خلوت ترین شهر های ایران در نوروز

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/24
بازدید: 10017
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

افراد با انگیزه های متفاوتی سفر می کنند، برخی برای افزایش اعتماد به نفس و ماجراجویی برخی نیز برای رفع خستگی و تجربه آرامش کوله بار سفر می بندند که در کشور عزیزمان ایران در ایام نوروز این سفر ها به نقطه اوج خود خواهند رسید. در این ایام هر گوشه از ایران در حال و هوای خاصی به سر می برد که از مشخصه های مشترک همه آن ها می توان به عطر شکوفه های رنگارنگ ، نسیم خنک بهاری و نم نم باران بر طبیعت بکر سرتاسر این سرزمین اشاره کرد. ایران، این اقلیم چهار فصل با داشتن 31 استان که هر یک از آن ها زیبایی های طبیعی و جاذبه های غنی تاریخی بسیاری را در خود جای داده است بستر مناسبی را برای سفر های داخلی گردشگران فراهم کرده است.

خلوت ترین شهرهای ایران

 

برخی مناطق در کشور از شلوغ ترین شهرهای ایران در نوروز محسوب می شوند که پیش تر به بررسی آن ها پرداختیم اما در این مقاله قصد داریم کاربران عزیز لحظه آخر را با خلوت ترین شهر های ایران در نوروز آشنا کنیم. لازم به ذکر است که خلوت بودن این شهرها در این ایام مبنی بر نبود جاذبه های گردشگری در آن ها نیست. ممکن است یکی از اصلی ترین دلایل گوشه نشینی این شهرها در ایام نوروز ناشناخته ماندن زیبایی های این مناطق باشد. استان ایلام، استان چهار محال و بختیاری، استان خراسان شمالی، استان کرمان و شهر خرم آباد از جمله خلوت ترین شهرهای ایران در ایام نوروز است که در ادامه مفصل تر به معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

استان ایلام

یکی از استان های کوهستانی و نیمه گرم در قسمت غربی کشور استان ایلام می باشد که زمانی موضع اصلی ییلاق عشایر بوده است. آشنایی مختصری با برخی از زیبایی های این استان خالی از لطف نیست.

کبیر کوه

 برخلاف کوه های قهوه ای رنگی که دیده ایم این یکی بسیار سرسبز و بکر به نظر خواهد رسید این منطقه دارای حدودا 20 هزار هکتار بخش حراست شده جنگلی است. سکوت و تنفس بی دغدغه این سرشت دست نخورده آن را به یکی از شاخص ترین جاذبه های استان ایلام مبدل کرده است.

دریاچه دوقلو

 اگر سفر به استان ایلام را در لیست برنامه های نوروزی خود گنجانده اید پیشنهاد می کنیم حتما سری هم به دریاچه دوقلو بزنید زیرا بهترین زمان برای بازدید از این سیاره آبی فصل بهار می باشد. این جاذبه از دو دریاچه با نام های سیاه گاو و آبدان با عمق بیش از بیست متر که بوسیله یک کانال 10 متری بهم مرتبط شده اند تشکیل شده است.

 

خفاش

 

غار خفاش

اگر می خواهید کمی چاشنی هیجان به سفرتان اضافه کنید بازدید از تنها غار خفاش در ایران را از دست ندهید هر چند که امکان بازدید از داخل غار برای گردشگران وجود نخواهد داشت اما در زمانی معین می توانید شاهد خروج باشکوه خفاش ها از غار باشید.

*در روستایی با نام گل گل سنگ نگاره به جا مانده از دوران آشوریان با قدمتی حدود 3 هزار سال با همین نام وجود دارد که از جاذبه های تاریخی استان ایلام محسوب می شود.

استان چهار محال و بختیاری

از دیگر استان های کم تردد در ایام نوروز استان چهار محال و بختیاری است که به دلیل ارتفاع میانگین 2153 متری عنوان بام ایران را به آن نسبت داده اند. نام این استان تلفیقی از اقوام چهار محالی ها که به زبان فارسی و ترکی صحبت می کنند و بختیاری ها که گویش آن ها زیر شاخه ای از زبان لری یا همان بختیاری است می باشد. شماری از جاذبه های این خطه از کشور را در ادامه باهم مرور خواهیم کرد.

منطقه کوهرنگ

در بخش شمال غربی استان چهار محال و بختیاری منطقه ای با چندین جاذبه دیدنی از جمله شیر سنگی، غار یخی چما کوهرنگ، چشمه دیمه و پیست اسکی چلگرد می باشد.

 وجود آبشارها و تالاب های زیبایی همچون دره عشق، آتشگاه، تونل کوهرنگ، آبشار بالا دست، تالاب چغاخور، تالاب سولقان و تالاب گندمان جذابیت ویژه ای به این مکان بخشیده است.

 

پارک جنگلی پروز

 

پارک جنگلی پروز

این پارک در 50 کیلومتری از لردگان استان چهار محال و بختیاری واقع شده است که یک نمایشگاه کامل از تمام زیبایی های طبیعی از جمله درختان سرسبز بسیار بلند، برنجزار و چشمه های بکر می باشد.

 

استان خراسان شمالی

در قسمت شمال شرقی ایران استانی به مساحت 28434 کیلومتر مربع و مرکزیت شهر بجنورد با نام خراسان شمالی وجود دارد که علی رغم جاذبه های بسیار زیبا طبیعی و  تاریخی که در خود جای داده است بنا به آمار به دست آمده در ایام نوروز مخاطب چندانی نداشته است. برخی از دیدنی های استان خراسان شمالی عبارتند از:

روستای اسپیدان

 یکی از قدیمی ترین روستا های استان خراسان شمالی با قدمتی نزدک به هشت قرن می باشد. از مشخصه های بارز این روستا می توان به دره های بسیار زیبا و دژهای کمیاب اشاره کرد. آبشار هنرور، چشمه آب معدنی، تاش قلعه و برج قاری مالاق و قارقه از دیگر زیبایی های که در روستای اسپیدان جای گرفته است می باشند.

آبشار حمید

با ارتفاعی نزدیک به 25 متر مربع در دل کوهستانی در 10 کیلومتری فاروج در نزدیکی روستای حمید واقع شده است. علاوه بر این جاذبه بکر و زیبا که در این منطقه وجود دارد شما شاهد پوشش گیاهی مختلف از جمله گیاهان رنگارنگ دارویی، درختچه میوه های خوشمزه ای مانند انجیر و تمشک خواهید بود. بهترین فصل بازدید از این منطقه فصل بهار می باشد.

 

آیینه خانه مفخم

 

آیینه خانه مفخم

یکی از بناهای قاجاری در قسمت شمالی شهر بجنورد است. از این فضا در سال 1250 خورشیدی به منظور ساحت اداری، عدالت خانه، محل برگزاری مراسمات نظامی و محلی برای مشورت سران مناطق مختلف استفاده می شده و امروزه به عنوان یک بنای تاریخی مورد بازدید گردشگران تور لحظه آخری قرار گرفته است.

استان کرمان

 مهم ترین شهر و نهمین استان پر جمعیت در قسمت جنوب شرقی کشور عزیزمان ایران می باشد این شهر دارای تاریخ کهن و میراث فرهنگی غنی است که جاذبه های تاریخی و تفریحی بسیاری را در خود جای داده است. فهرست مختصری از جاذبه های گردشگری شهر کرمان:

گنبند جبلیه

یکی از آثار ارزشمند تاریخی در شهر کرمان است که اطلاعات دقیقی در رابطه با تاریخچه دقیق آن در دسترس نیست اما با توجه به کتیبه های مربوط به قرن 4 هجری که در این گنبد وجود دارد قدمت بسیار زیادی برای این بنا پیش بینی شده است. نمای فعلی که از این بنا خواهید دید حاصل مرمت و بازسازی های بسیار بوده که آخرین بازسازی گنبد جبلیه در سال 1383 صورت گرفته بود.

قلعه ناصریه

یکی از آثار مربوط به ایل قاجار است که از آن به عنوان قلعه ای از قاجار که تسخیر شد نیز یاد می کنند که دوره های مختلف قاجار، پهلوی و پس از انقلاب را به خود دیده است. بخش های زیادی از این قلعه در حال حاضر تخریب شده است که احتمالاتی برای بازسازی آن وجود دارد.

 

گندم بریان

 

گندم بریان

در 80 کیلومتری قسمت شمالی شهر شهداد استان کرمان واقع شده است. در بدو ورود به این منطقه گردشگری با تابلویی رو به رو خواهید شد که بر روی آن نوشته شده است به گرمترین نقطه جهان خوش آمدید. گندم بریان مجموعه ای از تپه های پوشیده از گدازه های آتش فشانی می باشد. مسافران تور کرمان بهتر است که بدانند مناسب ترین زمان برای بازدید از ماه زمین یا همان گندم بریان در فصل زمستان و اوایل فصل بهار می باشد.

جنگل پردیسان قائم

که به آن بام کرمان نیز می گویند یکی از مناطق تفریحی زیبا و دلپذیر در این استان می باشد که توانسته بسیاری از گردشگران تور کرمان را به سمت خود جذب کند. جالب است که بدانیم عنوان بزرگترین جنگل دست کاشته ایران را به جنگل پردیسان قائم نسبت داده اند.

شهر خرم آباد

یکی از زیبا ترین شهرهای ایران با طبیعت بکر شهر لرنشین خرم آباد است. این شهر که در ارتفاع تقریبا 1147.8 متری از سطح دریا واقع شده است جاذبه های طبیعی بسیاری مانند آبشار، کوه و چشمه های درخشان زیبا را در خود جای داده است. برخی از جاذبه های شهر خرم آباد عبارتند از:

دریاچه کیو

این دریاچه که در قسمت شمال غربی با مساحت 7 هکتار و عمق 3 تا 7 متر در این شهر قرار گرفته است. علاوه بر چشم انداز زیبایی که این دریاچه برای مسافران تور لحظه آخری به ارمغان خواهد آورد گردشگران می توانند از امکانات تفریحی آن مانند شهر بازی و تفریحات آبی مانند قایق پدالی لذت ببرند.

 

بام لرستان

 

بام لرستان

بام لرستان از دیگر جاذبه های شهر خرم آباد است که شکوه شب های این شهر را دو چندان کرده است. احتمالاتی برای اینکه بام لرستان به یکی از بزرگترین مجتمع های تفریحی در قسمت غربی کشور تبدیل شود مطرح شده است..

 هیچ چیز لذت بخش تر از تماشای واژگونی آب از ارتفاع های بلند و برخورد آن با صخره های اطراف نیست از این جنس زیبایی ها در شهر خرم  بسیار به چشم خواهد خورد به همین دلیل به این شهر سرزمین آبشار های ایران نیز گفته می شود.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان یکی از آبشار های 95 متری در شهر خرم آباد است که از زیبایی های فوق العاده این شهر محسوب می شود طبیعت زیبا و گیاهان دارویی اطراف این آبشار شما را وادار به بازدید از آن خواهد کرد.  از دیگر آبشار های پر طرفدار در این شهر می توان به آبشار زیبای بیشه در 30 کیلومتری شهرستان دورود اشاره کرد. 

قلعه فلک الافلاک

این قلعه یکی از آثار بر جای مانده از دوران حکومت ساسانیان در شهر خرم آباد می باشد. این بنا نیز همچون سایر بنای های تاریخی کشور عزیزمان هنر خارق العاده معماری ایرانیان را به رخ جهانیان می کشد که در گذشته از آن به عنوان پایگاه نظامی استفاده می کردند و امروزه به عنوان مشهور ترین جاذبه تاریخی شهر خرم آباد شناخته می شود.

 

جاذبه های خرم آباد

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.4 از 5 | از 111 کاربر