دریاچه شهیون

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/08/30
بازدید: 2857
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

اگر برای تعطیلات به دزفول در استان خوزستان رفتید برای دیدن جاذبه‌های گردشگری آن باید به سد دز بروید. دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز یک دریاچه مصنوعی است که تفریحاتی مثل قایق‌سواری، اسکی و تفریحات آبی دارد. سد دز 203 متر ارتفاع دارد و بلندترین سد خاورمیانه است همچنین از سدهای بلند دنیا محسوب می‌شود. تفریحاتی مثل اسکی، شنا و قایق‌سواری از تفریحاتی است که می‌توانید در این دریاچه داشته باشید و از مناطق تاریخی و طبیعی روستاهای اطراف دریاچه شهیون نیز بازدید کنید.

 

دریاچه شهیون


دریاچه شهیون کجاست؟

دریاچه شهیون از زیباترین دریاچه‌های ایران است که در فاصله 23 کیلومتری شمال شرق اندیمشک و پشت کوه‌های شاداب و تنگوان قرار گرفته است و در کنار روستای پامنار قرار دارد. مساحت منطقه شهیون 302 کیلومتر مربع است و در 15 کیلومتری شهر دزفول قرار دارد. این منطقه بدلیل داشتن حجم آب زیاد، هوای مطبوعی دارد که باعث بوجودآمدن طبیعت بکر فوق‌العاده‌ای شده است؛ و به طبع حیوانات زیادی این منطقه را برای زندگی انتخاب کرده‌اند.

آدرس دریاچه شهیون

دریاچه شهیون در دهستان شهی که از دهستان‌های سردشت دزفول محسوب می‌شود، قرار دارد. در 150 کیلومتری اهواز شهرستان دزفول قرار دارد که در شمال خوزستان است و برای رسیدن به دریاچه شهیون باید ابتدا به دزفول بروید. بعد از رسیدن به دزفول از طریق یک راه آسفالته که تا شهیون کشیده شده است به روستای آبیدسری بروید. در امتداد جاده شهیون جاده فرعی وجود دارد که این جاده تا رسیدن به دریاچه شهیون امتداد یافته است. در کنار دریاچه پارکینگی برای ماشین‌ها در نظر گرفته‌اند و قایق برای قایق‌سواری بازدیدکنندگان گذاشته شده است.
برای رسیدن به چشمه دریاچه شهیون باید یک ساعت پیاده‌روی کنید تا به چشمه شهیون که از کوه سرازیر شده و در کنار درختان نخل سرسبز این منطقه قرار دارد برسید و از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرید.

شگفتی‌های دریاچه شهیون

دریاچه شهیون در منطقه گرمسیری خوزستان قرار دارد اما ورود جریان آب‌های سرد باعث بوجود آمدن شرایط مناسب برای ماهی قزل‌آلا شده است. ماهی قزل‌آلای رنگین کمانی ماهی غیربومی دریاچه شهیون است که سال‌ها قبل در این دریاچه رها شده اما توانسته خودش را با محیط گرم دریاچه شهیون وقف دهد. همانطورکه گفته شد دریاچه شهیون دماهای مختلفی دارد که جریان‌های خنک فصلی یا چشمه‌های جوشان باعث بوجود آمدن آن می‌شوند.

 

شگفتی‌های دریاچه شهیون

 

اقامت در دریاچه شهیون

اقامت در کنار دریاچه ممکن نیست اما روستای پامنار که به دریاچه شهیون نزدیک است می‌تواند برای اقامت چند روزه مناسب باشد. در پشت سد دز ویلاهایی برای اقامت گردشگران آماده شده است که با پرداخت مبلغی می‌توانید از آنها استفاده کنید. برای رسیدن به ویلاهای پشت سد دز می‌توانید از قایق‌هایی که برای عبور و مرور مردم گذاشته شده است استفاده کنید یا از جاده خاکی عبور کنید.
در کنار ساحل رودخانه نیز ویلاهایی وجود دارد که برای کارکنان اداره آب و برق است اما مردم عادی نیز با پرداخت هزینه می‌توانند از این ویلاها استفاده کنند. اگر به چادر زدن علاقه دارید می‌توانید در کنار دریاچه شهیون چادر بزنید و از تجربه آن لذت ببرید.

بهترین فصل سفر به دریاچه شهیون

خوزستان آب و هوای گرمی دارد، و در فصل‌های تابستان و اواخر بهار بسیار گرم و آزاردهنده است به همین دلیل برای سفر به خوزستان بهتر  در فصل‌‌های زمستان و اوایل بهار به این شهرستان سفر کنید.

طبیعت دریاچه شهیون

طبیعت اطراف دریاچه شهیون بدلیل وجود آب و هوای مناسب بسیار بکر و دست‌نخورده است. درخت‌های کُنار، انجیر، بادام و نخل در این مناطق می‌روید و زیبایی بی حد و حصری را بوجود می‌آورد.

گونه‌های جانوری دریاچه شهیون

دریاچه شهیون جزیره‌های کوچک و بزرگی دارد که پوشش گیاهی خوبی در آن‌ها وجود دارد. پوشش گیاهی مناسب باعث بوجودآمدن زیستگاهی خوب برای انواع حیوانات شده است. روباه، خرگوش و پرنده‌هایی مثل تیهو و کبک در طبیعت جزیره‌های شهیون وجود دارد. این دریاچه زیستگاه خوبی برای پرندگان دریای هم ایجاد کرده است که می‌توانند از طریق شکار در دریاچه غذای خود را بدست بیاورند و در درخت‌های جزیره‌های دریاچه لانه‌ی خود را بسازند. جالب است بدانید که در بعضی مناطق غیرقابل دسترس منطقه شهیون پلنگ هم وجود دارد. 

 

گونه‌های جانوری دریاچه شهیون

 

تفریحات ممکن در دریاچه شهیون

محلی‌های منطقه شهیون از دریاچه شهیون برای ورزش‌های آبی استفاده می‌کنند. قایق‌رانی در آب دریاچه، اسکی، پرش از روی صخره‌های اطراف دریاچه از ورزش‌هایی است که با سفر به منطقه شهیون استان خوزستان می‌توانید داشته باشید. اگر به ماهی‌گیری علاقه دارید می‌توانید در کنار دریاچه بنشینید و با قلاب ماهی‌گیری و در کنار دریاچه به همراه خانواده خود پیک نیک کنید و لحظات خوشی را تجربه کنید.
علاوه‌بر تفریحاتی که در منطقه دریاچه می‌توانید داشته باشید در اطراف این دریاچه روستاهایی وجود دارد که طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ای برای بازدید و گردش دارند. یکی از روستاهایی که در نزدیکی دریاچه شهیون است روستای پامنار است که به آن بهشت گمشده می‌گویند. روستای پامنار 40 کیلومتر از دزفول فاصله دارد و در روزهایی از سال پر از گرد و غبار می‌شود که می‌تواند آزاردهنده باشد. اگر برای دوستان و آشنایانتان تمایل به خرید سوغاتی دارید می‌توانید از روستای پامنار، ظرف‌های تزئینی و هنرهای دستی این منطقه را بخرید و به آن‌ها هدیه دهید.

جاذبه‌های نزدیک به دریاچه شهیون

خوزستان یک  منطقه گرمسیری است اما رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی در آن وجود دارد که آب و هوای آن را متعادل‌تر می‌کند و باعث بوجود آمدن جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیبایی برای گردشگران شده است که در ادامه بعضی از این جاذبه‌ها را معرفی می‌کنیم.

دره کول خرسان

دره کول خرسان در 25 کیلومتری دزفول و 15 کیلومتری دریاچه شهیون قرار دارد که پس از بازدید از دریاچه شهیون می‌توانید از آن دیدن کنید. دره کول خرسان که به اسم دره ارواح نیز شناخته می‌شود یک تنگه است که ارتفاع بعضی دیوارهای آن بیشتر از 200 متر است. وقتی وارد این تنگه می‌شوید بدلیل بلند بودن صخره‌ها یک حس ترس حاصل از پیچیدگی و عجیب و غریب بودن به شما منتقل می‌شود که باعث دیدنی‌‌تر شدن دره کول خرسان می‌شود.
زمانی که در دره کول خرسان پیاده‌روی می‌کنید با چشمه و آبشارهایی روبرو خواهید شد که تجربه گشت و گذار شما در طبیعت را بهتر می‌کند. بعضی از قسمت‌های دره کول خرسان آنقدر تنگ است که باید تک به تک از آن عبور کنید. در این تنگه جریان آب وجود دارد و در بعضی مناطق آن شدت جریان آب آنقدر زیاد است که برای رد شدن از آن و رسیدن به رود دز فقط باید شنا کنید.

 

دره زمان - دره زمان در روستای پلور در یکی از شهرستان های استان مازندران قرارگرفته که زیبایی های بی نظیر و فوق العاده ای دارد.

 

 

دره کول خرسان

 

آبشار شوی

آبشار شوی در فصل بهار از جاذبه‌های جذاب دزفول محسوب می‌شود. آبشار شوی از ارتفاعات کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد و وارد رود دز و دریاچه شهیون می‌شود. آبشار شوی در 75 کیلومتری سد دز قرار دارد و در 100 کیلومتری دزفول است. ارتفاع آبشار شوی دزفول زیاد است به همین دلیل به آن آبشار نیاگارای ایران می‌گویند. قبل از آبشار شوی یک آبشار دیگر نیز وجود دارد که نام آن سنگ مار یا شوی دوم است که 15 دقیقه با آبشار شوی فاصله دارد.

 

دره عشق - یکی از دره های زیبا ایران در استان چهارمحال و بختیاری

 

قلعه شاداب دزفول

منطقه دزفول و روستای پامنار جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که یکی از آن‌ها قلعه شاداب دزفول است که در فاصله 2.5 کیلومتری دریاچه دز و در 44 کیلومتری دزفول قرار دارد. قلعه شاداب مانند یک دژ طولانی و طبیعی از صخره‌ها است که در اثر فرسایش زمین بوجود آمده است.
گورستانی تاریخی در نزدیکی قلعه شاداب قرار دارد که سنگ مزارهای قدیمی و عجیبی دارد.  روی سنگ قبرهای این گورستان حکاکی‌های جالبی از انسان‌ها و حیوانات کشیده شده است.

چال کندی دزفول

در مسیر رودخانه خروشان دز یک جاذبه دیدنی دیگر که از مناطق تفریحی این منطقه است وجود دارد. چال کندی دزفول محل عبور آب خروجی سد دز است که جریان آب این رودخانه باعث زیبایی این منطقه شده است. حجم زیاد آب این منطقه و دیوارهای بلند و عمیق آن باعث بوجود آمدن فضایی مناسب برای قایق‌سواری شده است.

 

چال کندی دزفول

 

منطقه سردشت دزفول

رودخانه دز باعث بوجود آمدن زیبایی‌های بیشماری منطقه شهیون شده است. یکی از منطقه‌های زیبایی که در منطقه شهیون قرار دارد سردشت دزفول است که منطقه‌ای بهشتی و سرسبز است. منطقه سردشت بین رشته‌کوه‌های دزفول و جلگه خوزستان قرار دارد. شهرهای سالند و حمزه در منطقه سردشت قرار گرفته‌اند که از لحاظ زمین‌شناسی بسیار باارزش محسوب می‌شوند. منطقه سردشت در گذشته در آب غرق بوده و در گذر زمان از زیر آب بیرون آمده است. منطقه سردشت در 42 کیلومتری دریاچه شهیون و 45 کیلومتری دزفول قرار دارد.

 

آبشار شوی - بزرگترین آبشار ایران و خاورمیانه را بشناسید. 

 

منطقه صوفی احمد در منطقه شهیون

صوفی احمد یک روستای قدیمی است که در منطقه شهیون و بوسونک قرار دارد. روستای صوفی احمد 47 کیلومتر از دریاچه شهیون فاصله دارد و در دره‌ای خوش آب و هوا قرار دارد و شبیه به بهشتی در منطقه شهیون است. امامزاده صوفی احمد در منطقه صوفی احمد قرار دارد به همین دلیل نام صوفی احمد را روی آن گذاشته‌اند.

سخن آخر

دریاچه شهیون که بعد از ساخته شدن سد دز تشکیل شد در شهر دزفول استان خوزستان قرار دارد. در اطراف این دریاچه جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد که با سفر به آن می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و از طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرید. تنگه کول خرسان، قلعه شاداب دزفول و منطقه سردشت که در بین رشته‌کوه‌های دزفول و جلگه خوزستان قرار گرفته است از جاذبه‌های دیدنی این منطقه می‌باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر