شهر ترابزون ترکیه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/09
بازدید: 530

با عروس دریای سیاه آشنا شوید. ترابزون یک شهر زیبا، دیدنی و تاریخی در کشور ترکیه است که از نظر موقعیت جغرافیایی در شمال شرقی این کشور  و در استانی به همین نام قرار دارد. این شهر مقصد مهم گردشگری ترکیه محسوب می‌شود. آب و هوای معتدل، طبیعتی بکر در کنار تاریخی فراموش‌نشدنی، جاذبه‌های منحصر به فرد همه و همه دلایل محبوبیت این شهر هستند. خواندن اطلاعات کاربردی ترابزون ترکیه بهترین راه برای آشنایی کامل با این شهر است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم ما را در این بخش از وبلاگ لحظه آخر همراهی کنید تا به طور کامل با ترابزون آشنا شوید.

همه چیز درباره ترابزون و جاذبه های آن

ترابزون ترکیه کجاست؟ آشنایی با شهر دیدنی و زیبای ترکیه

ترابزون شهری زیبا و تاریخی در شمال شرقی ترکیه است که فاصله نزدیکی با مرز ایران دارد. این شهر یک شهر قدیمی است که قدمت آن به 5 هزار سال پیش برمیگردد. شهر ترابزون ترکیه دقیقا در ساحل دریای سیاه قرار گرفته و همین مسئله موجب توریستی بودن و شهرت آن به نام عروس دریای سیاه شده است. اگر بخواهیم در یک جمله این شهر را وصف کنیم باید بگوییم شهری قدیمی با طبیعتی بکر و آثار تاریخی دیدنی است که نظر هر گردشگری را جلب می‌کند.

ترابزون؛ عروس دریای سیاه

اطلاعات کاربردی ترابزون که هر گردشگری باید بداند

در صورتی که قصد سفر به این شهر با تور ترکیه را دارید، بد نیست با برخی از اطلاعات کاربردی این شهر آشنا شوید تا در حین سفر به مشکل نخورید. جدول زیر یک دید کلی در اختیار شما قرار می‌دهد.

زبان رسمی

ترکی استانبولی

پول رایج

لیر ترکیه

اختلاف ساعت با تهران

1 ساعت و نیم عقب‌تر

دین

سنی و شیعه

جمعیت ترابزون

791.810 نفر

سوغات

قهوه، شیرینی، صنایع دستی، پوشاک

شماره‌های ضروری

پیش شماره 90+

پلیس 155

آمبولانس 112

آتش نشانی 110

بررسی تاریخچه شهر ترابزون؛ شهری با قدمت 5 هزار ساله!

شهر ترابزون ترکیه قدمت طول و درازی داشته و در طول تاریخ تحت تاثیر فرهنگ و تمدن‌های مختلفی بوده است. در دوران باستان این شهر به نام ترابیزوس شناخته میشد و شهری مهم در منطقه شمال آناتولی بود. ترابزون در طول تاریخ یک مرکز تجاری مهم در جاده ابریشم بود که تجارت بین شرق و غرب توسط آن انجام می‌شد. جالب است بدانید این شهر در زمینه فرهنگی و آموزشی هم حرفی برای گفتن داشته و دانشگاه معروف ترابزون در این منطقه واقع بود. در دوران میانه این شهر به عنوان یکی از شهرهای مهم امپراتوری بیزانس شناخته می‌شد و مرکز مهم تجاری و دریایی بود. پس از آن در دوران امپراتوری عثمانی باز هم شهر ترابزون شهری مهم در منطقه شمالی آناتولی محسوب می‌شد که در این دوران از نظر مرکز تجاری و دریایی با کشورهای حوضه دریای سیاه حائز اهمیت بوده است. امروز با توجه به ثبات وضعیت سیاسی ترکیه و جهان، این شهر هم‌چنان شهری مهم محسوب می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در میان شهرهای ترکیه از نظر گردشگری دارد.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

گردشگری، کشاورزی و ماهی‌گیری؛ سه عامل مهم در اقتصاد ترابزون

اقتصاد شهر ترابزون روی گردشگری، کشاورزی و ماهی‌گیری می‌چرخد. این شهر از نظر گردشگری نقطه مهمی در کشور ترکیه است و با توجه به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی که دارد هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. همین مسئله سبب شده تا ترابزون از نظر گردشگری تاثیر مهمی در اقتصاد ترکیه داشته باشد.

از طرف دیگر آب و هوای معتدل این کشور زمینه را برای کشاورزی به خوبی مهیا کرده است که در نتیجه سبب شده کشاورزی در ترابزون با رونق قابل توجهی مواجه باشد و در اقتصاد عامل مهمی تلقی شود. در نهایت ماهی‌گیری و صنایع دستی ترابزون است که بار دیگر اقتصاد ترکیه را رونق می‌بخشد.

 ترابزون به صنایع دستی معروف است و گردشگران صنایع زیادی را از بازارهای آن می‌خرند. ماهی کولی، قزل‌آلا و مرکب که مرتب توسط ماهی‌گیران از دریای سیاه صید می‌شود و در بازارهای این شهر به فروش می‌رسد، در بین مردم و گردشگران پرطرفدار است و باعث می‌شود تا ترابزون از نظر ماهی‌گیری هم در اقتصاد ترکیه مثمر ثمر واقع شود.

غذای ترکمن؛ لذت چشیدن غذاهای دریایی

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترابزون ترکیه

مسلما اطلاع از فرهنگ مردم هر شهری قبل از سفر به آن امری نسبتا مهم است. مهمان‌نوازی مهم‌ترین مسئله در فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترابزون است. زمانی که به این شهر وارد می‌شوید با استقبال گرم مردم آن در نقاط مختلف مواجه خواهید شد که با غذاهای محلی خود از مهمان پذیرایی می‌کنند. دومین مسئله در آداب و رسوم مردم این شهر، پوشش محلی و زیبای آن‌هاست. زنان این شهر لباس‌های رنگارنگ و زیبایی که شامل یک روسری و پیراهن بلند است به تن می‌کنند و مردان هم لباس سنتی جالبی دارند که شامل یک کت و شلوار و کلاه است.

از دیگر مسائل پررنگ در فرهنگ این مردم موسیقی و رقص محلی آن‌هاست که در مناسبات خاص مشاهده می‌شود. در این مراسم‌ها سازهای محلی مانند کمانچه و ساز سازنجیر را می‌بینید که به صدا در می‌آیند و مردم با لباس‌های محلی می‌رقصند. مردم ترابزون به مذهب و سنت‌های خود پایبند بوده و بیشتر آن‌ها مسلمان هستند؛ بنابراین نماز و عبادات و اعیاد مذهبی برای آن‌ها قابل احترام است.

تفریحات ترابزون - لیست تفریحات متنوع از سواحل، پارک، شهربازی و... در عروس سیاه ترکیه

ترابزون؛ شهری با آب و هوای معتدل و مرطوب

آب و هوای ترابزون در بیشتر روزهای سال مرطوب و بارانی است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سایت‌های هواشناسی آنلاین می‌توان گفت کمترین دمای ترابزون در طول یک سال 0 درجه و بیشترین دمای آن 28 درجه سانتی‌گراد بوده است. با این تفاسیر می‌توان گفت در شهر ترابزون خبری از تابستان‌های خیلی گرم یا زمستان‌های خیلی سرد نیست. بارزترین خصوصیت آب و هوای این شهر رطوبت آن است که در بیشتر روزها شاهد آب و هوای ابری یا بارانی در آن هستیم. جدول زیر یک برآورد کلی از آب و هوای شهر ترابزون ترکیه در 4 فصل سال است.

بهار

فصلی تقریبا خلوت از نظر گردشگری

آب و هوای نسبتا بارانی و معتدل

میانگین دما 13 تا 19 درجه سانتی‌گراد

تابستان

آب و هوایی تقریبا گرم و مرطوب

بهترین فصل برای تفریحات آبی

میانگین دمای 26 درجه سانتی‌گراد

پاییز

افزایش نسبی تعداد گردشگران

آب و هوای دلپذیر و خنک

میانگین دمای هوا 20 درجه سانتی‌گراد

زمستان

کاهش تعداد گردشگران

بارش‌های گاه و بی‌گاه

میانگین دمای هوا 5 درجه سانتی‌گراد

فاصله ترابزون تا شهرهای مختلف ترکیه و تهران

فاصله تهران تا ترابزون ترکیه چندان زیاد نیست. در حقیقت همانطور که وان ترکیه تقریبا نزدیک به ایران است، ترابزون هم فاصله کمی با تهران دارد. در ادامه فاصله دقیق این شهر نسبت به شهرهای داخلی ترکیه و تهران را مطرح کرده‌ایم:

  • فاصله تهران تا ترابزون: 1177.94 کیلومتر
  • فاصله ترابزون تا باتومی: 177.01 کیلومتر
  • فاصله ترابزون تا استانبول: 903.34 کیلومتر
  • فاصله ترابزون تا آنتالیا: 903.14 کیلومتر
  • فاصله ترابزون تا وان: 419.72 کیلومتر

از همه جای ترکیه به راحتی می توانید به ترابزون سفر کنید.

در سفر به ترابزون از کجاها دیدن کنیم؛ معرفی جاذبه‌های شهر ترابزون ترکیه

شهر ترابزون جاهای دیدنی فراوانی دارد که ترکیبی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی را در آن مشاهده می‌کنید؛ بنابراین اگر دوست دارید به شهر یک تاریخی و یا شهری با جاذبه‌های طبیعی بکر سفر کنید بدون شک این شهر انتخاب خوبی خواهد بود. معروف‌ترین جاهای دیدنی ترابزون را در ادامه شرح داده‌ایم:

  • صومعه ساملا: سال ساخت دقیق این صومعه مشخص نیست؛ اما زمانی که وارد آن می‌شوید می‌توانید آشپزخانه، کلیسا، کتابخانه و سایر بخش‌های آن را ببینید. این مکان گردشگری در دل صخره‌ای در ترابزون قرار دارد.
  • کاخ آتاتورک: کاخ آتاتورک معروف‌ترین جاذبه ترابزون است. این کاخ را مردم به آتاتورک هدیه داده بودند. کاخ و تزئینات زیبای آن، به همراه باغ و فضای سبزی که اطرافش وجود دارد، چشم‌نواز و زیباست و دیدن آن خالی از لطف نیست.
  • ساحل ترابزون: خط ساحلی ترابزون حدود 114 متر بوده و به موازات کوهستان قرار گرفته است؛ بنابراین وقتی به معروفترین سواحل ترابزون می‌روید زیبایی و طبیعتی بکر را مشاهده خواهید کرد.
  • موزه ایاصوفیه: این موزه با معماری بی‌‎نظیر خود در میان جاذبه‌های ترابزون حرفی برای گفتن دارد. موزه ایاصوفیه در قرن 13 توسط امپراتوری ترابزون ساخته شد. ایاصوفیه در ابتدا کلیسا بود و بعدها به عنوان مسجد شناخته شد.
  • دریاچه اوزون گل: یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود و منطقه‌ای بکر در ناحیه چایکاراست که فرصت استراحت در دل طبیعت را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.
  • بزتپه: از جاذبه‌های طبیعی ترابزون شناخته می‌شود که در 3 کیلومتری جنوب شرق قرار گرفته است. در اطراف این منطقه مساجد و چشمه‌های مقدس قرار گرفته‌اند و زمانی که بر فراز آن قرار می‌گیرید نمایی کلی از شهر زیر پای شماست.

دریاچه اوزون گل، مهم ترین جاذبه گردشگری ترابزون

معروف‌ترین مراکز خرید ترابزون

خرید بخش اصلی سفر شما را تشکیل می‌دهد. مراکز خرید ترابزون مختلف است و فرصت یک خرید مقرون به صرفه و مفید را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در این شهر بازارهای محلی و مراکز لوکس وجود دارد که بهترین آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • مرکز خرید ترابزوم فروم (Forum Trabzon): معروف‌ترین مرکز خرید ترابزون است که بیشتر کالاهای موردنیاز از جمله پوشاک را می‌توانید از اینجا بخرید.
  • بازار جواهیر ترابزون (Trabzon Cevahir Outlet): در این مرکز خرید می‌توانید انواع لباس و سوغاتی را خریداری کنید.
  • دیرکشن یا دایرکشن مال (Direction Mall Trabzon): این بازار یک راسته از مغازه‌های متنوع است که هر لباس و سوغاتی که دوست دارید را می‌توانید بخرید.
  • بازار آوروپالی Avrupali Pazari)): این بازار به اسم بازار اروپا هم شناخته می‌شود و مخصوص فروشندگان روسی است.
  • میدان مرکزی ترابزون (Trabzon Meydan): در این میدان فروشگاه، کافی شاپ، رستوران و شیرینی فروشی‌های معتبری وجود دارد.
  • خیابان سلطان هانی (Sultan Hani): این خیابان یکی از خیابان‌های قدیمی ترابزون است و می‌توانید فروشگاه‌های مختلفی در آن پیدا کنید و کالاهای موردنیاز را بخرید.

حمل و نقل عمومی ترابزون محدود است

از آنجایی که شهر ترابزون یک شهر کوچک است، پس محدود بودن سیستم حمل و نقل عمومی در آن امری کاملا طبیعی خواهد بود. در این شهر خبری از ترو و تراموا نیست. اتوبوس، دلموش و تاکسی سه وسیله‌ای هستند که با کمک آن‌ها می‌توانید در سطح شهر تردد کرده و از جاذبه‌های دیدنی بازدید نمایید.

  • اتوبوس ترابزون: در محله سنایی ترابزون در تقاطع بزرگراه دولت و خیابان ترمینال، ترمینال اتوبوس ترابزون به چشم می‌خورد که البته بیشتر آن‌ها دلموش هستند. در این منطقه می‌توانید سوار اتوبوس‌های بخش‌های مختلف شوید. به طور مثال برای رفتن به منطقه آتاتورک می‌توانید از اتوبوس یا دلموش‌هایی که علامت Meydan را دارند استفاده کنید.
  • تاکسی: تاکسی هم گزینه دیگر برای تردد شهری است که البته یک گزینه گران محسوب می‌شود. هزینه تاکسی در ترابزون شامل یک هزینه ورودی و یک هزینه به ازای هر کیلومتر است که چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

در سفر به ترابزون از حمل و نقل عمومی نیز می توانید استفاده کنید.

فرهنگ غذایی مردم ترابزون؛ معرفی غذاهای محلی و رستوران ها

در میان غذاهای محلی ترابزون ماهی و سبزی نقش مهمی دارند و تقریبا در بیشتر غذاها یافت می‌شود. محبوب‌ترین غذاهای این شهر کباب ها، کوفته‌های محلی و پیده‌ها هستند که می‌توانید در رستوران آن‌ها را میل نمایید. محبوب‌ترین تنقلات مردم ترابزون فندوق و چای است. در ادامه با بهترین رستوران‌های شهر ترابزون آشنا شوید:

  • رستوران چِمی لوتسا | Cemilusta
  • رستوران کالامیش | Kalamış Restoran
  • رستوران و کافی شاپ کالِندر لوکانتا | Kalender Lokanta ve Kafe
  • رستوران چارداک پیده | Çardak Pide
  • رستوران آکچای یا آکای لوکانتاسی | Akçay Lokantası
  • رستوران بتون حلوا | Beton Helva
  • رستوران کوماراوغلو | Komaroglu Kofte Salonu

با تور ترابزون به دیدن این شهر زیبای ترکیه بروید

تا این بخش در خصوص اطلاعات کاربردی شهر ترابزون صحبت کردیم. دریافت این اطلاعات قبل از سفر به ترابزون می‌تواند تا حد زیادی مثمر ثمر واقع شود. اگر شما هم به دیدن این شهر زیبای ترکیه و عروس دریای سیاه علاقه‌مند هستید، با تور ترابزون لحظه آخر می‌توانید سفری اقتصادی و مقرون به صرفه به این شهر را تجربه نمایید. در نهایت در صورتی که به ترابزون سفر کرده‌اید، تجربه سفر خود را با ما در بخش ثبت دیدگاه به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر