نکات مهم سفر به استانبول

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/23
بازدید: 9537
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

نکات مهم در سفر به استانبول، مسئله‌‌ای است که قبل از سفر به ترکیه و یا شرکت در تور استانبول حتما باید مطلع بوده و مدنظر داشته باشید. این نکات از قوانین و مقررات کشور ترکیه آغاز شده و با توصیه‌هایی که باید در نظر داشته باشید به اتمام می‌رسد. به طور کلی سفر به ترکیه و یا هر کشور دیگری، باید با اطلاع از قوانین و مقررات و فرهنگ آن کشور باشد؛ به همین علت در این بخش قصد داریم در خصوص نکات مهم سفر به استانبول صحبت کنیم. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، همراه ما باشید تا اطلاعات لازم را در این خصوص کسب نمایید. 

بهترین زمان سفر به استانبول

در سفر به استانبول چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

نکات مهم سفر به استانبول شامل چه چیزهایی می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت نکات مهم در سفر به استانبول شامل قوانین و مقررات، توصیه‌های سفر، ترفندهایی که باید بدانید و... است. دانستن این نکات برای تجربه یک سفر خوب و مفید خالی از لطف نیست. از این رو توصیه می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید و اطلاعات کافی را در این زمینه دریافت کنید.

تجربه سفری هیجان انگیز به توریستی ترین شهر ترکیه

رعایت پوشش در سفر به استانبول

اولین و مهم‌ترین نکته‌‌ای که قبل از سفر به این شهر باید بدانید، لباس مناسب است. لازم است بدانید ترکیه یکی از کشورهایی است که در آن بیشتر مردم مسلمان هستند؛ بنابراین بهتر است از به همراه بردن و پوشیدن لباس‌های خیلی باز و نامناسب خودداری کنید. تا حد امکان از پوشیدن دامن‌های کوتاه، تاپ و لباس‌های بدن‌نما خودداری نمایید. بهتر است لباس‌هایی مثل پیراهن‌های مناسب و بلند، بلوز و شلوار و... همراه خود داشته باشید. همچنین بهتر است بدانید برای رفتن به مساجد لازم است روسری روی سر داشته باشید؛ از این رو همراه داشتن روسری را فراموش نکنید.

پوشش مناسب در سفر به استانبول

 حفظ احترام در بازدید از کلیساها و مساجد

از دیگر نکات مهم در سفر به استانبول، رعایت قوانین و مقررات و حفظ احترام در زمان بازدید از کلیساها است. لازم است بدانید کلیسا و مساجد در ترکیه نیز مانند ایران، مکان‌های مقدسی هستند؛ بنابراین لازم است احترام را رعایت کنید. یکی از مهم‌ترین مسائل که هم قانون است و هم نشان‌دهنده احترام، پوشش مناسب و کامل در زمان حضور در این مکان‌ها است. برای رفتن به این مکان‌ها باید پوشش کامل داشته باشید. داشتن روسری یا شال نیز در بازدید از آن‌ها الزامی و نشانه احترام است.

چانه زدن در بازارهای استانبول ممنوع

از دیگر نکات مهم سفر به استانبول، چانه زدن است. درست است که چانه زدن در بازارهای ترکیه مانند بازارهای ایران مرسوم است، اما باید بدانید که چندان کارساز نیست. یکی از خیابان‌های اصلی استانبول، خیابان استقلال است. باید بدانید که فروشندگان خیابان استقلال مشتری‌های زیادی دارند و از این گذشته در این خیابان مغازه‌های برند فروش نیز زیاد دیده می‌شود. از این رو می‌توان نتیجه گرفت مغازه‌های این خیابان، مشتری‌های خود را دارند و قیمت‌های ثابتی نیز روی کالاهای خود اعمال می‌کنند؛ بنابراین به هیچ وجه با چانه زدن خود را شرمسار نکنید. بد نیست بدانید که بازارهای سنتی این شهر، قیمت‌های خوبی دارد و اگر به دنبال قیمتی مناسب هستید، می‌توانید به این بازارها سر بزنید.

در خرید از بازارهای استانبول چانه نزنید

توجه به قیمت و دقت در خرید کالا

از دیگر نکات مهم سفر به استانبول، دقت کردن در خرید از بازار است. مسلما همه ما با دیدن بازارهایی متنوع با کالاهای رنگارنگ، شگفت‌زده شده و برای خرید وسوسه می‌شویم؛ گویی حسی ما را از درون ترغیب می‌کند. اما باید مراقبت باشید که گول ظاهر را نخورید. در ابتدا خوب فکر کنید و به قیمت کالا توجه نمایید؛ لازم است قیمت هر کالا را از لیر ترکیه به تومان ایران تبدیل کنید تا ببینید قیمت آن کالا گران‌تر از ایران نباشد. اصولا در آن دسته از بازارهایی که گردشگران بیشتری به آن سر می‌زنند، قیمت اجناس اندکی بالاست. در صورت مراجعه به این بازارها ابتدا خوب قیمت‌ها را نگاه کنید و با دانش کامل در این خصوص خرید خود را انجام دهید. در خرید از استانبول عجله نکنید.

راهنمای سفر به استانبول - هر آنچه باید قبل از سفر به استانبول بدانید!

رفتن به حمام ترکی استانبول

از دیگر نکات مهم سفر در استانبول، رفتن به حمام ترکی است. حمام ترکی یکی از موارد مهم در این کشور است که شهرت عجیبی دارد. از این رو توصیه می‌کنیم رفتن به حمام ترکی در سفر به ترکیه را فراموش نکنید. مسئله‌‌ای که باید مدنظر داشته باشید این است که حتما به حمام‌های تمیز و بهداشتی مراجعه کنید. این حمام‌ها دقیقا مشابه با حمام‌های قدیمی است؛ به این صورت که یک نفر افراد را کیسه می‌کشد، ماساژ می‌دهد و حسی مشابه با حمام‌های قدیمی را تجربه خواهید کرد.

رفتن به حمام ترکی در سفر به ترکیه را فراموش نکنید

خرید سوغات مناسب از استانبول

خرید سوغاتی از استانبول؛ این شهر زیبای ترکیه را فراموش نکنید. اگرچه باید در خرید به بایدها و نبایدها توجه کنید، اما سوغاتی از آن دسته چیزهایی است که از سفر به یادگار می‌ماند و برای خرید باید وسواس به خرج دهید. لازم است بدانید شهر استانبول دارای صنایع دستی عالی و زیبا، شیرینی‌های خوشمزه، چشم نظر، روغن زیتون، قهوه و... است. در کنار این‌ها، استانبول سوغاتی‌ها و چیزهای زیباتری برای خرید دارد؛ بنابراین در زمان خرید از این شهر، به این مسائل توجه نمایید.

یاد گرفتن کلمات کلیدی ترکی

درست است که زبان انگلیسی یک زبان بین‌المللی است؛ اما باید توجه کنید که بیشتر مردم به این زبان تسلط کافی ندارند؛ بنابراین زمانی که شما به کشور ترکیه و شهرهای بزرگ مثل استانبول سفر می‌کنید، شاید بیشتر مردم زبان انگلیسی بلد باشند؛ اما برخی از آن‌ها هم مسلط نیستند. از این رو لازم است قبل از سفر به این کشور، اندکی به زبان ترکی استانبولی مسلط شوید. اصولا آذری زبان‌های ایران بیشتر به این زبان تسلط دارند؛ اما باقی افرادی که مسلط نیستند، بهتر است برخی از کلمات کلیدی ترکی؛ مانند سلام، خسته نباشید، تشکر، بله، چند لحظه می‌توانید کمکم کنید و... را یاد بگیرند. در غیر این صورت در طول سفر ممکن است با مشکل مواجه شوید.

 کلمات کلیدی ترکی را در سفربه استانبول یاد بگیرید

تجربه خوردن غذاهای محلی ترکیه

مسئله دیگر که در نکات مهم سفر به استانبول نقش دارد، تجربه غذاهای محلی ترکیه است. ترکیه کشوری با غذاهای محلی فوق‌العاده لذیذ و شگفت‌انگیز است. بهتر است روز خود را در این شهر با صبحانه سنتی ترکیه امتحان کنید. این صبحانه شامل پنیر محلی، کره، زیتون، تخم مرغ، گوجه فرنگی، خیار، مربا، عسل، سوسیس تند و... است. همچنین در این کشور چای صبحگاهی بسیار معروف است و چای سنتی ترکیه از طعم خوبی برخوردار است. همچنین در کنار تمام این‌ها، تجربه امتحان کردن کباب‌های سنتی را فراموش نکنید. کباب‌های سنتی ترکیه با کباب‌های ایرانی متفاوت هستند و طعم بی‌نظیری دارند. از جمله غذاهای دیگر که در این کشور محبوب هستند می‌توان به بورک، پیده، چوربا، حلوا و... اشاره کرد.

لذت تجربه غذاهای خیابانی استانبول

در استانبول نیز مانند ایران، در کنار رستوران‌های شیک، غذاهای خیابانی سرو می‌شود. این غذاها به قدری خوشمزه هستند که توصیه می‌کنیم حتما آن‌ها را امتحان کنید. در میان این غذاها می‌توانید ماهی کبابی، مرغ و گوشت را امتحان کرده و لذت ببرید. یکی از غذاهای خیابانی معروف در این کشور، ساندویچ ماهی در میدان امینونو است. دونر کباب، شاه بلوط بوداده، نخود پلو، کومپر، لحم عجین بالیک اکمک ایچلی و... از دیگر غذاهای خیابانی معروف در شهر استانبول است.

طعم غذاهای خیابانی استانبول را تجربه کنید

خوردن غذا در اماکن توریستی ممنوع

اگر دوست دارید سفری مقرون به صرفه داشته باشید و پول خود را صرف مسائل مهم‌تر کنید، توصیه می‌کنیم در مکان‌های توریستی ترکیه غذا نخورید. غذاهای این مناطق معمولا گران هستند و چندان مقرون به صرفه نیستند. در واقع با هزینه‌‌ای که می‌خواهید در این رستوران‌ها غذا میل کنید، می‌توانید جاهای بیشتری در ترکیه را ببینید و لذت بالاتری را تجربه کنید؛ بنابراین از دیگر نکات مهم سفر در استانبول این مسئله است.

عدم اقامت نزدیک به جاذبه‌های توریستی

مسئله دیگری که در سفر به استانبول باید مدنظر داشته باشید، عدم اقامت در نزدیکی جاذبه‌های توریستی است. بهتر است بدانید که در زمان رزرو هتل در استانبول، ترجیحا هتل‌هایی که خیلی به جاذبه‌های توریستی نزدیک نیستند را انتخاب کنید. دلیل این مسئله این است که در نزدیکی این مکان‌ها سارقین در کمین هستند و برای جلوگیری از مورد سرقت قرار گرفتن، ترجیحا این کار را نکنید و سعی کنید هزینه‌‌ای که قرار است برای رزرو هتل در نزدیکی اماکن گردشگری بپردازید را صرف جای دیگری کنید.

در نزدیکی جاذبه های توریستی اقامت نکنید

پرهیز از ابراز احساسات بیش از حد

پرهیز از ابزار احساسات بیش از حد در فرهنگ این شهر، بخشی از احترام گذاشتن به شهروندان است. لازم است بدانید در ترکیه به ویژه در شهر استانبول، مردم کمی تعصبی هستند و ابراز احساسات بیش از حد به مردها و خانم‌ها برای شهروندان چندان خوشایند نیست و ممکن است چیزی بگویند که شما را ناراحت کند. توصیه می‌کنیم ابراز احساسات و روابط صمیمی با همسر خود را در محیط‌های خلوت‌تر داشته باشید. در کنار تمام این‌ها توصیه می‌کنیم با مردم چندان خوش و بش نکنید. اگرچه این کشور یکی از کشورهای اروپایی محسوب می‌شود؛ اما فرهنگ آن‌ها کمی شبیه به خودمان است و روی روابط خیلی آزاد حساس هستند.

پرهیز از خیره شدن به افراد

در اولین برخورد با مردم استانبول ممکن است شگفت‌زده باشید و به همه خیر شوید. باید بگوییم که این کار را نباید بکنید؛ چرا که مردم استانبول از این کار خوششان نمی‌آید و واکنش بدی نشان می‌دهند. البته باید بگوییم که بیشتر ما از این رفتار عصبی می‌شویم و واکنشی طبیعی است؛ بنابراین در سفر  به این شهر حتما این مسئله را مدنظر داشته باشید. همچنین باید بدانید در برخی از فرهنگ‌ها مثل فرهنگ استانبول، نشان دادن علامت اوکی، توهین‌آمیز است و بهتر است این کار را نکنید.

پرهیز از سوار شدن تراموا در خیابان استقلال

خیابان استقلال استانبول که خیابانی شلوغ در استانبول است، تراموا دارد که سوار شدن بر آن بسیار وسوسه‌انگیز است. اما باید بدانید که نباید این کار را کنید؛ چرا که این تراموا بسیار شلوغ و پرجمعیت است و سوار شدن بر آن هیچ هیجانی برای شما ندارد؛ بلکه به  شدت باعث کلافگی می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم ترجیحا در این خیابان به پیاده‎ روی ادامه دهید.

در خیابان استقلال استانبول سوار تراموا نشوید

بحث سیاسی در سفر به استانبول ممنوع

در ایران فرهنگی به اسم فرهنگ بحث سیاسی کردن در تاکسی، اتوبوس و سایر اماکن عمومی رایج است. اما لازم است بگوییم که در کشور استانبول چنین مسئله‌‌ای ممنوع است. شما به هیچ وجه نباید در مورد سیاست و اشخاص مهم صحبت کنید چرا که از نظر همه امری ناخوشایند بوده و جرم محسوب می‌شود؛ بنابراین به هیچ عنوان این کار را نکنید؛ در غیر این صورت مجرم شناخته شده و ممکن است زندانی شوید و به 5 سال حبس محکوم شوید.

احتیاط در خصوص کلاهبردارها

از دیگر نکات مهم سفر به استانبول، احتیاط در برابر کلاهبردارها است. لازم است بدانید شهر استانبول نیز مانند هر شهر شلوغ دیگری، کلاهبردار و جیب‌بُر دارد؛ بنابراین لازم است در طول سفر مراقب این مسئله باشید؛ این جریان از چند طریق امکان را رخ بدهد؛ روش اول تاکسی‌ها هستند که تاکسی‌متر خود را روشن نمی‌کنند (در استانبول کرایه تاکسی بر اساس کیلومتر محاسبه می‌شود) لازم است در زمان سفر در این کشور حتما از تاکسی و ابزارهای حمل و نقل معتبر استفاده کنید تا با کلاهبردارها مواجه نشوید. همچنین از همراه داشتن اشیا گران قیمت خودداری نمایید و یا اگر همراه خود دارید در حفظ آن‌ها کوشا باشید تا به سرقت نروند.

تور استانبول

تور استانبول؛ ارزان‌ترین راه سفر به ترکیه

در مطالب فوق در خصوص نکات مهم در سفر به استانبول صحبت کردیم. با اطلاع از نکات مهم سفر به استانبول می‌توانید سفری راحت‌‎تر و ایمن‌تر به این شهر را تجربه کنید. در کنار تمام این‌ها باید بدانید که این روزها هزینه سفرهای خارجی بسیار بیشتر از گذشته شده است؛ بنابراین بهترین و مقرون به صرفه‌ترین راه برای سفرهای خارجی و لذت بردن از سفر، شرکت در تورها است. تور ترکیه و تور استانبول گزینه‌‌ای مناسب برای سفر به این کشور، بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی به یاد ماندنی با هزینه‌‌ای کم است.

برای اطلاع از قیمت تور ترکیه و تور استانبول، امکانات تور، خدماتی که ارائه داده می‌شود و... با سایت لحظه آخر همراه باشید. برای اطلاع از قیمت تور استانبول نوروز 1402 نیز می‌توانید به قسمت تورها مراجعه کنید.

نظرات کاربران

  1. مجید مجید 1402/10/03
    0 نفر پسندیدند
    استانبول واقعا شهر قشنگی هست من 3 بار تا حالا رفتم و بازم خیلی دوست دارم بتونم برم
  2. محمد محمد 1402/10/03
    0 نفر پسندیدند
    من توی استانبول زندگی میکنم و خیلی خوشحال میشم که ایرانیای زیادی رو میبینم ولی کاش این نکاتو دقت کنند که خودشون و بقیه ایرانیا راحت باشند.

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.6 از 5 | از 107 کاربر