شهر کاشان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/06/01
بازدید: 224

با عضو کوچک اصفهان آشنا شوید. کاشان همان شهر کوچک؛ اما زیبا و محبوب استان اصفهان است که به آثار تاریخی و جاذبه‌های خاص خود معروف است. با گذراندن یک یا دو روز در این شهر می‌توانید از بیشتر جاهای تفریحی آن دیدن کرده و غرق لذت شوید. اگر به دنبال یک سفر جذاب و کوتاه مدت هستید، بدون شک کاشان گزینه خوبی خواهد بود؛ اما پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر همراه ما باشید تا اطلاعات مفیدی در مورد کاشان کسب کنید.

شهر کاشان

کاشان کجاست؟ معرفی شهر گل و گلاب

کاشان یکی از شهرهای کوچک و زیبای استان اصفهان است که به شهر گلاب‌گیری معروف بوده و هر ساله این رویداد در این شهر برگزار می‌شود؛ اما جذابیت‌های این شهر فقط به این مسئله خلاصه نمی‌شود. کاشانی‌ها آداب و رسوم و جشنواره‌های خاص خود را دارند. از طرفی آثار باستانی که در گوشه و کنار این شهر به چشم می‌خورد بیانگر تاریخ پرفرازونشیب آن است که با بازدید از آن‌ها می‌توان یک بخش کوچک از سرگذشت سرزمینمان ایران را جویا شد.

جالب است بدانید این شهر قدمتی هفت هزار ساله داشته و محل تولد یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری یعنی سیلک است. تا قبل از اسلام شهر کاشان از اهمیت زیادی برخوردار بود؛ اما به محض ظهور اسلام رفته رفته اهمیت خود را از دست داد. به طور کلی باید گفت در دوره‌های مختلف تاریخی این شهر پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه کرده؛ اما در دوره صفویه اوج شکوفایی خود را تجربه می‌کرده است. در دوره زندیه با رخداد زلزله‌ای عظیم در این شهر، ابهت آن زیر سوال رفت و در دوره قاجار آشوب‌های مختلفی در کاشان رخ داد و به تدریج از شکوه و جلال آن کاسته شد.

آب و هوای کاشان و بهترین زمان سفر به این شهر

برای سفر به هر شهری اولین مسئله توجه به آب و هوای آن است. کاشان شهری با آب و هوای گرم و نسبتا کویری بوده و همین مسئله سبب می‌شود تا در پاییز و زمستان کمترین دما 3 درجه بوده و در گرم‌ترین روزهای تابستان شاهد دمای 40 درجه سانتی‌گراد باشیم. با این تفاسیر می‌توان گفت بهترین زمان سفر به کاشان اوایل پاییز تا اواخر اردیبهشت ماه است؛ چرا که در این بازه زمانی آب و هوای کاشان خنک بوده و از طرفی اردیبهشت ماه فصل گلاب‌گیری است که از عطر گل‌های بهاری مدهوش خواهید شد. در اردیبهشت میانگین دمای کاشان 10 تا 22 درجه سانتی‌گراد است.

آب و هوای کاشان

جاهای دیدنی کاشان؛ تلفیقی از تاریخ، طبیعت و اماکن مذهبی

جاهای گردشگری کاشان بسیار متنوع است و هر چه بخواهید از طبیعتی بکر تا جاذبه‌های تاریخی  در این شهر پیدا می‌کنید. در ادامه همراه ما باشید تا جاهای تفریحی کاشان را معرفی کنیم.

جاهای دیدنی کاشان

جاذبه‌های تاریخی کاشان؛ سفر به گذشته‌هایی دور

کاشان به جاذبه‌های تاریخی‌اش معروف است؛ پس اگر به این شهر سفر کردید اول از همه به سراغ جاذبه‌های تاریخی آن بروید. در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • باغ فین کاشان: باغ فین کاشان که به دستور جمشید، پادشاه ایرانی ساخته شده، نماد معماری و فرهنگ ایرانی است. این سازه در دوره‌های مختلف به دستور پادشاهان مختلف مرمت شده و در حال حاضر زیباترین جاذبه تاریخی کاشان محسوب می‌شود.
  • حمام فین: این حمام به دستور فتحعلی شاه ساخته شده و مخصوص اشراف‌زاده‌ها بوده است. در خزینه حمام هفت کاشی به چشم می‌خورد که قدمتی 500 ساله دارد. این حمام، محل قتل امیرکبیر است.
  • حمام سلطان امیر محمد: این حمام بافت تاریخی باشکوهی داشته و در نزدیکی خانه بروجردی‌ها، خانه عباسیان و خانه طباطبایی قرار دارد. کاشی‌های آبی و طلایی آن بسیار خیره‌کننده بوده و معماری شگفت‌انگیزی دارد.
  • بازار سنتی: از دیگر جاهای تاریخی کاشان بازار سنتی است. این بازار در نزدیکی شاهراه‌های تجاری قرار داشته و در عهد باستان رونق زیادی داشته است. مسجد میدان میرعماد، کاروان‌سرای میرپنج، زغالی‌ها، بروجردی‌ها، تیمچه سید آقا، آب انبار و... بخش‌های مختلف این بازار هستند.
  • قمصر کاشان: اسم قمصر در خصوص گلاب‌ گیری کاشان زیاد به چشم می‌خورد. این مکان به دلیل گلاب‌های خوش عطر خود بسیار معروف بوده و در فصل بهار گل‌های محمدی زیادی در آن به چشم می‌خورد.
  • شهر زیرزمینی نوش‌آباد: این منطقه شگفت‌انگیز در عمق چهار تا هجده متری سطح زمین قرار داشته و ساخت آن مربوط به پیش از اسلام است. این شهر سه طبقه در دوره قدیم کاربری نظامی داشته است.
  • خانه بروجردی ها: این بنای باشکوه زمانی ساخته می‌شود که پسر آقای بروجردی عاشق دختر آقای طباطبایی می‌شود و پدر دختر دستور می‌دهد تا یک عمارتی مانند عمارت خودشان برای دخترش بسازند. این عمارت باشکوه در دوره قاجار و به همین دلیل ساخته می‌شود.

جاذبه‌های تاریخی کاشان

جاذبه‌های مذهبی کاشان؛ از مسجد جامع تا مسجد میرعماد

پس از بازدید از جاذبه‌های تاریخی، سری به جاذبه‌های مذهبی که خود بخشی از تاریخ کاشان را تشکیل می‌دهند بزنید. مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی این شهر به شرح زیر است:

  • مسجد جامع کاشان: از قدیمی‌ترین جاذبه‌های مذهبی کاشان، مسجد جامع آن است به درخواست صفیه خاتون ساخته شده و توسط عبدالرزاق خانه و کریم خان زند نیز بازسازی شده است. با بازدید از این مکان معماری اصیل ایرانی را به‌وضوح می‌بینید.
  • مسجد و مدرسه آقابزرگ: این سازه مربوط به دوره قاجار بوده و حاج محمد تقی خانبان برای ساخت آن کمک مالی زیادی کرده است. این مجموعه از بخش‌های مختلفی مانند شبستان‌ها، صحن مرکزی، سردر، هشتی ورودی و مقصوره تشکیل شده و معماری دقیق و هوشمندانه‌ای دارد.
  • آتشکده نیاسر معبد زرتشتیان: این عبادتگاه که در گذشته محل عبادت زرتشتیان بوده است، در ارتفاعات نیاسر قرار گرفته و با نام چهار قاپو و چهار دروازه نیز شناخته می‌شود.
  • مسجد صفوی میرعماد: این بنا مربوط به دوره سلجوقی‌ها بوده که در دوران قدیم حاوی سردر و محراب مربعی شکل و چهار ایوان بوده است. امروزه محراب این مسجد در موزه اسلامی برلین نگهداری می‌شود.

جاذبه‌های مذهبی کاشان

جاذبه‌های طبیعی کاشان؛ فضایی برای طبیعت‌گردی

جاذبه‌های طبیعی کاشان نیز بخشی از دیدنی‌های زیبای این شهر محسوب می‌شوند. اگر به کاشان سفر کردید بازدید از این جاذبه‌های طبیعی را از دست ندهید:

  • تپه‌های سیلک کاشان: این تپه محل دفن انسان‌های باستان بوده و به دو گروه الف و ب تقسیم می‌شود. گروه الف قدمتی 3500 ساله و گروه ب قدمتی 3000 ساله دارد.
  • غار نیاسر: این غار شگفت‌انگیز قدمتی 2000 ساله داشته و بر اساس حکاکی‌ها می‌توان گفت محلی برای برپایی مناسبت‌های مذهبی بوده است.
  • کویر ابوزیدآباد: اگر به کویرگردی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم به این کویر بروید. پس از دیدن این کویر می‌توانید از کاروانسرای صفوی، شهر زیرزمینی نوش آباد و قلعه کرشاهی دیدن کنید. کویر ابوزیدآباد، یکی از جاهای دیدنی کاشان در شب است که می‌توانید در آن کمپ کنید.
  • آبشار نیاسر: این آبشار با 25 متر ارتفاع یکی از جاذبه‌های طبیعی و زیبای کاشان شناخته می‌شود. آهک موجود در آب این آبشار سبب شده تا به مرور زمان قندیل‌هایی ایجاد شود. این آبشار از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان در بهار است.
  • کوه کرکس: ارتفاع زیاد این کوه سبب می‌شود تا در نیمی از سال شاهد برف روی قله آن باشیم. آب و هوای اطراف این کوه نسبتا سرد بوده و محل زندگی جانورانی مانند قوچ، میش، کفتار، پلنگ، گرگ و... است.

جاذبه‌های طبیعی کاشان

سوغات و صنایع دستی کاشان؛ یادگاری از این شهر زیبا

سوغات خوراکی یا صنایع دستی؟ انتخاب با شماست. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کاشان حتما چیزی به عنوان یادگاری همراه خود ببرید. مهم‌ترین سوغات خوراکی کاشان گلاب و گل محمدی، عرقیجات، کلوچه کاشان، شیرینی‌های کاشان مانند پشمک، باقلوا، نقل بیدمشکی، قطاب و حاجی بادام، خشکبار مانند انجیر، هلو و سیب خشک است. از جمله صنایع دستی این شهر که می‌توانید با خود به یادگار ببرید نیز می‌توان به فرش، سفال، گیوه نشلجی، مخمل‌بافی، زیلوبافی، نمد مالی و... اشاره کرد.

سوغات و صنایع دستی کاشان

طعم غذا های محلی کاشان در بهترین رستوران های این شهر

کاشان را بدون چشیدن غذاهای محلی آن ترک نکنید. این شهر غذاهای محلی و خوش طعمی دارد که حتما باید آن‌ها را امتحان نمایید. از جمله مهم‌ترین غذاهای محلی کاشان می‌توان به عدس پلو، اشکنه، گوشت لوبیا، کوفته چغندر، عدس بادمجان، قیمه ریزه، لوبیای سرکه شیره، گوشت کلم و کدو و... اشاره کرد.

برای تست کردن این غذاهای محلی پیشنهاد می‌کنیم سری به رستوران‌های خوب کاشان بزنید. از جمله بهترین رستوران‌های کاشان می‌توان به رستوران سنتی باغ مظفر، رستوران مظفری، رستوران جوان، کافه خانه عامری‌ها، شربت خانه سنتی امین‌الدوله و... اشاره کرد.

غذاهای محلی کاشان

آداب و رسوم و فرهنگ مردم کاشان؛ کاشانی‌ها به خونگرمی معروفند

یکی از خصوصیات بارز مردم کاشان، خونگرم بودن آن‌هاست. مردم این شهر با گردشگران به خوبی رفتار می‌کنند. بیشتر مردم این شهر مسلمان هستند و همین مسئله موجب شده تا مراسمات مذهبی زیادی در آن مشاهده کنیم. زبان مردم کاشان فارسی با لهجه زیبا و شیرین کاشانی است.

اگر بخواهیم در خصوص رسوم مردم کاشان صحبت کنیم باید بگوییم رسوم ویژه‌ای برای چهارشنبه‌سوری و نوروز دارند. در شب چهارشنبه‌سوری خانم هر خانه بوته‌ای را آتش می‌زند و به درون کوچه می‌اندازد. همچنین مردم برای هم فال کوزه می‌گیرند. آن‌ها معتقد هستند اگر نور آتش بوته‌ها به درخت برسد سالی پرثمر خواهند داشت. در خصوص مراسم عروسی و خواستگاری کاشانی‌ها نیز باید گفت آن‌ها رسوم خاصی دارند و در شب عروسی داماد خوانچه‌ای به خانه عروس می‌فرستد. این خوانچه شامل شیرینی‌جات، یک جلد قرآن و آیینه است.

قمصر کاشان - جاهای دیدنی قمصر و گلاب گیری 

جشنواره لتان؛ معروف به جشن گلاب گیری کاشان

از گذشته‌های دور مردم کاشان مراسمی به اسم لتان یا گلاب گیری داشته‌اند. جالب است بدانید بر اساس اسناد موجود ایرانی‌ها اولین افرادی هستند که دستگاهی برای تقطیر مایعات اختراع کردند تا با کمک آن گلاب گیری و عرق‌گیری از گیاهان انجام شود.

مراسم گلاب گیری در زمان گذشته به این صورت برگزار می‌شد که مردم گل‌ها را می‌چینند و آوازه خانه به سمت کارگاه‌های گلاب‌گیری می‌رفتند. امروزه این مراسم در اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد انجام شده و مردم گل‌های محمدی را می‌چینند و به کارگاه‌های گلاب‌گیری می‌برند. در طی این مراسم با شربت‌های گیاهی از مردم پذیرایی می‌شود.

جشنواره لتان

حمل و نقل عمومی کاشان

برای تردد در شهر کاشان می‌توانید از انواع وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید؛ اما اگر می‌خواهید رفت و آمد برون شهری داشته باشید امکان استفاده از فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن این شهر وجود دارد. اطلاعات فرودگاه، ترمینال و ایستگاه راه‌آهن این شهر را در ادامه آورده‌ایم:

فرودگاه کاشان:

  • آدرس: کیلومتر 12 جاده قدیم نطنز
  • شماره تماس: 3-55444852-031
  • مسیرهای پروازی: مشهد و برخی پروازهای تشریفاتی به تهران

حمل و نقل عمومی کاشان

ایستگاه راه‌آهن:

  • آدرس: بلوار ملاصدرا
  • شماره تماس: 55233000-031
  • مسیرها: تهران، اصفهان، بندرعباس، شیراز، یزد، مشهد

ترمینال کاشان:

  • آدرس: کاشان، میدان شهید زجاجی
  • شماره تماس: 55446030-031
  • مسیرها: آمل، اراک، ارومیه، اصفهان، اندیمشک، اهواز، بابل، بروجرد، بندر انزلی، تبریز، تهران، خرم آباد، رشت، زنجان، ساری، شیراز، قزوین، قم، لاهیجان گیلان، مشهد، ملایر، نهاوند همدان، کرج، کرمانشاه، گرگان و ...

بهترین بازارها و مراکز خرید کاشان را بشناسید

اگر قصد خرید سوغاتی و صنایع دستی از کاشان را دارید، می‌توانید به مراکز خرید و بازارهای سنتی آن سر بزنید. مهم‌ترین بازارها و مراکز خرید این شهر کوچک به شرح زیر است:

  • بازار سنتی کاشان
  • بازار بزرگ
  • بازار مسگرها
  • بازار فرش
  • کاشان مال

بازار کاشان - معرفی بازار سنتی کاشان اثری بی نظیر از معماری صفوی

اقامت در کاشان؛ از اقامتگاه‌های سنتی تا هتل‌های معروف

برای اقامت در کاشان دو گزینه پیش روی شماست؛ هتل و اقامتگاه‌های سنتی. انتخاب نوع اقامتگاه به سلیقه شما بستگی دارد. مهم‌ترین هتل‌های لوکس و گران این شهر شامل هتل نگارستان، امیر کبیر، هتل خانه رز و سرای عامری‌ها است. از مهم‌ترین هتل‌های سنتی کاشان نیز می‌توان به هتل منوچهری، خانه مرشدی، مهینستان راهب، خانه ایرانی و... اشاره کرد. در نهایت اقامتگاه‌های سنتی کاشان که محبوبیت زیادی هم دارند شامل اقامتگاه بوم‌گردی سرای درب باغ، اقامتگاه خانه احسانی، بابا افضل و کاشانه روشن است.

اقامت در کاشان

سفر به کاشان؛ جلوه‌ای از تاریخ و معماری ایران

اگرچه کاشان شهری کوچک است؛ اما جاذبه‌های تاریخی زیادی دارد که با دیدن آن‌ها می‌توانید به خوبی بخشی از گذشته ایران را حس کنید و با معماری و هنر اصیل ایرانی آشنا شوید. معماری هر یک از بناهای تاریخی این شهر بخشی از هنر ایرانی را به رخ می‌کشد. پیشنهاد می‌کنیم از اواسط پاییز تا اواسط خرداد به کاشان بروید و هم از آب و هوا لذت ببرید و هم در فصل گلاب‌گیری (اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد) در این شهر حضور داشته باشید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر