شهر سنندج

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/03
بازدید: 42
نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

با پایتخت موسیقی ایران آشنا شوید. سنندج شهری سرسبز و کوهستانی در شمال غرب ایران است که در رشته کوه‌های زاگرس قرار داشته و آب و هوای کوهستانی دارد. این شهر با 3500 هکتار، به عنوان بیستمین شهر بزرگ ایران و مرکز استان کردستان شناخته می‌شود. آب و هوای خوب و طبیعت بکر، مهم‌ترین خصوصیت این شهر و علت سفر مردم به آن است. قبل از سفر به این شهر همراه ما باشید تا با اطلاعات کاربردی و جاذبه‌های آن آشنا شوید.

شهر سنندج

اطلاعات کاربردی شهر سنندج

برای آشنایی با شهر سنندج و اطلاعات کاربردی آن در یک نگاه، جدول زیر کمک‌کننده است.

موقعیت جغرافیایی

واقع در شمال غرب؛ از سمت غرب به کوه آبیدر، شمال به کوه شیخ، جنوب به کوه سراج‌الدین منتهی می‌شود.

جمعیت

بر اساس سرشماری سال 1395، جمعیت شهر سنندج برابر با 412.767 نفر است.

دین و مذهب

اغلب مسلمان هستند؛ اما تعداد کمی دین یهودیت دارند.

زبان

کردی اردلانی

نژاد

اردلان، مردوخی، صادق وزیری، ناهید، کامکار، شیخ‎الاسلامی

اقتصاد

صنعت و معدن، کشاورزی، دامپروری، پتروشیمی و...

نگاهی به تاریخچه سنه دژ دیروزی سنندج امروزی

سنه یا سنه دژ، اسم معروف سنندج تا قبل از دوره قاجار بوده است. علت نام‌گذاری این شهر به این اسم موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در دامنه کوه بوده است. دومین علت ساخت قلعه‌ها و دژهای متعدد و اهمیت نظامی آن‌هاست.

سابقه سکون در این شهر به سال‌ها پیش یعنی دوره صفویه و شاه صفی بازمی‌گردد. تبدیل شدن شهر سنندج به عنوان مرکز استان کردستان توسط سلیمان خان اردلان، یکی از افراد معتمد شاه صفی صورت گرفته است. او در آن زمان به کردستان سفر کرده و به دلیل نابود شدن دژ حسن آباد با ساختن دژی در ارتفاع 20 متری روستای سینه و توسعه این شهر، آن را مرکز کردستان خطاب کرده است.

نگاهی به تاریخچه سنه دژ دیروزی سنندج امروزی

موسیقی؛ بخش مهم فرهنگ و آداب و رسوم شهر سنندج

شهر سنندج تلفیقی از آداب و رسوم خاص و زیباست. موسیقی مهم‌ترین بخش آداب و رسوم شهر سنندج است. روی دست موسیقی و ترانه‌های این شهر کسی پیدا نمی‌شود. در سال 1398 یونسکو این شهر را پایتخت موسیقی معرفی کرده است. در کنار موسیقی مراسم نوروز و چهارشنبه‌سوری سنندجی‌ها نیز شور و هیجان خاص خود را دارد.

موسیقی؛ بخش مهم فرهنگ و آداب و رسوم شهر سنندج

سنندجی‌ها جشنواره‌ای به اسم جشنواره دف دارند که هر سال با حضور هنرمندان این شهر برگزار می‌شود و به عنوان یک جشنواره بین‌المللی شناخته می‌شود. مراسم عرفانی دراویش از دیگر مراسمات این شهر است که هر هفته در برخی از تکیه‌های شهر برگزار می‌شود. در نهایت مراسم شب چله که با دورهمی خانوادگی برگزار می‌شود و رقص کردی و لباس کردی که بسیار خاص و زیباست، از دیگر آداب و رسومات منحصر به فرد مردم شهر سنندج است.

آب و هوای سنندج؛ بهار و تابستان بهترین زمان سفر است

به دلیل قرارگیری سنندج در مناطق کوهستانی، شامل آب و هوای سرد و نیمه خشک در آن هستیم؛ البته این به معنای کمبود رطوبت در این شهر نیست و میانگین بارش سالانه سنندج 500 میلی‌متر است. این شهر در بهار و تابستان آب و هوایی مطلوب و خنک دارد؛ اما پاییز و زمستان وارد سردترین روزهای سال در سنندج می‌شویم. به همین دلیل باید گفت بهترین زمان سفر به سنندج فصل بهار و تابستان است.

روستای سلین - روستای سلین کردستان را بشناسید.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سنندج

شهر سنندج در کنار طبیعت بکر و سرسبز، جاهای دیدنی زیبا و تاریخی نیز دارد. در این بخش مهم‌ترین جاذبه‌های شهر سنندج را معرفی می‌کنیم:

  • موزه سنندج: یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر، موزه آن است که در عمارت قجری ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام قرار داشته و آثار تاریخی زیادی در آن وجود دارد. این عمارت با پنجره‌های متعدد ارسی و شیشه‌های رنگی، نمایی زیبا را به رخ می‌کشد.
  • بازار تاریخی سنندج: این بازار قدیمی کالا و محصولات زیادی برای خریدن دارد که در بین آن لباس‌های محلی نیز دیده می‌شود.
  • مسجد جامع سنندج: مسجد جامع که به مسجد دارالاحسان نیز معروف است، معماری فوق‌العاده‌ای داشته و کاشی‌های هفت رنگ آن، آجرکاری لعاب‌دارد، ستون با تزئینات طنابی و حوض فیروزه‌ای مهم‌ترین قسمت از معماری آن است.
  • مجموعه پارک تفریحی آبیدر: این مجموعه در غرب سنندج واقع شده و به خوبی طبیعت و آب و هوای بکر سنندج را به رخ می‌کشد.
  • عمارت آصف وزیری: یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج عمارت آصف وزیری است که موزه مردم‌شناسی این شهر محسوب شده و عمارتی اعیانی است.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سنندج

صنایع دستی؛ مهم‌ترین سوغات شهر سنندج

اگر به این شهر سفر کردید و نمی‌دانید چه چیزی به عنوان سوغاتی بخرید باید بگوییم که صنایع دستی در کنار نان برنجی و شیرینی محلی، مهم‌ترین سوغات این شهر است. قالی و گلیک، گیوه یا کلاش، محصولات چوبی، ابزارآلات موسیقی، انواع شیرینی، لباس محلی کردی و بادام سوخته و سقز از دیگر سوغات این شهر محسوب می‌شود.

سوغات شهر سنندج

مراکز خرید سنندج؛ تجربه بازارگردی در دل بازارهای قدیمی

بیشتر مراکز خرید سنندج را بازارهای سنتی و قدیمی تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها نیز محدود است. اگر می‌خواهید خرید کنید و در بازارهای این شهر بگردید، پیشنهاد می‌کنیم به بازار قدیمی و بازار نازک‌کاران و پاساژ آشنا بروید.

لذت چشیدن غذاهای محلی سنندج در رستوران‌های معروف آن

بدون تست کردن غذاهای محلی سنندج را ترک نکنید. این شهر با خوراکی و غذاهای محلی خوش طعم و عطری که دارد، در دل گردشگران جا باز کرده است. مهم‌ترین غذاهای محلی سنندج شامل قایرمه یا کنگر سوخاری، شیش کباب، خورشت ریواس، خورشت تره کردی، دلمه برگ مو، آش دانه لوکانه، کلانه، شلکینه، آش عدس بلغور و آش هالاو است.

اگر می‌خواهید غذاهای محلی را امتحان کنید سری به رستوران کردی ماد یا رستوران مروارید بزنید. اگر به کافه گردی نیز علاقه دارید در کافه رستوران لیندو هم می‌توانید نوشیدنی میل کنید و هم از منوی رستوران غذای دلخواه خود را سفارش دهید.

غذاهای محلی سنندج

سیستم حمل و نقل درون شهری و برون شهری سنندج

اگر می‌خواهید به سنندج سفر کنید، بهتر است با سیستم حمل و نقل آن آشنا شوید تا مسیر دسترسی برای شما راحت‎تر باشد. سنندج دارای یک فرودگاه است که تنها یک پرواز داخلی دارد که از تهران به سنندج و بالعکس است. پایانه مسافربری این شهر نیز شامل یا ترمینال مرکزی است که در شرق سنندج و ابتدای بزرگراه همدان به سنندج قرار دارد. از تهران، اندیمشک، بابل؛ کرج، لاهیجان، لنگرود، تبریز، رشت، قزوین و... می‌توانید خود را به این ترمینال برسانید.

نکاتی که قبل از سفر به سنندج باید بدانید

  • در فصل‌های پر گردشگر حتما اقامتگاه را از قبل رزرو کنید.
  • در سفر با اتوبوس به ترمینال و پایانه توجه کنید؛ چرا که سنندج دارای 2 پایانه در شرق و غرب است.
  • در نیمه دوم سال قبل از سفر حتما آب و هوا را بررسی کنید.
  • در بازدید از جاذبه‌های گردشگری نهایت دقت را نمایید تا آثار و بناهای تاریخی را تخریب نکنید.

نکاتی که قبل از سفر به سنندج باید بدانید

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر