توس

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/07
بازدید: 6600
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایران با توجه به قدمت و تاریخ غنی که دارد توانسته جاذبه‌های تاریخی زیادی داشته باشد. هر شهر موجود در ایران دارای خاطره‌ها و حوادث گوناگونی است که در طی تاریخ به وجود آمده. شهر توس، یکی از شهرهای پرآوازه‌ ایران به حساب می‌آید که توانسته قدمت غنی را در خود جای دهد. در این مقاله از سایت لحظه آخر قصد داریم همه چیز را درباره شهر توس بیان کنیم پس با ما همراه باشید.

 

شهر توس

 

تاریخچه توس

همانطور که اشاره داشتیم، شهر توس دارای قدمت غنی بی‌شماری است که بر عقیده بسیاری از مورخان در زمان هخامنشی این شهر به نام سوسیا شناخته می‌شود. سوسیا در زمان قدیم به عنوان یکی از پایتخت‌های پارت محسوب میشد که در قسمت شمالی واقع شده که امروزه توس نام دارد.

در بخشی از تاریخ اعراب به عنوان تاریخ نویسان، نویسندگی انجام می‌دادند که در آن دوره شهر توس از اهمیت و استقبال چندانی برخوردار نبود که علت این امر هم پیشرفت‌های چشمگیری بود که شهر نیشابور در نزدیکی این شهر داشت.

هنگامی که پسر چنگیزخان مغول به مشهد حمله کرد، شهر توس هم در این حملات تخریب شد، اما در فرمانروایی اوکتای این شهر مجددا بازسازی و به عنوان مقر فروانروایی مغول‌ها شناخته میشد. سال‌ها بعد توس و مشهد به عنوان یک شهر نام برده میشد که مشهد به علت شهری مذهبی، پایتخت خراسان رضوی انتخاب شد.

 

توس قدیم

 

توس در حال حاضر

در زمان‌های قدیم توس با نام‌های متفاوتی نظیر تابران توس شناخته میشد که امروزه پسوندهای نام این شهر را حذف کردند و فقط نام توس باقی مانده است.

در تقسیماتی که انجام شد، شهر توس تا سال 91 به عنوان یکی از روستاهای مشهد به حساب می آمد، اما در سال 91 این شهر را به شهرداری مشهد سپردند و امروزه به عنوان منطقه 12 شهر مذهبی محسوب می شود.

 

توس در حال حاضر

 

جاهای دیدنی توس

همانطور که تا به حال اشاره داشتیم، شهر توس به عنوان یکی از شهرهای قدیمی ایران به حساب می آید که توانسته بخشی از آثار تاریخی و هنری را در خود جای دهد. جاهای دیدنی توس عبارت اند از:

  • بقعه هارونیه
  • قبرستان عاشقان
  • موزه شهر توس
  • تابران توس
  • آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی در توس

بسیاری از افراد شهر توس را به آرامگاه فردوسی می شناسند که امروزه این آرامگاه به محیطی زیارتی برای هنرمندان شناخته می شود. برای اینکه توریستان بتوانند از آرامگاه فردوسی دیدن کنند باید به 28 کیلومتری غرب روستای پاژ حرکت کنند.

این آرامگاه به قدری معروف و زیبا هست که علاوه بر توس، این مقبره در کشور ایران هم طرفداران زیادی دارد؛ معماری و طراحی که این مقبره خیره کننده باعث شده تا هرساله تعداد زیادی از توریستان را به سمت خود جذب کند.

 

آرامگاه فردوسی در توس

 

سنگ های سفید در کنار شعرهای فردوسی از دیگر جذابیت های این آرامگاه به حساب می آید که بر عقیده بسیاری از مورخان این مقبره شباهت زیادی به مقبره کوروش کبیر دارد. همچنین در بخش داخلی این مقبره می توانید سنگ قبری را مشاهده کنید که از جنس مرمر بنا شده و حدود نیم متر ارتفاع را به خود اختصاص داده است. در هنگام ورود متوجه تصاویری بر روی دیوار می شوید که از داستان های شاهنامه الهام گرفته و حک شده.

در نمای بیرونی این مقبره می توانید دیگر شعرا نظیر مهدی اخوان ثالث را مشاهده کنید.

موزه توس

هنگامی که از ضلع غربی مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی دیدن کنید، متوجه موزه ای به نام موزه توس می شوید که در ابتدا این موزه برای چای خانه بنا شده بود، اما پس از گذشت زمان به موزه ای برای نشان دادن آثار فردوسی شد.

 

موزه توس

 

در این موزه آثار بی نظیری مانند پیه سوز، عطردان و ... وجود دارد که هر توریستی را می تواند به خود جذب کند. این آثار گران بها توسط مورخان در حین حفاری دشت ها کشف شده اند که قدمتی چند صد هزارساله دارند. علاوه بر همه این موارد می توانید اشیاء دیگری نظیر شاهنامه فلورانس، نقاشی هایی از شاهانه، پرتره حکیم توس، نسخ خط قدیمی را مشاهده کنید.

بقعه هارونیه

از دیگر جاهای مجذوب کننده ای که می توانید در حین سفر به توس تجربه کنید، بقعه هارونیه می باشد که بسیاری از افراد آن را با نام مقبره امام محمد غزالی می شناسند. بنایی که این جاذبه به خود گرفته کاملا آجری می باشد که به راحتی می توان مشاهده کرد.

 

بقعه هارونیه در توس

 

هنگامی که توریستان قصد ورود به این جاذبه را داشته باشند باید از قسمت جنوبی این بنا اقدام کنند. وجود پلکان های مارپیچی در کنارهای این جاذبه باعث می شود تا جذابیت این بنا دوچندان شود. در ضلع و بخش شمالی بقعه هارونیه سه اتاق فرعی وجود دارد که زیبایی منحصر به فردی به بنا داده است.

قبرستان عاشقان

از دیگر جاذبه هایی که در کمتر شهر یا کشوری می توانید مشاهده کنید، قبرستان می باشد. شاید در نگاه اول این جاذبه مقداری گمراه کننده به حساب بیاید؛ اما امروزه قبرستان عاشقان در توس به عنوان یکی از قطب های گردشگری این شهر به حساب می آید که در 150 متری از سمت غرب با روستای عاشقانه فاصله دارد. از قدمت این جاذبه می توان به دوره تیموریان تا قاجار اشاره داشت. سنگ هایی که در این قبرستان می توانید مشاهده کنید به صورت مذهبی حجاری شده اند تا همواره بتواند اصالت خود را حفظ کند.

 

تور مشهد - ✅ سفر به مشهد مقدس با تورهای تخفیف خورده ✅

 

چگونه به توس سفر کنیم؟

برای اینکه بتوانید از این شهر قدیمی و باستانی دیدن کنید در ابتدا باید به شهر مذهبی مشهد راهی شوید. سپس با طی کردن 25 کیلومتر به شهر توس باستانی میرسید که برای این امر می توانید از وسیله نقلیه عمومی یا خصوصی کمک بگیرد. برای طی نمودن مسیر با استفاده از وسیله نقلیه عمومی باید به پایانه فردوسی بروید و سپس سوار اتوبوس خط 202 بشوید که حدود 30 الی 60 دقیقه به شهر قدیمی توس می رسید.

بهترین زمان برای سفر به توس

از آنجا که استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران واقع شده، پس میتواند هوای سرد و خشکی را فصل های سال داشته باشد. همچنین وجود شهر توس در این استان میتواند بیانگر آب و هوای این شهر باشد که در فصول زمستانی هوای بسیار سردی را به خود می گیرد که در اکثر موارد شهروندان بارش برف را مشاهده می کنند.

در این شهرها بهترین زمان برای سفر فصل های میانی است یعنی نه هوا سرد باشد نه گرم، در این حین میتوان به فصل بهار و پاییز اشاره داشت که هوای بسیار خاطره انگیزی را می تواند برای توریستان رقم بزند.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
10 مورد از قوانین عجیب مهمانداران هواپیما
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 100 کاربر