کشور اسکاتلند

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/12
بازدید: 30
نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

درباره سرزمین عجایبی که در آن مردان دامن می‌پوشند و قلعه‌هایی نفوذ ناپذیر دارند، چه می‌دانید؟ اینجا اسکاتلند است، سرزمینی در شمال بریتانیای کبیر که در کنار آن 790 جزیره وجود دارد. این کشور با 441 کیلومتر مربع وسعت یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین مناطق اروپا محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم هر آنچه را باید درباره این کشور سبز پوش بدانید بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

کشور اسکاتلند

اسکاتلند کجاست؟

اسکاتلند بعد از انگلستان، دومین کشور وسیع قاره اروپاست که از شمال در همسایگی دریای نروژ قرار دارد و از جنوب با بریتانیا هم مرز است. این سرزمین همچنین از غرب به اقیانوس اطلس و از شرق به دریای شمال منتهی می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل جذب گردشگران به این کشور را باید خط ساحلی عریض آن دانست. کشور اسکاتلند 3218 کیلومتر خط ساحلی دارد. این کشور از نظر زمین‌شناسی به سه بخش زمین‌های پست، بلند و برآمده تقسیم می‌شود که بهترین و حاصل‌خیزترین مزارع در بخش پست قرار دارند. بر اساس آمار 2022 جمعیت آن کشور نزدیک به 6 میلیون نفر بوده است. زبان رسمی این جمعیت، انگلیسی است. پایتخت اسکاتلند شهر ادینبروگ و حکومتی از نوع مشروطه سلطنتی به پادشاهی چارلز سوم دارد.

تاریخچه کشور اسکاتلند؛ از انگلوساکسن‌ها تا وایکینگ‌ها 

آنطورکه باستان‌شناسان می‌گویند قدمت زندگی در کشور اسکاتلند به 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد اما اولین اطلاعات ثبت شده از این کشور مربوط به قرن یکم میلادی یعنی زمانی که رومی‌ها در این خاک حضور داشتند، است. چندین قرن بعد، یعنی زمانی که انگلوساکسن‌ها وارد خاک بریتانیا شدند، بخش‌هایی از سرزمین اسکاتلند را نیز در اختیار گرفتند. بعدها زمانی که وایکینگ‌ها به بریتانیا حمله کردند، توانستند برای مدتی خاک اسکاتلند را نیز به تصرف خود در آورند.

در زمان پادشاهی ادوارد یکم (در سال 1290) که یکی از پادشاهان مهم انگلستان بود، این کشور به اسکاتلند حمله کرد و توانست این کشور را ضمیمه خاک خود کند. در این زمان شخصی به نام ویلیام والاس که یکی از شوالیه‌های اسکاتلندی بود، فرماندهی جنگ استقلال اسکاتلند را برعهده گرفت و رشادت زیادی از خود نشان داد. اما دوباره در سال 1603 در زمان پادشاهی جیمز ششم، بار دیگر میان انگلستان و همسایه شمالی‌اش پیوند ایجاد شد. اگرچه این دو کشور روی کاغذ از یکدیگر جدا بودند اما پادشاهشان یک نفر بود. در نهایت در سال 1707 یک قانون اتحاد میان این دو کشور برقرار شد و در حال حاضر باید این کشور را بخشی از بریتانیای کبیر دانست.

تاریخچه کشور اسکاتلند

مختصری درباره نظام سیاسی و اقتصادی

در نهادهای سیاسی مانند امور مربوط به سازمان ملل و انتخابات، اسکاتلند را باید بخشی از پادشاهی متحد بریتانیا دانست اما این کشور در نظام حقوقی و آموزشی استقلال دارد. در سال 2014 یک همه پرسی در اسکاتلند برگزار شد که در آن 55 درصد از مردم به استقلال این کشور رای مخالف دادند. آنطورکه به نظر می‌رسد دولت اسکاتلند می‌خواهد با بالا بردن رفاه اجتماعی مردمش بعد از 307 سال دوباره این کشور را به سوی استقلال سوق دهد. این کشور را پارلمان اداره می‌کند که استقلال آن تا حد زیادی از شورای ملی ولز بیشتر است.

کشور اسکاتلند یک اقتصاد کوچک دارد و 5 درصد از درآمدش را هم به‌عنوان مالیات به بریتانیا می‌دهد. اگرچه تولید ناخالص سرانه داخلی اسکاتلند از نقاط دیگر بریتانیا به جز انگلستان بیشتر است و نرخ بیکاری را هم باید پایین دانست اما ثروت در اسکاتلند به‌زور عادلانه و متوازنی تقسیم نشده است.

عجیب ترین قوانین کشورهای اروپایی - دلایل عجیبی که می تواند باعث دستگیری شما در اروپا بشود!

مختصری درباره فرهنگ اسکاتلند؛ مردمی با دامن‌های اسکاتلندی

تاریخ غنی کشور اسکاتلند، باعث شده فرهنگ آنها نیز بسیار غنی و پربار باشد. این کشور در بخش صنایع دستی، لباس و موسیقی حرف‌هایی برای گفتن دارد. اسکاتلندیها بسیار به رسوم خود اهمیت می‌دهند و بر آن پایبند هستند. آنها لباس‌های مخصوص به خود را دارند که معروف‌ترینشان دامن پارچه‌ای مخصوص اسکاتلند است. این دامن‌را هم زنان و هم مردان در مراسم خاص‌‌شان می‌پوشند. اسکاتلندی‌ها یک ساز نی محلی دارند که شهرت جهانی پیدا کرده است. به‌طورکلی آنها در موسیقی بسیار قوی ظاهر شده‌اند. آنها همچنین یک رقص محلی نیز دارند که از گذشته تا امروز میانشان رایج بوده و اجرایش می‌کرده‌اند.

مختصری درباره فرهنگ اسکاتلند

اختلافات مذهبی که تا ورزش ادامه یافت

درصد بالایی از مردم اسکاتلند مسیحی هستند اما به دو مذهب پروتستان و کاتولیک تقسیم می‌شود. اختلافات مذهبی میان دو گروه از زمان بسیار قدیم تا امروز ادامه دارد و شدت آن در اسکاتلند بیشتر از هر جای دیگری است. این اختلافات حتی به ورزش این کشور نیز کشیده شده است. در اسکاتلند دو تیم بسیار محبوب فوتبال به نام سلتیک و گلاسکو رنجرز وجود دارد که همیشه به دلیل اختلافات مذهبی با هم درگیر هستند. باشگاه گلاسکورنجرز متعلق به پروتستان‌های بسیار متعصب است که همیشه با سلتیکی‌های کاتولیک بر سر مسائل مذهبی درگیر می‌شوند. این اختلاف مذهبی را باید به تمام بخش‌های اسکاتلند تعمیم داد.

جاهای دیدنی اسکاتلند

اسکاتلند پر است از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. طبیعت فوق‌العاده زیبا و تاریخ فوق‌العاده غنی، همه و همه در یک سرزمین جمع شده و نامش را اسکاتلند گذاشته‌اند. در ادامه برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اسکاتلند را معرفی خواهیم کرد:

جاهای دیدنی اروپا -  با سفر به اروپا این جاذبه های گردشگری را به هیچ عنوان از دست ندهند.

دریاچه لوک لوموند

در شمال غرب گلاسکو، بزرگ‌ترین دریاچه انگلستان به نام لوک لوموند (Loch Lomond) را می‌توانید پیدا کنید. این دریاچه محل زندگی ماهی‌های سالمون، سفید و قزل‌آلا است و چشم‌اندازی رویایی دارد. زمانی که به لوموند می‌رسید گردشگران زیادی را خواهید دید که یا اطراف دریاچه در حال قایق‌سواری و تفریح هستند و یا از حضور در سواحل زیبای لوک لوموند لذت می‌برند. در این سواحل بازارچه‌های محلی را پیدا خواهید کرد که در آن صنایع دستی اسکاتلند به فروش می‌رسد. همچنین در کنار این دریاچه یک آکواریوم وجود دارد که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست.

دریاچه لوک لوموند

قلعه ادینبورگ

قلعه ادینبورگ (Edinburgh Castle) یکی از جاذبه‌های تاریخی کشور اسکاتلند است که قدمت آن به قرن سیزدهم باز می‌گردد. افسانه‌های اسکاتلندی حاکی از این است که یک شبح فلوت زن در این دژ زندگی می‌کند و به همین دلیل به آن قلعه اسرارآمیز نیز می‌گویند. این فلوت‌زن را برای بررسی عمق سیاه‌چاله‌ها به قلعه فرستاده و از او خواسته بودند با به صدا در آوردن فلوت اجازه دهد تا ردیابی‌اش کنند. او هم همین کار را کرد تا اینکه در میانه راه صدای فلوت زدنش قطع شد. برای پیدا کردن فلوت زن یک گروه نجات به سیاه‌چاله‌ها فرستادند اما آنها هم نتوانستند او را پیدا کنند. مردم هنوز معتقدند زمانی که برای بازدید از این سیاه چاله‌ها می‌روند صدای فلوت، فلوت زن را می‌شوند و روح او هنوز در این قلعه سرگردان است.

قلعه استرلینگ

قلعه استرلینگ (Stirling Castle) یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌هایی است که در کشور اسکاتلند قرار دارد. این قلعه خانه کودکی ملکه اسکاتلند و همچنین کاخ پادشاه جیمز پنجم بوده است. این دژ را یک بار در سال 1500 میلادی بازسازی کرده‌اند اما بسیاری از اتاق‌هایش هنوز هم دست‌نخورده باقی مانده است. آنطور که گفته می‌شود اشیای مربوط به شوالیه والاس، در این برج نگهداری می‌شوند.

قلعه استرلینگ

جزیره اسکای

اسکای (Skye) را باید بزرگ‌ترین جزیره اسکاتلند دانست که بهشت طبیعت‌گردان محسوب می‌شود. این جزیره با 80 کیلومتر طول و 24 کیلومتر عرض در دل خود کوهستان‌ها، غارها، سواحل سنی و دره‌های سرسبز را جای داده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بقایای جنگل‌های باستانی بلوط را می‌توان در این جزیره پیدا کرد. جزیره اسکای با بیش از 200 گونه پرنده، تعداد زیادی سمور آبی و شیر دریایی از نظر زیست جانوری نیز بسیار غنی محسوب می‌شود. اگر گذرتان به این جزیره خورد، حتما زمانی را هم برای بازدید از ویرانه‌های یک کلیسای قرن دوازدهمی که در این منطقه قرار دارد نیز کنار بگذارید.

بهترین شهرهای اروپایی برای تحصیل - لیستی از  بهترین شهرهای اروپایی برای تحصیل

سایر جاذبه های گردشگری اسکاتلند

به جز مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، در اسکاتلند جاهای دیدنی زیاد دیگری هم وجود دارد که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشتی سلطنتی بریتانیا
  • گالری هنر و موزه کلوینگراو
  • قلعه ادینبرو
  • دریاچه لوک نس
  • کشتی سلطنتی بریتانیا
  • فورت ویلیام و بن نویس
  • موزه ریورساید
  • جزیره آران

سایر جاذبه های گردشگری اسکاتلند

حقایقی که اسکاتلند را اعجاب نگیز می‌ کند

برخی از جالب‌ترین حقایقی که باید درباره اسکاتلند بدانید به شرح زیر هستند:

  • مردان اسکاتلندی قد بسیار بلندی دارند و این مساله یکی از عوامل تشخیص آنها از انگلیسی‌ها بوده است.
  • نماد ملی مردم اسکاتلند تک شاخ است. مردم اسکاتلند معتقدند اسب تک شاخ توسط یک دوشیزه رام شده است.
  • ملکه الیزابت دوم اصالتا اسکاتلندی بوده است.
  • کشور بریتانیا از نظر جغرافیایی کامل از انگلستان جداست. این دو جزیره در سال‌های دور در یک برخورد کنار هم قرار گرفته‌اند.
  • دانشگاه اسکاتلند در رتبه‌بندی جهانی، چهاردهم است.
  • بازی گلف از قرن 15 میلادی در کشور اسکاتلند به وجود آمد و آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که جیمز دوم آن را ممنوع اعلام کرد.
  • مردم کشور اسکاتلند برای آب مصرفی خود هیچگونه قبضی نمی‌پردازند و آب در این کشور کاملا رایگان است.
  • قدیمی‌ترین درخت اروپا در اسکاتلند قرار دارد.

حقایقی درباره اسکاتلند

چرا باید به اسکاتلند سفر کرد؟

در این مطلب همه چیز را درباره کشور اسکاتلند بررسی کردیم. این کشور پر از جاذبه‌های تاریخی است و طبیعت زیبایی هم دارد به همین دلیل می‌توان آن را به‌عنوان یک مقصد جذاب گردشگری در نظر گرفت. جدا از جاهای دیدنی، آیا کسی هست که دوست نداشته باشد از سرزمین تک شاخ‌ها دیدن کند؟ اگر نکته دیگری درباره اسکاتلند وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آم را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر