اربیل

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/28
بازدید: 429

شهر اربیل عراق را باید یکی از زیباترین شهرهای این کشور دانست که هم آب وهوای فوق‌العاده مطبوعی دارد و هم دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان است. اگر قصد دارید یک  سفر تفریحی به کشور عراق داشته باشید، این شهر می‌تواند مقصد مناسبی برای شما باشد. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره شهر اربیل عراق که کوردهای این سرزمین در آن ساکن هستند، بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

اربیل

معرفی اربیل عراق؛ جایی بهتر برای زندگی

اربیل را باید یکی از شهر های کردستان عراق دانست که در نزدیکی موصل قرار دارد. این شهر درواقع یک گوهر ارزشمند است که عناصری همچون تاریخ، فرهنگ و مدرنیته آن را تشکیل داده‌اند. اگرچه این شهر در طول تاریخ حیاتش بالا و پایین‌های زیادی داشته است اما در حال حاضر بسیار امن و سر زنده است و به عنوان یکی از بهترین شهرهای عراق برای زندگی شناخته می‌شوند. بر اساس آخرین آمار اعلام شده در سال 2024، در حال حاضر 918 هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند. شاید برایتان جلب باشد که بدانید این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مسکونی در جهان است و قدمتش به دوره تمدن آرامی‌ها باز می‌گردد. نام اربیل یک واژه از زبان کردی است و می‌توان آن را مکان یا جای بهتر معنا کرد.

به کدام شهرهای عراق سفر کنیم؟

تاریخچه شهر اربیل؛ جایی که اسکندر، داریوش سوم را شکست داد

اربیل را باید یکی از باستانی‌ترین شهرهای جهان دانست. این شهر در زمان تمدن آرامی‌ها بنیان‌‌گذاری شد. در زمان حکومت هخامنشیان، این منطقه جزوی از ایران محسوب می‌شد اما در زمان حمله اسکندر مقدونی به دست او افتاد. در دوره‌های مختلف اشکانیان، ساسانیان و عثمانی‌ها بر این سرزمین تسلط داشته‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید جنگ میان اسکندر و داریوش سوم در 100 کیلومتری اربیل کنونی اتفاق افتاد. در این جنگ داریوش سوم از اسکندر مقدونی شکست خورد.

در قرن پنجم هجری اداره اربیل به دست  شخصی به نام ین‌الدین علی کوچک‌بن‌بگتگین از صاحب منصبان ترکمان افتاد. فرزند او در جنگ‌های صلیبی با صلاح الدین ایوبی همکاری کرد و برای مدت چهار سال اداره این شهر را به عهده گرفت.  او فرد خیری بود و چندین خانقاه، بیمارستان، نواخانه، و... در این شهر ساخت.

شهر امروزی اربیل روی یک تپه قرار دارد که روی آن بقایایی از یک دژ قدیمی از زمان عثمانی‌ها را می‌توانید مشاهده کنید. این شهر در سده‌های میانه به‌عنوان یک کانون تجاری شناخته می‌شد که موصل را به بغداد متصل می‌کرد. از آنجایی که در حال حاضر هم این شهر در مسیرهای جاده‌ای و ریلی قرار دارد؛ باید اهمیت آن را بالا دانست. اربیل در حال حاضر زیر نظر منطقه خودگردان کردستان اداره می‌شود.

تاریخچه شهر اربیل

اربیل عراق کجاست؟

استان اربیل در شمال عراق قرار گرفته است و با ایران و ترکیه مرز مشترک دارد. شهر اربیل را باید مرکز استان اربیل دانست. این شهر در نزدیکی موصل قرار گرفته است. شما می‌توانید موقعیت اربیل عراق را روی نقشه زیر مشاهده کنید.

مسیر دسترسی به شهر اربیل عراق

از تهران تا شهر اربیل عراق حدود 11 ساعت و 38 دقیقه فاصله است. شما می‌توانید هم به صورت زمینی و هم به صورت هوایی سفر به اربیل عراق را انجام دهید. برای سفر هوایی می‌توانید در روزهای زوج با پرواز مستقیم به این شهر بروید. در سفر زمینی هم باید از ترمینال بیهقی بلیط اتوبوس اربیل را تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید با خودروی شخصی این مسیر را طی نمایید باید مدارکی همچون گواهینامه بین‌المللی، بیمه، کاپتاژ خودرو را نیز تهیه نمایید.

بین الحرمین- حد فاصل دو حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) در کربلای عراق

بهترین زمان سفر به اربیل عراق

به‌طورکلی اقلیم کردستان را باید چهار فصل دانست. بهترین زمان سفر به این شهر در صورتی به هدف شما از سفر بستگی دارد. از نظر آب و هوایی، بهار و تابستان را باید زمان مناسبی برای سفر به اربیل دانست زیرا آب و هوای اربیل عراق در این زمان در بهترین حالت خود قرار دارد. اگر می‌خواهید سفر ارزانی به اربیل داشته باشید، بهتر است در فصل زمستان راهی این شهر شوید اما در صورت گرفتن این تصمیم حتما در چمدان خود لباس گرم قرار دهید. در صورتی که سفر شما جنبه تفریحی دارد، تابستان بهترین زمان انجام این سفر است. البته باید بدانید این فصل از نظر ازدحام جمعیت در شلوغ‌ترین حالت خود قرار دارد.

بهترین زمان سفر به اربیل عراق

جاهای دیدنی اربیل عراق

در اربیل جاهای دیدنی زیادی برای بازدید گردشگران وجود دارد. این جاذبه‌ها هم تاریخی هستند، هم طبیعی و هم تفریحی. بنابراین هنگام سفر به این شهر، می‌توانید مطابق با هر سلیقه‌ای یک لیست بازدید برای خود تهیه کنید. برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اربیل عراق به شرح زیر هستند:

همه چیز درباره کشور عراق - کشور عراق به عنوان همسایه غربی ایران ، میزبان گردشگران زیادی برای زیارت حرم امام حسین و حضرت عباس از سراسر دنیا می باشد.

ارگ هولیمر؛ یکی از قدیمی ترین آثار باستانی جهان

ارگ هولیمر که به ارگ اربیل نیز شهرت دارد، یک دژ بیضی شکل است که روی یک تپه بزرگ می‌توانید آن را پیدا کنید. از آنجایی که این ارگ در مرکز اربیل عراق قرار گرفته است؛ از همه جای شهر اربیل می‌توانید از آن بازدید کنید. این ارگ به‌‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی جهان شناخته می‌شود و داخل آن یک موزه فرش و پارچه وجود دارد. اگر به بالاترین نقطه این ارگ بروید، می‌توانید تمام شهر اربیل را زیر پای خود ببینید.

ارگ هولیمر

مسجد جلیل خیاط؛ بازدید از شکوه اسلام

اگر دوست دارید یکی از باشکوه‌ترین مساجد جهان را از نزدیک ببینید باید به سراغ مسجد جلیل خیاط در اربیل بروید. این مسجد را به سبک مسجد سلطان احمد ساخته‌اند و در آن از طرح‌های اسلیمی و کتیبه‌هایی با آیه‌های قران برای تزیین استفاده کرده‌اند. مناره‌های زیبای این مسجد از همه جای شهر اربیل قابل رویت هستند.

مسجد جلیل خیاط

پارک آبی اکواتارین؛ هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان

اگر در طول سفرتان به اربیل به دنبال یک جاذبه تفریحی هستید، باید به سراغ پارک آبی آکوا تارین بروید. این پارک معروف از دو بخش مجزا تشکیل شده که بخشی از آن برای کودکان و بخش دیگری برای بزرگسالان است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید وسایل بازی این پارک را با توجه به قد و وزن کودکان ساخته شده است. در قسمت بزرگسالان هم امکان تجربه قایق‌سواری و سقوط آزاد وجود دارد. همچنین در این بخش رستوران‌ها و کافه‌هایی هستند که انواع غذاهای محلی و بین‌المللی را می‌توانید در آنها نوش جان کنید.

پارک آبی اکواتارین

بازار قیصریه اربیل؛ کوچه پس کوچه‌هایی برای خرید

مگر می‌شود به سفر رفت و از بازارهای مقصد دیدن نکرد؟ در طول سفرتان به اربیل حتما زمانی را هم برای بازدید از بازار قیصریه کنار بگذارید. این بازار علاوه بر اینکه برای خرید مناسب است، یکی از جاهای دیدنی اربیل عراق نیز محسوب می‌شود. این بازار از کوچه‌های باریک تشکیل شده که در هر بخش آن محصول خاصی به فروش می‌رسد. در بازار قیصریه امکان تهیه چای معروف کردی را نیز خواهید داشت.

بازار قیصریه اربیل

سایر جاذبه های گردشگری اربیل

از میان سایر جاهای دیدنی اربیل عراق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شقلاوه
  • پارک شاندر
  • موزه منسوجات کردی
  • پارک سامی  عبدالرحمن اربیل

حرم حضرت عباس - مکانی مقدس برای زیارت و عرض ارادت به علمدار کربلا.

 

همه چیز درباره فرهنگ مردم اربیل عراق

اریبل را باید مجموعه‌ای از فرهنگ‌های در هم آمیخته دانست که از مردم کرد، عرب، آشوری و ترکم تاثیر پذیرفته است. این تنوع فرهنگی را می‌توان در همه جنبه‌های زندگی مردم اربیل عراق از آشپزی گرفته تا موسیقی و هنر، مشاهده کرد. اربیلی‌ها مردمی خونگرم و مهمان‌نواز هستند و این اخلاقشان به گردشگران حس بسیار خوبی می‌دهد. درصد زیادی از مردم این شهر به گویش سورانی و لهجه اربیلی صحبت می‌کنند اما گویش عده‌ای از آنها نیز کرمانجی است. البته باید بدانید اقلیت ترکمن‌ها و آشوری‌ها زبان مخصوص به خودشان را دارند. غذاهای محلی اربیلی‌ها شباهت زیادی به غذاهای مردم کردستان دارد. از میان معروف‌ترین غذاهای این شهر می‌توان به دلمه (برگ انگور شکم پر)، کوبا (کوفته پر از گوشت) و کباب اشاره کرد.

همه چیز درباره فرهنگ مردم اربیل عراق

در سفر به اربیل کجا اقامت کنیم؟

اربیل عراق را باید یک شهر مدرن و زیبا دانست که در آن زیرساخت‌های گردشگری روز به روز درحال بهبود و گسترش است. در این شهر تعداد زیادی هتل و اقامتگاه وجود دارد که این یعنی دست شما برای انتخاب محل اقامتتان در طول این سفر باز است. برخی از بهترین هتل‌های شهر اربیل به شرح زیر هستند:

  • هتل دیوان
  • هتل روتانا
  • هتل بین‌المللی
  • هتل ددمان
  • هتل کریستال
  • هتل رویال سوئیت
  • هتل گرند میلنیوم
  • هتل کردستان

واحد پول عراق - همه چیز درباره دینار عراقی و ارزش آن در بازار جهانی

هزینه های سفر به اربیل

واحد پول اربیل عراق، دینار است. از آنجایی که این پول به صورت رسمی در همه جای کشور عراق استفاده می‌شود، اربیلی‌ها هم خود را از این قائده مستثنی نکرده‌اند. البته شما در طول سفرتان می‌توانید از دلار آمریکا هم استفاده کنید. بنابراین فرقی ندارد که کدام یک از این ارزها را با خود به این سفر ببرید. برای محاسبه هزینه‌های سفر به اربیل باید فاکتورهای مختلفی همچون هزینه حمل و نقل، هزینه اقامت، هزینه خورد و خوراک و تفریحات و... را در نظر بگیرید. در جدول زیر می‌توانید به صورت حدودی هزینه مربوط به هر کدام از این فاکتورها را مشاهده کنید.

هزینه‌های مربوط به حمل و نقل ( فقط هزینه رفت)

سفر با هواپیما: حدود 7 میلیون تومان

سفر با اتوبوس VIP: حدود یک میلیون تومان

سفر با خودروی شخصی: حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان

هزینه اقامت (برای یک شب)

هتل 5 ستاره:

هتل 4 ستاره: حدود 2 میلیون تا 6 میلیون تومان 20 میلیون تومان

هتل 3 ستاره: زیر 2 میلیون تومان

هزینه خورد و خوراک (یک وعده)

رستوران لاکچری: بالای 800 هزار تومان

رستوران متوسط: از 400 تا 800 هزار تومان

رستوران ارزان: از 250 تا 400 هزار تومان

آیا شهر اربیل برای سفر امن است؟

در ذهن بسیاری از افراد که آشنایی زیادی با اربیل عراق ندارند، این تصور وجود دارد که شهر اربیل جای امنی برای سفر نیست. باید بدانید که این شهر ثبات سیاسی نسبی دارد و یکی از امن‌ترین مناطق کشور عراق به حساب می‌آید. همچنین به دلیل حمایت‌هایی که کشورهای اروپایی از آن می‌کنند توانسته ثبات اقتصادی و نظامی را در منطقه حاکم کند و محیط امنی را برای ساکنانش به وجود آورد. درواقع دلیل اصلی که بسیاری از افراد فکر می‌کنند اربیل به اندازه کافی امنیت ندارد خودمختار بودن آن است. اما باید بدانید این شهر تجربه دفاع از خود در برابر گروه‌های تروریستی را داشته است و در حال حاضر هم پیش مرگ‌های کرد از مرزهای آن دفاع می‌کنند. به همین دلیل باید آن را نقطه امنی از عراق دانست.

آیا شهر اربیل برای سفر امن است؟

چرا باید به اربیل عراق سفر کنیم؟

در این مطلب درباره اربیل عراق صحبت کردیم، جاهای دیدنی این شهر را به شما معرفی نمودیم و به هزینه‌های سفر به آن نیز اشاره کردیم. این منطقه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود و در عین حال گام به دنیای مدرنیته گذاشته است. بنابراین در آن می‌توانید جاذبه‌های فراوان تاریخی و تفریحی را مشاهده کنید. همچنین از نظر طبیعی نیز اربیل را باید یکی از زیباترین شهرهای عراق دانست. به نظر می‌رسد این دلایل برای بستن چمدان و سفر به اربیل کافی باشد. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر