مسقط

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/26
بازدید: 486

با بزرگ‌‌ترین و زیباترین شهر عمان آشنا شوید! مسقط (Muscut) همان شهریست که قدمتی 900 ساله دارد و وقتی قدم در آن می‌گذارید چیزی جز ترکیبی از محله‌های تاریخی و مدرن، جاده‌های حیرت‌انگیز، قلعه‌های تاریخی، مساجدی با گنبد آبی و کاخ‌های سلطنتی نمی‌بینید. این شهر به قدری زیباست که در بین برترین مقاصد توریستی آسیا قرار گرفته است. جالب است بدانید این شهر از سده نخست میلادی به‌عنوان شهری تجاری و مشهور معرفی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با شهر مسقط عمان پیشنهاد می‌کنیم در ادامه ما را همراهی کنید و قبل از سفر به این شهر اطلاعات لازم را داشته باشید.

شهر مسقط

مسقط کجاست؟ با تاریخچه و جغرافیای این شهر آشنا شوید

بندر مسقط در شرقی‌‌ترین نقطه شبه‌جزیره عربستان قرار گرفته است. این شهر دقیقا در میان خلیج عمان و کوه حجر شرقی قرار داشته و در میان کوه‌های خشک و صخره‌های بزرگ واقع شده است. مسقط عمان حدود 900 سال قدمت دارد و همین مسئله آن را به یک شهر تاریخی تبدیل کرده است. از نظر موقعیت جغرافیایی، شهر مسقط در جنوب شرقی ایران قرار دارد.

معنی مسقط در زبان عربی سقوط است؛ اما نه آن سقوطی که تصورش را می‌کنیم. در حقیقت بسیاری از نویسندگان یونانی معتقد هستند که منظور از محل سقوط همان پهلو گرفتن کشتی‌ها یا افتادن لنگر در دریای این کشور است. از دیدگاه برخی دیگر از زبان‌شناسان، این واژه از زبان پارسی گرفته شده و به معنی بوی تند است.

شهر مسقط حدود 1 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت دارد و 3500 کیلومتر مساحت آن است. از آنجایی که این شهر یک شهر مهم بندری ساحلی و تجاری است، از دیرباز مورد توجه پادشاهان هخامنشی بوده. پادشاهی پرتغال، اتحاد ایبریایی و امپراتوری عثمانی قدرت‌های بزرگی بوده‌اند که در طول تاریخ بارها برای تسلط این شهر تلاش کرده‌اند.

تور عمان - لیست قیمت لحظه آخری تور عمان!

تجارت، نجاری و ماهی‌گیری دایره اصلی اقتصاد مسقط را تشکیل می‌دهد

اقتصاد مسقط در تجارت، نجاری، ماهیگیری و صنعت می‌چرخد؛ اما فقط این نیست! این شهر به طلاسازی، صنایع‌دستی و نقره‌سازی هم مشهور است. دریایی بودن این شهر سبب شکل‌گیری کسب و کارهای مختلفی شده است. به طور مثال صید ماهی یک شغل پرطرفدار در فصول ماهیگیری در مسقط است. از آنجایی حکومت این شهر از مردمان ماهیگیر حمایت می‌کند، یک روستای مدرن را برای آن‌ها فراهم کرده است که در ساحل مسقط قرار گرفته و نام آن سداب است. مسئله جالب اینجاست که خانه‌های این روستا به صورت رایگان در اختیار صیادان قرار می‌گیرد. در کنار تمام این‌ها باید گفت شهر مسقط به نوعی حلوا به نام حلوای عمانی یا مسقطی هم معروف است.

تجارت، نجاری و ماهی‌گیری دایره اصلی اقتصاد مسقط را تشکیل می‌دهد

با اطلاعات کاربردی شهر مسقط آشنا شوید.

قطعا داشتن یک سری اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در زمان سفر به این شهر یا شرکت در تور عمان راحت‌تر باشید. اگرچه این اطلاعات به ظاهر ساده است؛ اما مسئله‌ای مهم و کاربردی برای مسافران یا مهاجران تلقی می‌شود. با یک نگاه به جدول زیر از آن‌ها مطلع خواهید شد.

اختلاف ساعت با تهران

نیم ساعت جلوتر از ساعت تهران

فاصله زمانی تا تهران

حدود 2 ساعت

زبان مردم

عربی

واحد پول

ریال عمان

شماره تماس اضطراری

9999

پیش شماره

96824+

واحد پول عمان - تبدیل ریال عمان به تومان و دلار!

آب و هوای مسقط در بیشتر روزهای سال گرم و آفتابی است

به‌طور کلی کشور عمان یک کشور نسبتا گرم است. مسقط هم از این قاعده مستثنی نیست و در بیشتر روزهای سال آب‌و‌هوایی گرم و خشک دارد. در حقیقت باید گفت تابستان‌های مسقط بسیار گرم و شرجی و زمستان‌های آن معتدل است. در جدول زیر می‌توانید آب و هوای مسقط را در 4 فصل سال ببینید:

بهار (می تا مارچ)

هوایی معتدل و دلپذیر

میانگین دمای 20 تا 25 درجه

بارش کم

فصلی عالی برای پیاده‌روی، کمپینگ و گشت و گذار

تابستان (ژوئن تا آگوست)

گرم‌‌ترین فصل سال

میانگین دمای 35 تا 40 درجه

رطوبت بالا

بادهای موسمی

فصلی مناسب برای شنا و فعالیت‌های آبی

پاییز (سپتامبر تا نوامبر)

هوایی خنک

میانگین دمای 25 تا 30 درجه

فصلی عالی برای پیاده‌روی و کمپ

زمستان (دسامبر تا فوریه)

خنک‌‌ترین فصل سال

میانگین دمای روزانه بین 15 تا 20 درجه

بارش بیشتر به ویژه در مناطق کوهستانی

فصلی عالی برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی

فرهنگ و آداب و رسوم مردم مسقط

مهم‌‌ترین ویژگی مردم مسقط که مسافران را هرگز از سفر پشیمان نمی‌کند، خونگرمی و مهمان‌نوازی آن‌هاست. در کنار این مسئله باید گفت شهر مسقط بدون در نظر گرفتن پیشرفت‌های اخیری که عمان داشته است همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است و مردم اصیل این منطقه فرهنگ دیرینه خود را حفظ کرده‌‎اند. مردم این شهر همیشه با لبخندی گرم از مسافران استقبال می‌کنند و یکی از رسم‌های جالب آن‌ها این است که به نشانه دوستی دماغ یکدیگر را می‌بوسند.

یکی از مسائلی که در سفر باید به آن توجه کنید عدم نشان دادن کسی یا چیزی با انگشت اشاره است. در مسقط این مسئله نوعی بی‌احترامی تلقی می‌شود. از دیگر سنت‌های دیرینه این مردم آوردن اسب‌های سلطنتی در روز عاشورا است. پوشش مردم مسقط خاص است. مردان در این شهر دشداشه می‌پوشند و عمامه دارند. خانم‌ها هم حجاب کامل داشته و لباس‌های خاص و بلندی همراه با نقاب دارند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم مسقط

حمل و نقل در مسقط به چه صورت است؟

برای تردد شهری در مسقط عمان، گزینه‌های زیادی پیش روی شما نیست. بیشتر افراد در این شهر از اتوبوس و تاکسی برای تردد استفاده می‌کنند. اگر شما هم به این شهر سفر کردید برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. گزینه دیگری که پیش روی شماست خودروی کرایه است که اصولا هزینه بالایی دارد و اگر محدودیت هزینه ندارید می‌توانید از آن استفاده کنید و در طول سفر با ماشین اجاره‌ای همه جا را ببینید.

حمل و نقل در مسقط

هزینه سفر به مسقط چقدر است؟

هزینه سفر به مسقط به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که زمان سفر، نوع اقامت، سبک سفر و فعالیت‌های روزانه شما در تعیین آن موثر است. در ادامه میانگین برخی از هزینه‌های شما در سفر به این شهر عربی را مطرح کردیم تا یک دید کلی از هزینه سفر داشته باشید.

بلیط هواپیما

از 5 تا 25 میلیون تومان (با توجه به شهر مبدا و ایرلاین)

اقامت

هاستل‌ها: 1,000,000 تومان تا 2,000,000 تومان در شب

هتل‌های متوسط: 3,000,000 تومان تا 8,000,000 تومان در شب

هتل‌های لوکس: 10,000,000 تومان به بالا در شب

غذا

وعده غذایی ارزان: 50,000 تومان تا 130,000 تومان

وعده غذایی متوسط: 150,000 تومان تا 300,000 تومان

رستوران‌های لوکس: 500,000 تومان به بالا

حمل و نقل

بلیط اتوبوس: 3,000 تومان

تاکسی: 8,000 تومان به بالا (بسته به مسافت)

اجاره خودرو: 250,000 تومان تا 400,000 تومان در روز

فعالیت و تفریحات

موزه‌ها و اماکن تاریخی: 5,000 تومان تا 20,000 تومان

فعالیت‌های ساحلی: رایگان تا 50,000 تومان

تورهای ماجراجویی: 200,000 تومان تا 500,000 تومان

جاهای دیدنی عمان - زیباترین جاهای دیدنی در عمان که باید ببینید

جاذبه‌های دیدنی مسقط؛ از مکان‌های تاریخی تا طبیعی بکر و شگفت‌انگیز

شهر مسقط عمان جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده زیبایی برای دیدن دارد و آنقدر تنوع آن‌ها زیاد است که مطمئنا برای دیدن همه آن‌ها وقت کم می‌آورید. جاذبه‌های این شهر ترکیبی از تاریخ، طبیعت و مدرنیته هستند که همین باعث می‌شود مسافران به وجد بیایند. مهم‌‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر شامل قلعه جلالی، موزه ملی، مسجد جامع سلطان قابوس، قلعه میرانی، دروازه و دیوار مسقط، مجسمه کندسوز، موزه عمان، موزه عمان و فرانسه، خانه الزبیر و... اشاره کرد.

از جمله مهم‌‌ترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این شهر هم می‌توان به ساحل البستان، ساحل تنتب، ساحل الجصه، کوه اخضر، وادی شاب، استخر طبیعی بیمه، آبگرم نخل، کویر وحیبا، شهر صلاله، جزیره مسندم و... اشاره کرد که هر یک زیبایی‌های خاص خود را دارد.

جاذبه‌های دیدنی مسقط

اقامت در مسقط؛ از اقامتگاه‌های سنتی تا هتل‌های لوکس و گران قیمت

در معرفی شهر مسقط عمان بد نیست سری به اقامتگاه‌های این شهر بزنیم. اگر به شهر مسقط سفر کنید دست شما برای انتخاب اقامتگاه باز است و می‌توانید در اقامتگاه‌های سنتی یا هتل‌های لاکچری و گران‌قیمت بمانید. اگر بودجه شما محدود است و نمی‌خواهید هزینه زیادی کنید، در اقامتگاه‌های سنتی، بوتیک هتل‌های بادیه‌نشینی و یا هاستل‌های ارزان‌قیمت اقامت کنید؛ اما اگر هزینه برای شما مهم نیست به هتل‌های لوکس این شهر بروید و سفری لاکچری را تجربه کنید.

بهترین اقامتگاه‌های سنتی مسقط:

  • بيت‌الغرفة
  • مسقط هریتیج هاوس
  • دارالغرفة

بهترین هاستل‌های مسقط:

  • مسقط هاستل
  • یو اکس هاستل
  • میراث هاستل

اختلاف ساعت ایران و عمان - مشاهده ساعت عمان به صورت لحظه‌ای

بهترین هتل‌های مسقط:

  • گراند حیات مسقط (Grand Hyatt Muscat)
  • هتل کمپینسکی مسقط (Kempinski Hotel Muscat)
  • هتل سنتارا مسقط عمان (Centara Muscat Hotel Oman)
  • هتل مسقط پلازا (Muscat Plaza Hotel)
  • هتل بست وستر پریمیر مسقط (Best Western Premier Muscat Hotel)

اقامت در مسقط

بهترین بازارها و مراکز خرید مسقط کدامند؟

مسلما اطلاع از بهترین مراکز خرید مسقط شما را در یک خرید و پاساژ گردی خوب یاری می‌کند تا بتوانید هم کالاهای خوبی بخرید و هم سوغاتی‌های این شهر را همراه خود ببرید:

  • بازار مطرح (Mutrah Souq): یکی از قدیمی‌‌ترین بازارهای مسقط، بازار مطرح است که پر از جواهرات، صنایع دستی و سوغاتی‌های زیبای این شهر است.
  • مرکز خرید اونیوز (Avenues Mall): این مرکز خرید، یکی از مراکز خرید مدرن مسقط است که دارای فروشگاه‌های متنوع، رستوران، سینما و بخشی برای کودکان است.
  • مرکز خرید سفیرمال: در این مرکز خرید زیبا می‌توانید معماری کلاسیک عربی و شرقی را ببینید و از فروشگاه‌های مختلف آن خرید کنید.
  • مرکز خرید سابکو (Sabco Shopping Centre): این مجموعه، یک مجموعه کامل از چند مرکز خرید کوچک است که صنایع دستی را می‌توانید از آنجا تهیه کنید.
  • مرکز خرید سیتی سنتر (City Center Muscat): این مجموعه، یک مجموعه مدرن و زیباست که 150 بوتیک دارد و برندهای معروف را می‌توانید در آن مشاهده کنید و در کنارش از بوفه و رستوران‌ها بهره‌مند شوید.

بهترین بازارها و مراکز خرید مسقط

سوغاتی‌های معروف شهر مسقط عمان

اگر به شهر مسقط عمان سفر کردید سوغاتی‌های جذاب آن را فراموش نکنید. در معرفی شهر مسقط بهتر است با سوغاتی‌ها هم آشنا شوید و برای خود و اقوام از آن‌ها بخرید. مهم‌‌ترین سوغاتی این شهر که خیلی هم لذیذ است حلوای عمانی یا مسقطی است. در کنار این سوغاتی می‌توانید به سراغ گزینه‌هایی مانند ادویه، ظروف سفالی، دشداشه عربی، کندر، خنجر، خرما، صنایع دستی حصیری و زیورآلات هم بروید.

سوغاتی‌های معروف شهر مسقط عمان

تور مسقط؛ سفر به زیباترین شهر عمان 

با مطالعه مطالبی که تا اینجا گفتیم مطمئنا با اطلاعات مهم و کاربردی شهر مسقط عمان آشنا شدید. مسقط زیباترین شهر عمان است که ترکیبی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مدرن را در خود جای داده است. پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک بار در عمر خود به این شهر دوست‌داشتنی با قدمتی طولانی بروید و از جاذبه‌ها و مردم خون‌گرم آن لذت ببرید. با تور مسقط لحظه آخر این امکان برای مسافران وجود دارد که با قیمتی مقرون‌به‌صرفه به دیدن این شهر زیبا بروند. این تور را می‌توانید از سایت ما به صورت آنلاین رزرو نمایید.

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 4.6 از 5 | از 102 کاربر