شهر قدیمی تفلیس

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/04/20
بازدید: 1664
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر تفلیس پایتخت گرجستان، یک شهر قدیمی بوده که از کوچه و خیابان‌های آن نیز به عنوان یک اثر هنری می‌توان نام برد. در این‌جا یک تور به تفلیس تشکیل داده‌ایم که می‌توانید از جاذبه‌های آن دیدن کنید و لذت ببرید. این شهر تاریخچه عجیبی داشته و با تحمل رنج‌های زیادی تبدیل به یک ناحیه گردشگری شده است.

شهر قدیم تفلیس

با کدام تور به تفلیس سفر کنیم؟

تاریخچه شهر قدیمی تفلیس

در حدود قرن پنجم شهر قدیمی تفلیس تبدیل به یک ناحیه مسکونی شده بود. این شهر واقع در ۱۲۰ کیلومتری رشته کوه قفقاز و ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه واقع شد. همچنین شهر قدیمی تفلیس روی چشمه‌های آب گرم گوگرد و حاشیه رود کورا نیز قرار دارد. در این بخش محله‌های سولولاکی، تاسمیندا، اورتاچالا و اولاباری مشاهده می‌شوند. تفلیس در فهرست میراث جهانی سال ۱۹۹۳ ثبت شده که آن زمان جمعیت شهر تفلیس شامل گرجیان، یهودیان، آذری‌ها و ارامنه بوده است. 
بعد از حمله ارتش ایران در زمان حکومت آقا محمدخان قاجار بخش عظیمی از شهر قدیمی تفلیس مورد تخریب قرار گرفت. بعد از این‌که گرجستان توانست به استقلال برسد با کمک معماران ارمنی تا اواسط قرن ۱۹ میلادی به بازسازی آن مشغول بودند. هنگام بازسازی هیچ‌کدام از بناها مجدداً زیر ساخت نرفته‌اند و تمام باز سازی‌ها به خیابان‌ها و کوچه‌ها تعلق داشت. یعنی به گونه‌ای معماری خود را حفظ کرده است 
معماری این شهر بسیار معروف بوده و بیانگر ادیان و فرهنگ پیشینیان آن است. کلیساهای ارتدکس گرجی از قرن‌های پنجم، ششم و سیزدهم و مسجد مسلمانان و کنیسه یهودیان از اماکنی هستند که مورد استفاده پیروان این ادیان قرار دارند. از زمانی‌که داشتن ویزا برای سفر به گرجستان برای ایرانیان لغو شد، گردشگران بسیاری از ایران به این شهر سفر می‌کنند.

جاذبه های گردشگری تفلیس - جاذبه های گردشگری که در سفر به تفلیس باید ببینید

جاذبه‌ های گردشگری شهر قدیمی تفلیس

همه شهرها با جاذبه‌های گردشگری آن‌ها شناخته می‌شوند. شهر تفلیس نیز با داشتن تاریخچه‌ای کهن دارای جاذبه‌های تاریخی خاصی است. با بازدید از این جاذبه‌ها می‌توان اطلاعات زیادی درباره تاریخ و فرهنگ آن به دست آورد. 

خیابان روستاولی، شلوغ‌ ترین خیابان تفلیس 

خیابان روستاولی طولی به اندازه ۵/۱ کیلومتر داشته که از از میدان تاویسوپلبا تا مترو روستاولی و خیابان کوستاوا ادامه دارد. این خیابان به نام گلوینی نیز شناخته می‌شود. زیرا گلوینی شاعری بزرگ و برجسته در گرجستان بوده که مردم این شهر برای او ارزش و احترام زیادی قائل هستند. علت شلوغی این خیابان به دلیل حضور تمام مراکز مهم دولتی و غیردولتی است. علاوه‌بر این مراکز، کافه‌ها و رستوران‌هایی نیز در این خیابان قرار گرفته‌اند. از بناهای تاریخی این خیابان، می‌توان به پارلمان گرجستان، اپرا و باله، دادگاه عالی، کلیسای کاشوتی، موزه مردمی گرجستان، آکادمی تئاتر و آکادمی علوم اشاره کرد.

خیابان روستاولی

معرفی شهر تفلیس گرجستان - همه آنچه که باید در مورد پایتخت گرجستان بدانید!

محله حمام ها، قدیمی ‌ترین جاذبه تفلیس

محله حمام‌ها در کنار رودخانه متکواری قرار دارد و از محبوب‌ترین جاذبه‌های این شهر به شمار می‌رود. علت محبوبیت آن نیز وجود چشمه آب گرم در این منطقه است. در گذشته در محله حمام‌ها جشن‌های عمومی و مکانی برگزار می‌شد. زیرا مردم بر این باور بودند که چشمه‌های آب گرم این منطقه باعث به وجود آمدن این شهر شده‌اند.

قلعه ناریکالا مهم ‌ترین جاذبه تفلیس

این قلعه در زمان امپراتوری پادشاهان ایرانی در گرجستان ساخته شده که قدمت آن به قرن چهارم برمی‌گردد. طراحی این قلعه مانند ارگ‌های ایران است که در ابتدا یکی از مکان‌های نظامی بوده که امروزه به یک منطقه دیدنی تغییر یافت. امیران عربی در قرن هشتم دیواری ساخته‌اند که قلعه ناریکالا را به دو نیم تقسیم کرد. در دهه ۱۹۹۰ کلیسای سنت نیکولاس در قسمت پایین آن قرار گرفت و بنای یاد بود مادر نیز با کمی فاصله از آن بنا شد.

راهنمای سفر به تفلیس - راهنمای کامل و جامع سفر به پایتخت زیبای گرجستان

پل صلح، پل اتصال شهر تفلیس

این پل بخشی دوست داشتنی در شهر قدیمی تفلیس بوده که در سال ۲۰۱۰ به دست یک معمار ایتالیایی ساخته شده است. پل صلح کمانی شکل بوده و روی رودخانه کورا برپا شده که طول آن به ۱۵۰ متر می‌رسد. قسمت‌هایی از این شهر به وسیله پل صلح به یکدیگر متصل شده‌اند که علت نامگذاری آن نیز به همین دلیل گفته شد. روی این پل ۱۲۰۸ نورپردازی با ۶۰۴۰ نوع لامپ LED نصب شده که تصویر فوق‌العاده‌ای را در شب ایجاد می‌کند. دیدن این پل در شب را از دست ندهید.

دریاچه لیسی یک نقاشی زنده

دریاچه لیسی در شمال شرق این شهر قرار دارد و از زیباترین جاذبه‌های این شهر به حساب می آید. مساحت این دریاچه ۱۶ کیلومتر‌مربع و عمق آن ۴ متر برآورد شد. آب مورد نیاز این دریاچه از برف، باران و آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که مهم‌ترین عامل عمق فراوان آن در فصل‌های پر باران است. گردشگران علاوه‌بر بازدید از این منطقه می‌توانند در آب‌های آن ماهیگیری کنند.
 

دریاچه لیسی

پارک زیبای ریکه

این پارک در شهر تفلیس از مکان‌های شناخته شده به شمار می‌رود که فصل بهار و تابستان بهترین زمان‌ برای بازدید از آن است. زیرا آب‌نماهایی که در فصل تابستان به همراه موسیقی در این پارک به نمایش در می‌آیند، توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. شما می‌توانید به راحتی از طریق پل صلح وارد این پارک شوید. در این پارک تله کابینی وجود دارد که به وسیله آن می‌توان به مجسمه مادر گرجستان، قلعه ناریکالا و سایر جاذبه‌های این شهر رسید. 

اکوا پارک، پارک آبی گرجی ‌ها

اگر دنبال هیجان هستید پیشنهاد می‌شود حتماً از این پارک دیدن کنید. آکوا پارک در سال ۲۰۰۶ افتتاح شده و بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین پارک آبی روباز در تفلیس است. سرسره‌های این پارک طراحی خاصی دارند که می‌توان هیجان را با آن‌ها تجربه کرد. این پارک محدودیت سنی نداشته و حتی کودکان نیز می‌توانند وارد این پارک شوند. در پارک آکوا استخرهایی برا کودکان نیز قرار داده‌اند. بهترین زمان بازدید از این پارک را از نیمه خرداد ماه تا نیمه مهرماه اعلام کرده‌اند. این پارک همه روزه از ۹ صبح تا ۵ عصر پذیرای تمامی افراد خواهد بود.

بهترین زمان سفر به تفلیس - چه بازه ای از سال به پایتخت گرجستان سفر کنیم؟

کلیسای جامع تثلیث، سومین کلیسای مرتفع دنیا 

ساخت این کلیسا از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۴ زمان برده است که آن‌را با نام کلیسای سامبا نیز می‌شناسند. معماری این کلیسا برگرفته از سنت و مذهب گرجی‌‌ها بوده که از مجموع ۹ کلیسا در مساحت‌های کوچک‌تر ساخته شده است. ۵ کلیسای کوچک دیگر نیز در زیر این کلیسا وجود دارند. ارتفاع کلیسای تلبیث به ۹۷ متر می‌رسد که در ردیف سومین کلیساهای مرتفع قرار گرفت. علت وجود گردشگران زیاد در این کلیسا، معماری زیبا، تاریخچه و قدمت آن گفته می‌شود.

غذاهای بومی شهر قدیمی تفلیس

این شهر دارای غذاهای بومی و محلی متعددی بوده که بیانگر فرهنگ و هنر آن‌ها محسوب می‌شود. رنگ و لعاب غذاهای این شهر به قدری دلچسب هستند که ارزش امتحان کردن را دارند. نکته جالبی که در راستای غذاهای محلی تفلیس بیان گردیده، تاریخچه هر یک از غذاهای آن است.

آب و هوای تفلیس - شرایط آب و هوایی شهر تفلیس گرجستان!

خاچاپوری آجارولی

این غذا ترکیبی از نان، پنیر، تخم‌مرغ و کره بوده که برای درست کردن آن خمیر را به صورت چشم پهن خواهند کرد. خمیر پهن شده را با پنیر پر نموده و درون فر می‌گذارند تا برشته شود. سپس آن‌را خارج می‌کنند و یک تخم روی آن قرار می‌دهند و در نهایت با کره آب شده آن را چرب می‌نمایند.

خاچاپوری آجارولی

کباب متسوادی

کباب متسوادی از کباب‌های محلی این شهر به‌شمار می‌رود که تشکیل شده از گوشت بره، گوساله یا خوک بوده که بسته به علایق هر فرد متفاوت است. در تفلیس این کباب بیشتر برای مراسمات خاص سرو می‌شود. گرجی‌ها تنها از نمک برای طعم‌دار کردن آن استفاده می‌کنند زیرا معتقدند که طعم و خاصیت آن حفظ خواهد شد. اگر به غذاهای گوشتی و کباب علاقه دارید این نوع کباب را امتحان نمایید.

آچاپساندالی

این نوع غذا در تفلیس، غذایی برای گیاه‌خواران بوده که شامل بادمجان، فلفل، گوجه‌فرنگی، سیر، دلمه، گشنیز و ادویه است. این غذا به راحتی طبخ شده و چون از غذاهای سنتی این شهر به حساب می‌آید در تمامی رستوران‌ها به راحتی یافت می‌شود. برای امتحان کردن این غذا فصل تابستان را انتخاب نمایید، زیرا تمامی سبزیجات تازه هستند.

رستوران‌ ایرانی در تفلیس |  طعمی آشنا در دیاری غریب

لوبیانی

در مسیر خیابانی که به موزه تفلیس می‌رسد، راه پله‌ای بی‌نام و نشان وجود دارد. اگر از آن عبور کنید زیر زمین شلوغی را خواهید دید که به نانوایی قدیمی خواهید رسید. در آن نانوایی لوبیانی پخته می‌شود و به فروش می‌رسد. این غذا از غذاهای رمزآلود تفلیس بوده که همه در حیرت طعم اسرارآمیز آن هستند. این غذا از یک لایه نازک خمیر قرار گرفته که با لوبیا پر شده است و روی آتش هیزمی طبخ می‌گردد. این غذای بسیار محبوب با قیمت ارزان و طعمی طبیعی و راز آلود همواره مورد پسند بسیاری از مردم قرار داشت. محبوبیت این غذا بسیار زیاد است زیرا قیمت آن کم بوده و طعمی عجیب دارد که کسی به راز آن پی نبرده است.

جمع بندی 
شهر تفلیس از شهرهای قدیمی در گرجستان بوده که دارای قدمت بسیار زیادی است. در این شهر جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی بسیاری وجود داشته که بیانگر فرهنگ و تاریخ این شهر هستند. غذاهایی که در رستوران‌های تفلیس سرو می‌شوند، خوشمزه و متنوع بوده و محبوبیت بسیار زیادی بین افراد دارند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر