مزیت های هاستل نسبت به هتل

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 1631
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

امروزه با توسعه صنعت گردشگری در نقاط مختلف دنیا اقامتگاه های بسیاری ساخته شده است، اقامتگاه ها به دسته های مختلفی نظیر هتل، هاستل، مسافرخانه، هتل آپارتمان و سوئیت تقسیم می شوند، در میان این موارد هاستل ها بدلیل قیمت مناسب، از محبوبیت بسیاری در بین گردشگران تور لحظه آخری برخوردار هستند.

هاستل ها در واقع نوعی اقامتگاه می باشند که تنها برای خوابیدن از آن ها استفاده می شود و این نوع اقامتگاه ها نیز انواع مختلفی دارند، لازم به ذکر است که هاستل ها بجز قیمت مناسب دارای مزایای دیگری نسبت به هتل ها می باشند، در این مقاله قصد داریم به بررسی مزیت های هاستل نسبت به هتل بپردازیم.

هاستل

 

هاستل چیست؟

جهت مشخص شدن مزایا و معایب این گونه از اقامتگاه ها نسبت به هتل، در ابتدا لازم است به طور کامل با هاستل ها آشنا شوید، همانطور که می دانید برای کاهش هزینه های سفر روش های بسیاری نظیر خرید بلیط های لحظه آخری، مراجعه کمتر به رستوران ها و اقامت در هتل های ارزان قیمت وجود دارد، اما برای کاهش هزینه اقامت در مقصد مورد نظرتان بهتر است که هاستل ها را به جای هتل های ارزان قیمت و بی کیفیت انتخاب کنید، این دسته از هتل ها (1 و 2 ستاره) معمولا اتاق ها و خدمات نامناسبی را ارائه می دهند، لازم به ذکر است که هاستل ها مزایای بسیاری نسبت به این دسته از هتل ها دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

هاستل ها در گذشته تنها در برخی از شهر های دنیا وجود داشته اند، اما امروزه با توجه گردشگران به این نوع از اقامتگاه ها، هاستل های بسیاری در نقاط مختلف جهان افتتاح شده است، لازم به ذکر است که مردم برخی از مناطق هاستل را به نام ها بک پکرز، پانسیون و یا هوستال نیز می شناسند، کلمه انگلیسی هاستل "Hostel" از ترکیب دو کلمه Host و Hotel ساخته شده که کلمه اول به معنای میزبان و کلمه دوم به معنای هتل می باشد.

 

 

هاستل

 

 

گردشگران در این گونه از اقامتگاه ها می تواند یک یا چند تخت از تخت های موجود در یک اتاق را اجاره کرده و به عنوان جای خواب از آن استفاده کنند، در واقع هاستل ها اتاق هایی هستند که تخت های موجود آن به افراد مختلف اجاره داده می شود و بخش هایی مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی بین این افراد مشترک می باشد، لازم است بدانید که هاستل ها اتاق های شخصی نیز دارند که البته قیمت اقامت در آن ها نسبت به اتاق های اشتراکی کمی بالاتر است.

تعداد تخت های موجود در هر اتاق عدد مشخصی نداشته، اما به طور معمول هر اتاق دارای 4 تا 8 تخت می باشد، برخی از هاستل های بزرگ اتاق هایی با بیش از 30 تخت نیز دارند، اصلی ترین دلیل ارزان بودن اقامت در هاستل ها نیز اشتراکی بودن اتاق های آن می باشد.

 

 

اتاق هاستل

 

مزیت های هاستل نسبت به هتل

امروزه هاستل ها ویژگی های بسیاری دارند که سبب شده است نظر افراد بسیاری به آن ها جلب شود و افراد را از اقامت در هتل های ارزان قیمت منصرف کند، در این بخش به بررسی هر یک از نکات مثبت هاستل ها نسب به سایر اقامتگاه ها خواهیم پرداخت.

قیمت

 همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره شد قیمت مناسب اقامت در هاستل ها از اصلی ترین دلاین محبوبیت این نوع اقامتگاه در بین گردشگران به حساب می آید، هاستل ها در کنار قیمت ارزانی که دارند خدمات بهتر و مناسب تری نسبت به هتل های پایین رده ارئه می دهند، همچنین فضای داخلی آن ها تمیز تر از این دسته هتل ها می باشد.

معمولا جهانگرد ها که به بازدید از نقاط مختلف می روند از هاستل جهت اقامت در مقصد مورد نظرشان استفاده می کنند، زیرا در کنار قیمت ارزان، جای خوابی مناسب و تمیز دریافت می کنند و در طول روز می توانند با خیال راحت به بازدید از جاذبه های گردشگری بروند.

سفرهای گروهی

تا به حال با 20 نفر از دوستانتان به سفر گروهی رفته اید؟ کمتر هتلی را می توان یافت که یک اتاق مخصوص 20 و یا حتی 10 نفر داشته باشد، ظرفیت اتاق های هتل معمولا بین 1 تا 6 نفر می باشد و نمی توانید شب را در کنار دوستانتان بگذرانید. 

اگر به سفر های گروهی علاقمند هستید، هاستل ها بهترین مکان برای اقامت شما می باشد، هاستل ها اتاق های مختلفی دارند که برخی از آن ها ظرفیتی بیش از 20 نفر را داراست، همین امر سبب شده است که این گونه اقامتگاه ها مورد توجه این دسته از گردشگران قرار گیرد، همچنین با اقامت در هاستل هزینه سفرتان تا حد بسیاری کاهش می یابد.

 

 

هاستل جیست

 

آشپزخانه

 در ابتدا به آن اشاره شد که مراجعه کمتر به رستوران و پخت و پز توسط خود گردشگران هزینه های سفر را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد، اما برای پخت و پز در اقامتگاه به اجاق گاز و آشپزخانه داخل اتاق نیاز است، اگر در رابطه با هتل ها کمی تحقیق کرده باشید متوجه خواهید شد که اکثر هتل ها ارزان قیمت، آشپزخانه ندارند و در مواردی تنها دارای مایکروفر برای گرم کردن غذا می باشند، اما هاستل ها دارای آشپزخانه ای مشترک بین افراد موجود در هر اتاق می باشند که دارای لوازم کامل آشپزی بوده و در برخی موارد چندین مواد اولیه نظیر ادویه، روغن و برنج در آشپزخانه هاستل ها وجود دارد.

گردشگران تور لحظه آخری می توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را از فروشگاه های اطراف هاستل تهیه کنند و در هاستل به پخت و پز غذا بپردازند، لازم به ذکر است که استفاده از لوازم آشپزی در هاستل ها قوانین خاص خود را دارند که از مهمترین آن ها می توان به شست و شوی ظروف پس از اتمام پخت و پز اشاره کرد، همچنین مسافران باید اسم خود را بر روی خوراکی هایی که درون آشپزخانه قرار می دهند، بنویسند در غیر این صورت سایر افراد اتاق می توانند از خوراکی های آن ها استفاده کنند.

صبحانه

صبحانه رایگان یکی از مواردی است که اکثر هتل های 3 ستاره و بالاتر آن را ارئه می دهند اما کمتر هتل پایین رده ای وجود دارد که صبحانه رایگان به مسافران خود بدهد، اما اکثر هاستل های موجود در سراسر دنیا هر روز صبحانه رایگان سرو می کنند، لازم به ذکر است که مقدار صبحانه در برخی هاستل ها اندک بوده اما نسبت به هزینه ای که برای اقامت در آنجا پرداخت کرده اید، مناسب و قابل قبول می باشد.

دسترسی آسان

 همانطور که می دانید امروزه هاستل ها در تمام کشور های اروپایی در دسترس هستند، اما این دسته از اقامتگاه ها در آمریکا طرفداران کمتری دارند.

هاستل ها معمولا در مراکز شهر قرار گرفته اند، همین امر سبب شده است که گردشگرانی که در هاستل ها اقامت دارند، دسترسی مناسبی به جاذبه های گردشگری شهر و مراکز تجاری آن داشته باشند، لازم به ذکر است که هتل های بسیاری نیز در مراکز شهر ها وجود دارد اما مزیت اصلی هاستل های مرکز شهر به هتل های موجود در این مناطق قیمت رزرو آن ها می باشد، هتل های واقع در مراکز شهر ها معمولا هزینه بسیاری از گردشگران دریافت می کنند.

لازم به ذکر است که معمولا در اطراف هاستل ها چندین سوپر مارکت نیز وجود دارد، همچنین اکثر هاستل ها یک نقشه از شهر به مهمانان خود می دهند.

 

 

هاستل

 

آشنایی با افراد جدید

زمانی که یک اتاق اشتراکی در هاستل را برای اقامت خود انتخاب می کنید، چندین نفر دیگر نیز در آن اتاق همراه شما زندگی می کنند، معمولا این افراد از سایر شهر های دنیا به بازدید از شهر مورد نظر آمده اند و حتی ممکن است آن ها نیز مانند شما ایرانی باشند.

آشنایی و هم صحبتی با این افراد و استفاده از تجربیات آن ها، محبوبیت اقامت در هاستل ها را دو چندان کرده است، اگر تا به حال در هتل اقامت داشته اید، احتمالا متوجه آن شده اید که معمولا افراد در اتاق ها به صورت یک یا دو نفره اقامت دارند از جمع دور هستند، اما در هاستل ها این گونه نیست و شما می توانید با سایر افراد معاشرت کرده و با فرهنگ سایر مردم دنیا آشنا شوید، همچنین می توانید به همراه هم اتاقی های خود به بازدید از جاذبه های گردشگری بروید، این مورد نیز از دیگر مزیت های هاستل نسبت به هتل می باشد.

تفریحات گروهی

معمولا هاستل ها روزانه برنامه ها و تور های درون شهری مختلفی برگزار می کنند که شرکت در آن ها سبب می شود با افراد بیشتری نیز آشنا شوید، همچنین اگر با هم اتاقی های خود در این تور ها شرکت کنید، مطمئنا بیشتر به شما خوش می گذرد.

از انواع این تور ها می توان به پیاده روی گروهی، تماشای فیلم، یوگا و چندین مورد دیگر اشاره نمود، لازم به ذکر است که هزینه شرکت در این تور ها نیز بسیار مناسب می باشد.

انتخاب نوع هاستل

 هاستل ها مانند هتل ها نیز انواع مختلفی دارند، برخی از آن ها دارای امکانات بیشتری نسبت به سایر هاستل ها می باشند، همچنین فضای برخی از آن ها آرام و فضای برخی دیگر شلوغ و دوستانه تر می باشد.

هاستل های موجود در مراکز شهر ها و مناطق شلوغ معمولا فضای آرامی را برای مسافرین خود فراهم می کنند، برخلاف این دسته، هاستل هایی که در حاشیه شهر ها و مناطق ساحلی قرار گرفته اند، دارای فضایی صمیمی و پر جنب و جوش می باشند، همچنین این دسته از هاستل ها معمولا دارای فضای سبز مناسبی هستند.

گردشگران می توانند با توجه به سلیقه خود هاستل مورد نظرشان را برای اقامت انتخاب کنند.

 

اتاق های هاستل

 

انتخاب نوع اتاق

پیش تر به آن اشاره شد که یکی از ویژگی های هاستل ها، اشتراکی بودن اتاق های آن و آشنایی با افراد جدید است، اما اگر علاقه ای به مکان های شلوغ و یا خوابیدن نزدیک به افراد غریبه ندارید، انتخاب های دیگری برای شما وجود دارد.

اتاق های هاستل ها به سه گروه یک تخته، دو تخته و اتاق خوابگاهی تقسیم می شوند، اتاق های خوابگاهی "Dorm room" معمولا بیش از دو تخت داشته و ممکن است ظرفیتی بیش از 30 تخت نیز داشته باشند، اما اگر به این نوع اتاق ها علاقه ای ندارید و تنها برای قیمت مناسب هاستل ها را انتخاب کرده اید، می توانید بسته به نیازتان اتاق های یک و یا دو تخته را رزرو کنید، اتاق های یک تخته و دو تخته قیمت بالاتری نسبت به اتاق های اشتراکی دارند اما به طور کلی نسب به هتل ها ارزان تر می باشند.

هاستل ها دارای اتاق های زنانه، مردانه و مختلط نیز هستند، لازم به ذکر است که اگر تعدادتان بیش از دو نفر باشد راهی بجز اقامت در اتاق های اشتراکی نخواهید داشت.

اقامت رایگان

 تا به حال به اقامتی رایگان در یک هاستل فکر کرده اید؟ در نقاط مختلف جهان هاستل هایی وجود دارد که در ازای کمک کردن به آن ها در امور مختلف، به شما اجازه یک شب اقامت رایگان داده می شود، از انواع این کار ها می توان به کمک به پذیرش مسافران و یا نظافت هاستل اشاره نمود، این مورد را می توان یکی از جالب ترین مزیت های هاستل نسبت به هتل دانست.

این دسته از هاستل ها معمولا در مقاصد گردشگری وجود دارد که هزینه اقامت در آنجا بسیار بالا بوده و هر شخصی توان پرداخت آن را ندارد، گردشگران با خواندن مشخصات هاستل ها و یا پرسش از پذیرش آن ها می توانند از امکان اقامت رایگان مطلع شوند.

 

 

دیدنی های هاستل

 

امکانات هاستل

 امکانات یکی از مواردی هست که هتل ها بیشتر به آن توجه می کنند اما برخی از هاستل ها نیز به این موارد اهمیت می دهند، در نقاط مختلف دنیا هاستل های بسیاری وجود دارد که دارای امکاناتی نظیر استخر، آشپزخانه، اینترنت رایگان، اتاق چمدان ها، سالن غذاخوری و چندین مورد دیگر نیز هستند.

تفاوت امکانات موجود در هاستل ها با امکانات هتل ها در آن است که این نوع اقامتگاه ها به لوکس بودن امکانات توجهی ندارند و تنها کاربردی بودن و رضایت مسافران برای آن ها حائز اهمیت است.

تابلوی اعلانات

یکی از موارد جالبی که در هاستل ها وجود دارد تابلوی اعلانات با آگهی های مختلف می باشد که مسافران را از فرصت ها مناسب مطلع می کند، از انواع آن ها می توان به آگهی فروش ماشین، استخدام نیروی کار، اجاره اتاق، اجاره خودرو، نیاز به همسفر  و از این دسته آگهی ها اشاره نمود.

این نوع از تابلوی اعلانات را در هیچ هتلی نخواهید یافت و تنها مختص به هاستل ها می باشد، لازم به ذکر است که برای بازدید از این تابلو لازم نیست که مسافر هاستل باشید و بازدید از آن برای عموم آزاد است.

 

 

معایب هایتل

 

معایب هاستل

در بخش های ابتدایی مقاله به بررسی مزیت های هاستل نسبت به هتل پرداخته ایم، اما هاستل ها در کنار نکات مثبتی که به آن ها اشاره شد، دارای معایبی هستند که برخی افراد به دلیل وجود این نکات منفی از اقامت در هاستل ها منصرف می شوند، در ادامه به بررسی این معایب خواهیم پرداخت.

حریم شخصی

همانطور می دانید اتاق های موجود در هاستل ها اشتراکی بوده و معمولا بیش از 10 نفر با یکدیگر در یک اتاق اقامت دارند، همین امر حریم شخصی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، همچنین اگر علاقه به معاشرت با دیگران ندارید هاستل ها مکان مناسبی برای شما نخواهد بود.

لازم به ذکر است که اتاق های 1 تخته و 2 تخته که پیش تر به آن اشاره شد معمولا در اکثر موارد پر هستند و لازم است از قبل آن ها را رزرو کنید، با توجه به اینکه این اتاق ها حریم شخصی مناسب تری دارند، خیلی سریع رزرو می شوند.

 

 

مزیت های هایتل

 

ساعت کاری

 هتل ها معمولا به صورت 24 ساعته آماده خدمات رسانی به گردشگران هستند و پرسنل آن ها به صورت شیفتی کار می کنند، اما در هاستل ها این گونه نیست و پس از اتمام ساعت کاری، پرسنل دیگر خدماتی را ارئه نمی دهند،

همین امر سبب می شود که اگر دیر وقت به هاستل مراجعه کنید، پشت در خواهید ماند و پرسنلی وجود ندارد که درب را برای شما باز کند.

لازم به ذکر است که تعدادی از هاستل ها ساعت خاموشی دارند و پس از زمان مقرر مسافران حق ورود و خروج از آن را ندارند.

امنیت

 غریبه بودن افراد داخل اتاق ها سبب می شود که احتمال به سرقت رفتن وسایلتان وجود داشته باشد، البته هر فرد دارای کمدی شخصی می باشد اما با این حال همچنان ممکن است یکی از هم اتاق هایتان قصد سرقت اموال شما را داشته باشد.

مورد دیگری که امنیت برخی از هاستل ها را به خطر می اندازد محله های قدیمی است که هاستل ها درون آن قرار گرفته اند، همچنین در کنار برخی هاستل ها ساختمان های خرابه نیز وجود دارد.

سیستم تهویه

 ساختمان اکثر هاستل ها معمولا قدیمی بوده و امکانات رفاهی اندکی دارد، به عنوان مثال آسانسور برخی از آن ها ممکن است برخی مواقع خراب باشد، همچنین این دسته از اقامتگاه ها دارای سیستم تهویه مناسبی نمی باشند و تابستان ها فضای داخل اتاق ها گرم بوده و زمستان ها مجبور خواهید شد که چندین لایه لباس بپوشید.

لازم به ذکر است که در نقاط مختلف دنیا هاستل هایی وجود دارند که امکانات بروز و مناسبی ارائه می دهند و امنیت بسیار بالایی دارند، این مشکل ها تنها در برخی از هاستل ها وجود داشته و همه آن ها را شامل نمی شود.

 

 

هاستل

 

اقامت در هاستل و نکات آن

در این مقاله به بررسی مزیت های هاستل نسبت به هتل، معایب هاستل و همچنین معرفی هاستل نیز پرداخته ایم در انتها لازم است برای اقامت در این نوع اقامتگاه ها به نکات زیر توجه داشته باشید.

• قبل از اقدام به رزرو اتاق در هاستل به طور کامل در رابطه با آن تحقیق کنید و نظرات افرادی که در آن اقامت داشته اند را بخوانید.

• پس از انتخاب هاستل مورد نظر، تنها برای یک شب اتاق رزرو کنید، در صورتی که شب اول اقامت در آنجا راضی کننده بود سایر شب ها را رزرو کنید، در غیر این صورت به اقامتگاه دیگری مراجعه کنید.

• هاستل مانند هتل ها لوازمی نظیر حوله، شامپو، دمپایی و سایر لوازم بهداشتی را به مسافران ارئه نمی دهند، به همین دلیل بهتر است لوازم شخصی خود را به همراه داشته باشید.

• همانطور که گفته شد فضای داخلی اتاق ها اشتراکی بوده، به همین دلیل لازم است رعایت سایر افراد داخل اتاق ها را بکنید، به عنوان مثال شب ها و صبح های زود که سایر افراد خواب هستند نباید باعث بیدار شدن آن ها شوید.

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا افراد را به طور جامع با تمام نکات موجود در رابطه با هاستل ها آگاه سازیم تا هزینه سفرشان تا حد چشمگیری کاهش یابد و در مکانی مناسب اقامت داشته باشند.

سایت لحظه آخر ارائه دهنده انواع تورهای گردشگری و مسافرتی نظیر تور مشهد، تور قشم، تور کیش، تور ترکیه، تور آنتالیا، تور استانبول و دیگر تورهای داخلی و خارجی می باشد، برای اطلاع از قیمت این تورها می توانید به سایت لحظه آخر مراجعه فرمایید.

نظرات کاربران

  1. پارسا پارسا 1398/02/25
    13 نفر پسندیدند
    هاستل ها واقعا اقامتگاه های خیلی خوبین، هم تمیزن هم ارزون قیمت، حتی از هتل های سه ستاره هم بهترن

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بهترین زمان سفر به پوکت | مناسب ترین زمان دیدن الماس تایلند
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
تفریحات شبانه وان ترکیه؛ تجربه وان در شب
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.6 از 5 | از 101 کاربر