فرودگاه جدید استانبول

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/23
بازدید: 4404
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 این روز ها سفر به استانبول چه برای ایرانی ها و چه افراد خارجی بازار داغی را به دنبال دارد. احتمالا بدانید که با احداث فرودگاه جدید استانبول تمامی پرواز های بین المللی به این فرودگاه انتقال یافته، پس بهتر است با آن آشنا شویم. فرودگاه جدید استانبول، بزرگترین و منحصر به فردترین فرودگاه ترکیه، در آینده به یکی از شلوغ ترین، همچنین به قطب اتصال آفریقای شمالی، اروپا و آسیا تبدیل خواهد شد. اگر قصد سفر به استانبول و خرید بلیط هواپیمای استانبول را دارید؛ پس به طور حتم از نزدیک شاهد زیبایی‌های این فرودگاه جدید خواهید بود.

فرودگاه جدید استانبول

معرفی فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول در زمینی به مساحت 76.5 میلیون متر مربع در شمال و فاصله 35 کیلومتری از مرکز شهر استانبول واقع شده است. بدیهی است که فرودگاه جدید استانبول یک فرودگاه مدرن، با طراحی زیبا و استثنایی که در حال حاضر یکی از مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان می باشد. این فرودگاه که در حاشیه بزرگترین شهر ترکیه قرار دارد، در تاریخ 29 اکتبر 2018 افتتاح و به طور محدود میزبان برخی پرواز ها بود، با این حال این فرودگاه هم اکنون تقریبا به بهره برداری رسیده و از بیشتر پرواز های دنیا میزبانی می کند.
با راه افتادن فرودگاه جدید، تمامی پروازهای بین المللی از طریق آن انجام می شود و مسافران تور استانبول برای رفت و آمد باید به این فرودگاه بروند. این فرودگاه بی نظیر در منطقه آرناووت کوی در استانبول ساخته شده است و اینکه (رجب طیب اردوغان) رییس ‌جمهور ترکیه ، همزمان با نود و پنجمین سالگرد روز جمهوریت ترکیه ، فرودگاه جدید استانبول را که قطعا وسیع ترین و فوق العاده ترین فرودگاه این کشور خواهد بود را در مراسم رسمی و بزرگی افتتاح نمود، این فرودگاه 7/11 میلیارد دلاری طبق برآوردهایی که صورت گرفته به ‌زودی به یکی از بزرگ ‌ترین و پرتردد ترین فرودگاه ‌های جهان بدل خواهد شد و خود را به جهان معرفی می کند ، ضمنا کد انحصاری فرودگاه IGA می باشد که کد یاتا فرودگاه قرار است به IST تغییر یابد.

محبوب ترین تورهای ترکیه لحظه آخر کدامند؟

فرودگاه جدید استانبول جایگزین کدام فرودگاه می شود؟

این سومین فرودگاه بین‌المللی در استانبول پس از فرودگاه آتاتورک و  صبیحه گوکچن خواهد بود و فرودگاه آتاتورک بسته خواهد شد. از ویژگی‌های مهم این فرودگاه، شعار فرودگاهی بدون آلاینده و دوست دار محیط زیست بودنش است. فرودگاه جدید استانبول به خاطر طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی خود نخستین جایزه خود را در مسابقه سال 2015 معماری بین‌المللی شیکاگو که توسط موزه معماری و طراحی شیکاگو با همکاری مرکز اروپایی معماری ، هنر ، طراحی و مطالعات شهری برگزار گردید ، با افتخار دریافت نمود.
فرودگاه بزرگ استانبول در حاشیه‌ی دریای سیاه، در سال اول افتتاح ظرفیت جابجایی سالانه 90 میلیون مسافر را داشت و با افتتاح فاز دوم آن، این ظرفیت به 150 میلیون مسافر می‌رسد. اما زمانی که فرودگاه بزرگ استانبول در سال 2030 کامل شود، می‌تواند 200 میلیون مسافر را در سال جابجا کند که در مقایسه با فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون در آتلانتا که شلوغ‌ترین فرودگاه جهان است، تعداد بسیار بالایی می باشد زیرا این فرودگاه در طول سال ظرفیت جابجایی تقریبا 100 میلیون مسافر را دارد.لازم به ذکر است که شرکت خدماتی ایگا(IGA) مجری طرح فرودگاه جدید در ازای داشتن 25 سال مالکیت و بهره برداری از فرودگاه جدید مبلغی در حدود بیست و شش میلیارد و دویست میلیون یورو به دولت ترکیه پرداخت کرده است.

