دیلمان

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/04/18
بازدید: 448

مسیر بهشت از گیلان می‌گذرد و به نقطه‌ای در این استان به نام «دیلمان» ختم می‌شود. دیلمان یکی از توابع شهرستان سیاهکل است که تا رشت 88 کیلومتر و تا سیاهکل 25 کیلومتر فاصله دارد. این منطقه را باید یکی از معروف‌ترین ییلاقات استان گیلان دانست. در این مقاله قصد داریم همه چیز را درباره دیلمان بررسی کنیم. اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

دیلمان

دیلمان؛ گوشه دست نیافتنی ایران

دیلمان را به جرعت می‌توان یکی از زیباترین ییلاقات در استان گیلان دانست. این ییلاق در یکی از گوشه‌های دست نیافتنی شرق گیلان قرار گرفته و در طول سال به‌عنوان مقصد بسیاری از طبیعت‌گردان انتخاب می‌‍شود. ییلاق دیلمان به دلیل آب و هوای کوهستانی، قله‌های پر برف و دامنه‌های سبز و چشمه‌های فراوانش شهرت دارد. این ییلاق که یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر هم به حساب می‌آید، از شمال به رشته کوه البرز و از شرق به قله درفک می‌رسد.

مردم دیلمان از قدیم دامداری می‌کردند و اصلا این منطقه جایی برای نگهداری از دام‌ها بوده است. این نقطه از زمین همیشه آب و هوای فوق‌العاده‌ای داشته اما در سال‌های اخیر به دلیل تأسیس کارخانه‌ای به نام سیمان گیلان که یکی از آلوده‌کننده‌ترین صنایع محسوب می‌شود؛ آب و هوای پاک دیلمان مورد تهدید قرار گرفته است.

چرا نام دیلمان را برای این منطقه انتخاب کرده اند؟

گیلکی‌ها دیلمان را «دیلمون» تلفظ می‌کنند. درباره وجه تسمیه این منطقه باید گفت، دیلمان را به سه بخش «دیل» به معنای مکانی که در آن دام نگهداری می‌شود، «ام» به‌خاطر اشاره به ارتفاع بالای منطقه و «ان» به‌عنوان پسوند مکان تشکیل شده است. اما اعتقاد برخی هم بر این است که نام دیلمان را باید به دو بخش «دیل» به معنای میان و درون و «لم» به معنای بیشه و جنگل تقسیم کرد.

علت نام گذاری دیلمان

راه ها و مسیر دسترسی به دیلمان

شما از دو طریق می‌توانید به دیلمان دسترسی پیدا کنید. در مسیر اول باید وارد جاده قزوین - رشت شوید. پس از گذر از رودبار، به روستای رستم آباد می‌رسید. اینجای جاده باید مسیرتان را به سمت شرق ادامه دهید و با بالا رفتن از دامنه‌های کوه البرز، خود را به منطقه حفاظت شده سیاه‌رود برسانید. اینجا پا در یک ییلاق سرسبز بهشت گونه خواهید گذاشت که دیلمان نام دارد.

در مسیر دوم باید از شهر سیاهکل و جنگل‌های آن بگذرید. شما باید از رشت 42 کیلومتر به سمت لاهیجان پیش بروید. در این میان می‌توانید از جاهای دیدنی رشت نیز بازدید کنید. زمانی که به لاهیجان رسیدید باید وارد جاده جنوبی شوید و خود را به 15 کیلومتری سیاهکل برسانید. سپس دامنه کوه را تا رسیدن به دیلمان بالا بروید.

راه ها و مسیر دسترسی به دیلمان

مختصری از تاریخچه دیلمان

دیلمان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر است. این مسئله را پیدا کردن ظروف باستانی مسی، مفرغی و سفالی ثابت می‌کند. آنطور که مشخص است از 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح در دیلمان زندگی غارنشینی وجود داشته است. یک مهر استوانه‌ای در این منطقه پیدا شده که متعلق به 5 هزار سال قبل است. در حال حاضر این مهر در موزه لنینگراد نگهداری می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دیلمان در گذشته به یک بخش بزرگ اطلاق می‌شده است که از غرب تا بابل و از شرق تا دیلم ادامه داشته است. اما در حال حاضر به‌عنوان یک منطقه کوچک شناخته می‌شود.

استان گیلان _ گیلان دارای تاریخی غنی می باشد و قدمت آن به دوران باستان بر میگردد. برای اطلاعات بیشتر درباره استان گیلان، روی لینک کیلیک کنید!

آشنایی با جاذبه های گردشگری دیلمان

دیلمان به خودی خود یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود اما درونش هم جاذبه‌های گردشگری فراوانی را جای داده است. در طول سفرتان به این منطقه ییلاقی حتما زمانی را هم برای بازدید از این جاذبه‌ها کنار بگذارید. برخی از این جاهای دیدنی به شرح زیر هستند:

جاذبه های گردشگری دیلمان

کوه درفک؛ سفید در میان انبوهی از رنگ های سبز

در منطقه دیلمان یک کوه بر از برف به نام درفک را می‌توانید پیدا کنید که چشم‌اندازی زیبا به منطقه بخشیده است. در این کوه امکان غارنوردی هم برایتان وجود دارد. درواقع دو غار قدیمی در برفک می‌توان پیدا کرد که در آنها سنگ‌ها و قندیل‌هایی با اشکال حیوانات و انسان‌ها دیده می‌شود.

شمال ایران - اطلاعاتی کامل در رابطه با شمال ایران را در لینک مطالعه نمایید. 

آبشار لونک؛ در جاده کوهستانی رانندگی کنید

آبشار لونک را می‌توانید در جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان پیدا کنید. این آبشار دوقلو در فصول بهار و پاییز پر است و تابستان‌ها آب کمی دارد. این جاذبه گردشگری جای خوبی برای گرفتن عکس‌ها و فیلم‌های فرمالیته برای عروسی محسوب می‌شود.

آبشار لونک

کاروانسرا تی تی؛ یادگار تی تی خانوم

حتما نام تی تی را به‌عنوان یک اسم گیلکی به معنای شکوفه به خاطر فیلم زیبای تی تی ساخته آیدا پناهنده شنیده‌اید. در 15 کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان یک کاروان‌سرا از دوران صفویه به یادگار مانده که بانی ساخت آن شخصی به نام تی تی خانم بوده است. در آن زمان مسافرانی که می‌خواستند از سیاهکل و دیلمان خود را به قزوین و طالقان برسانند، در این کاروانسرا اقامت می‌کردند.

کاروان‌سرا تی تی

سایر جاذبه های ییلاق دیلمان

از دیگر جاذبه‌های منطقه دیلمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • منطقه قلعه کوتی
  • قلعه گرماور
  • حمام تاریخی دیلمان
  • قلعه کوتول شاه
  •  امامزاده سید صالح
  • چشمه و جنگل لاریخانی
  • روستای اسپیلی
  • پیرکوه
  • موزه مردم شناسی دیلمان
  • قلعه و برج گرماور

 جاده های شمال - معرفی زیباترین جاده های شمال کشور ایران

چه زمانی به دیلمان سفر کنیم؟

از اواسط اردیبهشت تا انتهای تابستان را باید بهترین زمان سفر به دیلمان دانست. اگرچه این منطقه ییلاقی در فصول سرد سال هم زیبایی‌های زیادی برای ارائه دارد اما از آن جهت که این منطقه کوهستانی است شاید گردشگران نتوانند سرمای هوای آن را در فصول سرد سال تحمل کنند.

بهترین زمان سفر به دیلمان

در سفر به دیلمان کجا اقامت کنیم؟

اگر به دیلمان سفر کردید و خواستید یکی دو شب را در این منطقه بمانید، می‌توانید ویلا، کلبه یا خانه روستایی اجاره کنید. همچنین امکان ماندن در برخی اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز وجود دارد. همچنین اگر اهل کمپ کردن باشید، امکان چادر زدن در دیلمان وجود دارد. اما برای این کار هم باید تجهیزات لازم را با خود ببرید و هم به صورت گروهی این سفر را انجام دهید. همچنین از آنجایی که دیلمان در نزدیکی شهر سیاهکل قرار دارد، امکان اقامت در این شهر هم برای شما وجود خواهد داشت. برخی از اقامتگاه‌های شهر سیاهکل که می‌توانید در سفرتان به دیلمان در آنها بمانید، به شرح زیر هستند:

  • اقامتگاه دنج
  • اقامتگاه بوم‌گردی وسمه جام
  • اقامتگاه بوم‌گردی کشل
  • اقامتگاه بوم‌گردی پیر کوه

غذاهای شمالی - معرفی معروف ترین و بهترین غذاهای شمال ایران

در سفر به دیلمان چه سوغاتی بخریم؟

در منطقه دیلمان، صنایع دستی زیادی وجود دارد که می‌توانید آنها را تهیه کنید و به‌عنوان سوغات به خانه خود ببرید. از میان این صنایع دستی می‌توان به کوزه و سفال، ظروف فلزی قلمکاری شده و لباس‌های پشمی دستبافت اشاره کرد. همچنین فندق دیلمان نیز بسیار مشهور است. با تهیه سوغات این منطقه نه تنها می‌توانید با هنر دست مردم دیلمان آشنا شوید، بلکه امکان کمک به اقتصاد محلی نیز با این کار فراهم می‌شود.

سوغاتی دیلمان

نکات مهم هنگام سفر به دیلمان

دیلمان را باید یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان در میان علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی دانست. در این سفر هم مانند هر مسافرت دیگری باید نکاتی را رعایت کنید که برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

  • در این سفر حتما باید کفش مناسب و راحت بپوشید.
  • در هر فصلی که به این منطقه مسافرت می‌کنید؛ باید لباس گرم با خود ببرید زیرا دیلمان یک منطقه کوهستانی محسوب می‌شود و آب و هوای سردی دارد.
  • در صورتی که تصمیم دارید در طبیعت دیلمان کمپ کنید، حتما با خود آب آشامیدنی تصفیه شده ببرید.
  • اگر در فصول گرم راهی دیلمان می‌شوید، در طبیعت آتش روشن ننمایید و در صورت انجام این کار مطمئن شوید که آتش را خاموش کرده‌اید.
  • همیشه همراه با خود یک کیسه زباله داشته باشید که بتوانید زباله‌های خود را به جای رهاسازی در طبیعت جمع کنید.

لوکس ترین شهرهای شمال - معرفی لوکس ترین شهر شمال

دیلمان؛ جایی که طبیعت با تاریخ تلاقی پیدا می کند

در این مطلب درباره دیلمان به عنوان یکی از اولین سکونتگاه‌های بشر و یکی از زیباترین ییلاقات شمال کشور صحبت کردیم و همه چیز را درباره این مورد از جاهای دیدنی شمال بررسی نمودیم. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد و یا در صورتی که تجربه سفر به دیلمان را داشته‌اید؛ حتما اطلاعات و تجربیات خود را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر