سریلانکا

زمان مطالعه: 7 دقیقه
بروزرسانی: 1401/12/09
بازدید: 3581
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

کشور سریلانکا جزیره ای گرمسیر با جاذبه های فراوان در جنوب آسیا است که دارای فرهنگی سه هزار ساله می باشد. اکثریت جمعیت این کشور، از قوم سینهالی هستند که از شمال هند به سریلانکا آمده اند. این جزیره بسیار زیبا سالانه حدود ۶۰۰ هزار گردشگر را به خود جذب می کند؛ زیرا مکانی بی نظیر برای سفر بوده و سفر به این جزیره دارای قیمتی به صرفه است؛ با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر با این کشور پر از جاذبه و شگفتی آشنا شوید. 

Sri Lanka

سریلانکا کجاست؟

کشور سریلانکا، با نام رسمی جمهوری سوسیالیستی دموکرات سریلانکا که لقب مروارید اقیانوس هند را دارد؛ در جنوب آسیا تقریباً در مرکز اقیانوس هند ، جنوب غربی خلیج بنگال و جنوب شرقی دریای عرب واقع شده است، این جزیره توسط خلیج منار و تنگه پالک، از شبه جزیره هند جدا شده است.  به این کشور گوشواره هندوستان هم گفته می‌شود که این لقب به علت شکل و موقعیت قرارگیری این کشور در نقشه است. در قدیم می گفتند که یک پل به نام «پل آدم» بین هند و سریلانکا وجود داشته که این دو کشور را جدا می کرد؛ اما امروزه بین این دو کشور تنها صخره هایی آهکی در آب دیده می‌شود.

فضای سرسبزی سریلانکا

نام قدیم سریلانکا

در گذشته نام کشور سریلانکا، سیلان بوده است؛ که به فارسی به آن «سراندیب» می گفتند. کشور سیلان در سال ۱۵۰۵ به استعمار  کشور پرتغال درآمد. صد سال بعد هلندی ها، پرتغال را بیرون کرده و سیلان را به استعمار خود درآوردند. بعدها انگلیس، هلند را بیرون رانده و سیلان را به استعمار در آورد. در جنگ جهانی اول در پی استقلال طلبی ها، سیلان در چهارم فوریه ۱۹۴۸ به استقلال درآمد. این کشور در سال ۱۹۷۲ نام خود را از سیلان به سریلانکا که در زبان سانسکریت به معنای جزیره درخشان است، تغییر داد.

پایتخت سریلانکا

سریلانکا دارای دو پایتخت است، یک پایتخت سیاسی و یک پایتخت تجاری؛ که پایتخت سیاسی آن شهر «سری جایاوارد نپورا کوته» و پایتخت تجاری آن شهر «کلمبو» است. از دیگر شهرهای مهم این کشور می‌توان به تیر نیکو مالی، کندی، اونورا داپور و دامبولا اشاره کرد.

کلمبو

شهرهای مهم سریلانکا کدامند؟

سریلانکا نیز مانند دیگر کشورهای دنیا دارای شهرهای مختلفی است که مراکز مهم سیاسی، اقتصادی و تجاری در آن فعال هستند و مشغول خدمت رسانی به مردم و شهروندان این کشور هستند. از جمله شهرهای مهم این کشور می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

شهر بنتوتاشهر سیجیریاشهر کلمبو
شهر نووارا الیاشهر آنورجاپوراشهر کندی
شهر دامبولاشهر پولونارواشهر گال

 

شهرهای مهم سریلانکا

مساحت و جمعیت سریلانکا

این کشور دارای مساحتی حدود ۶۵ هزار و ۶۱۰ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۲۱ میلیون نفر است. ۱۵ میلیون نفر از جمعیت این کشور را سینهالی ها تشکیل داده اند؛ همچنین پایتخت این کشور کلمبو دارای جمعیتی حدود ۶۴۲ هزار نفر است که پرجمعیت ترین شهر این کشور محسوب می شود.

سفر به سریلانکا؛ کشوری با طبیعتی بکر و جاذبه های گردشگری جذاب!

فرهنگ و آداب و رسوم مردم سریلانکا

نزدیکی سریلانکا به کشور هند باعث  شباهت زیاد فرهنگ و آداب و رسوم این کشور به هند شده است. برای مثال دست تکان دادن هنگام خداحافظی، سلام و احوالپرسی؛ همچنین مردم سریلانکا دست دادن با دست راست را نشانه احترام می دانند. یکی از رسوم جالب این کشور این است که مردم افراد مسن را عمو و یا خاله صدا می کنند، حتی افراد مسنی که گردشگر هستند!

مردم سریلانکا

هنگامی که اتفاق بدی در کشور رخ می‌دهد، افراد برای خبر کردن یکدیگر داد می‌زنند (چی چی چی). مردم سریلانکا حامی حیوانات هستند و رفتار درست با حیوانات برایشان اهمیت زیادی دارد. در خانه هر سریلانکایی یک چرخ خیاطی وجود دارد. مردم این کشور هر روز برنج و ادویه کاری در صبحانه ، ناهار و شام می‌خورند و علاقه بسیار زیادی به نمک و فلفل دارند که حتی در خوردن میوه هم از نمک و فلفل استفاده می‌کنند. در این کشور خوراکی های کوچک با کالری بسیار بالا زیاد استفاده می شود. از آداب خوردن غذا در سریلانکا این است که برای غذا خوردن باید صبر کنید تا جای نشستن شما را به شما نشان دهند؛ زن ها صبر می‌کنند تا غذا برای بقیه کافی باشد و بعد شروع می کنند؛ همچنین برایشان مهم است که غذا با دست راست خورده شود. 

زبان و مذهب مردم سریلانکا

همانطور که قبلاً گفته شد ۷۵ درصد مردم این کشور از قوم سینهالی هستند، از این رو بیشتر مردم سریلانکا به زبان سینهالی صحبت می کنند؛  ۱۱ درصد دیگر مردم سریلانکا از قوم تامیل هستند که زبان آنها نیز تامیل است، درصد کمی از افراد در این کشور هم به زبان انگلیسی صحبت می گویند.
۷۰ درصد مردم سریلانکا پیرو مذهب بودایی هستند و این افراد هر ساله جشنواره ای به نام روز بودا را برگزار می‌کنند. ۱۳ درصد دیگر مردم این کشور هندو هستند و ۱۰ درصد دیگر آن ها پیرو دین اسلام هستند؛ همچنین از زمان استعمار بریتانیا بر سریلانکا تعدادی از زرتشتیان به این کشور آمده اند که امروزه تعداد آنها رو به کاهش است.

مذهب مردم سریلانکا

آب و هوای سریلانکا

سریلانکا در نزدیکی خط استوا قرار دارد و این امر باعث شده که این جزیره دارای آب و هوایی گوناگون برای تمام فصول باشد؛ همچنین بادهایی که از سمت اقیانوس هند به این جزیره می وزد، باعث می شود که این جزیره آب و هوایی معتدل داشته باشد؛ در کل می‌توانیم بگوییم، سریلانکا آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. بهترین زمان برای سفر به این جزیره برای سواحل شرقی از ماه آوریل تا نوامبر و برای سواحل غربی از ماه دسامبر تا مارس است.

آب و هوای سریلانکا

در سفر به سریلانکا از کجاها دیدن کنیم؟

شهر سیگیریا

در این شهر صخره ای بزرگ وجود دارد که بر بالای آن یک قصر باستانی به نام قلعه سیگیریا متعلق به شاه کاساپا ساخته شده است؛پله هایی در یک طرف صخره ساخته شده که انتهای آن ها به ورودی قلعه ختم می شود.

شهر سیگیریا

شهر گاله

این شهر زمانی که سریلانکا در استعمار هلندی ها بوده؛ توسط هلندی ها ساخته شده است، شهر گاله به طوری ساخته شده که در برابر حملات دشمن مقاوم باشد. 

قله ادم

یک کوه مخروط شکل حدودا ۲ کیلومتری در مرکز سریلانکا است.  بودایی های سریلانکا به این قله سری پادا (جای پای مقدس بودا) می گویند؛ و مسلمانان این کشور هم اعتقاد دارند، حضرت ادم اول از بهشت به آنجا آمده، و هندوها هم اعتقاد دارند که جای پای شیوا است. 

قله ادم

محل پرورش فیل پیناوالا

در روستای پیناوالا مجموعه ای توسط مرکز حفاظت از حیات وحش سریلانکا ساخته شده است که در آن تقریبا ۸۸ فیل آسیایی زندگی می کنند.

غار دامبولا

این غار برای پیروان مذهب بودا بسیار مهم است، غار دامبولا دارای نقاشی های روی دیوار و ۱۵۰ مجسمه بسیار شگفت آوری است.

غار دامبولا

پارک ملی udawalawe

این پارک ۳۰ هزار هکتار مساحت دارد و برای حفاظت از حیوانات وحشی ساخته شده است. پارک udawalawe از مهم ترین و پر بازدید ترین پارک های سریلانکاست. 

پارک ملی udawalawe

معبد مقدس دندان بودا

این معبد که در مرکز شهر کاندی است؛ به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شده. در این معبد دندان مقدس بودا نگهداری می شود و برای بوداییان بسیار مقدس است.

پل ۹ قوس

پل ۹ قوس یا سنگی که ۳۰ متر ارتفاع دارد؛ در شهر الای سریلانکا قرار گرفته، این پل از بزرگ‌ترین پل های سریلانکاست و بدون هیچ اهن و بتن مقاومی در طی جنگ جهانی اول ساخته شده است. مردم سریلانکا به این پل، پل ۹ اسمان هم می گویند.

پل 9 قوس

پارک ملی یالا

دومین پارک ملی سریلانکا که مساحتی حدود ۹۷۹ کیلومتر مربع دارد؛ همچنین این پارک به خاطر تنوع زیاد حیوانات وحشی اش بازدیدکننده های زیادی دارد.

جنگل حفاظت شده سیناراجا

جنگل سیناراجا به میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است؛ در  این جنگل که اخرین جنگل بارانی در سریلانکاست،  گونه های خاصی از درخت ها و گیاهان وجود دارد.

اطلاعات تکمیلی جزیره سریلانکا

پایتختکلمبو
قارهآسیا
زبان رسمیسینهالی
پیش‌شماره0094
واحد پولروپیه سریلانکا

نقشه سریلانکا

در ادامه تصویری از نقشه این کشور را برای شما آورده ایم که می توانید مشاهده نمایید.

نقشه سریلانکا

تصاویر سریلانکا

طبیعت و دریا سریلانکا

زیبایی های کشور سریلانکا

سنگ ها و معماری سریلانکا

سوالات متداول

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 114 کاربر