فرودگاه جدید استانبول از آسمان

فرودگاه آتاتورک - معرفی کامل فرودگاه آتاتورک ترکیه

فرودگاه جدید استانبول چه امکاناتی دارد؟

 این فرودگاه به 228 میز کنترل گذرنامه ، 20 هزار صندلی انتظار و 40 هزار جای پارک مجهز بوده و پس ‌از جایگزینی با فرودگاه بین المللی قبل یعنی آتاتورک ، فرودگاه جدید استانبول به قطب اصلی شرکت هواپیمایی ترکیش بدل می‌شود.
این فرودگاه از اپلیکیشن‌های موبایلی و هوش مصنوعی برای کنترل مسافران استفاده می‌کند، مصرف انرژی آن بهینه است و به لطف سامانه‌ی امنیتی پیشرفته با بیش از 9000 دوربین مدار بسته و 8 دوربین حسگر حرکت در پایانه ‌های مسافربری و پارکینگ ‌ها به کار رفته که در نوع خود واقعا کم نظیر می باشد ، زیر ساخت‌ های مربوط به سامانه‌ های هوشمند تشخیص پلاک خودرو و تشخیص چهره یکی دیگر از امکانات پیشرفته فرودگاه جدید استانبول به شمار می رود که این فرودگاه با داشتن چنین درجه امنیتی به خود می بالد.
همچنین فرودگاه جدید استانبول 350 مقصد در سراسر جهان را برای جابجایی مسافر و حمل و نقل محموله پوشش می‌دهد و به 100 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی نیز خدمات مختلفی ارائه می کند.

طراحی بخش های مختلف به فرودگاه جدید استانبول بسیار چشمگیر و زیبا است و چند جایزه معماری را به خود اختصاص داده، طراحی منحصربه‌فرد برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی فرودگاه که در طراحی آن، از یک گل لاله از نمادهای فرهنگ ترکی اسلامی و سنتی استانبول به شمار می رود الهام گرفته شده،و فضای داخلی فرودگاه هم با الهام از سبک معماری دوره عثمانی به خصوص آثار معمار سنان معمار معروف طراحی شده است. فرودگاه جدید استانبول در حال حاضر، پروازهای متعدد داخلی و بین المللی را پوشش می دهد این پروازها شامل 45 شهر داخل کشور ترکیه و 249 شهر در 110 کشور خارجی می شود.

فرودگاه جدید استانبول

اسم فرودگاه جدید استانبول

رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی مراسم افتتاح فرودگاه جدید، آن را فرودگاه استانبول یا Istanbul Airport نامید که به زبان ترکی می شود Istanbul Yeni Havalimani

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

امکانات فرودگاه جدید استانبول

در حال حاضر 53 هزار مترمربع از محوطه فرودگاه جدید استانبول به خدمت رسانی به مسافران اختصاص یافته که در این فرودگاه برند های مختلفی از جمله برند های ترکیه‌ای و خارجی به مسافران، خدماتی را در قالب رستوران، کافی شاپ و … ارائه می دهند. در قسمت جلویی فرودگاه، شهر فرودگاهی وسیعی قرار دارد که شامل ساختمان‌های اداری مستقر در فرودگاه، مجموعه هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، مسجد، مراکز مناسب برگزاری کنفرانس‌ها و برپایی نمایشگاه‌ها و مراکز درمانی خواهد بود. در داخل ساختمان فرودگاه نیز یک فروشگاه بسیار بزرگ به منظور خدمات رسانی به مسافران در حال ساخت است که یکی از مناطق عمومی این فرودگاه نیز محسوب می‌شود و انواع وسیله نقلیه مورد نیاز مسافران در این بخش از فرودگاه موجود بوده و آماده خدمات رسانی خواهد بود. سیستم حمل و نقل سریع السیر نیز در این فرودگاه وجود دارد و ایستگاه‌های مترو در داخل فرودگاه قرار خواهند گرفت.

  • گالری IGA: دو بخش نمایشگاهی در فرودگاه استانبول قرار گرفته که مسافران می توانند ساعات انتظارشان را در آنجا سپری کنند. این گالری ها در سالن ترمینال و در طبقه خروج قرار دارد.
  • نمازخانه: فرودگاه استانبول جمعا دارای 44 نمازخانه است که نیمی از آن مخصوص بانوان و نیم دیگر در اختیار آقایان می باشد، گفته شده که به زودی مسجدی با ظرفیت 6 هزار نفر، در این فرودگاه ساخته می شود.
  • منطقه بازی کودکان: برای مسافران کوچک یک زمین بازی بسیار مفرح اختصاص داده شده که در قسمت خروجی فرودگاه قرار دارد.
  • دفاتر گردشگری و ترانسفر: در فرودگاه استانبول 20 دفتر توریستی آماده ارائه خدمات به مسافران است.

تور ترکیه - تور ارزان ترکیه به مقصد توریستی ترین شهر های ترکیه

ساخت بزرگترین هتل فرودگاهی جهان در فرودگاه استانبول جدید

لازم به ذکر است شرکت IGA در کشور ترکیه قراردادی مبنی بر ساخت هتلی با گروه هتل های زنجیره ای یوتل در لندن نیز امضا کرده که این یوتل جدید با طراحی فوق العاده اش که در مجموع 451 اتاق دارد عنوان یکی از بزرگ ‌ترین هتل ‌های فرودگاهی جهان را از آن خود خواهد کرد که هم از طریق محدوده مرز هوایی و هم در محدوده قبل ‌از کنترل گذرنامه دسترسی به آن بسیار سهل و آسان می باشد ، ضمنا فضای هتل در محدوده مرز هوایی دارای 102 اتاق و در محدوده قبل ‌از کنترل گذرنامه دارای 349 اتاق را در بر گرفته است و اینکه فضای هتل در محدوده پیش‌ از کنترل گذرنامه به رستوران ، باشگاه ورزشی و کافی ‌شاپ و ... مجهز می باشد .
فرودگاه استانبول هم اکنون 114 گیت، 40.000 فضای پارکینگ، 20.000 صندلی و 228 باجه‌ی کنترل پاسپورت دارد و دارای دارای یک نوار نقاله‌ی 42 کیلومتری با ظرفیت حمل 30.000 چمدان در هر ساعت است. این نوار نقاله در کنار سیستم ذخیره سازی چمدان ها نصب شده و کمک می‌کند تا وسایل مسافران سریعتر به دست آنها برسد.

محوطه فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه های ترکیه - فرودگاه های ترکیه را برای سفر به این کشور بشناسید

دسترسی به فرودگاه جدید استانبول

مسافران می‌توانند از وسایل نقلیه شخصی یا وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی، اتوبوس یا شاتل‌های فرودگاهی برای دسترسی به این فرودگاه استفاده کنند و یا می توان مسیر 50 کیلومتری فرودگاه تا شهر استانبول را با تاکسی در مدت 60 دقیقه طی می‌کنند. قیمت تاکسی‌های فرودگاهی استانبول در حدود 200 لیر، معادل 30 یورو، هستند.
البته دسترسی به فرودگاه جدید استانبول از طریق شبکه ریلی به راحتی میسر خواهد بود ، فعالیت‌ های عمرانی دو خط متروی گایرت تپه  و هالکلی برای دسترسی آسان‌ تر به فرودگاه جدید استانبول در حال رشد و تکمیل شدن می رود و مسیر گایرت تپه فرودگاه جدید در اولویت بهره برداری برای رفاه حال مسافران و عموم مردم استانبول می باشد ، توجه داشته باشید که فرودگاه جدید استانبول با هدف ارتقای آن به  عنوان " مهم‌ ترین فرودگاه جهان " قرارداد همکاری با اتحادیه تاکسیرانی خط 34 استانبول امضا کرده که در راستای این هدف استاندارد های متعدد خدمات رسانی به آن تعیین و به زودی اجرایی خواهد شد.

راهنمای سفر به استانبول - همه آنچه درباره سفر به استانبول باید بدانید

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
دریاچه شورابیل اردبیل | معرفی امکانات + تفریحات اطراف دریاچه
بیشتر بخوانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 100 کاربر