سفر زمینی به وان ترکیه

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/07
بازدید: 2902
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در سفر از جاده لذت ببرید و مسیر را جزوی از یک سفر ماجراجویانه می دانید، بدون شک سفر زمينی به وان ترکیه بهترین گزینه برای شما خواهد بود. شهر وان یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است که به داشتن گربه‌های سفید و چشم رنگی شهرت دارد. این شهر به علت داشتن مرز خاکی با ایران، هر ساله جمعیت زیادی از ایرانیان از طریق سفر زمينی به این شهر می‌روند. یکی از بهترین راه‌های سفر به این شهر تاریخی از طریق تور زمینی به وان ترکیه است که امروزه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

سفر زمینی به وان ترکیه

راه های سفر زمینی به وان ترکیه و مزایا و معایب هر یک

اکثر اوقات افراد برای سفر به شهرهای خارجی از هواپیما استفاده می‌کنند، اما سفر زمینی به شهر وان ترکیه با بقیه شهرها تفاوت دارد. این شهر به مرز کشور ما نزدیک است، به همین علت از نظر هزینه مقصدی ارزان‌تر محسوب می‌شود و درصد زیادی از افراد ترجیح می‌دهند از طریق راه زمینی به این شهر سفر کنند. به‌طور کلی چندین راه سفر برای رسیدن به وان وجود دارد. 
شما می‌توانید از طریق ترمینال شهرستان خوی واقع در آذربایجان غربی سفر کنید، زیرا نزدیک‌ترین راه زمینی به سمت وان محسوب می‌شود. اگر ساکن خوی نیستند با قطار یا اتومبیل شخصی می‌توانید به راحتی خود را به خوی برسانید. ناگفته نماند که شما از گزینه سفر هوایی نیز می‌توانید استفاده داشته باشید؛ اما سفر زمینی به وان ترکیه مناسب‌تر خواهد بود. البته سفر به وان از طریق هواپیما تنها زمان‌هایی چون عید نوروز اتفاق می‌افتد، زیرا فرودگاه وان بین‌المللی نیست.

راه های سفر زمینی به وان

شهر وان - با شهر زیبای وان در ترکیه آشنا شوید

تور وان زمینی با اتوبوس

اگر شما برای رفتن به شهر وان سفر زمینی را انتخاب کرده‌اید، مناسب‌ترین گزینه برای شما سفر زمینی به وان از مرز رازی خواهد بود که از مرز رازی مردم ترکیه با نام کاپیکوی یاد می‌کنند. این مرز در شهرستان خوی آذربایجان غربی قرار داشته و از طریق اتوبوس با وان فقط 100 کیلومتر فاصله دارد. از ساعت ۹ صبح الی ۵ عصر شما می‌توانید از طریق این مرز سفر داشته باشید. مرزهای دیگری چون مرز سرو و بازرگان برای سفر زمینی وان استفاده می‌شوند که ترمینال‌های مرز بازرگان در ماکو، شمال آذربایجان غربی قرار دارد. شما براي آنکه از طریق مرز بازرگان سفر کنید باید ابتدا به شهر ترابزون رفته و بعد از آنجا تا وان حدود ۵۷۵ کیلومتر راه خواهد بود. همچنین اگر از مرز سرو بروید حدود ۷۸۴ کیلومتر راه است و شما سفر با اتوبوس به وان ترکیه را تجربه خواهید کرد.

سفر زمینی به وان با اتوبوس

تور وان زمینی با قطار

علاوه بر راه‌های زمینی سفر به وان، از طریق اتوبوس و خودروی شخصی شما با قطار نیز می‌توانید به این شهر سفر کنید. تنها عیبی که سفر به وان از طریق قطار ایجاد خواهدکرد، بازرسی‌های زیاد بین راهی است که گاها مسافرین را کلافه می‌کند؛ اما از مزایای آن وجود اقامت در هتل، تغذیه مناسب، بیمه و... خواهد بود. اگر قصد سفر از طریق تهران به وان را دارید باید بعد از تهران به تبريز رفته و پس از آن مستقیم به سمت وان حرکت کنید ناگفته نماند طی این مسیر به مرز رازی خواهید رسید که باید یک بازرسی صورت گیرد. به طور کلی حدود ۲۴ ساعت سفر به وان از طریق قطار طول می‌کشد.

مسیر سفر زمینی به وان ترکیه روی نقشه

در تصویر زیر می‌توانید مسیر سفر زمینی به وان ترکیه را پیش روی خود را ببینید.

نقشه راه زمینی به وان

مرزهای خاکی بین ایران و ترکیه

بدون شک یکی از بهترین کشورها برای ایرانیان که قصد سفرهای خارجی دارند، کشور ترکیه است. هرساله جمعیت زیادی از ایرانیان از طریق راه‌های زمینی، هوایی به این کشور سفر می‌کنند. اگر شما قصد سفر به ترکیه از طریق راه زمینی دارید، بهتر است بدانید که بین ایران و ترکیه سه مرز مشترک وجود دارد که شما می‌توانید با قطار، ماشین شخصی یا اتوبوس به این کشور سفر داشته باشید. این سه سه مرز شامل موارد زیر هستند:

  • مرز رازی: در ۷۵ کیلومتری خوی آذربایجان مرز رازی قرار دارد. از نظر امنیت و هزینه این راه برای ایرانیان مناسب‌تر است؛ زیرا نسبت به سایر مسیرها مسافت کمتری باید طی کرد تا به ترکیه رسید.
  • مرز بازرگان: این مرز معروف‌ترین مرز بین ترکیه و ایران محسوب می‌شود. برای افرادی که قصد سفر به شهرهای حاشیه دریا سیاه و شمالی را دارند، بهترین گزینه محسوب می‌گردد.
  • مرز سرو: شهر سرو جزو یکی از شهرهای گمرکی آذربایجان غربی محسوب می‌شود. مرز این شهر همچون مرز بازرگان در همه زمان‌ها باز است و شما می‌توانید برای سفر زمینی به ترکیه از این مرز عبور کنید. در این مرز حق ورود تمامی وسایل نقلیه از جمله کامیون، خودروی شخصی، اتوبوس و... وجود دارد؛ اما مسافت این مرز تا وان نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر است و به همین علت اکثر افراد از این مسیر عبور نمی‌کنند و از طریق مرز رازی می‌روند.

مرز بازرگان و مرز رازی

تور زمینی وان ترکیه از کدام شهرها برگزار می شود؟

از بین شهرهای ایرانی، تور ترکیه از اصفهان، شیراز، مشهد و... نیز برگزار می‌گردد؛ اما بهترين شهرهایی که مردم ایران به راحتی می‌توانند از طریق آن سفر کنند تهران و تبریز است. شما می‌توانید به همراه تور از تهران به سمت شهر خوی حرکت کنید و پس از آن از طریق مرز رازی با اتوبوس بدون هیچ گونه خطری به سمت ترکیه حرکت داشته باشید. همچنین مردم تبریز نیز می‌توانند با تورهایی که از تبریز حرکت دارند، خود را به مرز رازی رسانده و پس از آن با اتوبوس یا ون‌های کوچک وارد خاک ترکیه و شهر وان شوند. پس اگر قصد سفر با تور زمینی به وان ترکیه را دارید از طریق شهرهایی که بیان شد این امکان برای شما محیا است.

سفر به وان

سفر به وان ، پرطرفدارترین مقصد سفر ایرانیان!

مدارک لازم برای سفر زمینی به وان

شما برای آنکه بتوانید به کشور ترکیه سفر کنید لازم است پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه، کارت و رسید عوارض خروج از شهر داشته باشید تا بدون هیچ گونه مشکلی به وان ورود پیدا کنید. تنها مدارک لازم برای سفر زمینی به ترکیه پاسپورت و رسید عوارض خروج است؛ اما در صورتی که با ماشین شخصی قصد سفر دارید می‌بایست موارد زیر را نیز به همراه داشته باشید:

  •  بیمه ۱۰ روزه خودرو
  • کارت مالکیت خودرو
  • پلاک بین‌اللملی 
  • دفترچه ماشین
  • گواهینامه بین‌اللملی 
  •  کاپوتاژ

هزینه سفر زمینی به وان ترکیه

پس از انتخاب مقصد، اکنون نوبت به هزینه می‌رسد و شما باید برای سفر زمینی به وان از میزان هزینه‌ای که باید به همراه خود داشته باشید به‌‌طور تقریبی اطلاعاتی کسب کنید. هزینه سفر زمینی به وان بیشتر به نظر و سلیقه شما بستگی دارد. در صورتی که قصد اقامت در هتل‌های لوکس و زیبا را داشته باشید، بی‌شک هزینه شما با زمانی که به یک هتل معمولی بروید بیشتر می‌شود. اگر به شکل تقریبی یک محاسبه سرانگشتی از هزینه سفر زمینی به وان ترکیه داشته باشیم موارد زیر را شامل خواهد شد:

  •  غذا: برای هر وعده غذایی در شهر وان باید حدود ۲۰ لیر پرداخت کنید و برای یک صبح تا شب شما نزدیک به ۶۰ لیر نیاز دارید.
  • اقامت: طبق آمار و برآوردها هزینه دو شب اقامت در ترکیه ۳۵۸ لیر محاسبه می‌گردد.
  • فعالیت‌ها: اگر به اماکن دیدنی وان سربزنید هر کدام هزینه جداگانه‌ای لازم دارند. به طور مثال جزیره آکدامار ۱۰ لیر، قلعه وان ۵ لیر، موزه وان ۱۰ لیر، برای Cat House Van نیز ۲ لیر باید پرداخت کرد.
  •  حمل و نقل: به طور تقریبی برای هزینه‌های شما در شهر وان نزدیک به ۳۵ لیر پول نیاز است که در یک روز از چندین مکان گردشگری این شهر دیدن کنید.

هزینه سفر به وان ترکیه

کاربردی ترین شماره هایی که در سفر به وان نیاز دارید

طبق راهنمای سفر زمینی به وان ترکیه شما باید یک سری شماره‌های خاص در ترکیه را در خاطر داشته باشید که به وقت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. این شماره‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • کد تلفن ترکیه: ۹۰ +
  • کد شهر وان: ۴۳۲
  • آتش‌نشانی: 110
  •  آمبولانس: 112
  •  پلیس: 155
  •  شماره فرودگاه: ۱ ۰ ۲۲۷ ۴۳۲ ۹۰+
  • بیمارستان و مراکز درمانی:
  • بیمارستان دولتی ایپک یولو: ۷۸ ۱۹ ۲۱۷(۴۳۲)
  •  بیمارستان لقمان حکیم: ۱۱ ۹۹ ۴۴۴(۴۳۲)
  •  بیمارستان خصوصی آک دامار: ۰ ۵۹ ۲۱۷(۴۳۲)

نکات سفر به وان ترکیه

 

بهترین زمان سفر به وان - چه زمانی برای سفر به شهر وان بهتر است؟


کلام پایانی
همان طور که گفتیم، راه‌های زمینی برای رفتن به شهر وان از ایران وجود دارد. این شهر نسبت به سایر شهرهای خارجی طریقه رفتن به آن در دسترس و راحت‌تر است. اگر برای رفتن به وان سفر با خودروی شخصی را بیشتر می‌پسندید، این امکان برای شما وجود دارد. باید مدارک مهمی چون دفترچه ماشین، گواهی بین‌المللی و پلاک بین‌المللی و... را به همراه داشته باشید. پس از گذر از مرز رازی، تنها ۷۵ کیلومتر با وان فاصله دارید. اگر تا به حال به شهر زیبای وان سفر کرده‌اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و همراه لحظه آخری‌ها شوید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. مهدیه مهدیه 1402/04/07
    4 نفر پسندیدند
    از وان ترکیه چی میگیرید بیشتر؟ چیا بصرفه س

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 102 کاربر