واحد پول انگلیس

زمان مطالعه: 0 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/23
بازدید: 4072
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

بسیاری از افراد نام واحد پولی پوند را شنیده‌اند. در شرایط کنونی عده‌ای ترجیح می‌دهند تا در بازار‌های سرمایه‌گذاری پول خود را به این واحد پولی تبدیل کنند. پوند واحد پول انگلیس است. به طور کلی می‌توان گفت در زمان شاه هنری هفتم برای اولین بار این واحد پولی ضرب شد. در حال حاضر نیز واحد پول انگلیس به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شده که به این بخش‌های کوچکتر پنی گفته می‌شود.

واحد پول انگلیس

نام و سمبل پوند چیست؟

همانطور که در قسمت بالا نیز اشاره شد، نام اصلی واحد پول انگلیس پوند استرلینگ بوده است اما به اختصار به این واحد پولی پوند می‌گویند. برای نشان دادن این واحد پول از نماد E استفاده می‌شود. نکته مهمی که در رابطه با پوند انگلیس وجود دارد این است که این نماد با نماد‌های پوند ایرلند و استرالیا مشترک بوده اما برای تفکیک و تمایز پوند انگلیس با پوند ایرلند یا استرالیا از سر‌شناسه GBP استفاده خواهد شد.

در زبان محاوره و غیر رسمی به پوند انگلیس کوئید نیز گفته می‌شود. بخش بسیار زیادی از فرهنگ بریتانیا با پولی تحت عنوان پوند آمیخته شده است. در واقع قدمت این واحد پولی به اواخر قرن پانزدهم می‌رسد. در فاصله حدود یک قرن پس از ضرب اولین پوند در زمان شاه هنری هفتم و در سال ۱۶۹۴ بانک بریتانیا تأسیس گشت و در همان زمان برای اولین بار پول انگلستان به صورت اسکناس منتشر گردید.

واحد پول کشورها - برای سفرهای خارجی نیاز به دانستن واحد پول کشورهای مختلف واجبه!

 پوند استرلینگ

واحد کوچک‌تر پوند 

در حال حاضر این واحد پولی به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم شده است و هر ۱۰۰ پنی معادل با یک پوند خواهد بود. توجه داشته باشید این تقسیم‌بندی از سال ۱۹۷۰ به وجود آمد و پیش از این تاریخ از واحد‌های پولی شیلینگ و فلورین استفاده می‌شد. در آن زمان حدود هر ۲۰ شیلینگ برابر با یک پوند بود و هر شیلینگ با یک فلورین برابری می‌کرد. یکا‌های دیگری مانند کرون و پنی قدیم نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت اما به علت پیچیده بودن این تقسیم‌بندی‌ها در حال حاضر استفاده نمی‌شود. نکته جالبی که در رابطه با پوند انگلستان وجود دارد این است که این واحد پولی قدیمی‌ترین یکای پولی در حال حاضر است که استفاده می‌شود.

واحد کوچک‌تر پوند پنی

معرفی انواع اسکناس و سکه‌های پولی در انگلستان

خانه سلطنتی رویال می‌نت مسئول طراحی و انتشار پول در تمامی پهنه بریتانیا و کشور‌های تابع به شمار می‌آید. این نهاد چندین بار اقدام به طراحی مجدد انواع اسکناس‌ها و سکه‌های پوند کرده است. اما آخرین بازطراحی اصلی مربوط به سال ۲۰۱۷ بود که اصلاحات و طراحی‌های جزئی نیز پس از آن اتفاق افتاده است. در حال حاضر به دلیل زندگی روزمره مردم انگلستان سکه‌های متفاوت و گوناگونی رواج دارد که برخی از این سکه‌ها شامل سکه ۱ پنی است که به عنوان کوچکترین پول موجود در بریتانیا شناخته می‌شود. این سکه برای آخرین بار در سال ۲۰۰۸ مورد اصلاحاتی قرار گرفت و در سال ۱۹۷۱ در چرخه اقتصادی بریتانیا وارد شد و ارزش آن یک صدم پوند است.
یکی دیگر از سکه‌هایی که در انگلستان مورد استفاده قرار می‌گیرد سکه ۲ پنی است. این سکه از سال ۱۹۷۱ تا سال ۲۰۰۸ به شکلی کاملاً یکسان ضرب می‌شد اما پس از سال ۲۰۰۸ طرح آن تغییر نمود و رنگ آن نیز مقداری در مقایسه با رنگ قبلی تیره‌تر شد. در حال حاضر این سکه دو صدم پوند ارزش دارد و دارای رنگ مسی است. سکه ۵ پنی تا سال ۱۹۹۰ در ابعاد بزرگ‌تری ضرب می‌شد اما دولت بریتانیا اصلاحاتی را بر روی این سکه اعمال کرد و از ابعاد آن کم نمود. در حال حاضر رنگ این سکه نقره‌ای است و ارزش آن پنج صدم پوند محاسبه می‌شود. در کشور بریتانیا سکه‌های ۱۰ پنی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرچم انگلیس - از تاریخچه تا حال حاضر پرچم کشور انگلیس!

 انواع اسکناس و سکه‌های پولی در انگلستان

طراحی جدید سکه‌ در انگلستان

طراحی جدید این سکه‌ها مربوط به سال ۱۹۹۲ است. این سکه‌ها دارای ابعاد کوچکتری هستند و دارای رنگ نقره‌ای بوده و بر روی آن‌ها شیر سلطنتی نقش بسته شده است. یکی دیگر از واحد‌های پولی انگلستان ۵۰ پنی بوده که معادل نیم پوند است. این سکه نیز دارای رنگ نقره‌ای بوده و در طرح‌های مختلفی به اقتضای مناسبت‌های گوناگون وجود دارد. سکه یک پوندی نیز تا سال ۲۰۱۵ دارای شکل و ظاهری گرد بود اما پس از سال ۲۰۱۶ ضرب خانه سلطنتی این سکه‌ها را به صورت دوازده گوشه طراحی نمود که این نوع از سکه‌ها در بریتانیا بسیار رایج هستند.

طراحی جدید سکه‌ در انگلستان

انواع اسکناس در انگلستان

در تبادلات اقتصادی روزمره برای سهولت در جابجایی مقادیر بزرگ مالی نیاز بود تا انواع اسکناس طراحی شود. دولت انگلستان نیز به منظور برطرف کردن این مشکل اقدام به انتشار دو نوع اسکناس G وF کرد. تفاوت این دو اسکناس در ابعاد کوچکتر G و جنس اسکناس بود. به همین منظور اسکناس‌های سری F دارای جنسی کاغذی و اسکناس‌های سری G دارای جنس پلیمری هستند. نکته بسیار مهم دیگری که در رابطه با پول انگلستان وجود دارد این است که چاپ تصویر ملکه الیزابت دوم در قسمت جلوی تمامی اسکناس‌ها وجود دارد. این تصویر از سال ۱۹۹۰ بر روی تمامی اسکناس‌ها ضرب شد.

به طور کلی می‌توان گفت از اسکناس‌های رایج در بریتانیا می‌توان به اسکناس ۵ پوندی و اسکناس ۲۰ پوندی اشاره کرد. اسکناس ۵ پوندی در سال ۲۰۱۶ مورد باز طراحی قرار گرفت که این نوع اسکناس در سری G به چاپ می‌رسد. اسکناس پنج پندی دارای جنس پلیمر بوده و رنگ فیروزه‌ای دارد. یکی دیگر از اسکناس‌هایی که در کشور انگلستان مورد استفاده قرار می‌گیرد اسکناس ۱۰ پوندی است در واقع این اسکناس‌ها در نوع جدید از سال ۲۰۱۷ به چاپ رسیدند و دارای جنس پلیمر و رنگ نارنجی هستند. یکی دیگر از اسکناس‌های موجود در کشور انگلستان اسکناس ۲۰ پوندی است که به صورت کاغذی و به صورت پلیمری نیز وجود دارد و رنگ این اسکناس بنفش است.

انواع اسکناس در انگلستان

کشور‌های استفاده‌کننده از واحد پولی پوند

نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی که در رابطه با واحد پولی پوند وجود دارد این است که این واحد پولی فقط مختص به بریتانیا نیست و بسیاری از کشور‌های دیگر از این واحد پولی استفاده می‌کنند. برای مثال مصر، جزایر فالکلند، جزیره گرنزی، جبل الطارق، لبنان سودان و جمهوری سوریه از کشور‌هایی هستند که از پوند به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌نمایند.

لندن - صفر تا صد پایتخت گردشگری اروپا و انگلیس

کلام پایانی

پوند واحد پول انگلیس، دارای اعتبار زیادی در سطح جهانی است. این واحد پولی از گذشته‌های دور از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بود، به طوری که پس از دلار آمریکا، یورو و ین به عنوان چهارمین پول در گردش جهان شناخته می‌شود و در حال حاضر در حدود ۱۲. ۵ درصد از تمامی معاملات به واسطه این واحد پولی انجام می‌شود که این موضوع نشان دهنده اهمیت پوند انگلیس است.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
قصرالدشت شیراز؛ تجربه زندگی در قلب شیراز
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
لوکس ترین هواپیما های جهان | مشخصات و قیمت + عکس
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر