ساعت ایران

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1403/03/29
بازدید: 8298

ساعت به وقت جهانی UTC

درحال محاسبه اختلاف ساعت

تاریخ امروز جهانی UTC

26 ژوئیه 2024

ساعت به وقت ایران

درحال محاسبه اختلاف ساعت

تاریخ امروز ایران

6 مرداد 03

تمامی شهرها و روستاهای ایران در یک منطقه زمانی واقع شده‌اند؛ بنابراین ساعت در تمام نقاط ایران یکسان است قبلا با توجه به قانون تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی ایران، هرساله در ساعت 24 یکم فروردین، ساعت ایران یک ساعت به جلو کشیده شده و در ساعت 24 روز سی ام شهریور به حالت قبلی خود باز می‌گشت. اما درحال حاضر دیگر این قانون وجود ندارد. در این مطلب قصد داریم همه چیز را درباره ساعت ایران بررسی کنیم. اگر شما هم دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. ساعت رسمی ایران
  2. تاریخچه تغییر ساعت در ایران

ساعت ایران

ساعت رسمی ایران

هم اکنون ساعت رسمی ایران ( Iran Standard Time ) با کد بین‌المللی IRST با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و فاصله ایران تا نصف‌النهار مبدا مشخص می‌شود. تمام مناطق کشور ایران، زمان واحد و مشترک دارند. پیش از اینکه ساعت رسمی به وجود بیاید مرسوم بود که هر صبح، هر ظهر و هر غروب عقربه ساعت شمار را روی 12 قرار دهند. درواقع یک جورهایی ساعت را صفر می‌کردند و  تا دوباره از ابتدا کار کند. درواقع وقتی ساعت 4 را نشان می‌داد ممکن بود 4 ساعت از صبح، ظهر یا عصر گذشته باشد و این را باید از موقعیت مکانی تشکیل می‌دادند.

تاریخچه تغییر ساعت در ایران

در سال 1356 و 1357 ساعت رسمی ایران برای اولین بار به دو دسته ساعات تابستانی و زمستانی تقسیم شد. در سال 1356 از اول فروردین تا اول مهر زمان را یک ساعت جلو کشیدند که در این حالت چهار ساعت و سی دقیقه با گرینویچ اختلاف داشت. از اول مهر زمان را نیم ساعت عقب کشیدند تا چهار ساعت با گرینویچ تفاوت داشته باشد. در اواخر سال 1357 مجدد اختلاف ساعت ایران با گرینویج به سه ساعت و نیم رسید. اما پس از انقلاب در سال‌های ۱۳۵۸ (۴ خرداد تا ۳۰ شهریور) و ۱۳۵۹ (۱ فروردین تا آخر شهریور) مجددا استفاده شد اما در سال‌های بعد برای مدت زیادی به حالت تعلیق درآمد.

در نهایت در سال 1370، هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت مصوبه‌ای تصویب کرد که بر اساس آن ساعت رسمی کشور همه‌ساله در یکم فروردین یک ساعت جلو کشیده شود و در سی‌ویکم شهریور به حالت قبل باز می‌گردد. در حال حاضر قانون تعییر ساعت لغو شده و ساعت به وقت ایران در همه زمان‌ها یکسان است.

تاریخچه تغییر ساعت در ایران

ساعت دقیق ایران چند است؟

ساعت دقیق ایران را می‌توانید در بالای همین صفحه مشاهده کرده و آن را با ساعت جهانی UTC مقایسه نمایید. اهمیتی که این اخلاف ساعت دارد را در سفرها، پروازها و رزرو هتل می‌توان مقایسه کرد. درواقع شما باید ساعت ایران را با ساعت جهانی مقایسه کنید تا پروازی که رزرو می‌نمایید در زمان مناسبی باشد که زمانی که به کشور مقصد می‌رسید تا فرا رسیدن زمان پذیرش انتظار نکشید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 3.8 از 5 | از 217 کاربر