واحد پول آلمان

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/15
بازدید: 515
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

گردشگران بسیار زیاد برای گذراندن تعطیلات خود و بازدید از مناظر زیبا، مکان‌های تاریخی و جشنواره‌های سالیانه به آلمان سفر می‌کنند. علاوه بر آن اقتصاد قوی آلمان در چند دهه گذشته، این کشور را به یک مقصد عالی برای مهاجرت و مبادلات تجاری تبدیل کرده است. در حال حاضر مبادلات ارزی در این کشور عضو اتحادیه اروپا، از طریق یورو انجام می‌شود که همین امر سفر کردن در اروپا و پرداخت هزینه‌ها را برای بسیاری از افراد آسان‌تر می‌کند. زمانی که شما قصد رفتن به آلمان به هر دلیلی را دارید، بدون شک نیازمند این خواهید بود که پول رسمی این کشور را تهیه کنید تا برای زندگی یا تفریح در آلمان با  مشکل خاصی مواجه نشوید. در این شرایط، افرادی که اطلاعات لازم درباره واحد پول آلمان و ارزش این پول را ندارند، در طی روزهای اقامتشان با مشکلات و چالش‌های مربوط به هزینه‌های سفر روبه رو می‌شوند. اگر شما هم قصد دارید تا در آینده‌ای نه چندان دور، راهی آلمان شوید و هنوز در مورد واحد پول آلمان اطلاعات کافی را ندارید، تا پایان این مقاله ما را در لحظه آخر همراهی کنید تا شما را با تمام جوانب مربوط به پول آلمان آشنا کنیم.

واحد پول آلمان

واحد پول رسمی کشور آلمان

یورو به عنوان یکی از واحدهای پولی مهم در بازارهای مالی جهان شناخته می‌شود که تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد جهانی دارد. اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۹ به منظور تقویت هویت اروپایی در بازارها، تثبیت قیمت‌ها و رشد اقتصادی، واحد پول مشترکی به نام یورو را معرفی کرد. آلمان نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تاریخ 1 ژانویه 2002 واحد پولی مشترک اروپا یعنی یورو (Euro) را به جای واحد پول داخلی خود، یعنی دویچه مارک (Deutsche Mark)، به کار برد و از این تاریخ به بعد، یورو به عنوان واحد پول رسمی و عمده در تمام تعاملات مالی و اقتصادی آلمان به کار می‌رود.

همه چیز درباره کشور آلمان - سفر به کشوری با تاریخ و اقتصادی غنی و جاذبه‌های آن!

یورو (Euro)

یورو یکای پول کشورهای منطقه یورو است. در حال حاضر ۱۹ کشور در اروپا از یورو استفاده می‌کنند. این کشورها عبارت از اتریش، بلژیک، قبرس، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی و اسپانیا هستند. جالب است بدانید که تصمیمات نرخ بهره یورو توسط شورای بانک مرکزی اروپا اتخاذ می‌شود و کشورها به تنهایی توانایی ایجاد این تغییرات را ندارند.

علامت اختصاری

یورو با علامت اختصاری € و کد الفبایی EUR، یکای پول رایج در کشور آلمان است. پس هرگاه این علامت را جایی دیدید، بدانید که یک حرف یونانی نیست و در واقع علامت اختصاری یورو است.

علامت اختصاری پول آلمان

زیر واحد یورو

همانطور که در کشور ما، هر تومان معادل 10 ریال است؛ در آلمان نیز هر یورو از واحدهای کوچک‌تری تشکیل شده است. در حال حاضر هر یورو معادل با 100 سنت است که این زیر واحدها خود با سکه‌های خاصی نشان داده می‌شوند.

اختلاف ساعت ایران و آلمان - ساعت آلمان به وقت ایران به صورت دقیق و لحظه ای

انواع پول های آلمان

همه ما شاید سکه‌های 100، 200 و 500 تومانی بوده ایم و با وجود از بین رفتن کاربرد سکه‌ها در زندگی فعلی‌مان، هنوز آن‌ها را به خاطر می‌آوریم. در کشور آلمان نیز علاوه‌بر جابه جایی پول از طریق کارت‌های بانکی، انواع اسکناس‌ها و سکه‌ها وجود دارند که نوز هم کاربرد خود را در زندگی روزمره مردم آلمان از دست نداده اند.

انواع پول های آلمان

اسکناس‌ های آلمان

اسکناس‌های آلمانی یورو با ارزش‌های ۵۰۰، ۲۰۰، ۱۰۰، ۵۰، ۲۰، ۱۰، ۵ یورویی چاپ می‌شوند. البته به علت توقف چاپ، اسکناس های 500 یورویی به ندرت استفاده می شوند و خیلی کم پیش می‌آید که بتوانید یک اسکناس 500 یورویی را در دست کسی ببینید. جالب است بدانید که روی این اسکناس‌ها، یک کد شناسایی وجود دارد که نشان می‌دهد، اسکناس در کجا صادر و چاپ شده است که همین امر به مسافران کمک می‌کند که پول‌های قلابی را بهتر شناسایی کنند.

