غار کرفتو

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1403/07/22
بازدید: 578

اگر اهل هیجان هستید، می‌توانید ناب‌ترین آن را در غار کرفتو در استان کرستان پیدا کنید. قدمت این غار باستانی به دوران مزوزوئیک یا میانه ‌زیستی باز می‌گردد. این جاذبه طبیعی در ابتدا زیر آب بوده است اما در حال حاضر بخش‌های زیادی از آن را از زیر آب درآورده‌اند. بنابراین برای اینکه بتوانید قسمت‌هایی از این غار را ببینید باید سوار قایق‌های کوچکی شوید که در این مکان قرار دارند. در این مقاله قصد داریم همه چیز را درباره غار کرفتو دیوان دره بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، با ما تا انتهای این مطلب از وب‌سایت لحظه آخر همراه باشید.

غار کرفتو

معرفی غار کرفتوی کردستان

غار یا قلعه کرفتو که آن را با نام لای کرفتو نیز می‌شناسند، در استان کردستان قرار گرفته و  67 کیلومتر تا دیوان‌ دره فاصله دارد. مسیر اصلی این غار، یک راه 750 متری است. برای رسیدن به مسیرهای فرعی و بخش‌های مختلف باید از راه اصلی حرکت کنید. غار کرفتو دارای چهار طبقه شامل اتاق‌ها، راهروها و دالان‌هاست. همچنین این مکان را می‌توان به دو بخش طبیعی و غیر طبیعی تقسیم کرد. بخش طبیعی به آن قسمت از غار گفته می‌شود که انسان در ساخت آن هیچگونه دخالتی نداشته است. بخش غیر طبیعی را هم انسان‌های اولیه که در این مکان زندگی می‌کرده‌اند، ساخته‌اند.

دهانه غار کرفتو در ارتفاع  20 تا 25 متری قرار گرفته است اما برای رسیدن به این ارتفاع پله‌هایی تعبیه شده است. سقف این مکان ارتفاع یکسانی ندارد و از یک تا 12 متر است. این جاذبه آنقدر جذاب است که هنگام ورود به آن احساس خواهید کرد داخل یک موزه قرار گرفته‌اید. غار کرفتو دیوان دره در تاریخ 10 بهمن 1318 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. همچنین در تاریخ 24 آبان 1401 نیز نام این جاذبه گردشگری را در فهرست موقت جهانی یونسکو به ثبت رساندند.

روستای سلین - روستای سلین کردستان را بشناسید.

تاریخچه و قدمت غار کرفتو

غار کرفتوی دیوان دره مربوط به دوره سوم زمین‌شناسی است. کرفتو در ابتدای امر، زیر آب قرار داشته اما، بعدها کم کم از زیر آب درآمده است. در راستای قدمت غار کرفتو و اطلاعاتی که از کتیبه به دست آمده است، عده‌ای معتقدند سلسله سلوکیان برای مدتی در این غار زندگی می‌کرده‌اند. همچنین باستان‌شناسان اعتقاد دارند از اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد در غار کرفتو زندگی وجود داشته است. اشیایی که در این مکان پیدا شده نشان می‌دهد افرادی در دوره اشکانیان و ساسانیان در این مکان زندگی می‌کرده‌اند. قدیمی بودن این غار شایعات زیادی هم درباره آن به وجود آورده است. برای مثال عده‌ای درباره گنج غار کرفتو صحبت می‌کنند.

تا امروز محققان و باستان‌شناسان زیادی درباره غار کرفتو کردستان صحبت کرده‌اند. برای مثال در سال 1818 میلادی رابرت کرپورتر بازدید کرد و کتیبه یونانی را ترجمه نمود. چند سال بعد، در 1838 میلادی هنری راولینسون، به بازدید از غار رفت و ترجمه قبلی را اصلاح نمود. یک بار دیگر در سال 1917، شخص به نام یکلای خانیکوف وارد این غار شد. او که یک خاورشناس بسیار مشهور بود، یک نوشته از خود داخل یکی از راهروهای غار به یادگار گذاشت.

تاریخچه و قدمت غار کرفتو

چرا نام این غار را کرفتو گذاشته‌ اند؟

در زبان پهلوی، کلمه «کرف» یا «کرفت» به معنای ثواب است. این کلمه در اوستا ستایش معنی می‌شود. در زبان کردی کلمه «تاو» را باید گرما و کلمه «هه تاو» را باید خورشید معنا کرد. محققان اعتقاد دارند کرفتو به معنای ستایشگاه خورشید است.

غار کرفتو کجاست؟ (آدرس و مسیر دسترسی)

غار کرفتو را می‌توانید در استان کردستان، شهر دیواندره، جاده دیواندره - سقز، جاده تکاب - ایرانخواه، جاده کرفتو پیدا کنید. این غار با روستاهای مسعود آباد، علی آباد و یوزباش و میرسعید همسایه است. برای رسیدن به غار کرفتو دو حق انتخاب دارید. یا می‌توانید حرکت خود را از سقز آغاز کنید و یا از دیوان دره. می‌توانید موقعیت مکانی دقیق این غار را در نقشه زیر مشاهده نمایید.

غار کلماکره - گنج پنهان استان لرستان را بشناسید +گرانترین اشیای کشف شده✨

بهترین زمان بازدید از غار کرفتو

بهار و تابستان را باید بهترین زمان‌ها برای بازدید از غار کرفتو دانست. آب و هوای کردستان در این دو فصل فوق‌العاده است. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که غار کرفتو و به‌طور کلی کردستان در این دو فصل شلوغ‌تر از هر فصل دیگری است و بنابراین اگر از ازدحام گردشگران خوشتان نمی‌آید شاید این زمان‌ها برای سفرتان مناسب نباشد.

غار کرفتو با یک معماری منحصر به فرد

غار کرفتو معماری منحصر به فردی دارد. بخش‌هایی از این جاذبه به صورت صخره‌ای و دست‌کند است. به‌طورکلی در این غار آهکی جذابیت‌های زیادی برای بازدید وجود دارد. داخل غار کرفتو از چهار طبقه تشکیل شده است که در هر طبقه اتاق‌های تو در تو، نورگیرها و راهروهای زیبا وجود دارد. اتاق‌ها سقفی شبیه به یک کمان دارند و راهروها نیز دارای شکل متفاوتی از هم هستند. اگر به دیوارهای این غار دقت کنید، می‌توانید نقاشی‌هایی از گوزن، اسب، مارال و نقش‌هایی از انسان‌ها را مشاهده کنید.

از طبقه چهارم این غار می‌توانید به بیرون آن دید خوبی داشته باشید. در طبقه سوم این غار یک کتیبه یونانی وجود دارد که حتما باید از آن بازدید کنید. بسیاری از محلی‌ها با توجه به این کتیبه معتقدند، این غار مربوط به معبد هرکول یا هراکلس است. به عبارت ساده‌تر آنها معتقدند هراکلس در غار کرفتو زندگی می‌کرده است. البته نوشته روی کتیبه نیز این تفکر را تشدید می‌کند. روی این کتیبه نوشته شده است که: «این خانه هراکلس است. هر کس به آن وارد شود در امان است. آنجا که هراکلس سکونت دارد، باشد که پلیدی در آن راه پیدا نکند.»

معماری غار کرفتو

غار کرفتو چه امکاناتی دارد؟

اگر تصمیم به بازدید از این غار داشته باشید، حتما برایتان مهم است که بدانید این جاذبه‌ چه امکاناتی دارد. باید بدانید این غار یک بار مرمت شده و برای حضور گردشگران آماده‌اش کرده‌اند. در حال حاضر امکاناتی همچون برق‌کشی، محوطه بیرون غار، سکوهای استراحت، پارکینگ، پله، بخش سرایداری و سرویس‌های بهداشتی در این مکان وجود دارد.

غار کرفتو چه امکاناتی دارد؟

هزینه بلیط غار کرفتو

هزینه‌ بلیط غار کرفتو به شرح زیر است:

  • بلیط برای گردشگران ایرانی: 5 هزار تومان
  • بلیط برای گردشگران خارجی: 50 هزار تومان

جاذبه های گردشگری نزدیک به غار کرفتو

در نزدیکی غار کرفتو جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که برخی از این جاذبه‌ها به شرح زیر هستند:

  • دهکده سارال
  • ار باش قشلاق
  • غار قالوجه
  • روستای درون
  • منطقه شکار ممنوع زرینه اباتو

قیمت بلیط غار علیصدر - شما میتوانید برای دیدن قیمت بلیط های ورودی غار علیصدر و همچنین نحوه خرید آن کلیک کنید.

هنگام بازدید در غار کرفتو کجا اقامت کنیم؟

اگر برای بازدید از غار کرفتو به کردستان و دیوان‌دره سفر کرده‌اید، می‌توانید در یکی از هتل‌ها یا بوم‌گردی‌های زیر اقامت کنید:

  • اقامتگاه بوم‌گردی میرزا سعید
  • اقامتگاه بوم‌گردی کرفتو
  • هتل زاغری
  • هتل کمال
  • هتل رامین

هنگام بازدید در غار کرفتو کجا اقامت کنیم؟

چرا باید از غار کرفتو بازدید کنیم؟

در این مطلب همه چیز را درباره غار کرفتو بررسی کردیم. این مکان را باید یکی از باستانی‌ترین و جذاب‌ترین غارهای ایران و حتی جهان دانست. اگر به خدایان و افسانه‌های قدیمی و همچنین تاریخ علاقه داشته باشید، بعید به نظر می‌رسد نخواهید معبد هرکول را از نزدیک ببینید. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مقاله برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

تاکنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
امتیاز 5 از 5 | از 100 کاربر