مرودشت

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/05/15
بازدید: 274

در 40 کیلومتری شمال شیراز، شهری به نام مرودشت را می‌توانید ببینید که یکی از زیباترین شهرستان‌های استان فارس محسوب می‌شود. وجود تخت جمشید و نقش رستم در این شهر، پتانسیل‌های گردشگری آن را چندین برابر کرده است. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره این شهر تاریخی بررسی کنیم. درباره تاریخچه، فرهنگ و سوغات آن حرف بزنیم و جاذبه‌های گردشگریش را معرفی کنیم. اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

مرودشت

معرفی مرودشت شیراز، شهر تخت جمشید و نقش رستم

شهرستان مرودشت 4649 کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود 8 درصد از مساحت استان فارس را به خود اختصاص داده است. مرودشت با شهرهای خرمبید و اقلید، سپیدان، شیراز، ارسنجان و بوانات همسایه است. در این شهر ،کوهستان‌های مهمی همچون کوه قلعه و همچنین رودخانه‌هایی همچون سیوند و کر قرار دارند. مرودشت همچنین از نظر پوشش گیاهی نیز بسیار غنی است و در آن گیاهان و درختانی همچون جنگل‌های بلوط، بنه، بادام کوهی، ارژن، زالزالک، انجیر کوهی، آلوچه وحشی، ویشن، جاشیر، ریواس، کما، گون، موسیر، بلهر، لپو، لاله واژگون، بومادران و گونه‌های دیگر از جمله کنگر، خارشتر، خار زرد و اسپند وجود دارد. براساس سرشماری سال 1395، در مرودشت ۲۲۱٬۱۶۳ نفر زندگی می‌کنند.

تور شیراز | رزرو انواع تورهای زمینی و هوایی شیراز با تضمین قیمت در لحظه آخر

تاریخچه مرودشت، مکان موردعلاقه پادشاهان بزرگ

تاریخچه مرودشت به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. آن‌طور که پژوهشگران می‌گویند، تاریخچه مدنیت در این شهر مربوط به پیش از تاریخ است. این شهر در طول تاریخ بارها و بارها درگیر دگرگونی شده است و آنچه که امروزه به‌عنوان مرودشت کنونی می‌شناسیم، با شروع ساخت کارخانه قند در این منطقه، در سال 1312 شکل گرفته است. در شهر زیبای مرودشت جاذبه‌های زیادی از تاریخ به یادگار مانده که مهم‌ترینشان تخت جمشید و نقش رستم هستند. هر ساله گردشگران زیادی از سرتاسر ایران و جهان راهی این شهر می‌شوند تا تخت جمشید را از نزدیک ببینند.

تاریخچه مرودشت

آب و هوا و بهترین زمان سفر به مرودشت

شهرستان مرودشت در منطقه کوهستانی قرار گرفته است و به همین دلیل آب و هوای آن را باید سردسیری دانست. یعنی این شهر زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های معتدل و خنکی دارد. بنابراین حتی اگر تابستان هم به مرودشت سفر کنید برخلاف بسیاری از نقاط استان فارس گرمای زیادی را در این منطقه حس نخواهید کرد. اما بهترین زمان سفر به مرودشت را باید بهار و تابستان دانست. زیرا پاییز و زمستان این شهر بسیار سرد است و شاید برای همه مناسب نباشد.

جاذبه های گردشگری مرودشت؛ از دل تاریخ به دامان طبیعت

جاهای دیدنی مرودشت را می‌توان به دو دسته تاریخی و طبیعی تقسیم کرد. تعدادی از این جاذبه‌ها در سطح جهانی مشهور هستند و به همین دلیل است که شهر مرودشت در طول سال گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. در ادامه برخی از این جاذبه ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

سعدی شیرازی - زندگی‌نامه سعدی نویسنده زیباترین غزلیات عاشقانه + حکایات، اشعار و آثار

تخت جمشید، میراثی از شکوه‌مندترین دوره ایران

تخت جمشید که آن را با نام پارسه هم می‌شناسند، پایتخت تشریفاتی پادشاهان هخامنشی بوده است. این مجموعه تاریخی معماری بسیار متفاوت و باشکوهی دارد و حتی در حال حاضر که بخش زیادی از آن از بین رفته، نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. این جاذبه در 57 کیلومتری شیراز و 10 کیلومتری مرودشت قرار دارد. این بنا در دامنه کوهی به نام رحمت که در گذشته آن را با نام میترا می‌شناختند، قرار دارد. تخت جمشید را روی یک سکو که ارتفاعش 8 تا 18 متر بلندتر از جلگه مرودشت است؛ ساخته‌اند. بعید است کسی به استان فارس سفر کند و زمانی را برای بازدید از این سازه شکوهمند دوره هخامنشی کنار نگذارد.

تخت جمشید

نقش رستم، آنچه از ایلامیان باقی مانده است

نقش رستم را باید یک مجموعه تاریخی دانست که در زنگی آباد مرودشت قرار گرفته است. این جاذبه 6 کیلومتر با تخت جمشید فاصله دارد. سازه‌های موجود در نقش رستم از زمان ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان باقی مانده است. در این مکان آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی قرار دارد. همچنین یک نقش برجسته مهم درباره وقایع دوره ساسانیان و کلبه زرتشت قرار گرفته است.

نقشه مترو شیراز 1403 با کیفیت بالا + ساعت حرکت در ایستگاه‌های فعال    

شهر قدیمی استخر (اصطخر)، پایتخت پادشاهان پارس

جاذبه بعدی که بازدید از آن را در سفر به مرودشت نباید از دست بدهید، شهر قدیمی استخر است که به آن تخت طاووس هم می‌گویند. این شهر باستانی که 5 کیلومتر تا تخت جمشید فاصله دارد، برای سال‌های زیادی پایتخت پادشاهان پارس بود. استخر در زمان ساسانیان به اوج شکوفایی خود رسید اما زمانی که اعراب به ایران حمله کردند به دلیل مقاومت زیادی که مردم این شهر درباره آنها از خود نشان دادند تعداد زیادی از ساکنینش کشته شدند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای مدت‌ها پس از حمله اعراب این شهر سنگر دین زرتشت را در برابر اسلام حفظ کرده بود

شهر قدیمی استخر

سایر جاذبه های شهر مرودشت

از دیگر جاذبه‌های گردشگری مرودشت که در سفر به این شهر زیبا باید از آن دیدن کنید می‌توان به سنگ تخت جمشید، امامزاده ایوب نبی، کوه قلعه، غار اشکفت گاوی، برج زندان سلیمان، پل بند امیر، قلعه استخر و قصر قلات و باغ بدره اشاره کرد.

جاهای دیدنی شیراز - لیست 20 مورد از جاذبه های طبیعی و دست ساز گردشگری شهر شیراز

از مرودشت چه سوغاتی بخریم؟

سوغات مرودشت قالی، گبه و گلیم، جاجیم، حصیربافی و گیوه است. بنابراین اگر دوست دارید یادگاری از سفر به این شهر داشته باشید می‌توانید یکی یا چند مورد از این صنایع دستی را تهیه کنید. با این کار علاوه بر خرید سوغاتی به اقتصاد محلی مرودشت نیز کمک خواهید کرد. اما خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ای هم وجود دارد که می‌توانید به‌عنوان سوغاتی آنها را تهیه کنید. از میان این خوراکی‌ها می‌توان به قند و انار فاروق اشاره کرد.

هنگام سفر به مرودشت کجا اقامت کنیم؟

از آنجایی که سالانه تعداد زیادی گردشگر به دلیل بازدید از تخت جمشید به مرودشت سفر می‌کنند، در این شهر هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و بوم‌گردی‌های زیادی برای اقامت مسافران وجود دارد. از میان این اقامتگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقامتگاه بوم‌گردی خانه لیرک
  • هتل آپادانا تخت جمشید
  • اقامتگاه بوم‌گردی نقش رستم
  • هتل جهانگردی تخت جمشید
  • اقامتگاه بوم‌گردی کوه مهر
  • اقامتگاه بوم‌گردی شیدور

بهترین زمان سفر به شیراز - بررسی آب و هوای فصول مختلف، جاذبه ها و جشنواره ها

نقشه ماهواره‌ ای مرودشت

در ادامه می‌توانید نقشه ماهواره شهر زیبای مرودشت را مشاهده کنید.

چرا باید به مرودشت سفر کرد؟

مرودشت را باید دومین شهر بزرگ استان فارس دانست که به دلیل وجود تخت جمشید در آن شهرت جهانی یافته است. در این شهر جدا از تخت جمشید تعداد زیادی جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی وجود دارد که بازدید از آنها لذت سفرتان را دو چندان خواهد کرد. توصیه می‌شود در طول این سفر یک اقامتگاه بوم‌گردی را برای ماندن انتخاب کنید تا کمی هم با بافت قدیمی و فرهنگ مرودشت آشنا شوید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر