فرودگاه بین المللی عدنان مندرس

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1399/09/16
بازدید: 2079
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ترکیه که این روزها بازار داغی برای جذب گردشگران از سراسر دنیا دارد، امروز قصد داریم که یکی از فرودگاه‌های این کشور را به شما معرفی کنیم. فرودگاه عدنان مندرس ازمیر از اصلی ترین و همچنین پرترددترین فرودگاه های ترکیه  در شهرهای سواحل دریایی اژه محسوب می‌شود.
شهر ازمیر که سومین شهر مهم کشور ترکیه به حساب می آید، از نظر تجاری و صنعتی هم دارای جایگاه بسزایی می باشد. تاریخچه این شهر به ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد و با برخورداری از مکان های تاریخی در کنار مراکز تفریحی به یکی از محبوب ترین شهرهای گردشگری ترکیه تبدیل شده است؛ از این رو همچنین فرودگاه این شهر نیز میزبان گردشگرانی از سراسر نقاط دنیا می باشد.

 

فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

 

معرفی فرودگاه ازمیر

ساخت این فرودگاه در سال ۱۹۸۴ آغاز، در سال ۱۹۸۷ تکمیل و افتتاح شد و به بهره برداری رسید از آن جایی که دولت و مردم ترکیه توجه بسیار زیادی به شهر ازمیر دارند این فرودگاه جزو مدرن‌ترین و نوسازترین فرودگاه های کشور ترکیه به حساب می آید.
مساحت این فرودگاه در حدود ۷ میلیون متر مربع و ۱۲۶ متر ارتفاع از سطح دریا می باشد و دارای دو باند در متراژ ۳۲۴۰ متری که یکی آسفالت و دیگری بتن است. فرودگاه عدنان نسبت به مابقی فرودگاه های ترکیه تازه ساز تر و مدرن تر می باشد و می توان گفت که عمر طولانی مدتی ندارد.
نام فرودگاه ازمیر با کد یاتا ADB  برگرفته شده از نام نخست وزیر فقید این کشور جناب عدنان مندرس می باشد. فرودگاه ازمیر در فاصله ۱۸ کیلومتری از مرکز این شهر در منطقه قاضی امیر و در مسیر شهرهای تاریخی، از جمله سلجوک، افسوس و پاموک کاله قرار دارد.
طبق یکی از آمار های منتشر شده در سال ۲۰۱۴ از این فرودگاه،این فرودگاه نزدیک به ۹ میلیون مسافر را طی یک سال جابجا کرده، که می توان گفت، چیزی در حدود ۴ میلیون نفر آن را پروازهای داخلی تشکیل داده است و اگر بخواهیم میزان ترافیک این فرودگاه را با بقیه فرودگاه های ترکیه مقایسه کنیم، فرودگاه ازمیر در رتبه پنجم از پرترددترین فرودگاههای ترکیه قرار می گیرد؛ در سال ۲۰۰۶ نیز یک ترمینال مدرن مسافری جدید نیز در بخشی از آن افتتاح گردید. این فرودگاه به صورت ۲۴ ساعته در اختیار عموم مردم قرار گرفته و تحت نظارت سازمان فرودگاه های ترکیه کار خود را ادامه می دهد.
از جمله خوبی های این فرودگاه این است که گردشگران می توانند با خیالی آسوده در مسیرهای مختلف خود را به فرودگاه برسانند و نگرانی در رابطه با دسترسی نداشته باشند. برای سفر به شهر تاریخی ازمیر از شهرهای اطراف آن پروازهای مستقیمی وجود دارد و از ایران نیز فرودگاه بین المللی امام خمینی و فرودگاه تبریز پروازهایی مستقیم به این شهر را ترتیب داده اند.

 

فرودگاه عدنان مندرس

 

ترمینال های فرودگاه ازمیر

فرودگاه بین المللی ازمیر یا همان عدنان مندرس دارای دو ترمینال مسافربری می باشد که یکی از آنها مختص به پرواز های داخلی و دیگری تنها مختص به پرواز های بین المللی است.
با اینکه این ترمینال ها از یکدیگر مجزا می باشند، اما هر دو اینها از طریق راهرو های متحرک به یکدیگر متصل هستند. همانطور که توضیح داده شد، ترمینال بین المللی این فرودگاه در سال ۲۰۰۶ با بودجه ای ۱۵۰ میلیون یورویی احداث گردید. در حال حاضر ترمینال بین المللی قدیمی این فرودگاه برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فرودگاه بین المللی ازمیر

 

امکانات و خدمات رفاهی فرودگاه ازمیر

از آنجایی که فرودگاه عدنان ترمینال شلوغ و بسیار هوشمند است سعی کرده تمامی امکانات مورد نیاز مسافران از جمله اینترنت رایگان را در اختیار آنها قرار دهد و به این ترتیب در تمامی محوطه فرودگاه دسترسی به اینترنت رایگان و پرسرعت مقدور است.
در فرودگاه عدنان شما با هیچ مشکل مالی و نقدی روبرو نخواهید شد در این فرودگاه اگر نیاز به پول نقد داشتید دستگاه های خودپرداز متعددی در سالن های این فرودگاه قرار دارد. علاوه بر اینها دنیز بانک در این فرودگاه دارای شعبه می باشد و می‌توانید آن را در ترمینال بین المللی سالن آریوال بیابید؛گردشگران حتی اگر نیاز به تبدیل ارز هم داشته باشند این فرودگاه نیاز آن‌ها را برطرف کرده و صرافی Travelex در ترمینال بین المللی خدمات تبدیل ارز انجام می دهد. صرافی در بخش ترمینال داخلی وجود ندارد.
فرودگاه دارای سه مسیر مختلف اتوبوس به نقاط مختلف شهر می باشد که که اگر مایل هستید می توانید از آنها استفاده کنید. در مقابل فرودگاه تاکسی مترهای به صورت ۲۴ ساعته در دسترس هستند که در به روز رسانی های سال ۲۰۱۹ کرایه اولیه ۳ لیر و ۲.۴۰ به ازای هر کیلومتر مشخص شده؛ رانندگان با توجه به مسیر و مقصد شما قیمت حدودی را برایتان تخمین می‌زنند، به این صورت از قبل رفتن میتوانید ذهنیتی از مبلغ پرداختی برای خود داشته باشید.
در امتداد راه آهن کلانشهر ایزبان، دو خط قطار وجود دارد؛ خط شمالی و جنوبی این فرودگاه از طریق خط جنوبی در دسترس مسافران می باشد که به مناطق جنوبی شهر ازمیر و شهر مندرس میرسد که کرایه ای مقرون به صرفه دارد. از جمله ویژگی های رایج در فرودگاه ها چرخ های حمل بار چمدان است که در فرودگاه عدنان مندرس نیز، به طبع این ویژگی وجود دارد که می توانید در صورت تمایل و به همراه داشتن بار سنگین، در گیت های خروجی آن ها را پیدا کنید.
فرودگاه ازمیر نیز مانند فرودگاه های مختلف دارای فروشگاه های متعددی در سالن های خود می باشد. فروشگاه هایی از جمله فروشگاه سوغاتی، لوازم تزئینی و یا سوپرمارکت؛این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه بین المللی مدرن و مجهز،خرید در آن بدون عوارض گمرکی می باشد و فروشگاه‌ها نیز به صورت ۲۴ ساعته در فرودگاه فعالیت می کنند و در تمام طول شبانه روز در دسترس گردشگران و مسافران هستند.
از دیگر امکانات این فرودگاه میتوان به وجود یک سالن کنفرانس،سالن غذاخوری عمومی،رستوران‌ها و چند کافی شاپ در جاهای مختلف این فرودگاه اشاره کرد.

 

فرودگاه بین المللی ازمیر

 

دسترسی به فرودگاه ازمیر

برای رسیدن از مرکز شهر به فرودگاه ازمیر یکی از آسان ترین و به صرفه ترین گزینه ها استفاده از اتوبوس می‌باشد. اتوبوس های ویژه سرویس های فرودگاهی هر ۲۰ دقیقه یک بار در مقابل دفتر هواپیمایی ترکیش ایر قرار گرفته و گردشگران و مسافران را جابجا می نمایند.
تاکسی هایی که در جلوی فرودگاه مستقر هستند نیز یکی از راه‌های رسیدن به مرکز شهر و یا بالعکس هستند فراموش نکنید که مبلغ کرایه تاکسی ها در شب، بسیار گرانتر از روز های آن است.

خطوط هوایی فعال فرودگاه ازمیر

شرکت هایی که از فرودگاه ایران به ترکیه و شهر ازمیر پرواز می کنند عبارتند از شرکت هوایی ماهان ایر از فرودگاه بین المللی امام خمینی بلند می شود، شرکت هواپیمایی قشم ایر که آن نیز از فرودگاه بین المللی امام خمینی پرواز میکند، شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز که از فرودگاه تبریز به پرواز در می آید و شرکت فری برد ایرلاینز که این نیز از فرودگاه بین المللی امام خمینی پرواز میکند و اما آخرین شرکت هواپیمایی نیز، معراج است که از فرودگاه امام خمینی به سمت شهر ازمیر و کشور ترکیه از زمین بلند می شود.

 

خطوط هوایی فعال فرودگاه ازمیر

 

آدرس فرودگاه ازمیر

کشور ترکیه، شهر ازمیر، 18 کیلومتری جنوب مرکز شهر ازمیر

وب سایت فرودگاه ازمیر

مراجه به وب سایت فرودگاه بین المللی عدنان مندرس میتواند اطلاعات بسیار مفیدی را برای شما به همراه بیاورد.

www.adnanmenderesairport.com

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 100 کاربر