کلیسا ساگرادا فامیلیا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/02/29
بازدید: 196
نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

خودتان را برای دیدن عجیب‌ترین و پرابهت‌ترین کلیسای دنیا آماده کنید. کلیسا ساگرادا فامیلیا، همان کلیسای عجیب و دیدنی‌ست که در شهر بارسلون اسپانیا بنا شده است و سالانه میلیون‌ها مسافر به بهانه بازدید از این مکان در تور اسپانیا شرکت می‌کنند. این کلیسا به عنوان بلندترین مکان مذهبی دنیا شناخته می‌شود. سازه‌ای بلند قامت که ترکیبی از خلاقیت، رنگ، ابهت و عظمت را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشد و در دل شهر بارسلون از همه جا خودنمایی می‌کند. در این بخش از وبلاگ لحظه آخر راز و رمزهای این کلیسا را به همراه تاریخچه و معماری عجیب آن بررسی می‌کنیم.

کلیسا ساگرادا فامیلیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا کجاست؟ آشنایی با موقعیت مکانی دقیق این کلیسا

کلیسای ساگرادا فامیلیا در اسپانیا و در شهر بارسلون قرار گرفته و به عنوان مهم‌ترین جاذبه در میان جاهای دیدنی بارسلونا شناخته می‌شود. کارهای ساخت این سازه به طور کامل تمام نشده است؛ اما سالانه میلیون‌ها نفر برای بازدید از این بنای نیمه کاره از سراسر دنیا به بارسلون می‌آیند. در ساخت هر بخش از این کلیسای زیبا، راز و رمزی عجیب نهفته که با بازدید از آن به این مسئله پی می‌برید. کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلونا به قدری عظیم است که به کلیسای جامع شهرت دارد و  از سه بخش با نام‌های مختلف و 18 برج مرتفع تشکیل می‌شود.

آدرس کلیسا ساگرادا فامیلیا: اسپانیا، شهر بارسلون، ناحیه ایسمپل، خیابان مایورکا

رزرو تور بهترین شهرهای توریستی اسپانیا

تاریخچه کلیسا ساگرادا فامیلیا؛ کلیسایی که حدود 2 قرن قدمت دارد!

شاید غیرقابل باور باشد؛ ولی آغاز ساخت کلیسا ساگرادا فامیلیا به سال 1882 میلادی باز می‌گردد. این کلیسا ایده یک کتاب فروش به اسم جوزپ ماریا بوکابلا بوده و معماری آن توسط فردی به اسم آنتونی گائودی انجام شده است. این فرد در سال 1926 درگذشت و کار معماری نیمه تمام ماند. پس از مرگ این فرد، کار ساخت تحت نظر شاگرد او پیش رفت. در سال 1936 با آغاز جنگ داخلی اسپانیا، بخش‌هایی از این کلیسا نابود شد و طراحی کنونی آن در واقع نسخه بازسازی شده از طرح‌های قبلی است. از سال 1980 میلادی از کامپیوتر برای طراحی و پیش‌برد فرآیند ساخت استفاده شد. در نهایت از سال 2012 میلادی تاکنون، معماری پروژه ساخت این کلیسا را جوردی فاولی ‌ای اولر انجام می‌دهد.

آشنایی با کشور اسپانیا - دین، اقتصاد، زبان، فرهنگ و هر آنچه که باید در مورد اسپانیا بدانید!

 معماری کلیسا ساگرادا فامیلیا در حقیقت ترکیبی از سبک گوتیک و ابداعی است؛ در سال 2010 با وجود اینکه هنوز ساخت این کلیسا به اتمام نرسیده بود، پاپ بندیکت شانزدهم مراسم افتتاحیه را انجام داد. هزینه ساخت این کلیسا از کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌شود و یکی از علل ناتمام ماندن پروسه ساخت و کند پیش رفتن آن همین مسئله است؛ البته ناگفته نماند در این بین جنگ‌های نظامی اسپانیا بی‌تاثیر نبوده و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 2026 ساخت این کلیسا به پایان می‌رسد.

تاریخچه کلیسا ساگرادا فامیلیا

معماری کلیسا ساگرادا فامیلیا تلفیقی از چند سبک مختلف است

معماری کلیسای ساگرادا، ترکیبی از سبک گوتیک اسپانیایی، مدرنیستم کاتالانی و هنر نو بوده در حقیقت گائودی در زمان خود از سبک هنر نو استفاده کرده است؛ اما در طول دوره‌های مختلف، چندین فرد معماری این کلیسا را به دست گرفته‌اند و همین مسئله باعث ایجاد سبک‌های متفاوت در آن شده است. طرح کلی این کلیسا مشابه با کلیساهای جامع دیگر اسپانیا مانند کلیسای جامع بورگوس و کلیسا جامع لئون است. این کلیسا ارتفاع کوتاهی نسبت به عرض خود دارد و معماری داخلی ساگرادا فامیلیا پیچیدگی زیادی دارد.

برخی از مهم‌ترین بخش‌های داخلی ساگرادا فامیلیا شامل دو راهرو، غلام‌گردهای پیرامونی، 7 محراب کوچک، تعداد زیادی برج و سه دروازه بوده و دورتادور کلیسا و 3 در ورودی آن توسط رواقی سرپوشیده گرفته شده است. در معماری داخلی و خارجی تقریبا هیچ زاویه قائمه‌ای مشاهده نمی‌کنید و خطوط صاف بسیار کمی در آن دیده می‌شود.

جاهای دیدنی اسپانیا - کشور سواحل بکر و طبیعتی بی‌نظیر

کلیسا ساگرادا فامیلیا معماری داخلی عجیب و خارق‌العاده‌ای دارد. طراحی داخلی شبیه به شکل صلیب لاتین با 5 راهرو بوده و ارتفاع طاق‌های مرکزی، طاق شبستان مرکزی و طاق شبستان کناری به ترتیب 60، 45 و 30 متر است. بخش جناح کلیسا از سه راهرو تشکیل شده که ستون‌های 7.5 متری روی آن قرار گرفته‌اند. ستون‌های محراب طرحی شبیه به نعل اسب دارند. در بخش تقاطع طرح صلیبی هم 4 ستون مرکزی به چشم می‌خورد. در بالای محراب شاهد طاق هذلولی‌گون هستیم که 75 متر ارتفاع دارد. در کف محراب شکاف‌هایی مشاهده می‌شود که از آن‌ها می‌توان دخمه زیر محراب را دید. ستون‌های این کلیسا اشکال هندسی مختلفی دارند و در بالاتر شاخه شاخه می‌شوند.

معماری کلیسا ساگرادا فامیلیا

 بررسی بخش‌های مختلف کلیسا ساگرادا فامیلیا

کلیسای لا ساگرادا فامیلیا از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که قسمت‌های اصلی آن شامل نمای ولادت مسیح، نمای مصائب مسیح و نمای عروج مسیح است. در حقیقت سه بخش مختلف زندگی حضرت مسیح در دل معماری داخلی این کلیسا آورده شده و جالب‌ترین بخش این کلیسای عجیب هم همین مسئله است. در ادامه بخش‌های مختلف کلیسای ساگرادا فامیلیا در بارسلون را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد.

سواحل اسپانیا - معرفی شگفت‌انگیزترین سواحل اسپانیا

  • برج‌ها: در طراحی گائودی این کلیسا مجموعه 18 برج دارد که 12 برج برای حواریون عیسی مسیح، 4 برج برای بشارت‌دهندگان، 1 برج برای مریم مقدس و بلندترین برج هم برای عیسی مسیح است.
  • نمادها: همانطور که گفتیم، نمادهای این کلیسا به سه بخش تقسیم می‌شود که شامل نمای ولادت مسیح، نمای مصائب مسیح و نمای عروج مسیح است.
  • نمای ولادت مسیح: بخش نمای ولادت حضرت مسیح در سال‌های 1894 تا 1930 ساخته شده و این بخش نمادی از ولادت حضرت عیسی مسیح است که سه رواق آن با دو ستون از هم جدا شده‌اند. در انتهای هر ستون یک لاک پشت آبی و یک لاک پشت خشک‌زی دیده می‌شود که نماد دریا و خشکی هستند. در هر طرف دروازه هم یک آفتاب پرست مشاهده می‌شود که نماد تغییر و تحول است.
  • بخش مصائب حضرت مسیح: معماری این بخش نمایی تلخ و ساده دارد و دارای خطوط ساده و زمخت است. این بخش به طور کامل نمایانگر سختی‌های زندگی حضرت مسیح بوده و مسئله جالب اینجاست که این قسمت در سمت غربی قرار گرفته و در زمان غروب خورشید نورهای نارنجی و غم‌انگیزی دارد.
  • بخش شکوه و عظمت یا عروج: این بخش اصلی‌ترین بخش کلیسا است و جایگاه والای حضرت مسیح را به رخ می‌کشد.

 بررسی بخش‌های مختلف کلیسا ساگرادا فامیلیا

امکاناتی که کلیسای ساگرادا فامیلیا دارد

کلیسای معروف بارسلونا دارای امکانات خاصی است. یکی از امکانات اصلی آن موزه‌ایست که در آن طراحی‌ها، عکس‌ها، نمونه‌های اصلی تعمیر شده و نمونه‌های بازسازی شده به چشم می‌خورد. در این بخش نمونه‌هایی از مدل‌های آزمایشی و سفری به زندگی و کار آنتونی گائودی قابل مشاهده است. با برخورداری از این امکانات می‌توانید اطلاعات خوبی در خصوص معماران این کلیسا کسب کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های این کلیسا آوازخوانی مخصوص گروه‌های ناشنواست که اجرایی 20 دقیقه‌ای دارند.

امکاناتی که کلیسای ساگرادا فامیلیا دارد

شرایط و ساعت بازدید از کلیسا ساگرادا فامیلیا

برای بازدید از این کلیسا و ستون‌های فوقانی آن که ورودی‌های متصلی هم ندارند می‌توانید از آسانسور استفاده کرده و زمانی که در بالای این برج می‌ایستید، می‌توانید نمایی زیبا از شرق بارسلون مشاهده کنید. ساعت بازدید از این کلیسا در ماه‌های مختلف کمی متفاوت است.

ساعت بازدید از ماه‌های آوریل تا سپتامبر

دوشنبه تا جمعه: 9 صبح تا 8 شب

شنبه: 9 صبح تا 6 عصر

یکشنبه: 10:30 تا 8 شب

ساعت بازدید در ماه اکتبر

دوشنبه تا جمعه: 9 صبح تا 7 شب

شنبه: 9 صبح تا 6 شب

یکشنبه: 10:30 تا 7 شب

ساعت بازدید در ماه‌های نوامبر تا فوریه

دوشنبه تا شنبه: 9 صبح تا 6 عصر

یکشنبه: 10:30 تا 6 عصر

ساعت بازدید در ماه مارس

دوشنبه تا جمعه: 9 صبح تا 7 شب

شنبه: 9 صبح تا 6 عصر

یکشنبه: 10:30 تا 7 شب

ساعت بازدید در روزهای 1 و 6 ژانویه و 25 و 26 دسامبر

9 صبح تا 2 بعدازظهر

اختلاف ساعت ایران و اسپانیا - اختلاف ساعت کشور اسپانیا با ایران چقدر است؟

چگونه به کلیسا ساگرادا فامیلیا برویم؟ مسیرهای دسترسی به آن

برای دسترسی به این کلیسای معروف اسپانیا، می‌توانید از مترو یا اتوبوس استفاده کنید.

  • دسترسی با مترو: برای رفتن به کلیسا ساگرا فامیلیا با مترو، می‌توانید از دو مسیر استفاده کنید. مسیر اول خط L2 (خط بنفش) است که از ایستگاه پارال لل شروع می‌شود. اگر از این مسیر رفتید باید در ایستگاه مترو ساگرادا فامیلیا پیاده شوید. مسیر دوم خط L5 (خط آبی) است که از ایستگاه کورنلا سنتر آغاز می‌شود و از ایستگاه ساگرادا فامیلیا عبور می‌کند.
  • دسترسی با اتوبوس: برای رفتن به این کلیسا با اتوبوس می‌توانید از خطوط 19، 33، H10، D50 یا B24 استفاده نمایید. خط D50 سریع‌ترین مسیر است. همچنین خط H10 ایستگاهی نزدیک به این کلیسا دارد. این خط در روزهای دوشنبه تا شنبه از ساعت 5 صبح تا 10 شب فعالیت دارد؛ اما در روزهای یکشنبه فعالیت آن از ساعت 8 صبح تا 10 شب آغاز می‌شود.

چگونه به کلیسا ساگرادا فامیلیا برویم

در اطراف کلیسا ساگرادا فامیلیا از چه جاذبه‌هایی می‌توانید دیدن کنید؟

خوشبختانه برخی از جاذبه‌های اصلی اسپانیا در اطراف کلیسا ساگرادا فامیلیا قرار گرفته‌اند. مهم‌ترین این جاذبه‌ها به شرح زیر هستند:

  • خانه دیدنی کاسامیلا: 1.6 کیلومتر
  • پارک گوئا: 2.2 کیلومتر
  • موزه پیکاسو: 3.6 کیلومتر
  • منطقه گوتیک: 3.9 کیلومتر
  • ورزشگاه نیوکمپ: 5.3 کیلومتر

در اطراف کلیسا ساگرادا فامیلیا از چه جاذبه‌هایی می‌توانید دیدن کنید؟

هتل‌هایی که اطراف کلیسا ساگرادا فامیلیا قرار دارند

در اطراف این کلیسا چندین مورد از بهترین هتل‌های بارسلون قرار گرفته‌اند که اگر دوست داشته باشید می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید. از آنجایی که این کلیسا جاذبه اصلی اسپانیا و شهر بارسلونا است و جاذبه‌های دیگر هم اطراف آن قرار دارند، بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند هتلی در نزدیکی آن رزرو نمایند. برخی از مهم‌ترین هتل‌های اطراف ساگرادا فامیلیا به شرح زیر است:

  • هتل بارسلون
  • هتل ساگرادا
  • هتل آرانه
  • هتل هاوانا

رستوران‌های اطراف کلیسا ساگرادا فامیلیا را بشناسید

مسلما پس از بازدید از این کلیسا و جاذبه‌های دیگر که در نزدیک آن قرار گرفته‌اند، به دنبال یک مکان خوب برای غذا هستید. به همین علت بد نیست با بهترین رستوران‌های اطراف این کلیسا آشنا شوید:

  • کافه میام برونچ: ۲۵۰ متر
  • رستوران زد: ۶۰۰ متر
  • کافه بریستول: ۸۰۰ متر
  • رستوران آنیتا: ۱.۶ کیلومتر
  • رستوران سانتافه: ۱.۸ کیلومتر
  • رستوران میان: ۱.۹ کیلومتر

رستوران‌های اطراف کلیسا ساگرادا فامیلیا را بشناسید

تور اسپانیا و فرصتی ایده‌آل برای کلیسا ساگرادا فامیلیا

با رزرو تور اسپانیا و تور بارسلون لحظه آخر می‌توانید از کلیسا ساگرادا فامیلیا و دیگر جاذبه‌های جذاب این شهر با هزینه‌ای مقرون به صرفه دیدن کنید. کلیسای معروف اسپانیا به قدری زیبا و پرابهت است که اگر تصمیم به سفر به اسپانیا گرفتید حتما باید آن را ببینید. دیدن این کلیسا شما را به 2 قرن پیش می‌برد و فرصتی برای قدم زدن در دل معماری عجیب و غریب و خارق‌العاده در اختیار شما قرار می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم در صورت سفر به اسپانیا حتما یک برنامه چند ساعته برای بازدید از این کلیسا داشته باشید. 

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر