جزیره لارک

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/06/21
بازدید: 143

با جنوبی‌ترین نقطه ایران آشنا شوید. جزیره لارک، یکی از نقاط کمتر شناخته شده جنوب ایران است که بین جزیره قشم و هرمز و در جنوب شرقی قشم واقع شده است. ساحل نقره ای، ساحل فسفری، ساحل مرجانی و آسمانی پر ستاره تنها بخشی از زیبایی‌های این جزیره هستند. بیشتر افرادی که به دنبال مقصدی بکر و خلوت می‌گردند، راهی جزیره لارک قشم می‌شوند؛ منطقه‌ای که جمعیت بسیار کم و طبیعتی بکر دارد. برای آشنایی بیشتر با این جزیره زیبا همراه ما باشید تا اطلاعاتی در خصوص جاهای دیدنی، آب و هوا، سوغات، امکانات رفاهی و تفریحی و... کسب کنید.

جزیره لارک

جزیره لارک کجاست؟ مقصدی بکر در جنوب ایران

جزیره لارک با مساحت 77 کیلومتر مربع، در جنوب شرقی قشم قرار گرفته و جنوبی‌ترین نقطه ایران در تنگه هرمز استان هرمزگان شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آن کوه‌های آتشفشانی مخروطی شکل ست که بلندترین آن‌‎ها 138 متر از سطح زمین ارتفاع دارد. لازم است بدانید لارک خالی از سکنه نیست؛ بلکه افراد کمی در آن سکونت دارند و در بخش مسکونی این منطقه، تنها 200 تا 300 خانوار زندگی می‌کنند.

پر فروش ترین تورهای قشم به انتخاب مسافران لحظه آخر

جزیره لارک کجاست؟

مسیر دسترسی به جزیره لارک؛ چگونه به جزیره لارک برویم؟

دسترسی به جزیره لارک توسط مسیر هوایی و دریایی امکان‌پذیر است. در ادامه در خصوص هر دو روش توضیحات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • مسیر هوایی و هواپیما: جزیره لارک فرودگاه ندارد. از این رو اگر قصد دارید با هواپیما به این جزیره سفر کنید باید بلیط به قشم یا بندرعباس گرفته و از آنجا به صورت زمینی به لارک بروید.
  • مسیر دریایی: برای رسیدن از قشم یا بندرعباس به لارک به صورت زمینی و از مسیر دریایی دو راه پیش روی شماست؛ می‌توانید به اسکله ذاکری قشم رفته و از آنجا سوار اتوبوس دریایی شوید و یا به اسکله دوحه قشم بروید و با استفاده از قایق‌های موتور خود را به جزیره لارک برسانید. همچنین می‌توانید از بندرعباس سوار قایق دربستی شوید و خود را به جزیره لارک برسانید.

در نهایت باید گفت فاصله جزیره لارک تا کیش 220 کیلومتر است و مسیر مستقیم ندارد باید ابتدا به قشم بروید و سپس راهی لارک شوید. به همین ترتیب از جزیره تا قشم 16 کیلومتر، تا هرمز 22 کیلومتر و تا بندرعباس نیز 31 کیلومتر فاصله دارد.

جاهای دیدنی هرمزگان - معرفی ۱۰ جاذبه‌ گردشگری هرمزگان

مسیر دسترسی به جزیره لارک

آب و هوای جزیره لارک؛ نیمه دوم سال بهترین زمان سفر است

آب و هوای جزیره لارک گرم و مرطوب است؛ به همین دلیل در نیمه اول سال به ویژه تابستان شاهد گرما و رطوبت بالایی در این جزیره هستیم؛ اما هر چه به زمستان نزدیک می‌شویم، آب و هوای جزیره لارک خنک‌تر می‌شود. بهترین زمان سفر به جزیره لارک، نیمه دوم سال است؛ چرا که در این بازه زمانی، آب و هوای این جزیره معتدل و خنک می‌شود و خبری از گرمای طاقت‌فرسای زمستان نیست؛ ولی باید انتظار شلوغی و ازدحام جمعیت را در این بازه زمانی داشته باشید.

