شلوغ ترین شهر های ایران در نوروز

زمان مطالعه: 3 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 3994
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

 نوروز، این یادگار کهن از نیاکانمان همیشه یادآور خاطرات خوش کودکی، اسکناس های تا نخورده لای قرآنِ مادربزرگ، عطر خوش سبزی پلو با ماهی دودی و رقص شیرین ماهی های قرمزِ داخل تنگ بوده است. یکم فروردین هر سال تمامی افراد خانواد در خانه های ایرانی به دور سفره ای مزین شده با سیب، سبزه، سنجد، سمنو، سرکه و سنبل بهاری جمع می شوند و  به انتظار شنیدن نجوای یا مقلب القلوب والابصار... می نشینند. مدتی است که سفر نیز به یکی از رسومات نوروزی کشورمان تبدیل شده است در این مقاله شما را با برخی از مقاصد داخلی پر مخاطب گردشگران در نوروز آشنا خواهیم کرد. از شلوغ ترین شهرهای ایران در نوروز می توان به استان مازندران، استان گیلان، شهر مشهد، جزیره کیش، جزیره قشم، شهر یزد، شهر تاریخی اصفهان، شهر شیراز و شهر تبریز اشاره کرد.

دیدنی های یاران

  • مازندران

آیا از ویژگی های هر یک از این شهرها که سبب شده است در این لیست قرار بگیرند آگاهی دارید؟ احتمالا تمامی کاربران عزیز وبسایت لحظه آخر کم و بیش با زیبایی های این شهرها آشنا هستند برای مثال: زیبایی های طبیعی سرسبز و روح افزا استان مازندران که سرو یک فنجان چایی در جنگل های زیبا دوهزار، جنگل دالخانی یا دشت دریا سر قطعا تمام خستگی ها و مشغله های یک سال گذشته را به خوبی از ذهن ما پاک خواهد کرد، یکی از شهر های پر مخاطب در عید نوروز می باشد. آبشار آب پری، دریاچه سد لار، دریاچه چورت، ییلاق فیلبند و پل ورسک از دیگر جاذبه هایی می باشند که استان مازندران را در رتبه یک جذب توریست در ایران قرار داده است. علاقمندان به شناخت اشعار و سبک زندگی پدر شعر نو ایران "نیما یوشیج" می توانند در تور مازندران از زادگاه، خانه و آرامگاه این شاعر نام آور ایرانی در روستای یوش دیدن کنند.

  • گیلان

از دیگر شهر های پر هیاهو ایران در ایام نوروز استان گیلان می باشد. جالب است که بدانید تراکم جمعیت مردم ساکن در استان گیلان به خودی خود بالا است و بدون در نظر گرفتن هیچ گردشگری دومین استان پر جمعیت شمال ایران بعد از مازندران می باشد حال تصور کنید با سیل عظیمی از گردشگران که هر ساله به این خطه زیبا رجوع خواهند کرد ازدیاد جمعیت چه غوغایی به پا خواهد کرد اما  این شلوغی نه تنها چیزی از زیبایی های استان گیلان کم نخواهد کرد بلکه چهره ای تماشایی و پر از شوق زیستن به این شهر خواهد بخشید. از جذابیت های دیدنی استان گیلان می توان به ییلاق بکر و زیبای ماسال در 55 کیلومتری شهر رشت اشاره کرد. آرامش و فراغ خیال در سرسبزی های ماسال موج خواهد زد. ییلاق ماسال به دو بخش مرکزی و شندرمن تقسیم خواهد شد که هر بخش دارای ویژگی های تقریبا یکسان می باشند اما جاذبه های استان گیلان تنها به به زیبایی های طبیعی آن ختم نخواهد شد و آثار تاریخی مانند قلعه رودخان که یاد بود به جا مانده از دوره ساسانیان با ارتفاع تقریبا 700 متری از سطح زمین می باشد و جلوه بسیار شکوهمندی به شهرستان فومن بخشیده است نیز از اماکن و آثار تاریخی استان گیلان به حساب می آید.

گیلان

نورانی ترین شب های گیلان را در شیطان کوه لاهیجان تجربه کنید. در قسمتی از شیطان کوه یک استخر وسیع و در وسط استخر یک بنای تاریخی وجود دارد که در گذشته به عنوان محلی برای جمع کردن آب مورد نیاز کشاورزان مورد استفاده قرار می گرفته و امروزه به یکی از جاذبه های شهر لاهیجان تبدیل شده است، هم چنین تفریحاتی مانند تله کابین و شهر بازی لذت بازدید از شیطان کوه را برای شما دو چندان خواهد کرد. روستای پله کانیِ زیبا و سرسبز ماسوله که دارای معماری منحصر به فرد و کهنِ مربوط به دوران حکومت زندیه می باشد از دیگر دیدنی های استان گیلان محسوب می شود. آنچه که ماسوله را از دیگر مناطق استان گیلان متفئت کرده است بافت خاص این روستا است که تردد هرگونه وسیله نقلیه ای را به درون آبادی ناممکن کرده است. یکی از توریستی ترین منطقه های استان گیلان که امکان فاصله گرفتن از دود و شلوغی شهر را در اختیارتان خوهد گذاشت ییلاق سرولات است. زیبایی این بخش از استان گیلان بازدید از آن را حتی برای یک بار هم که شده جزء ضرورات سفر گردشگران تور شمال قرار داده است.

  • مشهد

همان طور که می دانید شهر مقدس مشهد تقریبا در تمامی فصول از شهر های شلوغ کشور ایران به حساب می آید و دلیل آن نیز وجود حرم امام رضا(ع) در این شهر است. هر ساله تعداد زیادی از مسلمانان جهان برای زیارت آرامگاه امام هشتم شیعیان به این شهر سفر خواهند کرد اما رنگ روی تازه و نو شهر، انگشتر های رنگارنگ در هر گوشه و کنار خیابان های آن در ایام نوروز حال و هوای دیگری را در شهر مشهد برپا کرده  است. از دیگر جاذبه های پایتخت معنوی ایران می توان به آرامگاه فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی، اولین موزه نان مشهد در کشور که تمامی ادوات مربوط به پخت نان را به نمایش خواهد گذاشت و برج رادکان مشهد یادگار به جامانده از دانشمند و ریاضی دان پرآوازه ایرانی "خواجه نصیر الدین توسی" اشاره کرد. تفریحاتی که در شهر مشهد انتظار مسافران نوروزی را خواهد کشید شامل: پارک کوهسنگی مشهد با جذابیت هایی مانند جزیره پرندگان و دریاچه مصنوعی، باغ گیاه شناسی مشهد که گیاهان دارویی، رزردگان، گیاهان معطر، گل های داودی و 140 درخت میوه گیاهانی هستد که در این باغ حفظ و نگهداری خواهند شد، سیرک بین المللی کاردینالی و سرزمین موج های آبی مشهد می شود.

کیش

  • کیش

جزیره کیش، خشکی بیضی مانندیست که در جنوب کشورمان واقع شده است و با وجود پیشرفت چشم گیر صنعت و تکنولوژی بافت قدیمی و سنتی خود را نیز حفظ کرده است، این جزیره که از زیباترین و سرسبز ترین جزایر خلیج فارس محسوب می شود هر ساله در لیست شلوغ ترین شهر های ایران در نوروز قرار می گیرد و دلیل آن هم وجود جاذبه های زیبایی مانند کشتی یونانی که نمایی فوق العاده از غروب آفتاب آمیخته با آبی بیکران دریا را برای شما به نمایش خواهد گذاشت. این سازه با اینکه قدمت زیادی ندارد اما در همین مدت کوتاه توانسته به یکی از محبوبیت های مسافران تور کیش تبدیل شود. یکی دیگر از پر بازدید ترین جاذبه های جزیره کیش باغ پرندگان می باشد در این باغ بیش از 58 گونه پرنده نگه داری می شود. انواع پرندگان زیبایی که در این باغ وجود دارند شامل پلیکان، شتر مرغ، طوطی، پنگوئن، لک لک، توکان و تورکو می شوند. مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیر زمینی کاریز که با قدمتی بیش از 2500 سال یکی از جاذبه های تاریخی جزیره کیش محسوب می شود که در گذشته منبع آب شیرین جزیره کیش بوده اما امروزه به یک شهر زیر زمینی تبدیل شده است.

و در آخر مکانی که گردشگران تور کیش زمان زیادی را در آن سپری می کنند ساحل مرجان یکی از زیبا ترین اسکله ها در شهر کیش می باشد و با اینکه به دلیل وجود مرجان های دریایی برای شنا مناسب نیست اما به دلیل منظره چشم نواز و انواع تفریحات آبی توانسته بیشتر گردشگران را به سمت خود جذب کند.

قشم

  • قشم

از دیگر شهر های جنوبی کشورمان که در لیست شلوغ ترین شهر های نوروزی قرار دارد می توان به بزرگترین جزیره خلیج فارس در تنگه هرمز یعنی جزیره قشم اشاره کرد. این جزیره به دلیل داشتن جاذبه های عجیب و شگفت انگیز یکی از مقاصد پر مخاطب در تمامی فصول به ویژه عید نوروز می باشد. جاذبه های که در شهر قشم وجود دارد و هر ساله افراد زیادی را به سمت این جزیره می کشاند شامل:

  • دره ستارگان
  •  گنبد نمکی و غار نمکدان
  • غار خُربَس
  • تنگه چاهکوه

از دیگر جاذبه های جزیره قشم که جز محبوب ترین مقاصد گردشگران تور قشم می باشد می توان به قلعه پرتغالی ها، جنگل دریایی حرا، پارک کروکودیل قشم و جزایر ناز اشاره کرد.

  • یزد 

یکی دیگر از شهرهای شلوغ نوروزی کلان شهر یزد در قسمت مرکزی کشور ایران می باشد. جاذبه های تاریخی مهمی که در این شهر وجود دارد عبارتند از:

  1.  نارین قلعه که از با اهمیت ترین بنا های خشتی در جهان است و قدمت آن به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.
  2.   باغ دولت آباد که بلندترین بادگیر جهان را در خود جای داده است و جزء باغ های ثبت شده در میراث فرهنگی جهان می باشد.
  3.   منارجنبان خرانق با قدمتی بیش از سابقه منارجنبان معروف اصفهان می باشد که حرکت مناره به صورت صریح قابل مشاهده است.
  4.   منزل مربوط به تاجر پر آوازه دوره قاجار می باشد و یکی دیگر از جاذبه های پر مخاطب شهر یزد محسوب می شود.

اصفهان

 

  • اصفهان

پس از شهر یزد وقت آن رسیده به سراغ شهر تاریخی و پر آوازه اصفهان در قسمت مرکزی کشور عزیزمان برویم. قطعا اصطلاح اصفهان نصف جهان با گوشتان چندان غریبه نیست معماری زیبا اسلامی و وجود آثار تاریخی متعدد سبب شده است که در زبان عامیانه اصفهان را با این نام بشناسیم. کاخ عالی قاپو اصفهان، مسجد شیخ لطف الله، آتشگاه اصفهان، مسجد امام اصفهان، کاخ هشت بهشت، چهل ستون، میدان نقش جهان برخی از جاذبه های مهم و تاریخی شهر این شهر می باشد که هر ساله میلیون ها گردشگر از سراسر جهان را به سمت شهر اصفهان راهی می کنند. مسافران محترم تور اصفهان می توانند با گردش در بازار سنتی اصفهان واقع در میدان نقش جهان انواع سوغاتی های خوشمزه این شهر اعم از گز، پولکی، سوهان عسلی، جوز قندی، شیرینی کرکی و برشتوک و هم چنین صنایع دستی زیبا و ارزشمند مانند ظروف مینا کاری شده، ظروف چوبی خاتم کاری، پارچه های قلمکار و اشیاء قلم زنی شده را تهیه کنند.

  • شیراز

در سال جدید بسیاری از افراد الخصوص زوج های جوان مقصد خود را شهر زیبا و شاعرانه شیراز قرار می دهند. جاذبه هایی مانند ارگ کریم خان، حمام وکیل، تخت جمشید و نقش رجب که بیانگر تاریخ و اصالت کشور عزیزمان می باشد در این شهر قرار دارد. مهم ترین اماکن تفریحی این شهر باغ ارم، باغ عفیف آباد، باغ دلگشا و پارک کوهپایه شیراز می باشد. برخی دیگر از گردشگران نیز به قصد تجربه شب های شاعرانه با طنین دلنشین ابیاتی از حافظ که در فضا حافظیه پیچیده است و  بازدید از سعدیه راهی این شهر می شوند.

 

 

باغ ارم شیراز

 

  • تبریز

از آخرین شهر های شلوغ ایران در نوروز می توان به شهر تبریز اشاره کرد. جاذبه های تاریخی و طبیعی فوق العاده این شهر که آن را در لیست شلوغ ترین های نوروز قرار داده است شامل بازار تبریز، مسجد کبود از معروف ترین جاذبه های این شهر، ارگ تاریخی تبریز، کلیسای استفانوس، خانه مشروطه، موزه قاجار، مسجد جامع تبریز، جنگل زیبا و چشم نواز ارسباران و پارک کوهستانی عینالی می شود. امیدواریم اطلاعات این مقاله برای کاربران محترم وبسایت لحظه آخر مفید واقع شده باشد با آرزوی سالی پر از شادی، سفر و سلامتی برای شما عزیزان. 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.2 از 5 | از 101 کاربر