مریوان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/31
بازدید: 479

مریوان را باید یکی از اصلی‌ترین شهرهای استان کردستان دانست که جاذبه‌های طبیعی زیادی همچون کوه‌ها، دره‌های و جنگل‌ها را در خود جای داده است و از نظر پوشش گیاهی نیز بسیار غنی است. این شهر در کنار دریاچه زریوار و منطقه زیبای اورامان قرار گرفته و به همین جهت هم مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. مریوان همچنین در مسیر ترانزیت ایران - عراق قرار گرفته که این مسئله باعث رونق بیشتر اقتصادی این شهر می‌شود. در این مقاله قصد داریم همه چیز را درباره مریوان زیبا بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

راهنمای سفر به مریوان

دلیل نام ‌گذاری شهر مریوان

درباره دلیل نام‌گذاری مریوان دلایل زیادی وجود دارد. به اعتقاد بسیاری از افراد مریوان که در گویش کردی به معنای مرغابی است، به خاطر وجود دریاچه زریوار که مامن انواع مرغابی‌هاست روی این شهر گذاشته شده است. اما برخی دیگر از افراد اعتماد دارند در قدیم محصولات جنگلی این منطقه مانند کتیرا و مازوج در میان تجار مروی محبوبیت زیادی داشته است. برخی از تاجرانی که در این منطقه رفت و آمد می‌کردند، به مرور ساکن آن شده‌اند و به دلیل مرو نام مریوان را روی این منطقه گذاشته‌اند. بر اساس روایت سوم پس از شکست امویان، مروانیان به این منطقه فرار می‌کنند و اینجا شهری می‌سازند و نامش را مریوان می‌گذارند.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به مریوان

آب و هوای مریوان سرد و کوهستانی و در برخی از موارد متمایل به مدیترانه‌ای است. جریان‌های هوای مدیترانه‌ای باعث بارش‌های جوی زیاد در این مریوان می‌شود و به خاطر همین بارش‌ها این شهر به منطقه‌ای سرسبز تبدیل شده است. مریوان بهارها و تابستان‌های معتدلی دارد اما پاییزها و زمستان‌هایش بسیار سرد است. بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر را باید از اواسط بهار تا پایان تابستان دانست. جدا از آب و هوای بسیار خوبی که در این زمان‌ها بر مریوان حاکم است، طبیعت سبز و بسیار زیبایی هم  دارد که چشم هر بیننده را به خود جذب می‌کند.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به مریوان

آشنایی با جاذبه های گردشگری مریوان

در شهر مریوان و اطراف آن جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد. برای اینکه بتوانید از همه این جاذبه‌ها دیدن کنید باید یک سفر بالای یک هفته‌ای به این شهر داشته باشید. در ادامه برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

روستای سلین - روستای سلین کردستان را بشناسید.

دریاچه زریوار، بزرگ ترین چشمه آب شیرین در جهان

زریوار یک دریاچه بسیار زیبا در فاصله 2 کیلومتری مریوان است که 1250 متر از سطح دریا فاصله دارد. اطلاعات دقیقی درباره وسعت دریاچه در دسترس نیست زیرا از آنجایی که در فصل‌های مختلف حجم آب آن تغییر می‌کند، اندازه آن نیز دچار تغییر می‌شود. عمق آب زریوار در کمترین حالت خود 2 متر و در بیشترین حالتش 6 متر است. همچنین این دریاچه را باید بزرگ‌ترین چشمه آب شیرین در جهان دانست. در اطراف زریوار پوشش گیاهی و جانوری بسیار غنی‌ای دیده می‌شود. برای مثال وجود گیاهانی مانند نیلوفر آبی، نعناع، بزواش، جگن و هزاران هزران نی و همچنین جانورانی همچون انواع ماهی‌ها، پرندگان و پستانداران باعث شده جذابیت دریاچه چندین برابر شود.

دریاچه زریوار

غار کونا شم شم، سکونتگاه خفاش‌ ها

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی که در سفر به مریوان ایران می‌توانید ببینید، غار کونا شم شم است. این غار که در نزدیکی روستای تراق تپه، در کوه چهل چشمه قرار دارد، یک اثر باستانی هم محسوب می‌شود. بر اساس سفال‌هایی که در این غار پیدا شده، به نظر می‌رسد در دوره دالمایی زندگی در مریوان جریان داشته است. زمانی که داخل غار می‌شوید، می‌توانید نقاشی‌های دیواری را نیز مشاهده کنید. غار کونا شم شم در حال حاضر تبدیل به سکونتگاه خفاش‌ها شده است، بنابراین اگر از خفاش می‌ترسید بهتر است از این جاذبه دیدن نکنید.

آبشار گویله؛ بازدید از گیسوان کمند کوهستان

در مسیر مریوان - سقز، یک آبشار بسیار زیبا به نام گویله وجود دارد که در طول سفر به مریوان حتما باید زمانی را هم برای بازدید از این آبشار کنار بگذارید. خصوصا اگر بتوانید این بازدید را در فصل بهار انجام دهید، یکی از زیباترین قاب‌های عمرتان را خواهید دید. آبشار گویله از کوه پایین می‌ریزد و پایین آن زمین‌های سیز و یک دست را خواهید دید. برای بازدید از این آبشار باید آمادگی جسمانی بالایی داشته باشید و تجهیزات لازم را همراه با خود ببرید چرا که بازدید از  این آبشار باید جنگل‌نوردی و کوهنوردی انجام دهید.

آبشار گویله

منطقه تفریحی قمچیان

یکی دیگر از جاذبه‌‌های زیبای مریوان که می‌توانید به بازدید از آن بپردازید و لذت سفرتان را دو چندان کنید، منطقه تفریحی قمچیان است. این جاذبه طبیعی نیز در جاده مریوان - سقز قرار دارد و در آن می‌توانید تعداد زیادی رود و جویبار و همچنین کوهستان ببینید. باید بدانید که در این منطقه برخی از حیوانات وحشی مانند خرس، روباه، گرگ زندگی می‌کنند.

سایر جاذبه های گردشگری مریوان

از میان برخی دیگر از جاذبه‌های گردشگری که می‌توانید در این منطقه به بازدید از آنها بپردازید می‌توان به دشت بیلو، پل تاریخی گاران، کوه برقلا، روستای قلقمه، دشت ناوطاق، زیارتگاه ملاقوبی، پارک ساحلی مریوان، بازارچه مرزی باشقاق، قلعه ایمام و... اشاره کرد.

سایر جاذبه های گردشگری مریوان

غذاهای محلی مریوان چیست؟

به‌طور کلی استان کردستان غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد که بدون چشیدن طعم آنها سفرتان تکمیل نخواهد شد. مردم مریوان هم همان غذاها را دارند. از میان معروف‌ترین غذاهای محلی این منطقه می‌توان به خورش ریواس، خورش تره کردی، شیش کباب و قایرمه، انواع آش‌های عدس بلغور، دوغه‌وا، دانه کولانه، گزنه، پرپوله، برونشین و سنگه سیر، و هم‌چنین نان‌های محلی شلکینه، برساق و کلانه اشاره کرد.

از شهر مریوان چه سوغاتی بخریم؟

مردم مریوان صنایع دستی بسیار جذابی دارند که می‌توانید با خرید آنها هم سوغاتی تهیه کنید و هم به اقتصاد محلی آنها کمک نمایید. از میان این صنایع دستی می‌توان به قالی و گلیم نساجی سنتی (جولایی) و گیوه یا کلاش اشاره کرد. همچنین امکان تهیه برخی از خوراکی‌های این شهر مانند عسل طبيعی سرشيو، شیرینی‌های سنتی، بادام سوخته و برساق را نیز به‌عنوان سوغات تهیه نمایید.

سوغاتی های شهر مریوان

در سفر به مریوان کجا اقامت کنیم؟

در شهر مریوان تعدادی هتل و اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را برای اقامت انتخاب کنید. این هتل‌ها به شرح زیر هستند:

  • اقامتگاه بوم‌گردی نشینگه بنار
  • مهمان‌سرای جهانگردی مریوان
  • هتل آپارتمان یاس
  • هتل قصر

مسیر دسترسی به مریوان

برای سفر به مریوان می‌توانید با هواپیما، اتوبوس یا خودروی شخصی خود را به سنندج برسانید و از آنجا راهی مریوان شوید. باید بدانید که جاده سنندج به مریوان پر پیچ و خم است. اما در صورتی که بخواهید کرمانشاه یا آذربایجان غربی به این شهر بروید باید از جاده‌های مرزی بوکان - سقز - مریوان  یا کرمانشاه - پاوه – مریوان استفاده کنید.

مسیر دسترسی به مریوان

نقشه شهر مریوان

شما می‌توانید موقعیت جغرافیایی مرودشت را در نقشه زیر مشاهده کنید.

چرا باید به مرودشت سفر کرد؟

شهر مرودشت یکی از زیباترین نقاط استان کردستان است که جاذبه‌های گردشگری زیادی درونش قرار دارد. با سفر به این شهر علاوه بر اینکه می‌توانید با یک فرهنگ اصیل آشنا شوید و خوشمزه‌ترین غذاهای جهان را نیز نوش جان کنید، زیباترین مناظر طبیعی را هم خواهید دید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره  ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر