بندر عباس

زمان مطالعه: 6 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2878
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بندر عباس یا همان بزرگترین بندر ایران در جنوب کشور قرار دارد. آب‌وهوای بندر عباس گرم و مرطوب بوده و به همین دلیل بهترین زمان برای مسافرت، نیمه دوم سال تا آخر فروردین می‌باشد. در تابستان و مهر هوای آن گرم، مرطوب و بسیار شرجی است. میانگین بارش در این منطقه متوسط است و گاهی اوقات بارشی را در این شهر احساس نمی‌کنید. این شهر را به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی می‌شناسند. برای آشنایی بیشتر با بندر عباس در ادامه همراه ما باشید.

نمای شهر بندر عباس

 

بندر عباس کجاست؟

بندر عباس در مرکز استان هرمزگان و به طور مشخص‌تر در شهرستان بندر عباس قرار دارد. این بندر در تقسیم بندی در کلانشهرهای جنوبی قرار می‌گیرد. این شهر در قسمت جنوبی استان هرمزگان واقع شده و در میان کوه‌ها و دریا قرار گرفته است. به همین دلیل در این شهر هر دو طبیعت کوه و دریا را شاهد می‌باشیم. ارتفاعات در شمال شهر و دریا در قسمت جنوبی آن واقع شده است.

شیب کلی در این شهر شمال به جنوب می‌باشد. اما بخش‌هایی مانند محله سورو در جنوب‌غربی بندر عباس و جنوب خیابان امام‌خمینی و جنوب محله نخل ناخدا سطحی هموار و مسطح دارد. میانگین ارتفاع از سطح دریا 0.6 تا 5 است. این شهر در میان رودان، حاجی‌آباد، بندرخمیر و بندرلنگه، قشم قرار گرفته است. جنوب و جنوب‌شرقی این شهر به خلیج فارس منتهی می‌شود.

بندرعباس

مساحت و جمعیت بندر عباس

 طبق آخرین سرشماری که در سال 95 انجام شد، جمعیت این شهر 526648 نفر گزارش شد. اما اکنون جمعیت بندر عباس به طور دقیق معلوم نیست. مهاجران در فصول مختلف به این شهر رفت و آمد داشته و از این رو جمعیت را تغییر می‌دهند. اهالی شهر غالبا مسلمان بوده و در محله‌های اوزی‌ها، سورو و شغو جمعیت اهل سنت بیشتر است.

مردمان در آب بندر عباس

تاریخچه بندر عباس

در زمان پادشاهی داریوش بزرگ، یکی از فرماندهان با ملیت یونانی به نام سلیاکوس به دستور پادشاه زمان خود یکی از بنادر هرمزگان که در شمال تنگه هرمز قرار داشت برای کشف اقیانوس هند و دریای سرخ فرستاد. از این راه با بنادر با اهمیت در چین، هند و لیبی ارتباط برقرار می‌کردند. با این گسترش ارتباطی، یکی از راه‌های ارتباطی تجاری به وسیله تنگه هرمز بود. از طریق منابعی دیگر، پیشینه لنج سازی به هزاران سال قبل باز می‌گردد.

برای اولین بار نام هرمز یا هُرمیزَد در زمان ۸۶ –۱۶۰ میلادی توسط مورخی یونانی به اسم لوسیوس فلاویوس آورده شده است. طبق گزارشات این مورخ در زمان ۳۲۵–۳۲۶ پیش از میلاد فرمانده نیروی دریای اسکندر، الکساندر نئارخوس، در هنگام رسیدن به خلیج فارس در ابتدا به هرمز رفت. در قرون 10 تا 17 پادشاهان هرمز حکومت می‌کردند. بیشترین میزان شهرت این شهر مربوط به دوران 13 و 14 میلادی در قاره‌های اروپا و آفریقا و آسیا است.

تاریخچه بندرعباس

اندازه ناوگان هرمز در آن زمان در حدود 500 کشتی و قایق تخمین زده می‌شد. این کشتی‌ها مجهز به توپ نبودند. از نام‌های قدیمی بندر عباس می‌توان به بندر، بندل، بندر گامرون، گامرون، گمبرون، گمرون، جرون، جرونات، جرونات عباسی، زرون و بندرعباسی اشاره کرد. در گذشته تا دوران قاجار زرتشتیان در این محل به تجارت می‌پرداختند. از میان نام‌های گذشته بعضی از آن‌ها مانند هرمز، هورمودر، درهو، مغستان، گبرانی ریشه زرتشتی دارد. نام بندر یا بندل تا کنون در میان ساکنان باقی مانده است. اسامی ایرانی این شهر بندر و بندل و بندرعباس می‌باشد.

سفر به جزیره های زیبا و توریستی خلیج تا ابد فارس

پس از تجاوز پرتغالی‌ها در سال 1622، شاه عباس صفوی به دلیل عدم توانایی جنگ و روبرویی با آن‌ها از نیروی جنگل دریایی بریتانیا طلب کمک کرد. با این درخواست، نیروها با پرتغالی‌ها جنگیده و آن‌ها را از خاک ایران بیرون راندند. پس از آن شاه عباس، به پاس و میمنت این پیروزی نام بندر گمبرون را به بندرعباس تغییر داد.

جاهای دیدنی بندر عباس

جاهای دیدنی در شهر بندرعباس شامل موارد جاذبه‌های طبیعی، اماکن تاریخی و اماکن زیارتی می‌شود. یکی از اماکن دیدنی باغ پرندگان بوده که در حد فاصل 4 کیلومتری جاده بندعباس - میناب و در پارک جنگلی جهاد واقع شده است. چشمه آب‌گرم این شهر، چک‌چک، در 3 کیلومتری شمال شهر قرار گرفته که زیبایی‌ای طبیعی و خیره کننده‌ای دارد

جاهای دیدنی قشم - دیدنی های قشم را بهتر بشناسید

بندر عباس از نمای ابالا

جاذبه‌ های تاریخی بندر عباس

بازارهای سنتی این شهر مانند بازار اوزی‌ها، بازار لاری‌ها و بازار قدیمی حال و هوایی به خصوصی داشته و دیدن آن برای هر مسافری واجب است. زیارتگاه‌های معروف این شهر امامزاده سیدمظفر، زیارتگاه شاه پریون، امامزاده سیدکامل، زیارتگاه خضر می‌باشند. از اماکن زیارتی تاریخی می‌توان به مسجد جامع بندرعباس، مسجد ناصری، مسجد صحراباغی و مسجد گله‌داری اشاره کرد. بزرگترین مسجد جامع کشور در این شهر می‌باشد. اماکن تاریخی بندرعباس شامل مواردی چون عمارت کلاه فرنگی بندرعباس (قدیمی‌ترین بنای تاریخی بندرعباس)، حمام گله‌داری، معبد هندوها یا بُتِ گورُن با معماری‌ای زیبا و محصر به فرد، خانه احمدی بنایی از دوران قاجار، بادگیر منبر گپ، حمام گپ و مجموعه آب انبارهای موزه می‌شود.

جاهای دیدنی کیش - لیست کامل جاذبه های گردشکری کیش + عکس + قیمت +آدرس

چشمه و مکان تاریخی بندر عباس

چشمه‌ های بندرعباس

در هنگام مسافرت به این شهر، از چشمه آب‌گرم گنو و کوه آن دیدن کنید. این چشمه در خارج از شهر قرار گرفته است. به عنوان دیگر جاذبه‌های دیدنی اطراف شهر می‌توان به کوه گنو، روستای سیاهو، هماگ _چشمه آب‌گرم گنو، چشمه آب‌گرم خورگو، چشمه آبگرم سرخاء، چشمه آبگرم کشکوئیه، چشمه آبگرم نیان، چشمه آبگرم چستانه، کوه ذرتو، تپه چاه لرد، قادهار، جنگل کوه شب، سیخوران، بنوزاکین، چشمه آبگرم باری، غار سرخاء، آبشار سرخاء، غار چلو، شهر فین، جنگل‌های کوهشاه، منطقه بخوان، چشمه آبگرم تیربوئیه (نزدیک شهر فین) و بنگلایان اشاره کرد.

چشمه های بندرعباس

تفریحات بندر عباس

برای تفریحات در این شهر می‌توان از سواحل و بوستان‌های زیبا استفاده کرد. هم چنین تمامی تفریحات آبی در بندرعباس وجود دارد. ساحل سورو در غرب شهر بوده و به عنوان قدیمی‌ترین محله شهر شناخته می‌شود.

جزیره هرمز - خاک قرمز رنگ جزیره هرمز آن را به یکی از زیباترین جزیره های ایران تبدیل کرده است. برای دیدن عکس های بیشتر این جزیره کلیک کنید.

تفریحات آبی بندر عباس

خانه‌هایی کهن از دوران قدیم رو به دریا در این محل ساخته شده است. برای تفریحاتی نظیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری، بوستان ساحلی سورو مکانی بسیار مناسب می‌باشد. اگر به دنبال دیدن مراسمان اسکیت سواری به طور حرفه‌ای هستید، حتما به پارک ساحلی غدیر سر بزنید. شنا در دریا، دارای استخر روباز، سالن بدنسازی، سالن تی آر ایکس، سالن ماساژ و حمام مغربی در پلاژ بانوان برای خانم‌ها فراهم شده است.

غذاهای سنتی و رستوران های بندر عباس

به عنوان معروف‌ترین غذاهای این شهر می‌توان هَواری، قلیه‌ماهی و قلیه میگو را نام برد. این غذاها در جنوب و به خصوص بندرعباس با ادویه‌های مخصوص درست شده که طعمی بی‌نظیر دارد. میان وعده‌هایی که به تمامی مسافران و گردشگران به این شهر توصیه می‌شود، نان با سوراغ و مَهیاوه یا نخود و باقله داغ است. به عنوان دیگر غذاهای محلی این منطقه می‌توان به مواردی چون مهیاوره، برنج دیشو، زیبون، موفلک، بلالیت و عنکاس یا ماهی مرکب اشاره کرد. رستوران‌های بندرعباس بهترین کیفیت را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. از میان رستوران‌ها، رستوران بادگیران، رستوران داریوش، رستوران سامکو، رستوران امپراطور و رستوران بورکه بهترین گزینه‌ها برای رقم زدن خاطرات می‌باشند.

غذاهای بندر عباس

هتل و اقامتگاه های بندر عباس

از محل‌های مهم اقامتی در این شهر می‌توان به هتل‌های بین‌المللی هرمز (۵ ستاره)، هتل هما (۵ ستاره)، هتل خلیج‌فارس (۵ ستاره)، مجموعه هتل‌های آتیلار (۴ ستاره)، هتل آپارتمان قدس، هتل گلشهر، هتل سعدی، هتل حمزه، هتل نقش‌جهان، هتل آپادانا، هتل دریا، هتل کوثر، هتل بوعلی سینا، هتل امین و هتل فروغ اشاره کرد.

تمامی این هتل‌ها بهترین امکانات را در اختیار مسافران خواهند گذاشت. برخورد پرسنل در آن‌ها بسیار خوب و خون‌گرم است.

سوغات و صنایع دستی بندر عباس

تولیدات در این شهر تنباکو، خرما، نارنگی، انبه، مرکبات، ارده، مسقطی، تولیدات صنعتی، نفت (و فراورده‌های آن)، گاز، مروارید، شیلات بوده که به عنوان سوغاتی می‌توان از خوراکی‌هایی مانند مسقطی تهیه کرد. صادرات در این شهر فقط به موارد صنعنی ختم نشده و شامل مواردی چون ترانزیت کالا، خرما، مرکبات، شیلات، صادرات دوباره کالا نیز می‌باشد. در گذشته صادرات ظروف چینی در این شهر انجام می‌شده است.

صنایع دستی بندر عباس

معرفی جزیره قشم - با جزیره زیبای قشم آشنا شوید

شهرهای مهم بندر عباس

بزرگترین بندر کانتینری ایران، بندر شهید رجایی، در بندر عباس قرار دارد. نقطه اتکای اقتصاد ایران، مجتمع بندری شهید رجایی و بندر شهید باهنر، بندرعباس را در زمینه بازرگانی پر اهمیت کرده است. کارخانه‌های بسیار زیادی در این منطقه قرار دارد. این دوبندر شهر بندرعباس را از به منطقه‌ای مهم در زمینه معادن، فلزات، کشتی سازی و صادرات و واردات تبدیل کرده است.

زبان و فرهنگ مردم بندر عباس

ساکنین این شهر به زبان بندری سخن می‌گویند. بندری به عنوان گویش‌های پارسی کهن حساب می‌شود. ز میان سنت‌های این شهر می‌توان به حنابندان، زار، روز دمور، روز نوروزی مرده‌ها، روز سفره اموات، زنبیل گردانیدن، قربانی برای ریزش باران و دعای طلب باران اشاره کرد. حنابندان در اصل به عنوان آداب و رسوم بندرعباس شناخته می‌شود. مراسم زار برای بیرون نمودن مرض از جسم بیمار به همراه موسیقی زار انجام می‌گردد. در روز دومور خانواه‌ها به باغ‌های اطراف می‌رفتند. یکی از خاص‌ترین مراسم در این شهر زنبیل گردانیدن است. اگر بچه‌ای تا 2 سالگی راه نرود، خانواده طفل در روزی بچه‌های محل را دعوت می‌کنند. بچه‌ها به ترتیب زنبیلی را که در آن از پوشال درخت خرما پوشیده شده و طفل مورد نر روی آن قرار دارد، را به در چندین خانه خواهند برد.

مردم بندر عباس

کیش - همه چیز درباره جزیره زیبا و مرجانی کیش !

بهترین محله های بندرعباس برای زندگی

بندرعباس یکی از شهرهای تجاری ایران محسوب می‌شود به سبب پتروشیمی و نفت و گاز برخی از افراد برای کار به این شهر سفر می‌کنند. اما بهترین محله‌های بندرعباس برای زندگی چیست؟

لوکس‌ترین محل‌های بندرعباس

محله بهشت بندر محله گلشهر
محله سرریگمحله قلعه شاهی
محله پل خواجو

نقشه بندر عباس

در این شهر 4 منطقه و 12 ناحیه شهرداری وجود دارد. منطقه اول محله‌هایی نظیر شهرطلاییه، نبوت، الهیه‌جنوبی و شمالی، سجادیه و... تشکیل شده است. پل رسالت تا میدان امام خمینی منطقه دوم را می‌سازد. منطقه مرکزی شهر سومین منطقه است. و در نهایت منطقه چهارم شامل ماطقی مانند محله پشت‌شهر، حسین‌آباد، شهرک بهشتی، استمبیک (۲۲بهمن)، اسلام‌آباد، کوی پلیس، بهشت زهرا، محله دوهزار، ششصد دستگاه، امیرآباد جنوبی، شهرک نصر و... می‌شود.

بندر عباس بر روی نقشه

چگونه به بندر عباس برویم؟

از تهران تا بندرعباس 1278 کیلومتر فاصله می‌باشد. برای رفتن به این شهر راه‌های مختلفی وجود دارد. فرودگاه بندرعباس در شرق بوده و بهترین راه برای مسافرت است. این فرودگاه به عنوان یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌ها در کشور شناخته می‌شود. یک پایانه مسافربری در بندرعباس وجود داشته که روزانه تعداد زیادی مسافر از آن استفاده می‌کنند. این شهر به شبکه راه‌آهن مجهز بوده و به عنوان یکی از راه‌های رفتن به شهر به شمار می‌آید.

تصاویر بندر عباس

تصویر دریا بندرعباس

غروب آفتاب بندرعباس

مسحدهای قدیمی

ساحل بندرعباس

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه مسجد قرطبه اسپانیا | نگین معماری اسلامی در اسپانیا + تاریخچه
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد بهترین نمایشگاه های گردشگری + تاریخ برگزار و عکس
10 مورد بهترین نمایشگاه های گردشگری + تاریخ برگزار و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4 از 5 | از 100 کاربر