گوا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/06/06
بازدید: 119

اگر به کشور هند سفر کردید، بازدید از شهر بندری گوا را از دست ندهید. گوا، شهری زیبا در جنوب غربی کشور هند است که عده ای به‌اشتباه به آن جزیره گوا می گویند. این شهر بندری یکی از مشهورترین شهرهای هند محسوب می شود که سالانه میلیون ها گردشگر را از نقاط مختلف دنیا به‌سمت خود جذب می کند. اگر می خواهید با این شهر بندری بیشتر آشنا شوید، همراه ما باشید تا در خصوص اطلاعات کاربردی قبل از سفر مانند آب و هوا، جاهای گردشگری و تفریحات بیشتر بدانید.

شهر گوا

گوا کجاست؟ این شهر بندری را با جزیره اشتباه نگیرید!

گوا، شهری بندری و زیبا در غرب کشور هندوستان است که سواحلی زیبا در مجاورت دریای عرب دارد. این شهر به‌سبب برخورداری از جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی، شهرت زیادی در دنیا پیدا کرده و هر ساله، گردشگران زیادی از نقاط مختلف دنیا به این شهر سفر می کنند.

تاریخچه شهر گوا؛ قدمتی مربوط به 3 قرن پیش از میلاد

بر اساس تحقیقاتی که زمین‌شناسان و مورخان انجام داده‌اند، قدمت شهر گوا به 3 قرن پیش از میلاد بازمی‌گردد. در آن دوران این منطقه بخشی از امپراتوری ماریان بود. در سال 1312 میلادی، گوا تحت سلطه حکومت و سلطنت دهلی و خاندان های مهم هند قرار گرفت. واسکو دوگاما، دریانورد پرتغالی، در سال 1498 برای اولین بار توانست قاره آفریقا را دور بزند و به هندوستان برسد. پس از آن دسترسی کشورهای اروپایی به هندوستان راحت شد و در نهایت در سال 1510 میلادی، آلفونس دوآلبوکرک، دریانورد و ماجراجوی پرتغالی، اقدام به فتح بندرهای زیادی در کشور هند کرد که بندر گوا هم بخشی از آن بود. فتح شهر گوا، از نظر تجارت پرتغال با سایر کشورهای عربستان و آسیای جنوبی شرقی، اقدامی مهم محسوب شد. اگرچه این شهر مدت زیادی تحت تصرف پرتغالی ها بود؛ اما در نهایت، ارتش هند توانست گوا را مجدد از پرتغالی ها پس بگیرد.

موقعیت جغرافیایی گوا؛ بررسی مساحت و جمعیت

گوا در حاشیه غربی کشور هندوستان واقع شده و از سمت غرب به دریای عرب، از سمت جنوب و شرق به ایالات کارانتاکا و از شمال نیز به ایالات ماهاراشتارا محدود می شود. این شهر حدود 3702 کیلومتر مربع مساحت داشته و یک شهر بندری کم جمعیت به‌حساب می آید. شهر پانجیم یا پانجی، مرکز شهر گوا بوده که قدمت آن به دوران حکومت پرتغالی ها باز می گردد. جمعیت شهر گوا بر اساس آخرین سرشماری، حدود 1.400.000 نفر است.

موقعیت جغرافیایی گوا؛ بررسی مساحت و جمعیت

اطلاعات کاربردی شهر بندری گوا؛ فاکتورهایی که قبل از سفر باید بدانید

اگر می خواهید با تور هند راهی شهر بندری گوا شوید، بد نیست در خصوص اطلاعات کاربردی این جزیره، دانش لازم را کسب نمایید. جدول زیر، در یک نگاه اطلاعات ضروری برای سفر به گوا را در اختیار شما قرار می دهد.

زبان رسمی گوا

زبان محلی کونکانی و زبان هندی

واحد پول

روپیه هند

شماره تماس های ضروری

پلیس: 108

آتش‌نشانی: 100

آمبولانس: 101

اختلاف ساعت با تهران

2 ساعت و نیم جلوتر از تهران

فرودگاه بین‌المللی گوا

فرودگاه دابولیم گوا

 

آب و هوای گوا معمولا گرم و مرطوب است

شهر گوا به‌سبب بندری بودن، در اکثر روزهای سال آب و هوایی گرم و مرطوب دارد؛ اما با یک برنامه‌ریزی دقیق می توانید زمانی سفر کنید که این شهر در شرایط آب و هوایی معتدلی باشد. در جدول زیر می توانید آب و هوای گوا را در 4 فصل سال مشاهده نمایید.

فصل

دمای هوا

بارندگی

شرایط آب و هوایی

فعالیت‌های مناسب

زمستان (دسامبر، ژانویه، فوریه)

20-25

کم

معتدل و خشک، آسمان صاف

شنا، حمام آفتاب، گشت و گذار، ورزش‌های آبی

بهار (مارس، آوریل، مه)

25-35

متوسط

گرم و مرطوب، رطوبت بالا

تفریحات ساحلی، بازدید از بناهای تاریخی، جشنواره‌ها

تابستان (ژوئن، جولای، آگوست)

25-35

زیاد

بسیار گرم و مرطوب، بارندگی‌های موسمی

ورزش‌های آبی، خرید، استراحت در هتل

پاییز (سپتامبر، اکتبر، نوامبر)

25-30

متوسط

گرم و مرطوب، رطوبت کاهش می‌یابد

تورهای طبیعت گردی، بازدید از مزارع چای، جشن‌های محلی

 

پاییز و زمستان؛ بهترین زمان سفر به گوا

اگر می خواهید زمانی به گوا سفر کنید که این شهر آب و هوای معتدلی داشته باشد، پیشنهاد می کنیم پاییز و زمستان را انتخاب نمایید. در این بازه زمانی خبری از گرمای طاقت‌فرسای تابستان نیست و رطوبت هوا نیز کاهش پیدا کرده است. آب و هوای گوا در پاییز و زمستان، نسبتا خنک و دلپذیر بوده و برای تفریحات آبی هم مناسب است.

جاهای دیدنی گوا؛ تلفیقی از تاریخ و طبیعتی بکر

از جمله تفریحات جزیره گوا، بازدید از جاذبه های دیدنی و طبیعت بکر آن است. وقتی به این شهر بندری در هندوستان قدم بگذارید، می توانید به دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی آن بروید و از دیدن زیبایی های این شهر غرق لذت شوید. مهم ترین جاهای دیدنی گوا به شرح زیر است:

  • ساحل باگا :(Baga Beach) این ساحل یکی از محبوب‌ترین سواحل گوا بوده که به‌علت شب‌زنده‌داری، ورزش‌های آبی و بازارهای محلی مشهور است.
  • ساحل آنجونا :(Anjuna Beach) ساحل آنجونا ساحلی با مناظر صخره‌ای و مشهور به بازارهای هیپی و جشن‌های ماه کامل  است.
  • کلیسای بوم عیسی : (Basilica of Bom Jesus) یکی از معروف‌ترین کلیساهای گوا است که بقایای جسد سنت فرانسیس زاویه در آن نگهداری می‌شود.
  • کلیسای سنت کاتدرا :(Se Cathedral) این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسای گوا و یکی از نمونه‌های بارز معماری پرتغالی در هند است.
  • آبشار دودساگار :(Dudhsagar Waterfall) یکی از بلندترین آبشارهای هند که در مرز گوا و کارناتاکا واقع شده و مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای دارد.
  • قلعه آگوادا :(Aguada Fort) این قلعه، قلعه‌ای پرتغالی و مربوط به قرن هفدهم است که به خاطر مناظر دریایی بی‌نظیر و تاریخچه‌ نظامی که دارد معروف است.
  • معبد شری مانگوشی :(Shri Mangeshi Temple) این معبد، یکی از مهم‌ترین معابد هندویی در گوا است که به خدای شیوا اختصاص دارد.
  • بازار شبانه آرپورا :(Arpora Night Market) این بازار، بازاری پرجنب‌وجوش با فروشگاه‌های متنوع، موسیقی زنده و غذاهای محلی است که تجربه‌ای منحصربه‌فرد از فرهنگ گوا ارائه می‌دهد.
  • قلعه چاپورا :(Chapora Fort) قلعه‌ای تاریخی با منظره‌ای بی‌نظیر از سواحل گوا که به‌خاطر فیلم‌های بالیوودی و موقعیت استراتژیکش مشهور است.
  • جزیره دیوا :(Divar Island) دیوا، جزیره‌ای آرام و دور از هیاهو است که به فرهنگ بومی گوا و مناظر طبیعی بکرش شناخته می‌شود و یک تجربه اصیل و متفاوت از گوا را ارائه می‌دهد.

جاهای دیدنی گوا

حمل و نقل در گوا محدود است

از آنجایی که شهر بندری گوا، شهری کوچک و کم جمعیت است، سیستم حمل و نقل گسترده ای ندارد. به‌منظور تردد در این شهر می توانید از تاکسی های زرد رنگ استفاده کنید. این تاکسی ها در نزدیکی هتل و بازارهای مهم وجود دارند. هزینه این تاکسی ها، به‌صورت کیلومتری محاسبه می شود.

راه دوم استفاده از تاکسی های اینترنتی است که کم‌وبیش در این شهر وجود دارد. گردشگران حاضر در این شهر می توانند با نصب اپلیکیشن، از خدمات مربوط به این تاکسی ها بهره‌مند شوند.

در نهایت باید گفت، امکان اجاره دوچرخه یا خودرو در گوا فراهم است و گردشگران می توانند به صورت ساعتی یا روزانه، آن ها را رزرو نمایند. ریشکا، موتورهای معروف هندی، از دیگر وسایل حمل‌ونقل ارزان و اقتصادی در شهر گو است.

حمل و نقل در گوا

بهترین هتل های گوا؛ از اقتصادی تا لوکس

خوشختانه، شهر گوا، به‌عنوان یکی از شهرهای معروف کشور هند، هتل های باکیفیتی دارند و می توانید با خیال راحت، از نظر مسائل بهداشتی، در این هتل ها اقامت داشته باشید. در ادامه معروف ترین هتل های شهر گوا را مشاهده کنید.

نام هتل

تعداد ستاره

امکانات

جاذبه های نزدیک

تاج اکسوتیکا ریزورت و اسپا

5 ستاره

ساحل خصوصی، اسپا، استخر، رستوران لوکس، زمین گلف

ساحل بناولیم، ساحل کلووا، کلیسای بوم عیسی

هتل لیلا گوا

5 ستاره

ساحل خصوصی، اسپا، استخر، زمین گلف، زمین تنیس

ساحل موبور، ساحل کاولوسیم، قلعه کابو دی راما

دبلیو گوا

5 ستاره

ساحل خصوصی، اسپا، استخر، کلوب شبانه، رستوران لوکس

ساحل واگاتور، ساحل آنجونا، قلعه چاپورا

هتل رادیسون بلو ریزورت

5 ستاره

ساحل خصوصی، استخر، اسپا، رستوران

ساحل کاولوسیم، ساحل موبور، کلیسای بوم عیسی

هتل ریزورت ریو

5 ستاره

استخر، اسپا، رستوران، باشگاه ورزشی

ساحل باگا، قلعه چاپورا، بازار شبانه آرپورا

هتل ویوانتا بای تاج - فورت اگوادا

5 ستاره

ساحل خصوصی، استخر، اسپا، رستوران لوکس

ساحل سینکوریم، قلعه آگوادا، کلیسای بوم عیسی

هتل زوری وایت ساند

4 ستاره

استخر، اسپا، رستوران، دسترسی به ساحل

ساحل وایت سند، ساحل وارنکا، بازار محلی

هتل سنتیگو

4 ستاره

استخر، رستوران، سالن ورزشی، بار

ساحل باگا، ساحل کالانگوت، کلیسای سنت کاتدرال

هتل نئوپلاس

3 ستاره

استخر، رستوران، دسترسی به ساحل، پارکینگ

ساحل آنجونا، قلعه چاپورا، بازار آنجونا

هتل کلوب ماهیندرا وارکا

3 ستاره

استخر، رستوران، اسپا، سرگرمی کودکان

ساحل وارکا، ساحل کلووا، کلیسای بوم عیسی

هتل سول د گوآ

3 ستاره

استخر، رستوران، بار، نزدیک به ساحل

ساحل باگا، ساحل کالانگوت، بازار شبانه آرپورا

 

در سفر به گوا چه چیزهایی بخریم؟ سوغات شهر بندری گوا

اگر به شهر گوا سفر کردید، حتما سوغات این شهر را با خود به یادگار ببرید. یکی از مهم ترین سوغاتی های این شهر، کلاه های حصیری هستند که طرفدار زیادی هم دارند. علاوه بر آن، بدلیجات، چراغ‌خواب های تزئینی، دستبند، گوشواره و جاکلیدی از دیگر سوغات این شهر است. به‌طور کلی بیشتر سوغات این شهر را صنایع دستی و کالاهای سنتی تشکیل می دهد.

بهترین مراکز خرید گوا؛ از کجا سوغاتی بخریم؟

شهر گوا مراکز خرید متعددی دارد که گردشگران می توانند با مراجعه به آن ها، سوغاتی و یا کالاهایی که دوست دارند را خریداری کنند. مهم ترین و معروف ترین مراکز خرید گوا به شرح زیر هستند:

  • مرکز خرید مال دی گوا (Mall De Goa): این مرکز خرید، بزرگ ترین مرکز خرید گوا با مجموعه‌ای از برندهای بین‌المللی و محلی، سینما و فودکورت است.
  • مرکز خرید کاسولو مال (Caculo Mall): این مجموعه، مرکز خریدی با فروشگاه‌های متنوع، رستوران‌ها و یک سینما است. اگر به‌دنبال خرید پوشاک، لوازم الکترونیکی و سوغاتی هستید، به این مرکز خرید بروید.
  • مرکز خرید فینیکس مارکت‌سیتی (Phoenix Marketcity): یکی از بزرگ ترین مراکز خرید هند است که شامل فروشگاه های مختلفی می شود.
  • بازار تیتوس لین (Titos Lane Market): در نزدیکی ساحل باگا، یک بازار شبانه وجود دارد که انواع لباس و جواهرات دست‌ساز را می توانید در آن مشاهده نمایید.
  • بازار آنجونا (Anjuna Flea Market): یکی از معروف‌ترین بازارهای گوا است که روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود و انواع کالاهای دست‌ساز، پوشاک و جواهرات را عرضه می‌کند.

بهترین مراکز خرید گوا

معروف ترین غذاهای سنتی و محلی گوا

اگر به شهر گوا سفر کردید، تجربه چشیدن غذاهای این شهر هندی را از دست ندهید. البته پیشنهاد می کنیم حتما برای صرف غذا، به مکان های بهداشتی و رستوران های معروف بروید و به‌هیچ وجه از دست‌فروش ها غذا نخرید. معروف ترین غذاهای گوا به شرح زیر هستند:

  • ژاکوتی مرغ: در این غذا، مرغ با نارگیل، پیاز و ادویه‌هایی مانند دانه‌های خشخاش و فلفل کشمیری پخته می‌شود و طعمی بی‌نظیر ایجاد می‌کند.
  • پوی: در گوا، نان پوی از آرد گندم و مخمر تهیه شده و به عنوان یک نان محبوب مصرف می‌شود.
  • سورپوتل: مردم گوا در این غذا گوشت گاو یا جگر گوسفند را با ادویه‌های معطر سرخ می‌کنند و یک خوراک خوش‌طعم آماده می‌کنند.
  • مرغ کافریل: آشپزهای گوا مرغ را با فلفل سبز و ادویه‌های تند پرتغالی ترکیب و سرخ می‌کنند تا غذایی آتشین به نام مرغ کافریل درست کنند.
  • سوراک: این خوراک گیاهی در گوا با گوجه، پیاز، نارگیل و ادویه‌های مختلف پخته می‌شود و برای فصل‌های بارانی مناسب است.
  • کاری ماهی گوان: در این غذا، ماهی با سس نارگیل و کاری تند ترکیب می‌شود و به عنوان یک غذای محبوب در گوا شناخته می‌شود.
  • سانا: سانا نوعی کیک برنجی بخارپز است که از شیر نارگیل و برنج تهیه شده و در وعده‌های غذایی مختلف استفاده می‌شود.
  • پاتولا: مردم گوا برنج قرمز و برگ‌های تمبر هندی را برای پختن پاتولا ترکیب و بخارپز می‌کنند.
  • فیجوادا: این سوپ پرتغالی شامل لوبیا قرمز و گوشت گاو است که با شیر نارگیل و ادویه‌های تند تهیه می‌شود.

غذاهای محلی گوا را در این رستوران ها امتحان کنید

در صورت سفر به گوا، اگر خواستید غذاهای محلی آن را امتحان کنید، رستوران های زیر بهترین گزینه برای چشیدن این غذاهای محلی و خوش طعم هستند:

  • رستوران Gunpowder
  • رستوران Thalassa
  • رستوران The Fisherman’s Wharf
  • رستوران Mum’s Kitchen
  • رستوران Martins Corner
  • رستوران Susegado
  • رستوران Venite Bar and Restaurant
  • رستوران La Plage
  • رستوران Pousada by the Beach
  • رستوران Bhatti Village

غذاهای محلی گوا

تفریحات شهر گوا هند؛ از ورزش های آبی تا جنگل‌نوردی

در جزیره گوا، دست گردشگر برای تفریح باز است؛ چرا که تفریحات متنوعی در این شهر وجود دارد. مهم ترین تفریحات گوا شامل ساحل‌گردی، ورزش و تفریحات آبی، بازدید از معابد و کلیساها، جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی و... است. این شهر با جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان خود، تفریحات زیادی هم دارد که تجربه آن ها در طول سفر، سراسر لذت است.

فستیوال و جشنواره های مهم گوا

گوا، به عنوان یکی از شهرهای بندری مهم کشور هند، فستیوال های جذاب و لذت‌بخشی دارد که در جدول زیر لیست آن ها را می توانید مشاهده کنید.

نام جشنواره

تاریخ برگزاری

توضیحات

جشنواره کارناوال گوا (Goa Carnival)

فوریه یا مارس

جشنواره‌ای سه روزه با ریشه‌های پرتغالی شامل رژه‌های رنگارنگ، موسیقی، رقص و نمایش‌های خیابانی.

فستیوال سنت فرانسیس خاویر

3 دسامبر

جشن مذهبی به افتخار سنت فرانسیس خاویر که هزاران نفر برای زیارت به کلیسای بوم عیسی می‌آیند.

جشنواره سنت جان (Sao Joao Festival)

24 ژوئن

جشن سنتی با پرش به آبگیرها و رودخانه‌ها برای گرامیداشت غسل تعمید حضرت عیسی.

جشنواره شیکمو (Shigmo Festival)

مارس

جشنواره هندو مشابه هولی با رژه‌های بزرگ، رقص‌های محلی و رنگ‌آمیزی خیابان‌ها.

جشنواره دیوالی در گوا (Diwali in Goa)

اکتبر یا نوامبر

جشنواره نورها با ساخت و سوزاندن مجسمه‌های ناراکاسورا به شیوه‌ای منحصر به فرد

جشنواره مانگو (Mango Festival)

مه

نمایشگاه و جشن مرتبط با انواع مختلف انبه‌های تولیدی در گوا.

 

نقشه گوا؛ آشنایی با جاهای مختلف این شهر

در نقشه شهر گوا می توانید، سواحل مهم و جاذبه های دیدنی را به‌راحتی پیدا کنید.

تصاویر شهر گوا هند؛ زیبایی های بیشتری ببینید

شهر گوا هند
شهر گوا هند
شهر گوا هند
شهر گوا هند
شهر گوا هند
شهر گوا هند

گوا؛ مقصدی برای عاشقان ساحل و شب زنده‌داری

شهر گوا هند، شهری زیبا و بندری است که در جنوب غربی این کشور واقع شده و گردشگران را عاشق خود می کند. این شهر  با جاذبه های تاریخی و طبیعی، سواحل بی‌کران و تفریحات خود، هر ساله گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می کند. در مطالبی که گفته شد در خصوص جاهای دیدنی، آب و هوا، بهترین زمان سفر و هر آنچه باید در مورد این شهر می دانستید صحبت کردیم. اگر تجربه سفر به این شهر زیبا را داشته‌اید، در بخش ثبت دیدگاه، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر