فرودگاه های بانکوک

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/09/01
بازدید: 1836
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

شهر بانکوک یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین شهر‌های کشور تایلند است. این شهر پایتخت و بندر اصلی کشور تایلند بوده و با مسافرت به آن می‌توانید از انواع سرگرمی‌ها و دیدنی‌های جالب این شهر نهایت لذت را ببرید. همچنین رنگ‌های متنوع و زیبایی‌هایی که در این شهر وجود دارد در هیچ یک از شهرهای جنوب شرق آسیا یافت نمی‌شود.  شهر بانکوک دارای فرودگاه‌های متنوعی است که این فرودگاه‌ها نیز مانند خود شهر بسیار زیبا و دیدنی هستند. برای رفتن به بانکوک نیاز است که همه چیز درباره فرودگاه‌های بانکوک تایلند را بدانید. با مسافرت شهر بانکوک در کشور تایلند می‌توانید ترکیبی از غذاها و فرهنگ‌ها، بازارها و سرگرمی.های فراموش نشدنی را تجربه کرده و از سفر به این شهر لذت ببرید. 

فرودگاه بانکوک

چند نکته درباره ویزای توریستی تایلند

در شهر تایلند معابد تاریخی و مکان‌های تاریخی متنوعی برای افرادی که به تاریخ علاقه‌مند هستند، وجود دارد‌. بانکوک دارای دو فرودگاه بسیار بزرگ و معروف به نام فرودگاه سووارنابومی و فرودگاه دن موآنگ است. فرودگاه دن موآنگ از نظر قدمت بسیار قدیمی تر از فرودگاه سووارنابومی اما فرودگاه سووار نابومی بسیار مدرن‌تر محسوب می‌شود. در ادامه شما را با ویژگی این فرودگاه‌ها آشنا می‌کنیم. پیش از ارائه توضیحات در خصوص فرودگاه‌های تایلند لازم است در خصوص ویزای توریستی در این کشور اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

سفر به کشور تایلند با جاذبه‌های گردشگری فوق العاده دیدنی!

به طور کلی ویزاهای توریستی تایلند سی روزه هستند و همچنین شما در حین سفر می‌توانید آن‌ها را ۳۰ روز دوم نیز تمدید کنید. همچنین به یاد داشته باشید که قبل از سفر به این کشور حتماً خود را بیمه مسافرت نمایید. از جمله مزایای فرودگاه‌های بانکوک در تایلند می‌توان به این موضوع اشاره کرد که از سال ۲۰۰۷ به بعد این فرودگاه‌ها مالیات ورود و خروج از مسافران دریافت نمی‌کنند. بهترین زمان سفر به کشور تایلند ماه‌های نوامبر تا فوریه است زیرا در این ماه‌ها آب و هوا بسیار خوب و معتدل است و کمی رو به گرمی می‌رود.  به علاوه برخی افراد برای سفر به تایلند ماه‌های مارچ تا می را بر می‌گزیند زیرا ماه آپریل زمان شروع سال جدید تایلندی‌ها بوده و این کشور در این زمان بسیار پر شور و هیجان است. بنابراین این ماه‌ها نیز برای مسافرت به این کشور پر طرفدار هستند.

اخذ ویزا تایلند - شرایط + مدارک؛ هزینه‌ها و نحوه اقدام 

فرودگاه بانکوک

راهنمای سفر به تایلند - آخرین شرایط سفر به تایلند برای ایرانی ها در سال ۲۰۲۳

سووار نابومی بانکوک (Suvarnabhumi International)

فرودگاه بین المللی سووارنابومی بانکوک در سال ۲۰۰۶ میلادی در ۳۰ کیلومتری شرقی بانکوک ساخته و افتتاح شده است. این فرودگاه در واقع شلوغ‌ترین و پر ازدحام‌ترین فرودگاه در کشور تایلند محسوب می‌شود. به همین سبب به آن فرودگاه بین‌المللی بانکوک نیز می‌گویند. همچنین نام این فرودگاه با نام یک امپراتوری در جنوب شرق آسیا یکی است و سووار نابومی به معنای سرزمین طلایی است. به علاوه این فرودگاه یکی از شلوغ‌ترین و پر هرج و مرج‌ترین فرودگاه‌های دنیا نیز به حساب می‌آید. نکته جالب توجه در خصوص این فرودگاه این است که برج مراقبت آن جزو مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت در دنیا است.

فرودگاه سووار نابومی بانکوک دارای دو ترمینال بین‌المللی و یک ترمینال داخلی است. ایرلاین‌هایی که در فرودگاه سووارنابومی تایلند هستند؛ ایرلاین کشور فرانسه، ایرلاین کشور سنگاپور، ایرلاین چین، ایرلاین قطر، ایرلاین امارات، ایرلاین ژاپن و ایرلاین انگلیس هستند. البته لازم به ذکر است که اغلب پروازهای داخلی و آسیایی در فرودگاه دن موانگ واقع شدند همچنین این پرواز‌ها دارای قیمت به‌صرفه‌تری نیز هستند. همچنین از جمله پرواز‌‌هایی که از طریق شرکت‌های متنوعی به این فرودگاه پرواز دارند می‌توان به پرواز ایر آسیا، پرواز عمان ایر، پرواز قشم، پرواز فلای دبی و پرواز قطر ایرویز اشاره کرد.

سووار نابومی بانکوک

راه‌های ارتباطی از فرودگاه سووار نابومی به شهر بانکوک

برای رفتن از فرودگاه‌های بانکوک به فرودگاه سووارنابومی مسیرها و راه‌های مختلفی وجود دار‌د. این راه‌ها به شرح زیر هستند.

بانکوک پایتخت تایلند - معرفی شهر بانکوک؛ از آب و هوا تا هزینه ها

راه آهن فرودگاه بانکوک

فرودگاه سووارنابومی دارای راه آهنی است که قطار آن به قطار اصلی شهر بانکوک متصل می‌شود. در خصوص ساعت فعالیت قطار لازم به ذکر است که این راه‌ آهن از ساعت ۶ صبح تا نیمه شب فعالیت دارد. مسافران و کاربران می‌توانند با استفاده از این راه آهن با صرف کمترین هزینه و کمترین وقت و همچنین بدون زمان صرف کردن در ترافیک به مقصد مورد نظر خود برسد.

راه آهن فرودگاه بانکوک

تاکسی های فرودگاه بانکوک

در طبقه همکف فرودگاه سووارنابومی تاکسی‌های کیلومتر شماری از فرودگاه سووارنابومی به شهر بانکوک وجود دارد. مسافران و کاربرانی که قصد سفر با تاکسی را دارند لازم است عوارض جاده‌ای را هم بپردازند. همچنین در خصوص قیمت این تاکسی‌ها لازم به ذکر است بسته به مسافتی که طی می‌کند، موقعیت هتل و شرایط و عوارض جاده این هزینه متفاوت خواهد بود. به علاوه در این فرودگاه لیموزین‌هایی نیز برای کرایه مسافران وجود دارند. افرادی که علاقه مند به سفر لوکس هستند می‌توانند از این لیموزین‌ها استفاده کنند. اما لازم است توجه داشته باشید که برای کرایه این ماشین‌ها باید هزینه قابل توجهی بپردازید. به طور کلی استفاده از تاکسی یا لیموزین علاوه بر این که دارای هزینه بسیاری هستند؛ وقت مسافران را در ترافیک هدر می‌دهند.

 

تاکسی های بانکوک

اتوبوس های فرودگاه بانکوک

هیچ اتوبوسی در فرودگاه سووارنابومی وجود ندارد که شما را به طور مستقیم به شهر بانکوک برساند. بنابراین مسافران ملزم هستند از اتوبوس‌های شاتل فرودگاه سووارنابومی استفاده کنند و پس از سوار شدن به اتوبوس، خود را به مرکز ایستگاه اتوبوس شهری برسانند. سپس با استفاده از اتوبوس‌های شهری می‌توانند به تمام مناطق اصلی شهر بانکوک دسترسی پیدا کنند. لازم به ذکر است که سرویس اتوبوس‌های شاتل رایگان بوده و شما می‌توانید با استفاده از این اتوبوس‌ها که از فرودگاه سووارنابومی به فرودگاه دون موآنگ می‌روند، خود را به مرکز حمل و نقل عمومی شهری برسانید.

جاهای دیدنی بانکوک - جاذبه های گردشگری بانکوک که از دیدنشان پشیمان نمی شوید!

اتوبوس های فرودگاه بانکوک

هتل‌های فرودگاه سووار نابومی 

فرودگاه سوارنا بومی دارای دو هتل لوکس است که این هتل‌ها مناسب برای افرادی است که زمان کمی داشته و قصد دارند در بین سفرهای خود به استراحت بپردازند. این هتل‌‌ها به شرح زیر هستند.

هتل های فرودگاه

هتل نووتل بانکوک (Novotel Bangkok Suvarnabhumi Airport)

مسافران و کاربران می‌توانند به راحتی به هتل نووتل بانکوک دسترسی پیدا کنند؛ زیرا این هتل به طور مستقیم به فرودگاه متصل شده است. هتل نووتل دارای تعداد زیادی اتاق با کیفیت‌های متفاوتی از جمله امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد این هتل می‌توان به استخر در فضای باز، سالن ماساژ و سالن بدنسازی آن اشاره کرد.

هتل ترانزیت لوییز با اتاق‌های روزانه (Louis Tavern Transit Hotel Dayrooms)

هتل لوییز نیز از جمله هتل‌هایی است که مسافران می‌توانند در زمان استراحت بین پروازهای خود از آن استفاده کنند. هتل ترانزیت لوییز در طبقه چهارم قسمت بین‌المللی فرودگاه و در داخل خود فرودگاه سووارنابومی قرار دارد. این هتل نسبت به هتل نووتل کمی کوچکتر است و دارای چندین اتاق است که برای زمان‌های بالای ۶ ساعت برای مسافران و کاربران قابل رزرو است.

هتل ترانزیت

مراکز خرید و غذاخوری‌های فرودگاه سووار نابومی

فرودگاه سووارنابومی دارای مراکز خرید و رستوران‌ها و کافه‌های متعددی است که مسافران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در خصوص مراکز خرید این فرودگاه لازم به ذکر است که فرودگاه سووارنابومی دارای یک منطقه بسیار بزرگ به نام کینگ پاور اسن که مسافران و کاربران می‌توانند بدون پرداخت هزینه گمرک خرید خود را از آن انجام دهد.این که مسافران می‌توانند بدون پرداخت عوارض گمرکی از فروشگاه‌های این فرودگاه خرید انجام دهند از جمله مزایای این فرودگاه است. همچنین آن‌ها می‌توانند بدون پرداخت این هزینه از برندهای متنوع خرید انجام دهند. برخی از مغازه‌ها و فروشگاه‌های این فرودگاه دارای تخفیف‌های ویژه و منحصربه‌فردی هستند.

بسیاری از افراد لحظاتی قبل از پرواز از این مجموعه دیدن کرده و خرید‌های خود را انجام می‌دهند. یک فروشگاه و مرکز خرید دیگر نیز در نزدیکی فرودگاه سووارنابومی وجود دارد که شما قادر هستید در این مرکز خرید نیز بدون پرداخت عوارض گمرکی خرید انجام دهید. با کمی پیاده روی از بنای پیروزی می‌توانید به این مرکز خرید برسید. در سالن نهایی انتظار فرودگاه، مراکز مختلفی جهت خرید صنایع دستی و همچنین خوراکی های کشور تایلند وجود دارند. برای خرید غذا و خوراکی می‌توانیم به طبقات دوم و سوم ترمینال رفته و از رستوران‌ها و فست فودی‌های با کیفیت آن بهره‌مند شوید. همچنین چند اغذیه فروشی در زیرزمین این فرودگاه وجود دارند.

مراکز خرید

امکانات رفاهی فرودگاه سووار نابومی

فرودگاه سووارنابومی دارای امکانات رفاهی متنوعی است که برخی از آنها به شرح زیر هستند:

  • در قسمت ۲ فرودگاه مراکزی وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها سیم کارت‌های تلفن رایگان دریافت کنید. شما می‌توانید از این سیم ‌کارت‌ها جهت انجام تماس تلفنی ارزان در تایلند استفاده کنید. شرکت‌های موبایلی که این سیم کارت را ارائه می‌دهند، شرکت‌های AIS, True Move, DTAC هستند.
  • از دیگر امکانات رفاهی این فرودگاه وای فای رایگان در تمامی سطح فرودگاه است که مسافران می‌توانند اطلاعات و پسورد آن را از قسمت اطلاعات فرودگاه دریافت کنند.
  • در فرودگاه سوار نامی مراکز جهت تبدیل پول خود به پول رایج تایلند وجود دارد که شما می‌توانید به راحتی این کار را در این مراکز انجام دهید. فعالیت این مراکز به صورت ۲۴ ساعته است. همچنین دستگاه‌های خودپردازی در سرتاسر فرودگاه وجود دارند که مسافران می‌توانند به راحتی از آن‌ها استفاده کنند.
  • در فرودگاه سووار نابومی محلی برای کرایه ماشین وجود دارد که کسانی که گواهینامه بین‌المللی رانندگی دارند؛ می‌توانند به این محل مراجعه کرده و ماشینی را کرایه کنند.
  • یکی از جالب‌ترین ویژگی‌ها و امکانات این فرودگاه این است که اگر شما در ایام تعطیل کالایی را بیش از ۲ هزار بات خریداری کرده باشید؛ می‌توانید از مراکزی در این فرودگاه ارزش افزوده آن را پس بگیرید.

فرودگاه بانکوک

فرودگاه دن موآنگ بانکوک (Don Mueang International Airport (DMK)

فرودگاه دن موآنگ بانکوک در ۲۰ کیلومتری شمال بانکوک واقع شده است و یکی دیگر از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های بانکوک به شمار می‌آید. این فرودگاه به سبب وجود هتل‌های متنوع در دن موآنگ بسیار معروف است. همچنین از آنجایی که این فرودگاه به بزرگ‌راه‌های متعدد و بزرگی نزدیک است به راحتی می‌توان به آن دسترسی یافت‌.  در این فرودگاه هم پروازهای خارجی هم پرواز‌های داخلی انجام می‌شوند.

فرودگاه دن موآنگ در واقع یکی از قدیمی ترین فرودگاه‌های شهر بانکوک است. زمانی که تازه فرودگاه سووار نابومی تاسیس و افتتاح شده بود پروازهای خارجی فرودگاه دن موآنگ لغو شده و پس از مدتی فرودگاه دن موآنگ به پروازهای خارجی خود ادامه داد. این فرودگاه دارای ۱۵ ایرلاین است که از جمله آن‌ها می‌توان به ایرآسیا، لبخند تایلند، اسکوپ ایرلاین و نک ایر اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است ایرلاین‌هایی که به این فرودگاه پرواز دارند هزینه بسیار کمی دریافت می‌کنند و افرادی که قصد دارند هزینه سفر خود را کاهش دهند؛ می‌توانند از این ایرلاین‌ها استفاده کنند.

فرودگاه دن موآنگ دارای دو ترمینال اصلی است؛ ترمینال ۱ مخصوص پروازهای بین‌المللی و فرودگاه ۲ که مخصوص پروازهای داخلی است. لازم به ذکر است که این دو ترمینال هردو بازسازی شده و بسیار مجهز هستند.

فرودگاه بانکوک

راه‌های ارتباطی از فرودگاه دن موآنگ به شهر بانکوک

برای رفتن از فرودگاه‌های بانکوک به فرودگاه درمان مسیر‌ها و راه‌های متنوعی وجود دارند. این راه‌ها به شرح زیر هستند.

قطار 

شما می‌توانید با استفاده از ایستگاه قطار روی زمین از این فرودگاه به شهر بانکوک دسترسی پیدا کنید.  همچنین مسافران و کاربران می‌توانند با استفاده از این قطار به ایستگاه هالومفنگ در مرکز شهر و در نزدیکی محله چینی‌ها برسند.

قطار

تاکسی

مسافران می‌توانند با پیاده روی به سمت چپ فرودگاه به ایستگاه تاکسی دسترسی پیدا کنند. از آنجایی که این فرودگاه بسیار به بزرگراه‌ها نزدیک است یکی از متداول‌ترین و بهترین راه‌ها برای رسیدن به شهر و مرکز شهر استفاده از تاکسی خواهد بود. زمانی که طول می‌کشد با استفاده از تاکسی به مرکز شهر برسید حدود ۳۰ دقیقه است و بسته به این که به کدام نقطه از شهر می‌روید باید هزینه متغیری را پرداخت کنید. از آنجایی که فرودگاه دن موآنگ در منطقه صنعتی بانک واقع شده است با استفاده از تاکسی زمان زیادی را در ترافیک‌های طولانی گیر می‌کنید. ترافیک در شهر در صبح‌های زود یا بعدازظهر بسیار متداول و رایج‌تر است.

تاکسی فرودگاه

هتل ‌های فرودگاه دن موآنگ بانکوک

هتل‌های بسیاری در فرودگاه دن موآنگ وجود دارند که بسیاری از آن‌ها دارای دسترسی مطلوب و مناسبی به بخش بین المللی فرودگاه هستند. از جمله امکانات این هتل‌ها می توان به باغ‌های بزرگ و امکانات رفاهی آن‌ها اشاره کرد. یکی از معروف‌ترین این هتل‌ها؛ هتل آماری دن موآنگ بانکوک است.

هتل آماری دن موانگ بانکوک (Amari Don Muang Hotel Bangkok)

هتل آماری دن موانگ بانکوک یک هتل ۴ ستاره است و شما می‌توانید به راحتی از این هتل به فرودگاه دن موآنگ دسترسی داشته باشید. زیرا فاصله این هتل با فرودگاه تنها به اندازه یک پیاده روی کوتاه است. از جمله امکانات این هتل می‌توان به اتاق‌های بسیار بزرگ آن اشاره کرد. به علاوه این هتل دارای استخر و باشگاه‌های ورزشی است که مسافران و کاربران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

هتل آماری

خوابگاه ارزان قیمت

بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند برای اقامت خود از خوابگاه‌های ارزان قیمت استفاده کنند. در ترمینال ۲ فرودگاه دن موآنگ خوابگاه عمومی ۲۵ تخته وجود دارد که مسافران می‌توانند تختی را برای استراحت موقت برای خود اجاره کنند. استفاده از این مدل اقامت، نیاز به هزینه کمتری دارد.

رستوران‌ های فرودگاه دن موآنگ بانکوک

در مراکز خرید و بخش تجاری فرودگاه دن موانگ، رستوران‌ها و فود کورت‌های متنوعی وجود دارند‌. از جمله رستوران‌های موجود در این فرودگاه می‌توان به رستوران ام کی MKI، رستوران  ذن Zen، رستوران اوشی Oishi و رستوران استارباکس اشاره کرد. به علاوه هتل‌هایی که در این فرودگاه وجود دارند؛ خود دارای سالن‌های غذاخوری و رستوران‌های متنوعی هستند.

فرودگاه

رستوران باغ جادویی (the Magic Garden)

یکی از با کیفیت‌ترین رستوران‌های واقع شده در فرودگاه دن موآنگ، رستوران باغ جادویی است. این رستوران در واقع در طبقه چهارم فرودگاه دن موآنگ و در بین دو ترمینال قرار دارد‌.  از جمله غذاهایی که در این رستوران سرو می‌شود؛ می‌توان به غذاهای ژاپنی و برگر‌های خوشمزه و لذیذ اشاره کرد. از جمله ویژگی‌های این رستوران می‌توان به فضای بزرگ آن اشاره داشت که کاربران می‌توانند به راحتی در آن استقرار یابند. مسافران می‌توانند از پیش خوان این فرودگاه کارت اعتباری را تهیه کرده و با استفاده از آن غذا سفارش دهند. همچنین در انتهای خرید آن اگر مبلغ در کارت اعتباری آن‌ها باقی مانده باشد به آنها پس داده می‌شود.

رستوران باغ جادویی

غذاخوری پارک جادویی غذا(Magic Food Park)

غذاخوری پارک جادویی یکی از غذاخوری‌های منحصربه‌فرد در فرودگاه دن موانگ است که برای کسانی که علاقه‌مند هستند در ازای پرداخت هزینه کم غذاهای با کیفیتی را تهیه کنند؛ بسیار مناسب این غذا خوری در طبقه دوم ترمینال دو قرار گرفته است. مسافران می‌توانند با پرداخت هزینه بسیار کم و مقرون به‌صرفه انواع غذاهای مورد علاقه خود را با کیفیت بسیار بالایی تهیه کرده و از آن‌ها لذت ببرند. همچنین مسافرانی که زمان کافی دارند می‌توانند از طریق پل عابر پیاده به غذا فروشی خیابانی رفته و از آن‌ها غذا‌های ارزان قیمت و با طعمی بسیار لذید و اصیل تهیه کنند.

مراکز خرید در فرودگاه دن موآنگ بانکوک

مراکز خرید متنوعی در فرودگاه‌های دنگ موآنگ وجود دارند. این مراکز خرید شامل سوپرمارکت های بیگ سی big c، تسکو لوتوس tesco lotus و فروشگاه مرکزی در جاده intra road هستند. فرودگاه دن موآنگ نیز همانند فرودگاه سووار نابومی دارای مرکزی به نام کینگ پاور است. با این تفاوت که مرکز کینگ پاور فرودگاه سووار نابومی بسیار کوچک‌تر از مرکز کینگ پاور دن موآنگ محسوب می‌شود. مسافران و کاربران می‌توانند با خرید کردن از مرکز خرید کینگ پاور  هزینه‌های گمرکی را پرداخت نکند.  البته پیشنهاد می‌شود اگر زمان کافی را در اختیار دارید حتما به مراکز خرید بیرون از فرودگاه نیز سری بزنید و از خرید کردن از  مراکز خرید داخل شهر نهایت لذت را ببرید.

مراکز خرید بانکوک

سخن پایانی

سالانه بسیاری از افراد به شهر بانکوک در کشور تایلند سفر می‌کنند. این شهر دارای جاذبه‌های تفریحی و تاریخی بسیاری است. همچنین مسافران می‌توانند در این شهر از طعم بی‌نظیر غذا‌های تایلندی بهره‌مند شده و نهایت لذت را ببرند‌. تفریحات بسیار و متنوعی در این شهر وجود دارد. این شهر دارای دو فرودگاه معروف سووار نابومی و فرودگاه دن موآنگ است که این فرودگاه‌ها نیز همانند شهر بانکوک ویژگی‌ها و امکانات منحصربه‌فردی دارند. دانستن همه چیز درباره فرودگاه‌های بانکوک تایلند می‌تواند کمک بزرگی در برای شما دراین کشور باشد.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 100 کاربر