آب و هوای جزیره لارک

جغرافیای جزیره لارک

جزیره لارک از نظر جغرافیایی نوعی گنبد نمکی محسوب می‌شود و قدمت آن به اواخر دوران سوم زمین‌شناسی باز می‌گردد. در اطراف گنبد رسوباتی به صورت چینه‌بندی متقاطع با زاویه بیش از 30 درجه وجود دارد که به خوبی بیانگر رسوب ماسه‌های ساحلی در اثر باد شمال است. در این جزیره خرگوش و آهو به طور بومی زندگی می‌کنند که با کمی پیاده‌روی می‌توانید آن‌‎ها را مشاهده کنید. درختچه‌های آکهور و کرت، مهم‌ترین پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهند.

امکانات رفاهی جزیره لارک محدود است

اگر فکر می‌کنید این جزیره هم مانند قشم از امکانات رفاهی زیادی برخوردار است سخت در اشتباهید! امکانات این جزیره به یک مغازه کوچک برای تامین مواد غذایی و یک اقامتگاه برای اسکان مسافران خلاصه می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌کنیم هر چه را لازم دارید همراه خود ببرید و یا در راه تهیه کنید.

امکانات تفریحی جزیره لارک؛ از غواصی تا قایق‌سواری

با سفر به این جزیره امکانات تفریحی زیادی در انتظار شما خواهد بود. در ادامه محبوب‌ترین تفریحات لارک را معرفی می‌کنیم.

  • غواصی در سواحل مرجانی: ساحل مرجانی جزیره لارک، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی این منطقه است. با بازدید از این قسمت می‌توانید دنیای زیر آب را ببینید و از دیدن صخره‌های مرجانی، آبزیان و ماهی‌های رنگارنگ غرق لذت شوید.
  • کشتی غرق شده سوپر تانک: سایت کشتی غرق شده مکانی محبوب برای غواصی است. این محدوده 12 تا 30 متر عمق داشته و آبزیانی متنوع در آن زندگی می‌کنند.
  • ساحل نقره ای: اگر دوست دارید غواصی را تجربه کنید، ساحل نقره‌ای هم گزینه‌ای محبوب است. این ساحل با شن‌های نقره‌ای و آبی زلال و همچنین عمق کم. برای غواصی مناسب است.
  • شنا: از دیگر تفریحات جزیره لارک می‌توان به شنا و آب تنی در بخش‌های کم عمق جزیره اشاره کرد.
  • طبیعت گردی: اگر به تفریحات آبی علاقه زیادی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم سری به طبیعت بکر این جزیره بزنید. به دیدن صخره‌های مرجانی، گنبدهای نمکی و کوه‌های آتشفشانی لارک بروید و از پیاده‌روی در این جزیره لذت ببرید.
  • قایق سواری: تفریحات آبی جزیره فقط به قایق‌سواری و شنا خلاصه نمی‌شود. می‌توانید سوار بر قایق شوید و تفریح مهیج دیگری را تجربه کنید.

امکانات تفریحی جزیره لارک

حمل و نقل جزیره لارک محدود است

جزیره لارک بسیار کوچک است؛ پس نباید توقع سیستم حمل و نقل گسترده‌ای در این محدوده داشته باشید. دور تا دور این جزیره با یک جاده خاکی به هم متصل می‌شود و در کل جزیره تعداد کمی موتور سیکلت و ماشین دیده می‌شود و ممکن است برای بازدید از بیشتر جزیره‌‎ها لازم باشد پیاده بروید.

جاهای دیدنی درگهان قشم - از سواحل تا مراکز خرید

جاهای دیدنی جزیره لارک؛ از قلعه پرتغالی‌‎ها تا سواحل مرجانی

اگرچه این جزیره وسعت زیادی ندارد؛ اما چند جاذبه مهم در آن وجود دارد که در ادامه آن‌‎ها را معرفی می‌کنیم.

  • قلعه پرتغالی ها: قلعه پرتغالی ها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی جزیره لارک است که از دوران صفویه و کنترل پرتغالی‌‎ها روی خلیج فارس باقی مانده است. این قلعه با قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز متفاوت است و از ملات ساروج، سنگ‌های مرجانی و دریایی ساخته شده است.
  • قبرستان تاریخی جزیره لارک: این قبرستان به دلیل شکل عجیبی که دارد معروف شده است. جنس سنگ‌های این قبرستان از مرجان دریایی بوده و آتشدان‌های سفالی مشابه با گلدان‌های کوچک روی قبرهای تازه قرار می‌گیرد. دود کردن اسپند و کندر توسط زرتشتیان در داخل آتشدان ها، عطر خوبی را در فضا پخش می‌کند.
  • برج فانوس دریایی: از دیگر جاهای دیدنی جزیره لارک می‌توان به برج فانوس دریایی اشاره کرد. این برج در فاصله 4 کیلومتری از بخش مسکونی قرار داشته و ظاهری قدیمی دارد.
  • ساحل فسفری جزیره لارک: از دیگر جاذبه‌های محبوب این جزیره می‌توان به ساحل فسفری اشاره کرد. اگر شب به این ساحل بروید می‌توانید انعکاس نور فیتوپلانگتون‌‎ها را ببینید و ساحلی فسفری مشاهده کنید.
  • ساحل مرجانی جزیره لارک: به دیدن آب‌های زلال و شفاف و انواع موجودات دریایی مانند مرجان، ماهی‌های آکواریومی، شقایق دریایی و... بروید.

جاهای دیدنی جزیره لارک

رستوران‌های جزیره لارک؛ غذا و نوشیدنی همراه داشته باشید

جزیره لارک رستوران خاصی ندارد و اگر می‌خواهید در این جزیره برای غذا خوردن به رستورانی بروید باید سری به رستوران‌های اطراف بزنید و یا به اقامتگاه‌های جزیره بروید. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به لارم حتما مواد غذایی و آب همراه خود ببرید تا با چالش مواجه نشوید.

سایت های غواصی قشم - معرفی سایت های غواصی برای علاقمندان به دنیای زیر آب!    

صنایع دستی؛ مهم‌ترین سوغات جزیره لارک

برای خرید سوغاتی سری به صنایع دستی مردم محلی بزنید. مردم محلی لارک دست‌سازه‌های محلی و زیبایی دارند که از صدف و مرجان‌های تزئینی ساخته می‌شوند. می‌توانید با خرید از مردم محلی هم سوغات بخرید و هم کمکی به اقتصاد مردم جزیره نمایید.

صنایع دستی

فرهنگ مردم لارک برگرفته از لرستان است

در زمان قدیم گروهی از مردم لرستان به جزیره لارک سفر کردند و همین مسئله موجب شده تا فرهنگ مردم این جزیره برگرفته از لرستان باشد. مردم این جزیره به گویشی از زبان لری به نام کمزاری صحبت می‌کنند. این گویش، گویشی است که در جزیره مسندم در روستای کمزار کشور عمان هم رواج دارد.

فرهنگ مردم لارک

گذری به تاریخچه جزیره لارک

از قرن شانزدهم میلادی به بعد این جزیره در تصرف هلندی ها، پرتغالی‌‎ها و انگلیسی‌‎ها بود. همین مسئله سبب شده تا هنوز در این جزیره تاسیسات، قلعه‌های نظامی و برج‌های دیده‌بانی به چشم بخورد. در دوره سلطنت شاه عباس، این جزیره و سایر جزایر تنگه هرمز تحت تسلط ایران در آمد. به طور کلیج جزیره لارک، قشم و هرمز از قدیم اهمیت زیادی برای اعراب داشت. در نهایت باید گفت در سال‌های بعد و در زمان جنگ ایران و عراق، این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی مورد حمله موشک قرار گرفت و نفتکشی غرق شده در سایت غواصی لارک در آن باقی مانده که یکی از بزرگ‌ترین نفتکش‌های غرق شده در جهان است.

سواحل قشم - معرفی 12 تا از زیباترین سواحل جزیره قشم

اقامت در جزیره لارک؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا کمپینگ؟

در جزیره لارک می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت داشته باشید و یا کمپ کنید. هر دو لذت‌بخش است؛ اما انتخاب آن به خودتان بستگی دارد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای آشنایی بیشتر با جزیره، فرهنگ و آداب و رسوم مردم و غذاهای محلی گزینه‌ای مناسب است. اقامتگاه بوم‌گردی بادگیر، کلبه و بام لارک بهترین انتخاب برای اقامت هستند؛ اما اگر به کمپ کردن علاقه دارید می‌توانید در کنار سواحل لارک کمپ کنید.

اقامت در جزیره لارک

تور قشم؛ فرصتی مقرون به صرفه برای سفر به جزیره لارک

با تور قشم لحظه آخر می‌توانید از جزیره زیبای لارک دیدن نمایید. لحظه آخر با برگزاری تورهای اقساطی به جزیره قشم این فرصت را در اختیار مسافران قرار می‌دهد تا با قیمتی مقرون به صرفه به دیدن جزیره لارک قشم بروند. اگر تجربه بازدید از این جزیره زیبا را داشته‌اید، در بخش ثبت دیدگاه تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر