شهر بورسا

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/07/23
بازدید: 355

اولین پایتخت امپراطوری عثمانی را بشناسید. بورسا، همان شهر زیبا و سرسبز ترکیه است که شاید کمتر کسی آن را بشناسد؛ ولی اگر با تور ترکیه به این شهر زیبا و بزرگ سفر کنید بدون شک لذت خواهید برد؛ چرا که شهر بورسا ترکیه یک شهر قدیمی با قدمتی 4000 ساله و خوش آب و هوا و سرسبز است. این شهر چهارمین شهر بزرگ ترکیه شناخته می‌شود، شهری که تنها 2 ساعت با استانبول فاصله دارد و تا چشم کار می‌کند جاذبه و سرسبزی برای دیدن دارد. برای آشنایی بیشتر با این شهر توریستی و سرسبز ترکیه همراه ما باشید تا هر آنچه لازم است را بدانید.

شهر بورسا

شهر بورسا کجاست؟ بررسی جمعیت و موقعیت جغرافیایی

شهر بورسا ترکیه، شهری سرسبز و زیبا در شبه جزیره آناتولی و جنوب شرقی دریای مرمره است. این شهر چهارمین شهر بزرگ ترکیه شناخته می‌شود و پوشش گیاهی آن به قدری انبوه است که سرسبزی گسترده و زیبایی را در طی سفر به آن مشاهده می‌کنید. قدمت این شهر به 4 هزار سال می‌رسد و تاریخ آن بیانگر سرگذشت پرفرازونشیب بورساست. مساحت بورسای ترکیه حدود 225.935 هکتار است و جمعیتی حدود 2.842.000 نفر دارد.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

نگاهی به تاریخچه شهر بورسا؛ شهری با قدمت 4000 ساله

اولین مسئله‌ای که در خصوص تاریخچه بورسا به چشم می‌خورد قدمت طولانی و 4000 ساله آن است. شهر بورسا ترکیه به‌عنوان اولین پایتخت امپراطوری عثمانی شهرت داشته و بخشی از امپراطوری روم هم به شمار می‌رفت. این شهر تاکنون پایتخت بسیاری از تمدن‌ها بوده و همین مسئله موجب شده امروزه تاریخی گسترده داشته باشد.

 آثار تاریخی سطح این شهر به‌خوبی گویای این سرگذشت است. مساجد، کلیساها، حمام‌های قدیمی و... همه و همه از سال‌ها دور و از دوره‌های مختلف بر جای مانده است. در قرون وسطی بورسا نقش مهمی در تجارت داشت و مرکز تجاری ابریشم شناخته می‌شد. جنگ‌های مختلف توسط تاتارها، دولت شوری و جنگ یونان باعث شد این شهر کمی ناشناخته باقی بماند؛ اما پس از اینکه به عنوان مرکز صنعتی ترکیه شناخته شد مجدد شهرت خود را پیدا کرد.

تاریخچه شهر بورسا

اطلاعات کاربردی شهر بورسا ترکیه

برای سفر به شهر بورسا ترکیه بد نیست اطلاعات کلی در خصوص این شهر سرسبز داشته باشید. اطلاعات کاربردی بورسا به شرح زیر است:

زبان

ترکی استانبولی

واحد پول

لیر یا تله

اختلاف ساعت با تهران

1 ساعت و 30 دقیقه عقب‌تر

تلفن ضروری

پلیس: 155

آمبولانس: 112

آتش‌نشانی: 110

جمعیت

2.842.000 نفر

نقشه ترکیه - راهنمای کامل مناطق مختلف ترکیه به همراه تصاویر

خودروسازی، نساجی و ماهیگیری؛ بخشی مهم از اقتصاد بورسا

یکی از اصلی‌ترین مسائل موثر در اقتصاد بورسا خودروسازی است. پس از آن نساجی و ماهیگیری حرف اول را در اقتصاد این شهر می‌زند. در حقیقت این شهر از نظر اقتصاد جایگاه خوبی در میان شهرهای ترکیه داشته و مقصدی امن برای مهاجران و سرمایه‌گذاران است. در این بین صنعت لبنیات و کنسروسازی بورسا هم نقش موثری در اقتصاد ترکیه دارد.

خودروسازی، نساجی و ماهیگیری؛ بخشی مهم از اقتصاد بورسا

آب و هوای بورسا مدیترانه‌ای است

آب و هوای بورسا ترکیه کاملا مدیترانه‌ای و مرطوب است. زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل از جمله ویژگی اصلی آب و هوای این شهر بوده و بهترین زمان سفر فصل بهار در ماه اردیبهشت خواهد بود. جدول زیر یک دید کلی از آب و هوای بورسا در 4 فصل سال را به نمایش می‌گذارد.

بهار (مارس تا می)

متوسط دمای هوا 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد

بارش کم با میانگین 50 تا 60 میلی‌تر

آب و هوای گرم‌تر نسبت به زمستان

تابستان (ژوئن تا آگوست)

متوسط دمای هوا 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد

میانگین بارش 20 تا 30 میلی‌متر

هوایی گرم و خشک با آسمان آفتابی

پاییز (سپتامبر تا نوامبر)

متوسط دمای بین 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد

افزایش تدریجی بارندگی با میانگین 60 تا 80 میلی‌متر

آب و هوای خنک همراه با بارش

زمستان (دسامبر تا فوریه)

متوسط دمای هوا 5 تا 10 درجه سانتی‌گراد

بیشترین میزان بارش با میانگین 100 تا 120 میلی‌متر

سردترین فصل سال با بارش برف

سیستم حمل و نقل بورسا ترکیه

در شهر بورسا ترکیه می‌توانید از سیستم حمل و نقل متفاوتی برای تردد در سطح شهر استفاده کنید. اتوبوس، دلموش، مترو، تراموا و تاکسی انواع سیستم حمل و نقل رایج در این شهر بزرگ ترکیه هستند.

  • اتوبوس: وسیع‌ترین شبکه حمل و نقل عمومی بورسا به شماره رفته و به دسترسی به تمامی نقاط شهر را فراهم می‌کند. کرایه اتوبوس مقرون به صرفه بوده و برای پرداخت آن می‌توانید از بورسا کارت استفاده کنید.
  • مترو: در بورسا یک خط مترو وجود داشته که شما را از شمال غربی به جنوب شرقی می‌رساند. کرایه مترو کمی بالاتر از اتوبوس است.
  • تراموا: تراموا برای گردشگران بسیار محبوب است؛ چرا که از مناطق تاریخی شهر عبور می‌کند و شامل دو خط است.
  • دلموش: دلموش‌ها مسیر‌های مشخصی دارند و کمی سریع‌تر از اتوبوس حرکت می‌کنند. کرایه دلموش از اتوبوس بیشتر است.
  • تاکسی: در نهایت از تاکسی برای طی کردن مسافت‌های کوتاه می‌توانید استفاده کنید و هزینه آن به‌صورت کیلومتری محاسبه می‌شود.

سیستم حمل و نقل بورسا ترکیه

جاذبه‌های دیدنی بورسا؛ از مسجد سبز پورموسی تا اولوداغ

مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی بورسا را اماکن تاریخی تشکیل می‌دهد. شهر بورسا ترکیه پر از جاذبه‌های تاریخی و زیباست که بیانگر سرگذشت پرفرازونشیب این شهر است. مهم‌ترین جاذبه‌های آن را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • مسجد سبز پورموسی: این مسجد به دستور سلطان محمد ساخته شده و در نزدیکی مسجد مقبره‌ای سبزرنگ از تابوت این سلطان عثمانی قرار دارد.
  • ساحل بورسا: بازدید از ساحل دریای مرمره در ساحل بورسا را از دست ندهید. در نزدیکی این دریا در کنار سواحل زیبا، شهر و دهکده‌های جالبی وجود دارد. در مناطق اطراف می‌توانید خانه‌های زیبا با معماری خیره‌کننده را مشاهده کنید.
  • تله‌کابین بورسا ترکیه: اگر به هیجان علاقه‌ دارید سری به تله‌کابین بورسا بزنید. این تله‌کابین، طولانی‌ترین خط را داشته و از دامنه‌های کوه اولوداغ شروع می‌شود. ایستگاه آخر آن در ارتفاع 1810 متری از سطح دریاست و مسیر آن سرسبز و دلنشین است.
  • موزه آتاتورک: این موزه دارای 3 طبقه بوده و در اواخر قرن 19 ساخته شده است. آتاتورک تا آخر عمر در این محل اقامت داشت.
  • روستای جومالی کیزیک: برای دیدن این شهر باید 14 کیلومتر از مرکز بورسا فاصله بگیرید. وقتی به این روستا می‌رسید از تماشای خانه‌های قدیمی و خیابان‌های سنگ‌فرش غرق لذت می‌شوید.
  • مسجد تاریخی یسل کامی: این مسجد، مسجد جامع بورسا بوده و در سال 1399 میلادی ساخته شده است. معماری و 20 گنبد این مسجد بسیار زیبا بوده و تماشای آن خالی از لطف نیست.
  • اسکی‌بازی در اولوداغ: در صورتی که در زمستان به این شهر سفر کردید اسکی‌سواری را از دست ندهید. این پیست اسکی 24 تله‌اسکی مختلف را در بر می‌گیرد.

جاذبه‌های دیدنی بورسا

امتحان کردن غذاهای محلی در معروف‌ترین رستوران‌های بورسا

شهر بورسا ترکیه غذاهای محلی زیادی دارد که بدون شک باید آن‌ها را تست کنید. اصولا مواد تشکیل‌دهنده این غذاها مشابه با غذاهای ایرانی است و قطعا ما ایرانی‌ها از امتحان کردن آن‌ها لذت می‌بریم. معروف‌ترین غذاهای بورسا شامل اسکندر کباب، پیده، استیک و کباب‌های ترکی خوش‌مزه است؛ اما کدام رستوران‌ها در بورسا برای امتحان کردن غذاهای محلی خوب هستند؟

  • رستوران Pidecioğlu
  • رستوران Haci Dayi
  • رستوران دریایی Sakarya Caddesi
  • رستوران ترکی Lalezar Türk Mutfağı

لوکس ترین رستوران های ترکیه - آشنایی کامل با لاکچری‌ترین و لوکس‌ترین رستوران‌های کشور اوراسیایی ترکیه!

غذا های محلی بورسا ترکیه

برای خرید از بورسا به این مراکز بروید

اگر اهل بازارگردی و خرید به ویژه در سفر هستید، پس قطعا مراکز خرید یک شهر برای شما حائز اهمیت است. در سفر به بورسا برای خرید کالا یا سوغاتی به مراکز خرید بورسا ترکیه که در ادامه معرفی می‌کنیم بروید:

  • بازار پارچه بورسا ترکیه (کوزاخان): این بازار یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بازهای ترکیه است. این بازار در قرن 15 میلادی ساخته شده و انواع منسوجات، روسری ابریشمی و لباس‌های ابریشمی را می‌توانید از غرفه‌های آن خریداری کنید. این بازار دارای یک مسجد، یک کافه و یک میدان بزرگ است.
  • بازار بزرگ بورسا: این بازار قدیمی در قرن هفتم میلادی ساخته شده و در طی زمان‌های مختلف در اثر آتش‌سوزی و زمین لرزه بارها تخریب و بازسازی شده است. در این بازار کالاهای مختلف و جالبی را می‌توانید بخرید.
  • مرکز خرید کوروپارک: این مرکز خرید در سال 2007 ساخته شده و در دسته 15 مرکز خرید مهم ترکیه قرار دارد. در این مرکز خرید کالا و مغازه‌های لوکسی وجود دارد. اگر در زمان خرید گرسنه شدید به رستوران‌های مختلف این مرکز خرید بروید.

مراکز خرید شهر بورسا

سوغات معروف بورسا؛ از ابریشم تا روغن زیتون

خرید سوغاتی جذاب از سفر به این شهر را فراموش نکنید. شهر بورسا ترکیه سوغاتی‌های متنوعی دارد. مهم‌ترین سوغاتی‌های بورسا ترکیه ظروف سفالی و سرامیکی، ابریشم، عروسک‌های سنتی، قالی و فرش‌های ترکی، عتیقه‌جات مربوط به دوران عثمانی و روغن زیتون است. اگر به این شهر سفر کردید با مراجعه به مراکز خریدی که اشاره کردیم می‌توانید این سوغات را تهیه کنید.

هتل های ترکیه _ رزرو آنلاین برترین 🏨 هتل های ترکیه در پلتفرم لحظه آخر

نگاهی به محله‌های شهر بورسا ترکیه

شهر بورسا از 5 ناحیه مرکزی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها حاوی چند محله هستند. با منطقه‌های مختلف این شهر در ادامه آشنا شوید:

  • منطقه نیلوفر: این منطقه یکی از مناطق پررونق بورساست که 65 محله دارد و مساحت آن قالب بر 441288 کیلومتر است. نیلوفر بهترین منطقه بورسا ترکیه از نظر اقتصادی شناخته می‌شود. دهکده تاریخی مسی و دریاچه اولوپات مهم‌ترین جاذبه‌های آن هستند.
  • منطقه کستل: این منطقه، منطقه‌ای اقتصادی و جذاب بوده که نام کستل به علت وجود قلعه مرزی امپراتوری روم روی این منطقه قرار گرفته است. این منطقه از 35 محله تشکیل شده و قلعه کستل، مسجد بابا سلطان، مسجد فانی مهمت افندی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آن است.
  • منطقه گورسو: منطقه‌ای زیبا و آرام است که از 15 محله تشکیل شده و بناهای تاریخی متعددی دارد. بیشتر مساجد و حمام‌های ترکی بورسا در گورسو است.
  • منطقه ییلدریم: دومین منطقه بزرگ شهر بورسا ییلدریم بوده که از 69 محله تشکیل می‌شود. مسجد سبز، روستای ییلدریم جومالی کیزیک و موزه‌های هنر اسلامی مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه هستند.
  • منطقه عثمان غازی: این منطقه مرکز اصلی شهر محسوب شده و 137 محله دارد. این منطقه توریستی‌ترین منطقه شهر بورسا بوده و پر از موزه، جاذبه‌های تاریخی و زیارتگاه است.

نگاهی به محله‌های شهر بورسا ترکیه

میانگین هزینه زندگی در شهر بورسا ترکیه

بیشتر افرادی که تصمیم به مهاجرت به ترکیه می‌گیرند، شهر بورسا را انتخاب می‌کنند. از این رو بد نیست در خصوص هزینه زندگی در شهر بورسا ترکیه اطلاعات مختصر و کلی داشته باشید. جدول زیر یک دید کلی از هزینه‌های زندگی در بورسا را نمایش می‌دهد.

هزینه ماهانه غذا

فرد مجرد: 500 تا 1000 لیر

خانواده دو نفره: 1000 تا 1500 لیر

خانواده چهار نفره: 2000 تا 3000 لیر

اجاره خانه در بورسا ترکیه

آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر: 2000 تا 3000 لیر در ماه

آپارتمان یک‌خوابه در خارج از مرکز: 1000 تا 2000 لیر

قیمت خرید آپارتمان در بورسا ترکیه

بر اساس متراژ، محل، امکانات، سال ساخت متغیر است.

حمل و نقل

بلیط اتوبوس یا مترو: 5 لیر

تاکسی: 10 تا 15 لیر برای مسافت کوتاه

قبض‌های ماهانه

آب، برق، گاز، اینترنت: حدود 500 لیر

توجه: این هزینه‌ها بر اساس سبک زندگی هر فر متغیر است.

با تور ترکیه از بورسا، بهشت سبز این کشور دیدن کنید

بورسا چهارمین شهر بزرگ ترکیه و شهری سرسبز و زیبا با جاذبه‌های تاریخی بی‌شمار است. فاصله بورسا تا استانبول ترکیه تنها 2 ساعت است؛ پس اگر با تور ترکیه به استانبول سفر کردید پیشنهاد می‌کنیم حتما از این شهر زیبا هم دیدن کنید و از جاذبه‌های زیبای آن لذت ببرید. تور ترکیه و تور استانبول را با بهترین قیمت از سایت لحظه آخر به صورت نقد و اقساط رزرو نمایید.

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر