لیسبون

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/09
بازدید: 2341
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

لیسبون به انگلیسی Lisboa پایتخت و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور پرتغال است. این شهر یکی از شهرهای زیبا و مدرن پرتغال است که با اصول شهرسازی مدرن ساخته شده است. یکی از مقاصد گردشگری در اروپا محسوب می‌شود که سالیانه توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند. این شهر به عنوان دومین قطب اقتصادی در شبه جزیره ایبری محسوب می‌شود. همچنین این شهر از ثروتمندترین شهرهای کشور پرتغال محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با شهر لیسبون، زبان و فرهنگ، اقتصاد، جاهای دیدنی و گردشگری این شهر آشنا کنیم بنابراین پیشنهاد می‌شود تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

شهر زیبای لیسبون

معرفی لیسبون

لیسبون پرتغال یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای اروپا محسوب می‌شود. این شهر در گوشه جنوب غربی پرتغال و در نزدیکی اقیانوس اطلس قرار دارد. در واقع این شهر در کنار دریا و رودخانه تاگوس قرار دارد. رودخانه تاگوس رودخانه‌ای است که در سراسر شهر جاری است و یکی از فوق‌العاده‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های این شهر است. تعدادی از شاعران از رودخانه تاگوس به عنوان عاشق لیسبوس یاد می‌کنند و در واقع وجود این رودخانه بخشی از زیبایی ها و جاذبه‌های بی‌نظیر این شهر محسوب می‌شود.

طبق افسانه‌های بسیار قدیمی این شهر همانند شهر روم بر روی هفت تپه بنا شده است و به همین دلیل به شهر هفت تپه نیز معروف است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری جذاب بسیار زیبایی است که هر انسانی با هر نوع سلیقه‌ای از سفر کردن به این شهر لذت خواهد برد و مطمئنا یکی از بهترین سفرهای سیاحتی در عمرش را تجربه خواهد کرد.

زیبایی شهر لیبسون

دین و جمعیت لیسبون

لیسبون غربی‌ترین پایتخت اصلی اروپا است و در جنوب غربی قاره اروپا و در دهانه رودخانه بزرگ تاگوس (تاقوس) قرار دارد. وسعت این شهر حدود صد کیلومتر مربع است و یک پارک جنگلی بزرگ به نام منسانتو در قسمت غربی شهر خود دارد. جمعیت شهر لیسبون حدود 3340000 نفر است. شهرهای همسایه لیسبون شامل آلمادا، اوایراس، ساکاوم، سیکسال، قولوس و کاکم قرار دارد.

جمعیت لیسبون

نماد شهر لیسبون

یکی از حقیقت‌های جالب در مورد این شهر این است که کلاغ به عنوان نماد و یا سمبل این شهر شناخته می‌شود دلیل آن هم این است که زمانی‌که پیکر بی جان یکی از روحانیون مقدس این شهر به نام سائو ویسنته را برای دفن به شهر لیسبون آوردند صدها کلاغ جسد این روحانی را همراهی می‌کردند.

نماد شهر لیسبون

زبان و فرهنگ لیسبون

مردم شهر لیسبون به زبان پرتغالی صحبت می‌کنند البته اکثر آن‌ها به خصوص جوان‌های پایین سی سال به زبان انگلیسی نیز مسلط هستند و شما برای رفتن به این شهر و ارتباط برقرار کردن با مردم این شهر به راحتی می‌توانید به زبان انگلیسی با آن‌ها صحبت کنید.

گشت و گذار در زیباترین شهرهای اروپا

مردم این شهر از فرهنگ و آداب و رسوم بسیار غنی برخوردار هستند. به طوری که این شهر جزو پایتخت‌های فرهنگی اروپا شناخته می‌شود.مردم این شهر درک عمیقی از هنر دارند و این شهر دارای آثار هنری فرهنگی بسیاری است. همچنین از جمله فرهنگ مردم یک شهر می‌توان به فرهنگ غذایی آن مردم اشاره کرد که بیشتر مردم شهر لیسبون از غذاهای دریایی استفاده می‌کنند و از جمله غذاهای محبوب این منطقه می‌توان به ماهی ساردین، خرچنگ دریایی، مارماهی، هشت پا و روبالو اشاره کرد.

فرهنگ لیسبون

مردم این شهر به واسطه فرهنگ غنی و دیرینه‌ای که دارند بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند اکثر آن‌ها مردمی برون گرا هستند و به‌ راحتی با افراد مختلف ارتباط دوستانه برقرار می‌کنند. بنابراین سفر به این شهر قطعا یکی از خوشایندترین سفرها خواهد بود.

تاریخ لیسبون

برای اولین بار سلت‌های هندو_اروپایی در سال‌های قبل از میلاد به لیسبون آمدند و با ساکنین آن قبایل سلتیک زبان را تشکیل دادند. بعدها این ناحیه در تصرف امپراتوری روم قرار گرفت بعد از گذشت زمانی امپراطوری روم تضعیف شد و این ناحیه مورد حمله مورها یا اهالی شمال آفریقا قرار گرفت که با مقاومت مسیحیان شمال پرتغال قرار گرفتند و عقب نشینی کردند. همچنین در جنگ جهانی دوم با آن حال که کشور پرتغال موضعی بی‌طرف داشت اما لیبسون به محلی برای جاسوسان و ماموران مخفی طرفین جنگ تبدیل شد به همین علت این شهر لقب پایتخت جاسوسی یا بهشت جاسوسان را به خود گرفت.

تاریخ لیسبون

اقتصاد لیبسون

اقتصاد شهر لیبسون از سالیان گذشته بر مبنای صید و ماهیگیری شکل گرفته بود اما با گذشت زمان و سیاست‌های جدید این شهر به یکی از اقتصادی‌ترین شهرهای کشور پرتغال تبدیل شد. امروزه این شهر در حوزه‌های مختلفی چون تولید قطعات خودرو، تولید قطعات الکترونیک، تولید کاغذ، تولید مواد شیمیایی، تولید تنباکو و دخانیات، صنایع غذایی و صنعت گردشگری فعالیت می‌کند.

اقتصاد لیبسون

جاهای دیدنی لیسبون

شهر لیسبون جزو قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و دارای فرهنگی غنی و کهن است. در جای جای این شهر شما می‌توانید شاهد آثار باستانی و دیرینه‌ای همچون معماری‌های گوتیک، باروک و ... را مشاهده کنید. در این بخش از مقاله به معرفی چند جای دیدنی معروف این شهر می‌پردازیم.

هتل پستانا

این هتل یکی از مکان‌های بسیار معروف شهر لیسبون است که افراد بسیاری از این هتل دیدن می‌کنند درواقع این هتل در قرن نوزدهم یک قصر بسیار بزرگ و باشکوه بوده که امروزه توسط فوتبالیست مشهور پرتغالی کریستیانو رولاندو به یکی از لوکس‌ترین هتل‌ها تبدیل شده است.

هتل پستانا و قلعه سنت جورج لیستون

قلعه سنت جورج

یکی از زیباترین جاذبه‌های دیدینی شهر لیسبون قلعه سنت جورج است که یکی از پرطرفدارترین منطقه‌های گردشگری در لیسبون محسوب می‌شود. وجود موزه‌های بسیار، سایت‌های جذاب باستان شناسی، کنگره‌های بزرگ و پر ابهت باعث شده تا فضای زیبا و سرگرم کننده‌ای را برای گردشگران به وجود آورد.

اقیانوس آرام لیسبون

این منطقه یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین آکواریوم‌های جهان است که جزو پربازدیدترین جاذبه‌های شهری به شمار می‌رود. این آکواریوم طراحی فردی به نام پیتر چرمایف است که برای نمایشگاه بین‌المللی اکسپو 98 ساخته شده است. برای ساخت این آکواریوم از بخشی از دریا استفاده کرده‌اند و در این آکواریوم گونه‌های مختلفی از ماهی‌ها و جانوران زیر دریایی وجود دارد.

اقیانوس آرام لیسبون

آب‌ و هوای لیبسون

شهر لیبسون در پرتغال دارای آب و هوای معتدلی است البته این شهر در فصل تابستان بسیار گرم و در زمستان نسبتا سرد است که این سردی از چند روز بیشتر طول نمی‌کشد. در حالت کلی آب و هوای این شهر در طول سال معتدل و آفتابی است.

آب‌ و هوای لیبسون

حقایقی درباره لیبسون

  • شهر لیبسون دومین پایتخت قدیمی اروپا است به طوری که قدمت این شهر تاریخی از شهر رم هم بیشتر است. بسیاری از مورخان بر این باورند که این شهر در سال 1200 قبل از میلاد توسط فنیقیان ساخته شده است و اسم آن از تلفظ فنیقی  Allis  Ubboبه معنی بندرگاه امن گرفته شده است.
  • خیابان سیاه و سفید نیز یکی دیگر از حقایق جالب راجع به این شهر است اکثر خیابان‌ها و میدان‌های شهر از کاشی‌های سیاه و سفید ساخته شده‌اند. بسیاری معتقد هستند که این رنگ‌ها نیز از روحانی سائو ویسنته گرفته شده است که سفید نمادی از لباس او در جنگ‌های صلیبی بوده است و سیاه نیز رنگ مورد علاقه وی بوده است.
  • یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌های تاریخ مربوط به شهر لیبسون است چرا که در یک نوامبر سال 1755 زلزله‌ای به بزرگی 9 ریشتر این شهر را لرزاند و خرابی‌های زیادی را به بار آورد. تعداد کشته شدگان در این زلزله حدودا تا 100000 نفر بوده است.
  • یکی دیگر از حقایق جالب این شهر وجود کوچک‌ترین و قدیمی‌ترین کتابخانه جهان در این شهر است. مساحت این کتابفروشی کمتر از 35 فوت مربع است.

همه چیز درباره کشور پرتغال - کشور پرتغال شاید یکی از رویایی ترین نقاط جهان برای شروع زندگی جدید باشد، در این لینک تمامی اطلاعاتی که لازم است از این کشور بدانید را شرح می دهیم. 

نکات زندگی در لیبسون

  • یکی دیگر از جالب‌ترین حقایق در این شهر وجود آینه‌ای بزرگ در میدان Roosio شهر است که بر روی آن نوشته "گره کراواتت را تنظیم کن !!! " و عموم مردم برای مرتب کردن کراوات خود از این آیینه استفاده می‌کنند.
  • یکی از مکان‌های دیدنی که دارای معماری بسیار زیبا و چشم نوازی است برج بلم است که در گذشته در طی جنگ‌های لیبرال به عنوان زندان سیاسی از آن استفاده می‌کردند.
  • یکی از شیرینی‌های بسیار معروف کشور پرتغال شیرینی پاستا دو ناتا است که تنها پنج نفر در جهان دستور پخت آن را بلد هستند و آن را به صورت محرمانه حفظ کرده‌اند.
  • در این شهر کافه‌ای به نام مارتینو دا آکارد وجود دارد که یکی از کافه‌های کلاسیک شهر است. در این کافه دو میز وجود دارد که هیچکس حق نشستن بر روی این میزها را ندارد چرا که این میزها برای دو نفر از معروف‌ترین نویسندگان پرتغالی رزرو هستند!!!
  • این شهر در طی جنگ جهانی دوم به محلی برای جاسوسان طرفین جنگ تبدیل شد به همین دلیل نام این شهر به بهشت جاسوسان معروف شد.
  • از آنجا که مردم شهر لیسبون بسیار به ورزش فوتبال علاقه مند هستند!! در این شهر حدود 214 باشگاه فوتبال وجود دارد.

در این مطلب راجع به شهر لیسبون که پایتخت کشور پرتغال است و جزو قدیمی‌ترین شهرهای اروپا محسوب می‌شود صحبت کردیم و درباره تاریخ و جغرافیا، اقتصاد،  آداب و فرهنگ، آب وهوا و مکان‌های دیدنی این شهر صحبت کردیم و اطلاعات مفیدی را در این باره در اختیار شما قرار دادیم. امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید شاد و پیروز باشید.

نقشه لیسبون

نقشه لیسبون

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.1 از 5 | از 100 کاربر