گرگان

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/04
بازدید: 61
نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

گرگان همان مقصدیست که به چشم یک طبیعت‌گردی ناب می‌توانید به آن نگاه کنید. شهر زیبای گرگان یک شهر سرسبز با طبیعتی فوق‌العاده و جاذبه‌های زیاد در مرکز استان گلستان است. فرقی نمی‌کند در چه فصلی به گرگان سفر کنید، در هر صورت از آب و هوا و طبیعت آن غرق لذت می‌شوید. اگر می‌خواهید با جاذبه ها، مسیرهای دسترسی، غذا و رستوران‌ها و دیگر اطلاعات کاربردی این شهر زیبا آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

گرگان

گرگان کجاست؟ معرفی مرکز استان گلستان

گرگان یکی از شهرهای شمال شرق ایران و مرکز استان گلستان است. از جهت موقعیت جغرافیایی این شهر از سمت شمال با آق قلا و ترکمن، از جنوب با سمنان، از غرب با مازندران و از شرق با خراسان رضوی احاطه شده است. بر اساس تاریخچه گرگان، این شهر اولین بار توسط اقوام مهاجر آریایی قابل سکونت شد و نام قدیمی آن استرآباد است. در دی‌ماه 1311 به دستور رضاشاه پهلوی نام آن به گرگان تغییر یافت. جمعیت گرگان بر اساس سرشماری سال 1395، 480.541 نفر بوده است.

آب و هوای گرگان؛ چه زمانی به این شهر سفر کنیم؟

این شهر در شرق دریای خزر قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوایی متفاوت از غرب این دریا دارد. این شهر نسبت به مازندران و گیلان آب و هوای معتدل‌تری داشته و شدت شرجی بودن در آن کمتر است. فصل تابستان شاهد آب و هوای گرم و نسبتا شرجی در این شهر هستیم؛ اما بهار و پاییز هوای این شهر خنک و مطلوب است. در نهایت در فصل زمستان مانند بیشتر نقاط کشور هوای این شهر را بارانی یا برفی می‌بینیم. بارش‌های گرگان از اوایل مهر شروع شده و تا اواخر اردیبهشت نیز ادامه دارد. بر اساس موارد گفته شده می‌توان گفت بهترین زمان سفر به گرگان فصل بهار و پاییز است.

آب و هوای گرگان

جاهای دیدنی گرگان؛ از جاذبه‌های طبیعی تا مذهبی و تاریخی

با سفر به گرگان فرصت کافی برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی را دارید؛ چرا که در این شهر تلفیقی از هر 3 جاذبه مشاهده می‌شود و جاهای تفریحی گرگان نیز زیاد است. جدول زیر مهم‌ترین جاهای دیدنی گرگان را نمایش می‌دهد.

جاذبه‌های طبیعی گرگان

آبندان توشن

پارک جنگلی ناهار خوران

پارک جنگلی النگدره

خلیج گرگان

منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما

روستا و آبشار زیارت

آبشار باران کوه

سد نومل

چشمه آبگرم زیارت

پارک جنگلی قرق

روستای شاهکوه

جاذبه‌های تاریخی گرگان

کاروانسرای قزلق

دیوار دفاعی گرگان

موزه صنایع دستی گرگان

خرابه‌های شهر تمیشه

مجموعه باقری

کاخ موزه گرگان

پل آق قلا

باغ کنسولگری روسیه

خانه تقوی‌های گرگان

جاذبه‌های مذهبی - زیارتی گرگان

امامزاده طیب

امامزاده نه تن

امامزاده عبدالله

حرم مطهر سید ابراهیم

امامزاده بی بی حور

امامزاده نور

آب و هوای گرگان - آب و هوای گرگان در فصل های مختلف چگونه است؟

 غذاهای محلی گرگان را در این رستوران‌ها میل کنید

گرگان هم مانند سایر شهرهای کشور غذاهای محلی و خوش طعم خاص خود را دارد. اگر به شهر گرگان سفر کردید لذت چشیدن غذاهای محلی در رستوران‌های معروف را از دست ندهید. مهم‌ترین غذاهای محلی گرگان شامل چکدرمه، باسترمه، بورک یا بوروک، خوشت ساک، کپورکله، کئی ترشک، ماش پشتی خارش، ماش پلو، نخود پلو، مرغانه ته چین، دوآش، اسپه آش، بولامه، ترشی آش، هلی آش و آش خمیر است. غذاهای محلی گرگان را در کدام رستوران‌ها تست کنیم؟ بهترین رستوران‌های گرگان برای صرف غذاهای محلی به شرح زیر است:

  • رستوران عمارت: این رستوران یکی از بهترین رستوران‌های گرگان است که غذاهای خوشمزه و باکیفیتی دارد. این رستوران معماری به سبک مراکشی داشته و انواع غذاهای سنتی و دریایی را سرو می‌کند.
  • اکبر جوجه گرگان: یکی از محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران اکبر جوجه است که شعبه اصلی آن در گلوگاه قرار داشته و طعم غذاهای آن بی‌نظیر است.
  • فست‌فود چین دکا: اگر اهل فست‌فود هستید می‌توانید در یکی از قدیمی‌ترین فست‌فودی‌های گرگان بهترین فست‌فودهای عمرتان را میل کنید.
  • مجموعه رستوران‌های بهشت هیرکان: این مجموعه ترکیبی از چایخانه، کافی شاپ و رستوران است که هر غذا و نوشیدنی که بخواهید را می‌توانید در آن سفارش دهید.

 غذاهای محلی گرگان را در این رستوران‌ها میل کنید

لذت خرید سوغاتی از بهترین بازارها و مراکز خرید گرگان

نان خرمایی، شیرینی سر غربالی، نان پادرازی، حلوا جز یا حلوا گردویی، حلوای اماج، پشت زیک، خاویار و نان زنجبیلی مهم‌ترین سوغات گرگان محسوب می‌شوند. اگر تجربه سفر به گرگان را داشتید حتما از این خوراکی‌های خوشمزه برای خود و عزیزانتان بخرید. صنایع دستی گرگان نیز از سوغات معروف این شهر محسوب می‌شوند که شامل زیورآلات، گلیم و لباس‌هایی از جنس ابریشم هستند و اما مهم‌ترین مراکز خرید گرگان که برای خرید سوغاتی می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید نیز به شرح زیر هستند:

  • مرکز خرید زرتشت: این مرکز خرید یکی از بزرگ‌ترین پاساژهای گرگان بوده که 150 واحد تجاری دارد و کالاهای مختلفی در آن پیدا می‌شود.
  • مرکز خرید کاپری: از دیگر پاساژهای بزرگ گرگاتن می‌توان به مرکز خرید کاپری اشاره کرد که علاه بر فروشگاه دارای کافی‌شاپ نیز هست.
  • بازار نعلبندان: یکی از بازارهای محلی مهم گرگان است که با ورود به آن می‌توانید انواع مواد غذایی را به صورت تازه تهیه کنید.

جنگل ناهار خوران گرگان - یکی از زیباترین و خاص ترین مناطق شمال کشور به حساب می آید.

لذت خرید سوغاتی از بهترین بازارها و مراکز خرید گرگان

چگونه به گرگان برویم؟ مسیرهای رفتن به گرگان

برای رفتن به گرگان 4 راه پیش روی شماست:

  • اگر هدف شما سفر با هواپیماست باید از شهرهای مشهد، زاهدان، زابل، چابهار، بندرعباس، قشم، عسلویه، کیش و تهران به سمت گرگان بروید.
  • راه دوم سفر با قطار است که از شهر ساری و تهران می‌توانید با قطار خود را به گرگان برسانید.
  • اتوبوس‌های تهران به گرگان از پایانه شرق در تهرانپارس یا پایانه بیهقی در میدان آرژانتین حرکت می‌کنند.
  • اگر بخواهید با ماشین شخصی به گرگان بروید نیز می‌توانید از جاده هراز یا جاده فیروزکوه خود را به گرگان برسانید.

چگونه به گرگان برویم؟

چرا به گرگان سفر کنیم؟

سفر به شهر گرگان یک فرصت ایده‌آل برای غرق شدن در دل طبیعت و لذت بردن از آب و هوای خنک و دلپذیر گلستان است. شهر گرگان با طبیعتی بکر، جاذبه‌های تاریخی و جاذبه‌های مذهبی خود، مقصدی با تفریحات مفرح و متنوع است؛ بنابراین به عنوان یک گردشگر از اینکه گرگان را انتخاب کرده‌اید پشیمان نخواهید شد. پیشنهاد می‌کنیم برای سفری لذت‌بخش‌تر بهار و پاییز را برای سفر انتخاب کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر