شهر ارومیه

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/18
بازدید: 331

با یک تیر چند نشان بزنید. ارومیه همان شهریست که با سفر به آن می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی، مذهبی و تاریخی یکجا دیدن کنید. شهر ارومیه یکی از کلان شهرهای کشور است که درست در شمال غربی ایران قرار داشته و به عنوان مرکز استان آذربایجان غربی شناخته می‌شود. شهر ارومیه از دیرباز تاکنون به دلیل موقعیت ویژه‌ای که بین کشورهای قفقاز، ارمنستان، آسیای صغیر و بین‌النهرین داشته است، تاریخی پرفرازونشیب را تجربه کرده و همین مسئله موجب شده جاذبه‌های تاریخی زیادی داشته باشد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم اطلاعاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم را مطالعه نمایید.

شهر ارومیه

معرفی شهر ارومیه؛ شهر اولین‌های ایران

ارومیه از نظر موقعیت جغرافیایی در شمال غربی کشور قرار داشته و مرکز استان آذربایجان شناخته می‌شود. این شهر 10548 کیلومتر مربع مساحت داشته و به عنوان دومین شهر پرجمعیت شمال غربی ایران شناخته می‌شود. ارتفاع شهر ارومیه از سطح دریا 1332 متر است. این شهر از یک سمت توسط کوه‌های آذربایجان و از سمت دیگر توسط دریاچه ارومیه احاطه شده و در اطراف آن کوه‌های مختلفی مانند قیز قلعه، کوه پنجه سی، جهودها، کوه ماه، چهل مرشهیدان، کوه سیر و کوه علی ایمان قرار گرفته است.

رضاییه، نام شهر ارومیه در زمان پهلوی بود و در آن سال‌ها این شهر از موقعیت جغرافیایی و سیاسی خوبی برخوردار بوده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ارومیه شهر اولین‌ها در حوزه‌های مختلف شناخته می‌شود. به طور مثال اولین مدرسه به شکل نوین، اولین بیمارستان مدرن، اولین شبکه تلویزیون محلی، اولین مرکز آموشی پزشکی و اولین نشریه محلی به ارومیه تعلق دارد.

آب و هوای شهر ارومیه؛ چه زمانی سفر کنیم؟

میانگین دمای شهر ارومیه 10 تا 11 درجه سانتی‌گراد است. این شهر تابستان‌های نسبتا گرم و زمستان‌های سرد دارد. اگر می‌خواهید به شهر ارومیه سفر کنید پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر از این شهر دیدن نمایید؛ چرا که در این ماه‌ها اب و هوای ارومیه معتدل و خوب است و میانگین دمای 25 درجه را تجربه می‌کند. بارندگی‌های ارومیه از اول آبان آغاز شده و اصولا تا پایان اردیبهشت ادامه دارد.

آذر، دی، بهمن و اسفند ماه‌های یخبندان ارومیه است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در این فصل‌ها راهی ارومیه نشوید. اگر می‌خواهید در یک زمانی سفر کنید که خرج و مخارج شما کمتر شود، بهتر است در ماه مهر سفر کنید؛ چرا که در این ماه تعداد توریست‌ها کمتر بوده و شهر روزهای خلوت خود را سپری می‌کند.

آب و هوای شهر ارومیه

جاهای دیدنی شهر ارومیه که باید در سفر به این شهر ببینید

وقتی قدم به شهر ارومیه می‌گذارید می‌توانید تنوعی از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی را مشاهده کنید. این شهر پر از مسجد، کلیسا و طبیعتی بکر است. همراه ما باشید تا با جاذبه‌های دیدنی ارومیه آشنا شوید.

  • دریاچه ارومیه: محال است کسی این دریاچه زیبا را نشناسد. این جاذبه یکی از جاذبه‌های مشهور شهر ارومیه است و اولین دریاچه آب شور ایران و دومین دریاچه آب شور در جهان شناخته می‌شود. این دریاچه هم‌اکنون خشک شده است؛ اما گونه‌های جانوری و گیاهی اطراف آن وجود دارد.
  • آبشار سوله دوکل ارومیه: این آبشار در دامنه کوه‌های سوله دوکل است و به کشور عراق و ترکیه نیز تعلق دارد.
  • پارک جنگلی شیخ تپه: این پارک در تپه شیخ قرار داشته و منظره‌ای طبیعی و زیبا دارد.
  • مارمیشو: برای دیدن یک دشت سبز، دریاچه‌ای پرآب و طبیعتی بکر به این منطقه بروید.
  • دروازه‌های قدیمی شهر ارومیه: شهر ارومیه دارای هشت دروازه بزرگ در خارج از شهر است که در گذشت کاربردی نظامی داشتند. اسامی این دریاچه توپر قلعه، سلماس، هازاران، بولاق، بازارباش، نوگچریان، ارک و یوردشاه است.
  • بازار ارومیه: این بازار، یک بازار تاریخی و زیبا مربوط به دوره صفویان است که شکلی سنتی و قدیمی دارد.
  • قلعه بانک: این قلعه، سازه‌ای چهار طبقه است که شکلی مخروطی داشته و قلعه دم دم نیز در این منطقه قرار دارد.
  • موزه: موزه ارومیه محل نگهداری اشیا باارزش و قدیمی است که در خیابان بهداشتی واقع شده است.
  • عمارت چهار برج: این بنا توسط رضاخان بیگلر ساخته شده و یکی از مشهورترین بناهای شهر ارومیه محسوب می‌شود.
  • مسجد جامع ارومیه: در نزدیکی بازار سنتی مسجدی قدیمی مربوط به دوره ایلخانیان قرار دارد که معماری ایرانی را به خوبی به رخ می‌کشد.
  • سه گنبد: این بنا در سال 580 قمری ساخته شده و مهم‌ترین بخش آن کتیبه‌هایی به زبان کوفی است.
  • خانه و سازه‌های تاریخی: در نهایت خانه‌های قدیمی از جاهای دیدنی ارومیه محسوب می‌شوند و ساخت برخی از آن‌ها به دوره قاجار برمی گردد.

جاهای دیدنی شهر ارومیه

حمل و نقل عمومی شهر ارومیه

برای تردد در شهر ارومیه و بازدید از جاذبه‌های دیدنی می‌توانید از اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. همچنین این شهر دارای فرودگاه و راه آهن است که برای تردد بین شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بخش در خصوص سیستم حمل و نقل ارومیه توضیحات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • ترمینال ارومیه: این ترمینال به صورت شبانه‌روزی بوده و در جاده سرو قرار گرفت است. بعد از پیاده شدن از اتوبوس می‌توانید با تاکسی خود را به مرکز شهر برسانید.
  • اتوبوس: اتوبوس‌های ارومیه دو خط را پوشش می‌دهند که خط اول از ایستگاه شهرک ایثار شروع شده و تا میدان خاتم‌الانبیا ادامه دارد. خط دوم از شهرک بهداری شروع شده و تا میدان شهدا ادامه دارد.
  • فرودگاه: فرودگاه ارومیه بین‌المللی بوده و در شمال غرب قرار گرفته است.
  • راه آهن: در حال حاضر ارومیه ایستگاه قطار ندارد؛ اما در حال راه‌اندازی است.
  • تاکسی: با کمک تاکسی می‌توانید به بخش‌های مختلف ارومیه سفر کنید.

حمل و نقل عمومی شهر ارومیه

در ارومیه کجا اقامت کنیم؟ معرفی هتل‌های ارومیه

اگر به شهر ارومیه سفر کردید می‌توانید در هتل‌های 1 تا 5 ستاره این شهر اقامت داشته باشید. بیشتر این هتل‌ها نزدیک به مرکز شهر هستند و دسترسی به جاذبه‌های دیدنی را به راحتی برای شما فراهم می‌کنند. جدول زیر یک دید کلی از هتل‌های این شهر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نام هتل

تعداد ستاره

هتل آنا و دنیز

5 ستاره

هتل بین‌المللی پارک، هتل آریا، هتل جهانگردی

4 ستاره

هتل کارا، هتل ساحل، هتل مروارید

3 ستاره

هتل ماه کیمیا، هتل بهار

2 ستاره

هتل ایران پارک ارومیه

1 ستاره

 

اگر می‌خواهید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی بمانید در این شهر تعدادی از این اقامتگاه‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن باغ بهشت است.

دریاچه ارومیه - یکی از مهم ترین دریاچه های ایران در میان آذربایجان غربی و شرقی

لذت صرف کردن غذاهای محلی ارومیه در بهترین رستوران‌های آن

ارومیه غذاهای محلی خوش طعم و لذیذی دارد. ارومیه خورشت، گیزاتما، آش دوغ، گوزلمه، یتیمچه، آش یرتخلی، سوپ بلغور، باستیخ و شورجه ارومیه از جمله مهم‌ترین غذاهای محلی این شهر است. اگر به شهر ارومیه سفر کردید حتما غذاهای محلی آن را امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای سرو غذای محلی به بهترین رستوران‌های آن بروید. بهترین رستوران‌های ارومیه رستوران دیاکو، علی بابا، سوپر استار، فلامینگو، مولوی، کشکول، ریحون و رستوران سنتی خان بابا است که کیفیت غذاهای محلی ارومیه در آن‌ها بالاست و از تست کردن آن‌ها پشیمان نمی‌شوید.

غذاهای محلی ارومیه

سوغات ارومیه؛ از خوراکی‌های خوشمزه تا صنایع دستی

ارومیه سوغات متنوعی دارد. نقل ارومیه، حلوا، عرقیات، لوزانک که نوعی شیرینی شبیه باسلوق است، نان تنور چره و تنور شیرینی سی از جمله سوغات خوراکی این شهر محسوب می‌شود؛ اما سوغات ارومیه تنها به خوراکی‌ها ختم نمی‌شود. اگر می‌خواهید چیزی با خود به یادگار ببرید می‌توانید فرش، رودوزی و صنایع دستی ظریف‌کاری را خریداری نمایید.

آذربایجان غربی - آذربایجانی که در گذشته به نام ماد کوچک شناخته میشد!

پاساژ گردی و خرید در ارومیه؛ معرفی بهترین مراکز خرید و بازارها

در سفر به ارومیه حتما دلتان هوس خرید و گشت و گذار می‌کند؛ به همین علت قصد داریم در این بخش در خصوص مراکز خرید و پاساژ‌های ارومیه صحبت کنیم تا بتوانید برای پاساژگردی و خرید سوغاتی به آن‌ها مراجعه کنید. مهم‌ترین مراکز خرید ارومیه به شرح زیر هستند:

  • بازار قدیم: خیابان امام خمینی، چهار راه عطایی و بعثت
  • پاساژ پاکو: شهر فرهنگیان
  • پاساژ برلن: خیابان اول شمالی ارومیه
  • بازار آهندوست ارومیه: واقع در خیابان آهندوست
  • پاساژ تندیس: شهر فرهنگیان
  • بازار امیرکبیر: خیابان خیام
  • پاساژ برلیان: خیابان امام خمینی
  • پاساژ تورک مال: خیابان شهید بهشتی

پاساژ گردی و خرید در ارومیه

جشنواره‌های ارومیه معرف آداب و رسوم مردم این شهر هستند

در آذربایجان اقوام مختلف با آداب و رسوم متنوع زندگی می‌کنند. وجود مساجد در کنار کلیسا و آتشگاه‌ها به خوبی این مسئله را شفاف‌سازی می‌کند. فرهنگ مردم ارومیه ریشه در تاریخ و گرایش‌های اجتماعی دارد. مهم‌ترین جشنواره‌های ارومیه را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • موسیقی نزد مردم ارومیه بسیار حائز اهمیت است. موسیقی عاشیقی ارومیه یکی از مکاتب مهم موسیقی در ایران است که از اصیل‌ترین رسوم مردم این شهر به شمار می‌رود. جشنواره موسیقی ارومیه معمولا در اواخر زمستان آغاز و در فروردین ماه به پایان می‌رسد.
  • ارومیه از اقوام مختلف با مذاهب متنوع تشکیل شده است از این رو آذری‌ها و کردها در اعیاد مذهبی مراسمات خاصی دارد و از طرفی ارمنی‌ها و آشوری‌ها نیز در کلیساهای ارومیه جشن‌های خود را برپا می‌کنند. جشن نوسروین یا آب پاشان، مهم‌ترین جشن آشوریان است که در 6 فروردین برگزار می‌شود.
  • جشن روز مادر نیز از جشن‌های مهم مردم ارومیه است که با هدف یادبود مریم مقدس در اولین جمعه هر سال برگزار می‌شود.
  • در نهایت زمستان فصلی مملو از جشنواره تفریحی و گردشگری زمستانه است.

جشنواره‌های ارومیه وآداب و رسوم

ارومیه؛ دومین شهر پرجمعیت شمال غرب ایران

ارومیه به عنوان دومین شهر پرجمعیت شمال غرب ایران، یکی از شهرهاییست که با سفر به آن هرگز احساس پشیمانی نمی‌کنید. این شهر با تابستان‌های نسبتا گرم و زمستان‌های سرد، غذاهای محلی خوش طعم، جشنواره‌های زیبا و موسیقی عاشیقی و تلفیقی از جاذبه‌های مذهبی، طبیعی و تاریخی، شهری زیبا و دلنشین است که مردمی خونگرم دارد. اگر تجربه سفر به این شهر زیبا را داشته‌اید، در بخش ثبت دیدگاه، نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

قدیمی ترین کلیسای جهان - قدیمی ترین کلیسای جهان رو در ارومیه ببینید

سوالات متداول

نظرات کاربران

  • ارومیه قلب آذربایجان ❤❤❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤❤❤ 1403/04/17
    1 نفر پسندیدند
    ارومیه قلب آذربایجان ❤به دیار آذربایجان اورمیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31 عاشورا،شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤ آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤ به دیار آذربایجان شهر زیبای اورمیه خیلی خوش آمدید ❤ ما آذربایجانی ها به خصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤ یاشاسین‌ ایران ❤ یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین اورمیه ❤ ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤
  • ارومیه قلب آذربایجان ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤ 1403/04/04
    4 نفر پسندیدند
    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترک ها ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ایران ❤ارومیه قلب آذربایجان سرزمین باکری ها ❤

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.3 از 5 | از 102 کاربر