  • €500
  • €200
  • €100
  • €50
  • €20
  • €10
  • €5

اسکناس‌ های آلمان

سکه‌ های آلمان

یک طرف سکه‌های آلمانی دارای طرحی رسمی و عدد ارزش سکه است. مقامات آلمانی و کارشناسان سکه شناسی، سه طرح مختلف را برای سکه‌های یورو در آلمان انتخاب کردند که در طرف دیگر حکاکی شده است. سکه‌های ۱ و ۲ یورویی دارای طرح عقاب، سکه‌های ۱۰، ۲۰ و ۵۰ سنتی دارای طرح دروازه براندنبورگ و سکه‌های ۱، ۲ و ۵ سنتی دارای طرح شاخه بلوط هستند. سکه‌های یورو معمولا در کشورهای مختلف دارای یک روی مشترک است. در این روی مشترک شما می‌توانید ارزش عددی سکه و البته نقشه اتحادیه اروپا را مشاهده کنید. در روی دیگر سکه‌ها نیز معمولا شما می‌توانید طرح مشترکی را مشاهده کنید.

  • 50 سنت
  • 20 سنت
  • 10 سنت
  • 5 سنت
  • 2 سنت
  • 1 سنت

سکه‌ های آلمان

تاریخچه واحد پول آلمان

کشور آلمان جز اولین کشورهایی بود که در سال 1871 از اسکناس در پول خود استفاده می‌کرد. البته در همان سال‌ها نیز سکه‌های پولی این کشور بیشتر رایج بودند و اسکناس‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

قبل از جنگ جهانی اول، آلمان از واحد پولی به نام "مارک آلمان" (Mark) استفاده می‌کرد ولی پس از جنگ جهانی اول و با معاهده ورسای، وضعیت اقتصادی آلمان ناپایدار شد. این ناپایداری منجر به فراهم آمدن شرایطی شد که موجب افزایش تورم و ارزش پایین مارک آلمان گردید و در نهایت، در سال 1923 به این افت ارزش مارک پایان داده شد و "رایخسمارک" (Rentenmark) به عنوان واحد پول موقت معرفی شد. پس از اجرای رایخسمارک، اقتصاد آلمان به سرعت به سمت بهبود حرکت کرد. در دهه 1920، یک واحد پولی دیگر به نام "رایخمارک" (Reichsmark) معرفی شد که به طور کلی به عنوان واحد پول آلمان در دهه‌های بعدی به کار رفت و حتی در دوران جنگ جهانی دوم، آلمان از رایخمارک به عنوان واحد پول خود استفاده کرد. اگرچه پس از پایان جنگ، کشور دوباره با مشکلات اقتصادی روبرو شد، اما واحد پول رایخ مارک تا دهه 1940 برقرار ماند. پس از جنگ جهانی دوم و در دهه 1940، رایخمارک با واحد پولی دیگری به نام "دوتشه مارک" (Deutsche Mark  جایگزین شد. با وجود این که این واحد پولی به عنوان نمادی از اقتصاد مستقل و موفق آلمان غربی به شناخته می‌شد؛ در سال 2002، آلمان به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، واحد پول یورو را به جای دوتشه مارک معرفی کرد و از آن زمان به عنوان واحد پولی مشترک در اتحادیه اروپا، در آلمان یورو را برای انجام امور مالی استفاده می‌کنند.

تاریخچه واحد پول آلمان

اطلاعاتی در خصوص یورو در کشور آلمان

  1. سکه‌هایی با واحد پولی نیم، دو دهم، یک‌دهم، پنج صدم و یک‌صدم یورو نیز وجود دارند که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند
  2. از اوایل سال 2019 اسکناس‌های 500 یورویی دیگر صادر نمی‌شوند و به همین علت نیز امروزه افراد کمی هستند که هنوز هم از این اسکناس‌ها استفاده کنند.
  3. تمام اسکناس‌های یورو دارای پشت و رو یکسانی هستند و در تمامی کشورها به شکل یکسانی تولید می‌شوند.
  4. یک کد شناسایی روی اسکناس‌های یورو وجود دارد که نشان دهنده این است که اسکناس دقیقا در کدام کشور صادر و چاپ شده است.
  5. تمام سکه‌های یورویی نیز دارای یک روی مشترک هستند که ارزش آنها را نمایش می‌دهد و روی دیگر سکه‌ها تصویری ملی است که نشان دهنده شرکت تولیدکننده آن سکه است.
  6. به علت یکسانی واحد پول در 20 کشور اتحادیه اروپا، سکه‌های یورو در تمامی ایالات منطقه یورو معتبر هستند و شما می‌توانید از آنها استفاده کنید.

پرچم کشور آلمان _  رمزگشایی و تاریخچه آن از زمان نازی ها تا امروز

نکاتی مهم برای تبدیل ارز در آلمان

  • یکی از نخستین کارهایی که هنگام برنامه‌ریزی برای سفر به آلمان باید انجام بدهید، این است که ارز کشورتان را به یورو تبدیل کنید. شما می‌توانید پولتان را در فرودگاه آلمان در باجه تبدیل ارز به یورو تبدیل کنید ولی با توجه به اینکه اکثر باجه‌های فرودگاهی شبانه‌روزی نیستند و بعضی روزها هم کاملاً تعطیل‌اند؛ بهتر است تبدیل ارز را قبل از سفر در یکی از بانک‌های ایران انجام دهید.
  • یک روش دیگر برای تبدیل ارز به یورو در آلمان استفاده از دستگاه خودپرداز است. دستگاه ATM در تمام بانک‌های آلمان وجود دارد و اکثر آن‌ها نیز کارت‌های بانکی خارجی را قبول می‌کنند. در صورتی که دستگاه خودپرداز کارت بانکی‌تان را قبول نکند، احتمالاً پیام «موجود نبودن کارت در شبکه» را مشاهده خواهید کرد.
  • مهم‌ترین نکته‌ای که پیش از تبدیل ارز باید به آن توجه کنید، دانستن نرخ واقعی بازار و نرخ متوسط بازار است. برای این کار می‌‌توانید از مبدل‌های تبدیل کننده ارز به یکدیگر در اینترنت نیز استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید ارزش واقعی پول خود را بدانید.
  • از تبدیل پول خود در فرودگاه‌ها یا هتل‌ها تا حد ممکن خودداری کنید. این مکان‌ها معمولا از نرخ‌های غیرمنصفانه‌ای برای تبدیل پول استفاده می‌کنند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا مبادله ارز به این روش، به ضرر شما شود.
  • حتما نوع دستگاه خودپردازی که از آن برای برداشت پول نقد استفاده می‌کنید را بشناسید؛ زیرا بعضی از این خودپرداز‌ها کارمزد بالایی را از شما دریافت می‌کنند.
  • بهترین محل برای تبدیل ارز خود به واحد پول آلمان، صرافی های معتبر داخل شهر هستند. بانک ها نیز محلی بسیار معتبر و به صرفه برای تبدیل ارز در آلمان هستند.

نکاتی مهم برای تبدیل ارز در آلمان

در سفر به آلمان دلار ببریم یا یورو؟

شما می‌توانید با همراه داشتن ویزا کارت در آلمان، در اکثر فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و پمپ بنزین‌ها، هزینه خود را با دلار پرداخت کنید. با این حال بهتر است در سفر به این کشور، کمی پول نقد به واحد یورو به همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل در کارت، در سفر خود اذیت نشوید. در سفر به این کشور بهتر است قبل از خروج از کشور حتما یورو داشته باشید ولی اگر پیش از سفر به آلمان نتوانستید این کار را انجام دهید، پول‌های خود را در صرافی‌های معتبر و بانک‌ها به یورو تبدیل کنید.

برای سفر به آلمان دلار ببریم یا یورو

ارزش پول آلمان نسبت به پول های رایج جهان

یورو بعد از دلار آمریکا، باارزش‌ترین پول رایج برای انجام معاملات تجاری است  همین موضوع نیز باعث شده تا واحد پول آلمان، به یکی از مهم‌ترین ارزهای رایج در جهان تبدیل شود.

واحد پول

معادل به یورو

تومان ایران

63 هزار تومان

دلار آمریکا

1.08 دلار

پوند انگلیس

0.86 پوند

ین ژاپن

160 ین

 

چرا باید واحد پول آلمان را بدانیم؟

در این بخش از سایت لحظه آخر، ما درباره واحد پول آلمان، تاریخچه و ارزش آن در مقایسه با دیگر کشورها صحبت کردیم. دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در طی مدت اقامت خود در آلمان، با آرامش بیشتری روزهای سفر و یا مهاجرت خود را سپری کنید. اگرچه در گذشته، ارز اصلی آلمان، مارک بود ولی پس از تصمیمات انجام شده در سال 2002 این واحد پول به یورو تغییر کرد. یورو به عنوان واحد پول 20 کشور از اتحادیه اروپا، یکی از مهم‌ترین ارزهای موجود در جهان است و شما با داشتن یورو آلمان می‌توانید به هر کدام از کشورهای منطقه یورو سفر کنید. اگر شما هم تجربه شرکت در هرکدام از تورهای اروپا را داشته‌اید، می‌توانید نظرات خود را برای ما بنویسید و ما را نیز از آن‌ها مطلع کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر