌های زیادی با صحرای غربی همسایه خود داشته است. در واقع مراکش ادعا می‌کند نقشه صحرای غربی باید ضمیمه‌ی کشور مغرب شود. این کشمکش‌ها از سال 1973 در پی اعلام استقلال صحرای غربی توسط جبهه‌ی پولیساریو آغاز شد و تا به امروز هم ادامه دارد.

 فرهنگ مردم مراکش به چه صورت است؟

فرهنگ مردم مراکش، آمیزه‌ای غنی از سنت‌های باستانی بربر، تأثیرات اسلامی و نفوذ فرهنگ‌های مختلفی است که در طول تاریخ به این سرزمین آمده‌اند. مهمان‌نوازی از ویژگی‌های بارز مردم مراکش است و آن‌ها با رویی گشاده از مهمانان خود استقبال می‌کنند. چای نعناع، یکی از مهم‌ترین آداب اجتماعی است و در هر موقعیتی، از دیدارهای خانوادگی گرفته تا جلسات کاری، سرو می‌شود. موسیقی و رقص‌های سنتی، بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره مراکشی‌هاست و در جشن‌ها و مراسم مختلف به نمایش گذاشته می‌شود. صنایع دستی مانند فرش‌های دست‌بافت، سفالگری و فلزکاری نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و نشان‌دهنده‌ی مهارت و خلاقیت هنرمندان مراکشی هستند. اسلام دین رسمی مراکش است و تأثیر عمیقی بر فرهنگ و سبک زندگی مردم این کشور داشته است. با این حال، آداب و رسوم بربر نیز همچنان در برخی مناطق مراکش زنده است و به فرهنگ این کشور رنگ و بوی خاصی بخشیده است.

آداب و رسوم مردم مراکش

جشن‌ها و فستیوال‌های سالانه مراکش

مراکش سرزمینی رنگارنگ و پرشور است که در طول سال میزبان جشن‌ها و فستیوال‌های متنوعی است. از جشنواره‌های موسیقی سنتی و محلی گرفته تا مراسم مذهبی و جشن‌های برداشت محصول، هر گوشه از این کشور در طول سال میزبان جشن‌هایی است که نمایانگر فرهنگ غنی و متنوع مراکشی‌ها است. فستیوال گل رز قلعه مکونه، ماراتن ماسه‌ها، فستیوال موسیقی مقدس جهان در شهر فس و جشنواره موسیقی جهانی و ناوا در صویره از جمله معروف‌ترین فستیوال‌های مراکش هستند. این جشن‌ها فرصتی عالی برای تجربه فرهنگ و آداب و رسوم مردم مراکش و کشف زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این کشور است.

فستیوال‌ها و رویدادهای مهم مراکش

مردم مراکش به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

زبان رسمی کشور مراکش عربی است، اما در واقعیت، تنوع زبانی در این کشور بسیار بالاست. عربی مراکشی که به آن دارجه نیز گفته می‌شود، گویشی از زبان عربی است که در مکالمات روزمره مردم مراکش استفاده می‌شود و به دلیل تأثیرات زبان‌های بربر و فرانسوی، تفاوت‌های آوایی و واژگانی بسیاری با عربی فصیح دارد. علاوه بر عربی، زبان‌های بربر نیز در مناطق مختلف مراکش به ویژه در مناطق کوهستانی اطلس، به عنوان زبان مادری مورد استفاده قرار می‌گیرند. زبان فرانسوی نیز به عنوان زبان دوم در مراکش آموزش داده می‌شود و در محیط‌های آموزشی، تجاری و دولتی کاربرد گسترده‌ای دارد.

همه‌ی دلایل مهم برای سفر به کشور مراکش

کشور مراکش به دلیل وجود سواحل زیبا، بافت شهری سنتی و برخی از جاذبه‌های مدرن به مقصدی دلخواه برای مسافران سراسر دنیا تبدیل شده است. با وجود این موارد مراکش می‌تواند به عنوان یک کشور شیعی و مسلمان مقصدی مناسب برای مسافران باشد. البته در صورتی که روابط دیپلماتیک ایران و مراکش مجددا برقرار شود.

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر