قشم بهتر است یا چابهار

زمان مطالعه: 1 دقیقه
بروزرسانی: 1402/06/29
بازدید: 2893
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

جزیره قشم به عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران شناخته می‌شود. این جزیره در استان هرمزگان و ناحیه خلیج فارس قرار دارد. به دلیل جاذبه‌های طبیعی بسیار زیاد مانند چاهکوه، جنگل‌های حرا، غار‌های خربس، دره ستارگان جزایر ناز و دلفین‌های آبی شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کرده و به همین علت در طی سال‌های گذشته به یکی از مکان‌های گردشگری تبدیل شده است. چابهار نیز به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران معرفی می‌شود. این بندر اقیانوسی در سیستان بلوچستان قرار دارد و به علت موقعیت جغرافیایی، دسترسی مناسبی به کشور‌های محصور در خشکی به واسطه آب‌های آزاد دارد. علاوه بر این چابهار جاذبه‌های تاریخی زیادی دارد که همین موضوع یکی از دلایل مهم مسافرت به این منطقه است.

قشم بهتر است یا چابهار

سفر به چهار بهار ایران

مقایسه جزیره قشم و چابهار

در صورتی که قصد سفر به جنوب کشور را دارید مطمئناً با چالش‌ها و سؤالات زیادی مواجه خواهید شد. این سؤالات معمولاً در رابطه با جاذبه‌های گردشگری جزیره چابهار و قشم است. علاوه بر این نیاز بوده تا در رابطه با موقعیت‌های جغرافیایی و آب و هوای این دو جزیره اطلاعات کافی داشته باشید. یکی از مهمترین دلایل سفر به جزیره قشم یا چابهار، خرید کردن خواهد بود. لازم است این دو مقصد گردشگری را از نظر مراکز معتبر خرید مقایسه کنید.

تفاوت مردم و فرهنگ در جزیره قشم و چابهار

برای بسیاری از گردشگران و مسافران آشنایی با مردمان و فرهنگ منطقه یکی از جذابیت‌های سفر به شمار می‌آید. به طور کلی می‌توان گفت آشنایی با فرهنگ مناطق جنوبی کشور بسیار حائز اهمیت است. اکثر اهالی چابهار اهل سنت و بلوچ بوده و معمولاً به زبان بلوچی مکران صحبت می‌نمایند. از مشخصه‌ها و ویژگی‌های مردمان چابهار می‌توان به خونگرمی و مهمان نوازی اشاره کرد. در این منطقه مراسم‌های مختلف و متعددی در زمینه‌های مختلف بومی، اسلامی و فرهنگی برگزار می‌شود. جزیره قشم نیز دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز بوده و از یک فرهنگ غنی بهره می‌برد. نکته مهم و حائز اهمیت در رابطه با جزیره قشم این است که معمولاً اهالی محلی جزیره به زبان محلی جزیرتی صحبت می‌کنند. این زبان در حقیقت ترکیبی از گویش‌های ایرانی نظیر بندری، مینابی، عربی و لارستان است.

مردمان قشم و چابهار

هزینه سفر به چابهار - تمامی هزینه های سفر به چابهار را در این مقاله بخوانید

مقایسه آب و هوای جزیره چابهار و قشم

در چابهار شاهد یک آب و هوای مطبوع و بهاری در طول سال هستیم. گرمترین دما در منطقه چابهار ۳۶ درجه سانتیگراد است و سردترین دما در این منطقه ۱۰ درجه سانتیگراد خواهد بود. یکی از دلایل آب و هوای مناسب این منطقه نزدیکی به مدار رأس السرطان است. نکته مهمی که در رابطه با منطقه چابهار وجود دارد این است که در فصل تابستان معمولاً باد‌های مونسون از سمت اقیانوس هند به این بندر می‌رسد که موجب خنکی و طراوت هوا خواهد شد. در مقایسه با چابهار، جزیره قشم دارای یک آب و هوای گرم و خشک بوده که رطوبت بسیار بالایی نیز دارد، به طوری که فشار هوا در فصل تابستان به علت گرمای بسیار شدید به کمتر از ۱۰۰۰ میلی بار خواهد رسید. در صورتی که قصد سفر به جزیره قشم را دارید بهترین زمان سفر ماه‌های سرد سال مانند دی و بهمن است چرا که در این فصول آب و هوای معتدل و دل‌انگیزی را در جزیره شاهد هستیم.

آب و هوای چابهار و قشم

جاهای دیدنی چابهار - طبیعت، تاریخ و سواحل شگفت انگیز!

مقایسه سواحل چابهار و قشم

دلیل معروفیت چابهار وجود سواحل بسیار زیبا است. در این منطقه می‌توانید سواحل بکر و مناظر حیرت‌انگیز زیادی را از تلاقی آب‌های آزاد و تپه‌های صخره‌ای ببینید. علاوه بر سواحل بکر و بی‌نظیر این منطقه می‌توانید گیاهان و پدیده‌های زمین‌شناسی زیادی را مشاهده کنید. طلوع و غروب خورشید در چابهار بسیار زیبا و آرامش بخش است. در جزیره قشم نیز کرانه‌ها و سواحل زیادی وجود دارد که از مشخصه‌ها و ویژگی‌های آن می‌توان به سواحل گلی و صخره‌ای اشاره داشت. یکی از مهمترین جاذبه‌های تفریحی و دیدنی قشم وجود سواحلی است که محل زندگی دلفین‌ها بوده، که همین موضوع باعث جذب گردشگران بیشتری شده است.

تفاوت گردشگری در دو جزیره چابهار و قشم

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که چابهار یک منطقه محروم و عاری از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است اما در حقیقت این بندر یکی از بهترین و معتدل‌ترین بنادر جنوب کشور به شمار می‌آید و جاذبه‌های بسیار زیادی دارد. در واقع همین جاذبه‌های جذاب باعث شده تا سالانه تعداد گردشگران این منطقه افزایش یابد. از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار می‌توان به دریاچه صورتی لیپار و کوه‌های مریخی یا مینیاتوری اشاره کرد. در صورتی که به این منطقه سفر کردید نیاز است تا از روستای درک و مسجد جامع تیس دیدن کنید. یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های منطقه چابهار جنگل‌های حرا بوده که محبوبیت زیادی نیز در بین مسافران دارد. قشم نیز جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زیادی دارد. در صورتی که به قشم سفر کردید حتماً سری به دره ستارگان و نمکی نمکدان بزنید. ژئو پارک قشم و دژ پرتغالی‌ها یکی دیگر از مهمترین مراکز دیدنی قشم هستند.

گردشگری قشم و چابهار

راهنمای سفر به قشم - اطلاعاتی کامل از بزرگترین جریره خلیج فارس!

تفاوت موقعیت اقتصادی و بازرگانی در چابهار و قشم

یکی از مهمترین ویژگی‌های چابهار موقعیت جغرافیایی و مکانی آن است، به طوری که به واسطه‌ی آب‌های آزاد از نزدیکترین راه دسترسی به کشور‌های محصور در خشکی برخوردار است. همین موقعیت مکانی چابهار باعث شده تا سرمایه‌گذاری‌های زیادی مانند ساخت راه آهن در این منطقه انجام شود. در چابهار شاهد ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس پیما هستیم. نکته دیگری که در رابطه با موقعیت اقتصادی چابهار وجود دارد این بوده که در حال حاضر فرودگاه بین‌المللی نیز در آن تأسیس شده است. در جزیره قشم نیز یکی از مهمترین منابع درآمد، به گردشگری اختصاص دارد. به همین دلیل در طی سال‌های اخیر اقامتگاه‌های محلی زیادی در این جزیره به منظور افزایش صنعت گردشگری ساخته شده است. وجود مغازه‌های کوچک و بازار‌ها و مراکز صیادی، دامپروری و کشاورزی از دیگر منابع درآمدی محسوب می‌شوند.

موقعیت اقتصادی چابهار و قشم

تور قشم - سفر به بکرترین و بزرگترین جزیره ایران با قیمت های باورنکردنی!

تفاوت خرید کردن در دو جزیره چابهار و قشم

در حال حاضر بندر چابهار به عنوان یک منطقه آزاد شناخته می‌شود، به همین دلیل تجار بسیار زیادی از این فرصت استفاده می‌کنند. قیمت‌های اجناس و محصولات مختلف در چابهار در مقایسه با قشم بسیار پایین‌تر است و مسافران و گردشگران می‌توانند با هر بودجه‌ای اقدام به خرید کنند. از مراکز خرید مهم و معتبر چابهار می‌توان به مجتمع تجاری صدف، تیس، صالحیار و پردیس اشاره کرد که در این اماکن خرید امکان تهیه محصولات و اجناس با کیفیت بالا و قیمتی مناسب وجود دارد.

منطقه آزاد چابهار -همه چیز در رابطه با چابهار

کلام پایانی

مقایسه چابهار و قشم می‌تواند باعث افزایش اطلاعات و آگاهی شما برای استفاده از امکانات تفریحی و مکان‌های دیدنی گردد. با بررسی فرهنگ و آداب و رسوم هر یک از این مناطق، بهتر می‌توانید ارتباط مناسب‌تری با اهالی محلی بگیرید. علاوه بر این مقایسه سواحل چابهار و قشم و تفاوت آب و هوایی باعث می‌شود تا انتخاب بهتری با توجه به هدف خود از سفر داشته باشید. در رابطه با اینکه قشم بهتر است یا چابهار باید فاکتور‌ها و پارامتر‌های مختلفی را در نظر بگیرید و با توجه به انگیزه و هدف خودتان انتخاب مناسب‌تری را داشته باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر