شهر خوانسار

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/24
بازدید: 269

اگر به دنبال یک شهر سرسبز و خنک در فصول گرم سال هستید، شهر خوانسار در استان اصفهان می‌تواند بهترین گزینه باشد. این مقصد کوهستانی، آب و هوای دارای آب و هوای خنک و چشمه‌سارهای فراوان است. در فصل بهار این شهر تاریخی آن‌قدر زیبا می‌شود که می‌توان آن را با یک تکه از بهشت مقایسه کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با خوانسار و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌ آن آشنا کنیم. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

شهر خوانسار

شهر خوانسار کجاست؟

در پاسخ به این سؤال که خوانسار کجاست، باید گفت این شهر در استان اصفهان و در همسایگی شهرستان گلپایگان قرار گرفته است. از خوانسار تا اصفهان 150 کیلومتر (حدود 2 ساعت) راه پیش رو خواهید داشت. این شهر تا کویر نیز فاصله چندانی ندارد. شهر خوانسار را باید یک شهر مرکزی دانست که دارای 55 روستا و سه دهستان است.

مختصری از تاریخچه خوانسار؛ شهر لاله‌ های واژگون

خوانسار را باید یکی از قدیمی‌ترین شهرهای غرب استان اصفهان دانست که قدمت آن مربوط به قبل از ظهور اسلام در ایران است. درواقع این شهر در زمان جنگ‌های میان داریوش و اسکندر ساخته شده است. درباره این منطقه شماری اسناد تاریخی وجود دارد که در حال حاضر در شهر همدان نگهداری می‌شوند. بر اساس این اسناد، در زمان پادشاهی کوروش کبیر، عده‌ای از اقوام یهود، به این شهر مهاجرت کرده‌اند. آتشکده تیر در خوانسار تا حدودی ین مسئله را تأیید می‌کند.

روی برخی از سنگ‌های این شهر نوشته‌هایی دیده می‌شود که اسکندر هنگام سفرش به اصفهان، از خوانسار هم عبور کرده است. همچنین در تاریخ به این مسئله اشاره شده است که هنگام حمله افغان‌ها، مردم خوانسار در برابر آنها مقاومت کرده و اجاره تصرف شهر را به آنها نداده‌اند.

در زمان قاجار هم این شهر به خاطر آب و هوای فوق‌العاده‌اش مورد توجه پادشاهان این سلسله قرار داشت. در حال حاضر خوانسار را باید یکی از مقاصد طبیعت‌گردی در ایران دانست که به درختان سرو و گردوی سر به فلک کشیده شهره است.

تاریخچه خوانسار

آب و هوا و بهترین زمان سفر به خوانسار

شهر خوانسار در هر فصل زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد اما بهترین زمان بازدید از آن بهار و اوایل تابستان است. زیرا این شهر در این ایام هم از نظر سرسبزی در وضعیت فوق‌العاده‌ای قرار گرفته و هم آب و هوای فوق‌‌العاده مطبوعی دارد. خوانسار یک شهر کوهستانی است و به همین دلیل در فصل تابستان برخلاف بسیاری دیگر از نقاط ایران، آب و هوای ملایم و مطبوعی دارد. اگرچه این شهر در فصول پاییز و زمستان هم چهره جذابی دارد اما از آنجایی که درجه دما تا حد زیادی پایین می‌آید، معمولا گردشگران ترجیح می‌دهند این زمان را برای سفر به آن انتخاب نکنند.

آب و هوای اصفهان - بررسی وضعیت آب و هوایی استان اصفهان

جاهای دیدنی خوانسار

اگرچه بیشتر گردشگران به‌خاطر دیدن لاله‌های واژگون راهی خوانسار می‌شوند اما این شهر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیاد دیگری برای بازدید دارد که برخی از مهم‌ترین این جاذبه‌ها به شرح زیر هستند:

گلستان کوه خوانسار

منطقه حفاظت شده گلستان که به آن گلستان کوه نیز می‌گویند، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی خوانسار است که سالانه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. اگر در فصل بهار راهی این مقصد شوید و به این جاذبه بروید، می‌توانید دشتی پر از لاله‌های واژگون را مشاهده کنید تا یکی از زیباتری قاب‌ها در ذهنتان ثبت شود. این منطقه حفاظت شده در روستای دره بید قرار دارد و به آن "اشک مریم" نیز می‌گویند. البته باید بدانید که گلستان کوه یک دهکده تفریحی نیز هست که در آن امکانات و تفریحاتی همچون مجموعه آبی، مهمانکده، رستوران، زمین‌های ورزشی، تالار، شربت خانه، کافی‌شاپ، بازارچه، گلخانه، گیم سنتر، سوئیت‌های اقامتی و... را به گردشگران ارائه می‌دهد.

گلستان کوه خوانسار

مقبره بابا پیر ترک

مقبره بابا پیر ترک در پارک جنگلی سرچشمه قرار دارد و سال ساخت آن مربوط به زمان حکومت صفویه در ایران است. آن‌طور که گفته می‌شود، این آرامگاه مربوط به یک عارف قرن ششم بوده است. نسب این عارف به امام حسن عسگری (ع) باز می‌گردد. در این مقبره سس عارف دیگر هم دفن شده‌اند.

جاهای دیدنی اصفهان - شهر زیبای اصفهان یکی از مهم ترین و توریستی ترین شهر های کشور ایران می باشد و جاذبه های گردشگری متعددی را در خود جای داده است.

پارک ملی سرچشمه

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوانسار، پارک ملی سرچشمه، معروف به چشمه خوانسار است. این پارک طبیعت فوق‌العاده زیبایی دارد و در کنار آن امکانات بسیار خوبی هم برای گردشگران تعبیه شده است. حتی امکان چادر زدن هم در پارک ملی سرچشمه وجود دارد. باید به این نکته دقت کنید که چشمه خوانسار در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها بیش از اندازه شلوغ می‌شود و بنابراین اگر به دنبال خلوتی و کسب آرامش هستید، این زمان را برای بازدید از آن انتخاب نکنید.

پارک ملی سرچشمه

خانه های تاریخی خوانسار

در شهر خوانسار چند خانه تاریخی وجود دارد که دو مورد از آنها به نام‌های خانه ابهری‌ها و خانه حبیبی‌ها از شهرت بیشتری نسبت به بقیه برخوردار شده‌اند. بازدید از این خانه‌های تاریخی به شما درباره فرهنگ این شهر و نوع معماری‌شان اطلاعات خوبی می‌دهد. در ادامه بیشتر درباره این دو جاذبه تاریخی صحبت خواهیم کرد.

سی و سه پل - همه چیز درباره سی و سه پل اصفهان به همراه نکات جالب در رابطه با معماری آن

خانه تاریخی ابهری ها

در سفر به خوانسار، حتما زمانی را هم برای بازدید از خانه تاریخی ابهری‌ها کنار بگذارید. این خانه را حاج سید محمد باقر ابهری در زمان حکومت قاجارها در ایران ساخت و با نقاشی‌های زیبا و گچ‌بری‌های دیدنی تزیینش کرد. خانه ابهری‌ها را در سال 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده‌اند.

خانه تاریخی ابهری ها

خانه تاریخی حبیبی ها

خانه حبیبی‌ها را باید یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی خوانسار دانست که با بازدید از آن می‌توانید یک معماری منحصر به فرد و زیبا را از نزدیک ببینید. در معماری این خانه از تزیینات بسیار زیبایی استفاده شده است. یک نکته جالب دیگری که درباره این خانه وجود دارد این است که هر ساله مراسم عزای حسنی و تعزیه خوانسار در آن برگزار می‌شود.

خانه تاریخی حبیبی ها

سایر جاهای دیدنی خوانسار

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر خوانسار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غار هیکل
  • روستای دماب
  • مدرسه مریم بیگم صفوی
  • مقبره حلیمه و نرگس
  • سد باغ کل
  • تپه آریایی

باغ پرندگان اصفهان - باغ پرندگان اصفهان در سال 1375 در محوطه ای به مساحت حدود 55 هزار مترمربع در منطقه جنگلی ناژوان احداث شده است.

مسیر دسترسی به شهر خوانسار

اگر تصمیم دارید از تهران با ماشین شخصی راهی این شهر شوید، باید وارد اتوبان قم شوید و از آنجا خود را به دو راهی سلفچگان برسانید و از آنجا به سمت دلیجان حرکت کنید. در مرحله بعدی باید وارد جاده گلپایگان - مونه شوید. زمانی که به شهر گلپایگان رسیدید، از طریق جاده گلپایگان - خوانسار، وارد این شهر زیبا شوید. فاصله خوانسار تا تهران حدود 380 کیلومتر است.

اما در صورتی که می‌خواهید از اصفهان خود را به این شهر دوست‌داشتنی برسانید، می‌توانید پس از عبور از شاهین شهر وارد جاده اشن شوید و دو ساعت و نیم ساعت بعد به مقصد برسید. مسیر دیگر این است که از جاده نجف آباد خود را به خوانسار برسانید که این مسیر نسبت به مسیر اول کمی کوتاه‌تر است.

مسیر دسترسی به شهر خوانسار

در سفر به خوانسار کجا اقامت کنیم؟

اگر چمدانتان را برای سفر به خوانسار بسته‌اید، باید بدانید که در این شهر کوچک اقامتگاه‌ها و هتل‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را برای اقامتتان در طول سفر انتخاب کنید. برخی از هتل‌های موجود در این شهر به شرح زیر هستند:

  • هتل جهانگرد خوانسار
  • مجتمع اقامتی گلستانکوه
  • مجتمع اقامتی کاروانسرای گلستانکوه
  • هتل زاگرس
  • هتل آپارتمان سرای پدری

مسجد جامع اصفهان _ زیباترین مساجد ساخته شده در شهر اصفهان که از سراسر جهان برای بازدید آن به این شهر می‌آیند، به نام مسجد جامع اصفهان شهرت دارد. برای اطلاعات بیشتر و تصاویر مسجد روی لینک کلیک کنید.

غذاهای محلی شهر خوانسار

خوانسار هم مانند هر شهر دیگری غذاهای محلی مخصوص به خود را دارد که حتما باید آنها را در طول سفرتان امتحان کنید. این غذاها هم فکت‌هایی درباره فرهنگ مردم خوانسار به شما ارائه می‌دهند و هم به شما اجازه می‌دهد با امتحان کردن یک طعم جدید، لذت سفرتان را دو چندان کنید. از میان غذاهای محلی خوانسار می‌توان به اش لعابی، دلمه سیرابی، آبگوشت دو گلوله و اشکنه اشاره کرد.

غذاهای محلی شهر خوانسار

سوغات شهر خوانسار چیست؟

مهم‌ترین سوغاتی که توصیه می‌شود حتما در طول سفرتان به خوانسار تهیه کنید، عسل است. مانند هر منطقه کوهستانی دیگر عسل خوانسار هم بسیار با کیفیت است. از دیگر سوغاتی که می‌توانید از این شهر تهیه کنید باید به گز انگبین، ساروق، بادام، آلو، گردو و ترخینه اشاره کرد.

سوغات اصفهان _ معروف‌ترین خوراکی‌ها و صنایع دستی اصفهان را بشناسید!!!

چرا باید از شهر خوانسار دیدن کنیم؟

در این مطلب درباره خوانسار صحبت کردیم و جاذبه‌های گردشگری، سوغات، غذاهای محلی و... این شهر را معرفی نمودیم. این شهر کوچک ساختار بسیار زیبا و جذابی دارد، دارای طبیعی بکر و رویایی است و قدمتش به دوره داریوش و کوروش باز می‌گردد. آیا اینها دلایل کافی برای بازدید از این شهر نیستند؟

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر