همه چیز درباره آلاسکا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/11
بازدید: 21137
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا شما هم با شنیدن نام آلاسکا یاد بستنی‌های یخی و خوشمزه خواهید افتاد؟ آیا تا به حال در ارتباط  با سرزمین آلاسکا چیزی شنیده‌اید؟ آلاسکا سرزمین زیبایی‌های بکر و طبیعتی ناب و دست نخورده‌ است. این ایالت زیبا با جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی که دارد توانسته به یکی از قطب‌های گردشگری آمریکا تبدیل شود. در صورتی که شما هم دوستدار طبیعت هستید و ماجراجویی و اکتشاف جزئی از وجود شماست، پس تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید تا بیشتر با این سرزمین آشنا شوید.

آلاسکا

آلاسکا کجاست؟

آلاسکا (Alaska) شبه جزیره‌ای است که در شمال غربی قاره آمریکا قرار گرفته است. نام این ایالت از زبان قوم  Aleut برگزیده شده که مردم بومی این ایالت بوده‌اند. این نام به معنی  "جایی تحت تاثیر از فعالیت دریا است" می باشد و یکی از ایالت‌های کشور ایالت متحده آمریکا و بزرگترین ایالت این کشور است.  آلاسکا منطقه ای برون بوم می باشد. ( برون بوم یا Exclave) به منطقه ای جدا از مرز کشور گفته می‌شود. یعنی منطقه ای متعلق به یک کشور که در خاک یک کشور دیگر است.) این ایالت به دلیل بهرمندی از نعمت نفت و معادن مختلف  یک ایالت ثروتمند به شمار می آید. آلاسکا از شرق با ایالت یوکان و بریتیش کلمبیای کانادا هم مرز بوده و از جنوب با خلیج آلاسکا و اقیانوس آرام و از غرب با روسیه ( چوکوتکا) دریای برینگ، تنگه برینگ، و دریای چوکچی مرز مشترک دارد. این ایالت از شمال با دریای بوفورت و اقیانوس منجمد شمالی هم مرز است.

قرعه کشی لاتاری آمریکا - صفر تا صد لاتاری آمریکا ( آموزش ثبت نام رایگان، راهنمای کامل، آموزش دریافت نتایج )

مردم ایالت آلاسکا 

آلاسکا جزیره‌ای جدا از ایالت متحده آمریکا است. باستان شناسان اعتقاد دارند که مردم بومی قاره آمریکا در عصر یخبندان قبل از ورود اسپانیایی‌ها و وایکینگ‌ها از طریق آلاسکا به قاره آمریکا مهاجرت کرده‌اند. اجداد بومیان آلاسکایی چندین هزار سال پیش به این منطقه آمدند و در شمال آمریکای شمالی سکنی گزیدند. با توجه به گفته محققان، آلاسکایی‌ها هرگز به جنوب مهاجرت نکردند. مردم بومی آلاسکا ایلوپیات، یوپیک، آلوت، ایاک، تلینگیت، هایدا، تسیمشیان و تعدادی از فرهنگ های شمال آتهاباسکان هستند. زبان رسمی و زبان مردم آلاسکا انگلیسی است. ایالت آلاسکا در کنار زبان انگلیسی  20 زبان بومی را نیز به عنوان زبان رسمی منطقه خود اعلام کرده است.

مردم ایالت آلاسکا

نژادمردم آلاسکا متفاوت است که بر طبق تحقیقات به عمل آمده سفید پوست‌ها 67/7 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. 15/6 درصد این ایالت بومی‌های آلاسکایی است. سیاه پوستان و اسپانیایی‌ها 4/1 درصد جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. حدود 4 درصد نژاد آسیایی و 3/6 درصد اسکیموها و آلیوت‌ها نیز در این کشور زندگی می‌کنند. اغلب مردم ایالت آلاسکا مسیحی هستند. مطابق سرشماری‌های انجام شده 83 درصد مردم این ایالت مسیحی هستند که 68 درصد از مردم پروتستان، 8 درصد از مردم ارتدوکس و 7 درصد نیز کاتولیک هستند. در این بین 17 درصد از جمعیت ایالت آلاسکا هیچ دینی ندارند. واحد پولی مردم این ایالت دلار آمریکا است.

اختلاف ساعت ایران و آمریکا - مشاهده ی تفاوت و اخلاف زمانی بین ایران و آمریکا

تاریخچه ایالت آلاسکا

اسکیموها، سرخ‌پوستان و آلئوت‌ها تنها ساکنان این منطقه بودند. تا اینکه سفید پوستان نیز به این منطقه مهاجرت کردند. در سال 1725 میلادی، یک دریانورد دانمارکی  به نام ویتوس برینگ به دستور تزار روسیه، پتر کبیر برای کشف کرانه‌های شمالی روسیه سفر خود را شروع کرد. در سال 1741 میلادی در حالی که ویتوس برینگ در دومین سفر اکتشافی خود بود؛ به سرزمینی رسید که آلاسکا نام گرفت. در زمانی  اروپایی‌ها برای اولین بار در جستجوی مسیری بین اقیانوس اطلس و آرام  در شمال بودند. 3 گروه اسکیموها، سرخ‌پوستان و آلئوت‌ها  در منطقه قطبی آلاسکا ساکن بودند. روس‌ها پس از کشف این سرزمین در سال 1741 میلادی پرچم خود را در این سرزمین برافراشتند. به تدریج این سرزمین پیشرفت‌های زیادی کرد. در سال 1784 میلادی شکارچیان نهنگ و تاجران پوست، بازاری در جزیره کودیاک بنا کردند. با کشف طلا مردم برای آمدن به این منطقه ترغیب شدند.

تاریخچه ایالت آلاسکا

و این ایالت با ورود خیل عظیمی از مهاجران روبرو شد. پس از آن آمریکایی‌ها به اهمیت  این جزیره پی بردند و متوجه شدند که این سرزمین گنجی گرانبها است. از همین روی برای گرفتن این سرزمین از روس‌ها تلاش کردند. پس از آنکه آمریکایی ها متوجه اهمیت آلاسکا شدند، رایزنی‌هایی برای خرید آن از روس‌ها انجام دادند. آن‌ها روس‌ها را برای فروش آلاسکا تحت فشار قرار دادند. روس‌ که در سال 1750 میلادی آلاسکا را تحت تسلط داشت با مردم بومی آلاسکا روابط بازرگانی داشتند. اما پس از فشار آمریکایی‌ها تصمیم به فروش این سرزمین گرفتند. وزیر خارجه کابینه‌های ابراهام لینکلن و اندرو جانسون، ویلیام سیوارد برای خرید آلاسکا تلاش‌های زیادی کرد. ویلیام برای قانع کردن مجلس سنای آمریکا در یک سخنرانی توضیح داد که هزینه‌ای که برای خرید این سرزمن می‌کنیم بسیار کمتر از ارزش این سرزمین است. منابع زیر زمینی فراوان، ماهگیری و معادن مختلف از جمله مواردی بود که ویلیام سیوارد برای قانع کردن سنای آمریکا به آن‌ها اشاره کرد. ویلیام سیوارد توانست مجلس سنا را برای خرید آلاسکا قانع کند. در نهم آوریل 1867 قرارداد خرید آلاسکا از روس‌ها مورد تایید سنای آمریکا قرار گرفت. و سپس معامله تصویب شد.

جمعیت و مساحت آلاسکا

مساحت ایالت آلاسکا حدودا 1.717.854 کیلومتر مربع  می باشد. این ایالت از 150 جزیره کوچک و بزرک تشکیل شده است و جزو کم جمعیت‌ترین ایالالت متحده آمریکا است.  بر اساس سرشماری‌ای که در سال 2021 انجام شد 732673 نفر می‌باشد.

شهرهای آلاسکا

ایالت آلاسکا 143 شهر دارد. مرکز این ایالت شهر جونو می‌باشد. این شهر بین استان بریتیش کلمبیای کانادا واقع شده است و در نواره باریکی از خاک آلاسکا است. از شهرهای مهم آلاسکا میتوان به شهرهای فیرنکس، نوم و انکوریج اشاره کرد. 

شهرهای آلاسکا

دانشگاه آلاسکا در شهر فیربنکس قرار دارد. شهر نوم در غرب آلاسکا قرار دارد و در سال 1896 به واسطه کمپ طلایی که در آنجا بود بنا شد. شمالی ترین شهری که در آلاسکا است برو نام دارد و جنوبی ترین شهر آلاسکا کودیاک است.

آب و هوای آلاسکا

آلاسکا تحت تاثیر جوی اقیانوس‌ها، آب و هوای مختلفی دارد. هوا در آلاسکا قابل پیش‌بینی نیست. از اواسط ژوئن تا اواسط اوت که فصل تابستان است معمولا هوا در معتدل‌ترین و یا گرم ترین حالت خود قرار می‌گیرد. در مناطق داخلی این سرزمین دما تا 27 درجه سانتی‌گراد هم میرسد. دمای هوا در شهر فربنکس در فاصله این ماه‌ها تا 33 درجه سانتی گراد نیز خواهد رسید. در هنگام عصر و شبانگاهان دمای هوای تابستان در آلاسکا خنک‌تر است. آب و هوای سواحل غربی تحت تاثیر جو اقیانوسی قرار دارد. آب‌های نسبتا گرم اقیانوس آرام  به سمت شمال و غرب و در امتداد جزیره آلیوت می‌رود.

این آب‌های گرم  اقیانوسی وارد دریای برینگ می‌شود و سبب ایجاد  یک کانون کم فشار جوی می‌شود. ساحل سمت قطب شمال تحت تاثیر جریان اقیانوسی سرد است. در نواحی جنوبی آلاسکا گاهی  باران‌های رگباری می‌بارد.  دمای هوا تابستان در این مناطق 4-15 درجه سانتی گراد است. دمای  هوا در زمستان‌های آلاسکا منفی 18 تا 35 درجه سانتی گراد می باشد. ماه مه خشک‌ترین ماه سال در آلاسکا است. تابستان‌های آلاسکا اغلب بارانی خواهد بود. مرطوب‌ترین ماه سال در آلاسکا سپتامبر است.

آب و هوای آلاسکا

غذاهای محلی آلاسکا

وقتی به آلاسکا نگاه کنید سرزمینی پر از غذاها و سبزیجات متنوع خواهید دید. انواع کلم‌ها و ماهی‌ها و غذاهای دریایی لذیذ که فقط مختص همان منطقه است. یکی از غذاهای لذیذ و معروف آلاسکا خرچنگ شاه می باشد. طبخ این غذا به این ایالت اختصاص دارد و طرفداران بی شماری دارد.

غذاهای محلی آلاسکا

از کدام جاذبه های آلاسکا دیدن کنیم؟

آلاسکا یک منطقه زیبا و بکر با جاذبه‌های دیدنی فراوان می‌باشد. کچیکان محل زندگی بومیان تلینگیت، هایدا و تسیمشیان است. این منطقه در یک نوار ساحلی و در کنار یک جنگل زیبا قرار دارد. از دیگر جاذبه‌های این ایالت پناهگاه جنگل‌های بارانی آلاسکا است. این منطقه محل زندگی ماهی‌های سالمون میباشد. خرس‌ها یکی از حیواناتی هستند که در این منطقه زندگی می‌کنند. در منطقه زیبای جونو نهنگ‌ها در حال زندگی هستند. اسکاگوی یکی از مناطقی است که در شمال آلاسکا قرار دارد. آلاسکا جزو مناطقی بود که سال‌ها معدن کاران در آن به دنبال طلا بودند و از همین روی ساختمان‌هایی مثل سالن پیاز قرمز در آنجا تاسیس شده است. موزه اسکاگوی هم اطلاعات جذابی درباره زندگی در آن دوره در اختیار گردشگران می‌گذارد. در این سرزمین شگفت‌انگیز پارک‌های زیبایی نیز وجود دارند که از جاذبه‌های بی‌نظیر آلاسکا است.

پارک ملی الیاس

بزرگترین پارک ملی آلاسکا پارک ملی سن الیاس است.  مساحت این پارک 5 میلیون و سیصد کیلومتر مربع می باشد. حیات وحش و طبیعتی بکر دارد. کوهستان‌هایی زیبا و یخچال‌هایی تماشایی در این پارک قابل مشاهده هستند. بزرگترین یخ قطبی شناور غیر قطبی جهان در این پارک قرار گرفته است. این پارک در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این پارک نسبت به دیگر جاذبه‌های گردشگری آلاسکا بازدید کننده کمتری دارد.

پارک ملی الیاس

انکریج

بزرگترین شهر ایالت آلاسکا شهر انکریج می باشد. این شهر بیشترین ساکنان این ایالت را در خود جای داده است. این شهر به قلب اقتصادی آلاسکا شهرت دارد  و تمام امکانات رفاهی لازم برای زندگی را دارد. موزه تاریخ و هنر، مرکز حفاظت از حیاط وحش و مرکز میراث بومی آمریکا از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. این شهر فقط 30 دقیقه تا حیات وحش آلاسکا فاصله دارد. می-توان از مسیر بزرگراه Seward به سمت مرداب پاتر حرکت کرد. و مسیر ساحلی Tony Coastal نیز مسیر مناسبی برای پیاده روی است.

کچیکان

کچیکان جنوبی‌ترین شهر آلاسکا بوده و در پای کوه deer واقع شده است. این شهر نقطه شروع سفرهای دریایی به سمت شمال می‌باشد. مرکز میراث توتم (Totem)، موزه تاریخی تونگاس یا مرکز اکتشاف جنوب شرق آلاسکا از دیدنی‌های این شهر است. یکی دیگر از جاذبه‌های بی‌نظیر این شهر در که مرکز شهر است؛ خیابان تاریخی کریک Creek نام دارد. این خیابان در فاصله کمی تا عرشه کشتی‌های کروز واقع شده است.  در این شهر می‌توانید پیاده روی کنید و از زیبایی‌های این شهر لذت ببرید. ماهگیری ماهی‌های سالمون تفریحی است که در این شهر به راحتی میسر می‌شود.

کچیکان آلاسکا

هومر

هومر، پایتخت ماهگیری در آلاسکا است. هومر در شبه جزیره کنای قرار گرفته است. هومر دروازه برای تعدادی از پارک‌های ملی شناخته می‌شود. اگر در راستای ساحل در هومر حرکت کنید می‌توانید در مسیر به سمت اسکایلاین بروید و از دیدن مناظر لذت ببرید. حیات وحش پارک ایالت کچمک نیز در این مسیر است که می‌توان به تماشای آن نشست. حیواناتی مثل عقاب‌های بی مو، خرس‌های مشکی، نهنگ‌های قوزدار و بزهای کوهستانی نیز در این منطقه قابل مشاهده هستند. در رستوان‌های این منطقه ماهی‌های تالبوت بی‌نظیری طبخ می‌شود.

هومر

جونو

جونو پایتخت آلاسکا و بندر اصلی کشتی‌های کروز است. جاذبه‌های گردشگری فراوانی در این شهر وجود دارد. از جمله این جاذبه عمارت کنگره ایالتی، زیارتگاه آرام سن تراز و موزه ایالتی آلاسکا  است. خیابان front یکی از خیابان‌های معروف این شهر بوده که هنرهای مردم این شهر و البته سوغاتی‌های مخصوص این شهر در این خیابان به فروش میرسد.

پارک ملی kenai fjord

پارکی یخی در کنار آب، یخچال‌های یخی و صخره‌های پوشیده از یخ در این مکان قابل مشاهده هستند. این یخچال‌ها در مجاورت اقیانوس قرار گرفته‌اند. این یخچال‌ها معمولا در تمام طول سال به همین شکلی باقی می‌مانند. مهاجرت نهنگ‌ها را می‌توان در این منطقه مشاهده نمود.

پارک ملی کاتمای

این پارک در جنوب غربی آلاسکا بنا شده است.  این پارک زیبا و دیدنی به هومر و جزیره کودیاک نزدیک است. دره "ده هزار دود" در مرکز این پارک قرار گرفته است.  پس از آتشفشان نواروپتا Novarupta در سال 1912 جریان غلیظی از دود  در این دره برقرار شد که همچنان  ادامه دارد. در این پارک به راحتی ‌میتوان با حیات‌وحش ارتباط برقرار کرد. خرس‌های قهوه‌ای و ماهی‌های رنگین‌کمان از جمله حیوانات دیدنی این منطقه هستند.

پارک ملی کاتمای

پارک ملی خلیج یخچال‌های طبیعی glacier bay

دیدن یخچال‌های طبیعی برای همگان لذت بخش و هیجان انگیز است. پارک ملی خلیج یخچال‌های طبیعی glacier bay یکی از محل‌هایی است که می‌توان به تماشای این یخچال‌های زیبا و عظیم نشست. کایاک سواری یکی از راه‌هایی است که می‌توان به وسیله آن، این پارک را تماشا کرد. در خلیج بارتلت می‌توانید از مسیرهای مشخص شده به یخچال نوردی بپردازید.Muir lnlet و یخچال‌های طبیعی جان هاپکینز جزو مناطقی از این پارک است که بازدیدکنندگان بیشتری دارد.

پارک ملی wrangellst.elias

رشته کوه‌های Wrangell،chugach و St. Elias در منطقه‌ای قرار دارند که امروزه به آن پادشاه کوهستانی  شمال آمریکا می‌گویند و  به هم می‌رسند. در میان این کوهستان‌ها پارک بزرگی به نام پارک ملی wrangellst.elias بنا شده است. این پارک بزرگترین پارک ملی ایالت متحده آمریکا است. با وجودی که پیدا کردن مسیر و رفتن به مناطق بکر و زیبای این پارک راحت است؛ اما مسئولین این پارک برای راحتی  گردشگران تعداد زیادی مرکز اطلاعاتی و ایستگاه پارک‌بانی در این پارک احداث کرده‌اند. در این پارک امکان کمپینگ در طول شبانه روز وجود دارد. دوچرخه سواری کوهستان، کایاک، شکار و ماهیگیری از جمله سرگرمی‌هایی که در این پارک می‌توانید انجام دهید.

نقشه شهر آلاسکا آمریکا

نقشه آلاسکا آمریکا

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. ماهان عزیزی ماهان عزیزی 1402/09/28
    1 نفر پسندیدند
    چجوری اونجا زندگی میکنن وقتی هوا منفی 35 درجه میرسن از سرما یخ نمیزنن؟؟؟

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 103 کاربر