کنارک چابهار

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/29
بازدید: 8013
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

امروزه بسیاری از افراد از وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان سیستان و بلوچستان هنوز هم آگاهی ندارند. اما باید گفت که در هنگام سفر به این استان زیبا شما قادر هستید که این جاذبه‌های طبیعی را ببینید و آن‌ها را از نزدیک لمس کنید. همچنین وجود شهرهایی مانند کنارک چابهار زیبایی این استان را دو چندان کرده است. این شهر به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد بسیاری از گردشگران را محو در زیبایی خود می‌کند.

کنارک چابهار

معرفی بندر کنارک چابهار

استان سیستان و بلوچستان از چندین شهر تشکیل شده که یکی از آن‌ها کنارک چابهار نام دارد. این شهر از سمت شرق با شهرستان چابهار، از سمت غرب با استان هرمزگان، از سمت جنوب با دریای عمان و از سمت شمال خود با شهرستان نیک شهر در ارتباط است. دلیل نام گذاری این شهر به این خاطر گفته شده که در روزگار قدیم در شهر کنارک درخت‌های بسیار زیادی وجود داشته که این درختان با نام کنار مشهور بودند. به همین سبب این شهر را کنارک چابهار نام گذاری کردند و امروزه با این نام در میان مردم مشهور شده است. کنارک حدود 11567 متر مربع مساحت دارد و متشکل از شهر کنارک و دو بخش دیگر به نام کنارک و زرآباد بوده و این شهر تشکیل شده از چهار دهستان با نام‌های کهیر، جهلیان، زرآباد غربی و زرآباد شرقی است. امروزه جمعیت این شهر بسیار زیبا بیش از 42139 بوده که بیشتر این جمعیت در شهرهای این استان و مابقی آن‌ها در دهستان‌ها به زندگی مشغول هستند.  همچنین شهر کنارک از شهرهای پر اهمیت در استان سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید؛ آن هم به دلیل برخوردار بودن از یک موقعیت بسیار خوب جغرافیایی و قرار داشتن در کنار دریای عمان است. شهر کنارک به دلیل نزدیکی‌ با دریای عمان موقعیت مناسبی برای ماهیگیری و صیادی دارد. علاوه بر مناسب بودن موقعیت جغرافیایی این شهر برای ماهیگیری و صیادی همچنین از نظر گردشگری نیز مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

بندر کنارک در چابهار

آب و هوای کنارک چابهار

آب و هوای استان سیستان و بلوچستان گرم و مرطوب است و کنارک چابهار نیز به دلیل قرار داشتن در این منطقه از همین آب و هوا برخوردار خواهد بود. در فصل تابستان در این استان وزش بادهای موسمی را شاهد هستیم که وزش این بادها باعث متداول‌تر شدن آب و هوا در این استان است. یک نکته بسیار جالب در خصوص استان سیستان و بلوچستان این است که در فصل زمستان این بخش از کشور شاهد گرم‌ترین روزهای زمستانی خواهد بود و هیچ‌جای دیگر در کشور ایران از نظر دما در زمستان با استان سیستان و بلوچستان شباهت ندارد. به دلیل وجود اقلیم متفاوت در استان سیستان و بلوچستان ما شاهد رشد محصولات کشاورزی گوناگون و متفاوت همچون زیتون محلی، پاپایا، چیکو، موز، انبه، بادام و هندوانه هستیم. این محصولات کشاورزی در کنارک چابهار به وفور کاشت و برداشت می‌شوند. در شهر کنارک دشت‌های فراوانی وجود دارد که برای اشاره به آن‌ها می‌توانیم از دشت‌های سرگان، کهیر، لاش و زرآباد نام ببریم.

علاوه بر وجود دشت‌ها در این شهر شاهد وجود رودخانه‌هایی هستیم که این رودخانه‌ها علاوه بر نقش بسیار مهمی که در کشاورزی این استان ایفا می‌کنند؛ در شمار جاذبه‌های طبیعی سیستان و بلوچستان نیز قرار دارند. نام این رودخانه‌ها کهیر و کاریانی است و استان سیستان و بلوچستان از پوشش گیاهی کلپوره، گور گیاه، کهور، کلیر، آویشن و... برخوردار است. این پوشش گیاهی را بیشتر در سواحل جنوبی و ارتفاعات یا مناطق کوهستانی این استان می‌توانید پیدا کنید.

جاهای دیدنی چابهار - طبیعت، تاریخ و سواحل شگفت انگیز!

آب و هوای کنارک

بهترین زمان سفر به کنارک چابهار

آب و هوای استان سیستان و بلوچستان به طور کلی گرم و مرطوب است و در فصل زمستان گرم‌ترین روزهای کشور ایران، در این منطقه قرار دارد. در فصل تابستان به دلیل وزش بادهای موسومی هوای کنارک چابهار تا حدودی معتدل‌تر خواهد شد. پس هم سفر در تابستان این شهر و هم در روزهای زمستانی این شهر ممکن است برای شما جذاب باشد. اما سفر در فصل بهار و پاییز نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد و به طور کلی می‌توان گفت سفر در هر فصلی به کنارک چابهار مناسب است.  اگر در فصل زمستان به این شهر سفر کردید حتما با خود یک چتر به همراه داشته باشید به این دلیل که در روزهای زمستانی در شهر کنارک شاهد بارش باران‌های نم نم خواهید بود. با سفر به این استان زیبا می‌توانید آب و هوایی متفاوت با سایر نقاط کشور ایران را تجربه کنید و خاطرات خوبی از سفر خود بسازید.

بهترین زمان سفر به چابهار - چه زمانی به چهار بهار ایران سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر

مسیر دسترسی به کنارک چابهار

همان طور که می‌دانید شهر کنارک در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و واقع در سواحل زیبا و دلنشین دریای عمان است. کنارک چابهار در 700 کیلو متری جنوب استان زاهدان و در همسایگی با شهر چابهار قرار دارد. برای سفر به این شهر زیبا و گردشگری شما می‌توانید سه روش سفر که سفر با وسیله نقلیه شخصی یا اتوبوس است یا سفر با هواپیما یا سفر با قطار را انتخاب کنید. برای سفر به کنارک چابهار به وسیله هواپیما شما باید به شهرهایی همچون مشهد، تهران، شیراز، زاهدان و بندر عباس بروید و با هواپیما خودتان به به فرودگاه کوچک کنارک برسانید. اگر شما در میان سایر شهرهای کشور قصد سفر به شهر کنارک را کرده‌اید می‌توانید با رفتن به وسیله هواپیما به شهر زاهدان رفته و سپس به کنارک بروید. اگر شما قصد سفر به وسیله قطار به کنارک چابهار را کرده‌اید نیز می‌توانید به وسیله قطار به استان زاهدان سفر کنید. از آن‌جا به بعد را با سایر وسایل نقلیه طی کنید و سپس به شهر زیبای کنارک در استان سیستان و بلوچستان برسید. با وسیله نقلیه شخصی یا عمومی به طور زمینی نیز می‌توان به شهر کنارک در استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبا در این شهر دیدن به عمل آورد.

فاصله کنارک تا چابهار: 53 کیلومتر (48 دقیقه)

فاصله کنارک تا چابهار

منطقه آزاد چابهار -همه چیز در رابطه با چابهار

جاذبه های گردشگری کنارک چابهار

در بندر کنارک وجود جاذبه‌های طبیعی بسیار زیاد و زیبایی را شاهد هستیم که این جاذبه‌ها هر ساله افراد گردشگر فراوانی را به دیدن خود می‌کشاند. اما در ادامه سعی داریم که جاذبه‌های گردشگری کنارک چابهار را برای شما نام برده و توضیح ختصری درباره هر یک ار آن‌ها ارائه دهیم. تا در هنگام سفر به این شهر زیبا و رویایی از وجود چنین کان‌های زیبا بی نصیب نمانید و حتما برای بازدید آن‌ها وقت بگذارید.

  • شبه جزیره گوردیم: در فاصله 50 کیلومتری شهر کنارک چابهار شما شاهد وجود یک شبه جزیره به نام گوردیم هستید که این شبه جزیره به دلیل زیبایی فراوانی که دارد در هر چهار فصل از سال مردم زیادی برای بازدید آن مراجعه می‌کنند. شبه جزیره گوردیم توانسته پر بازدیدترین مکان در استان سیستان و بلوچستان را به نام خودش ثبت کند.
  • گل افشان: گل افشان در شمار عجیب‌ترین و حتی زیباترین مکان‌های دیدنی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این جاذبه طبیعی و گردشگری واقع در نزدیکی شهر کنارک چابهار و در روستای بندر تنگ است. اما باید گفت که گل افشان یک نوع کوه آتش‌فشان است که به جای خروج مواد مذاب از آن گل‌هایی به رنگ خاکستری خارج می‌شود. به دلیل خروج گل‌های سرد و به حالت فشرده از عمق زمین و سر ریز شدن این گل‌ها از تپه‌ای این مکان به عنوان جاذبه گردشگری این استان قرار گرفته است.
  • اسکله ماهیگیری کنارک: یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بندر کنارک که باعث سفر بسیاری از گردشگران به این شهر می‌شود وجود اسکله ماهیگیری کنارک است. در این اسکله صیادان مشغول به انجام مراحل صید ماهی یا تخلیه ماهی‌های صید شده‌اند که دیدن این منظره و قدم زدن در کنار ساحل می‌تواند لحظات بسیار آرامش‌بخشی را برای شما بسازد.
  • خانه تاریخی آریان خان: این خانه دارای قرمت 120 ساله است و صاحب این خانه چهارشنبه آریان نام داشته که امروزه به عنوان یک مکان تاریخی قرار گرفته و گردشگران به بازدید آن می‌روند. خانه تاریخی آریان خان 207 متر زیر بنا دارد و در شمار اولین خانه‌های ساخته شده به وسیله خشت و گل قرار گرفته است.
  • روستای تنگ کنارک: یکی از روستاهای زیبا که در 80 کیلومتری کنارک چابهار قرار گرفته روستای تنگ کنارک است که بدون شک بازدید از این مکان برای گردشگران بسیار وجد آور خواهد بود.
  • روستای زرآباد و باغ موز: برای اشاره کردن به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان می‌توانیم روستای زرآباد و باغ موز را نام ببریم. در این استان به دلیل گرم و خشک بودن هوا با مشکل کم آبی روبه‌رو هستند اما وجود چنین روستای سرسبز و باغ موز با این همه زیبایی در این شهر واقعا عجیب به نظر می‌رسد.

برای نام بردن از سایر جاذبه‌های گردشگری می‌توانیم به چشمه شورعین، خلیج گواتر چابهار، ترومپک چشمه‌ای در روستای شمه سر، غار طبیعی کل بی بانک، غار گواتگل، دریای دلفریش، دماغه پزم و ... اشاره کنیم.

ماهیگیری در کنارک

تور چابهار زمستان_ در زمستان امسال مناظر خیره کننده و مهمان نواز گرم چابهار را کشف کنید. امروز برای فرار رویایی خود از سرمای زمستان برنامه ریزی کنید!

غذاهای محلی کنارک چابهار

در هر شهر از کشور ایران که پا بگذارید در آن مکان شاهد درست کردن یکسری از غذاها هستید که مخصوص آن منطقه است و شما غذایی شبیه به آن را در دیگر نقاط پیدا نخواهید کرد. استان سیستان و بلوچستان و همچنین شهر کنارک چابهار نیز یکسری غذاهای مخصوص به خودش را دارد که این غذاها عبارتند از:

  • بتوماش
  • شودوده
  • ماشینگ
  • دلگ
  • ناروش
  • بریانی
  • انباغ
  • تباهگ
  • شیلانچ

ممکن است در هنگام سفر به این شهر شما به یکی از رستوران‌های موجود در آن‌جا بروید و یکی از این غذاهای محلی را سفارش دهید اما اصلا باب میل شما نباشد. پیشنهاد می‌شود که در ابتدا از مواد لازم برای پختن هر یک از غذاهای محلی کنارک چابهار را مطالعه کنید و در صورت یکی بودن با سلیقه شما آن را سفارش دهید.

غذاهای محلی کنارک چابهار

صنایع دستی شهر بندری کنارک

بدون شک آشنایی با صنایع دستی چابهار شهر بندری کنارک برای هر فرد توریستی بسیار خوشایند خواهد بود. اگر قصد دارید که به استان زیبای سیستان و بلوچستان سفر کنید حتما به بازارهایی که مخصوص صنایع این استان است نیز سری بزنید و به عنوان یادگاری یا هدیه دادن یک سوغاتی منحصر به فرد از صنایع دستی خرید کنید. این صنایع دستی عبارتند از:

  • سوزن دوزی یا بلوچی دوزی
  • حصیر بافی
  • صدف کاری
  • طلا سازی
  • لنج سازی
  • تور بافی و...

سخن پایانی

در میان جاذبه‌های گردشگری استان سیستان، کنارک چابهار حال و هوای دیگری دارد. این منطقه با داشتن مکان‌های دیدنی مختلف در اطراف خود می‌تواند لحظات خوشی را برای شما رقم بزند. غذاهای سنتی و صنایع دستی در کنار اقلیم متفاوت کنارک چابهار زمینه‌ساز خاطراتی متفاوت برای شما و عزیزانتان خواهد بود. فراموش نکنید که این منطقه در همه ماه‌های سال دیدنی است.

نظرات کاربران

  1. ساحل ساحل 1402/05/16
    1 نفر پسندیدند
    بنظرم اسکله کنارک تماشایی ترین جاذبه ی کنارک چابهاره که پیشنهاد میکنم از دست ندید.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر