همه چیز درباره ایروان

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/14
بازدید: 17687
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

ایروان، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور ارمنستان است. این شهر بافتی قدیمی و زیبا داشته و در کنار رود هرازدان قرار گرفته است. ارمنی‌ها ایروان را به عنوان مرکز فرهنگی، تاریخی و صنعتی ارمنستان می‌شناسند. یکی از مسائل مهم در خصوص این شهر این است که یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جایگاه‌های اسقف اعظم کلیساری حواری ارمنی را در خود جای داده است. در این بخش قصد داریم به معرفی شهر ایروان بپردازیم و این شهر را از نظر موقعیت جغرافیایی، تاریخچه، آب و هوا، آداب و رسوم و... مورد بررسی قرار دهیم. اگر قصد سفر به ارمنستان و ایروان را دارید، اطلاعات این مقاله می‌تواند شما را در تجربه سفری بهتر با اطلاعات کامل‌تر راهنمایی کند. 

همه چیز درباره ایروان

موقعیت جغرافیایی شهر ایروان

شهر ایروان از نظر جغرافیایی و موقعیتی که دارد، در دامنه کوه آرارت و در کنار رود هرازدان قرار گرفته است. این شهر از سطح دریا 900 متر فاصله دارد و یکی از مناطق مهم از نظر صنعتی، فرهنگی و علمی در قفقاز است. ایروان ارمنستان 223 کیلومتر مساحت داشته و بر اساس سرشماری که در سال 2017 صورت گرفته است این شهر 1 میلیون جمعیت دارد. 

تاریخچه شهر ایروان؛ پایتخت ارمنستان

در خصوص تاریخچه و پیدایش شهر ایروان باید بگوییم که این شهر قدمتی چند هزار ساله دارد و پیدایش آن به 782 سال پیش از میلاد بر می‌گردد. در گذشته‌های دور ایروان بخشی از خاک ایران بود که در طی جنگ‌های مختلف از تصرف ایران درآمد و در حال حاضر بخشی از ارمنستان است. در واقع در زمان مادها تا هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، ایروان جزو قلمرو ایران محسوب می‌شود و پس از آن از این قلمرو حذف شده و مجددا در در زمان صفویان و افشاریان به دست ایران افتاد. پس از آن در دست روسیه و شوروی قرار گرفت و در نهایت در طی گذشت سال‌ها بخشی از ارمنستان شد. در حال حاضر نیز پایتخت این کشور محسوب می‌شود.

آداب و رسوم مردم ایروان ارمنستان چگونه است؟

اگر بخواهیم ایروان ارمنستان را از نظر آداب و رسوم مورد بررسی قرار دهیم باید این گونه شروع کنیم که برخی از آداب و رسوم آن‌ها نزدیک به ایرانی‌ها است. ارمنی‌ها نیز همانند ایرانی‌ها دارای لباس محلی، جشن‌های محلی، غذاهای خوش طعم و سنتی خاص خود هستند. از نظر مردمی باید گفت مردم ایروان و به طور کلی کشور ارمنستان اصولا مهربان و خون‌گرم هستند اما مهم‌ترین مسئله این است که بیشتر آن‌ها با زبان انگلیسی آشنا نیستند. یکی از مهم‌ترین جشن‌ها در این کشور و این شهر جنش درندز یا آتش‌افزوزی است که در میان ایرانی‌ها به عنوان جشن سده معروف است. در حالت کلی می‌توان گفت از نظر آداب و رسوم کشوری غنی و خوب است.

مردم ارمنستان و به خصوص ایروان، لباس های رنگارنگ و متنوعی دارند و معمولا لباس های بلندی به تن می کنند. اگر به شهرهای قدیمی این کشور سفر کنید لباس های بلندی به نام ارخالق را خواهید دید که دامن گلدوزی شده زیبایی دارد و دور کمر آن با پارچه های ابریشمی خوش رنگ تزیین شده است. مردم ایروان به مهمان نوازی مشهورند و افراد دست و دل بازی هستند. کافی است یک روز مهمان آن ها شوید تا به آداب و رسوم قدرتمندی که در میان شان جریان دارد پی ببرید. در این دیار به کودکان توجه ویژه ای می کنند و بعد از بلوغ مسئولیت های متعددی به آن ها می سپارند. از آنجایی که مردم ارمنستان اهمیت خاصی به تحصیلات می دهند تحصیل در این کشور هم جایگاه ویژه ای دارد. بهتر است بدانید که تک همسری در ارمنستان به خوبی پذیرفته شده است و دو همسری در آن جایگاهی ندارد.

راهنمای سفر به ارمنستان - سفری هیجان انگیز و کم هزینه به کشوری در همسایگی ایران!

زبان و مذهب ایروان

آب و هوای شهر ایروان چگونه است؟

آب و هوای ارمنستان و پایتخت آن به طور کلی در بیشتر روزهای سال سرد است. کشور ارمنستان به عنوان یکی از کشورهای سرد جهان شناخته می‌شود و طبیعتا ایروان نیز تحت تاثیر همین آب و هواست. تابستان‌های این کشور تا حدودی گرم است و برای شنا و کوهنوردی  خوب است. اما در فصل زمستان شاهد شهری سفیدپوش از ایروان هستیم و هوایی سرد دارد. بهترین زمان سفر به ایروان اردیبهشت تا آخر تابستان است.

بهترین فصل سفر به ارمنستان - پاییز بهتر است یا بهار؟

محله قدیمی کوند (kond) ایروان

شهر ایروان به دلیل قدمت بالایی که دارد میزبان خیابان ها و محله های قدیمی مختلفی است. به طور حتم قدم زدن در این محله ها می تواند حال و هوایتان را عوض کند و تجربه های تکرارنشدنی برایتان فراهم آورد. اگر دلتان می خواهد بخش های مختلف ایروان را کند و کاو کنید و محله های آن را یک به یک بشناسید در ادامه با ما همراه شوید. در این بخش سعی می کنیم یکی از محله های مهم ایروان را با هم بررسی کنیم. یکی از قدیمی ترین محله هایی که می توانید در ایروان کاوش کنید محله کوند است. این محله یکی از قدیمی ترین خیابان های ایروان به حساب می آید و در حال حاضر نیز ساکنانی در خود دارد. بهتر است بدانید که این محله ویژگی های یک منطقه ارمنی را دارد، اما در میدان اصلی خود مساجد غیر فعال مختلفی را میزبانی می کند. این مساجد به دست امپراتوری ایران ساخته شده اند و در حال حاضر نیز غیر فعال هستند. بزرگ ترین مسجدی که در این محله پیدا خواهید کرد مسجدی به نام تپه باشی است. این مسجد در طول دوره های مختلف شاهد رویدادها و اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری بوده است و در حال حاضر هم بقایای آن برای بازدید موجود است. اگر به دنبال یک بافت قدیمی هستید و می خواهید بیشتر از قبل با ایروان آشنا شوید باید بازدید از محله کوند را در برنامه هایتان بگنجانید. به خاطر داشته باشید که قدمت این محله به قرن 17 بر می گردد و  قدم زدن در آن می تواند شما را به سال های خیلی دور ببرد.

فرودگاه زوارتنوتس ایروان - اصلی ترین و شلوغ ترین فرودگاه ایروان

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری ایروان

اطلاعات و شماره‌های ضروری شهر ایروان

در صورتی که قصد سفر به ایروان را داشته باشید قطعا داشتن اطلاعات و شماره‌های ضروری تا حد زیادی شما را در این سفر یاری می‌کند. از این رو بهتر است با این شماره‌ها آشنا باشید تا در این شهر راحتی و آسایش لازم را داشته باشید. به همین علت در ادامه برخی از شماره‌های ضروری را آورده‌ایم:

پیش شماره ارمنستان

374+

پیش شماره ایروان

10

اورژانس عمومی

112 یا 119

آتش نشانی

101

پلیس

102

آمبولانس

103

سرویس گاز

104

اطلاعات مفید و کاربری در مورد شهر ایروان

اطلاعات زیر می‌تواند در مورد ایروان و سفر به این شهر کاربری و مفید باشد و اطلاعات عمومی شما را بالا ببرد:

جمعیت شهر ایروان1.420.000 تن در سال 2011
اختلاف ساعت با تهران30 دقیقه عقب‌تر
سطح قیمتارزان‌تر از تهران
واحد پول ارمنستاندرام
دین رسمیکلیساری حواری ارمنی
سوغات شهرقالیچه و گلیم، صنایع دستی سنگی، عروسک و جواهراتِ دست ساز، میوه خشک، لواشک، چلیپاسنگ
وضعیت بهداشتیدر سطح خوبی قرار دارد.

سیم‌کارت‌های ارمنستان

مسلما برای سفر به ایروان نمی‌توانید از سیم‌کارت‌های داخلی استفاده کنید و باید از سیم‌کارت‌های مخصوص کشور استفاده نمایید. در کشور ارمنستان شاهد سه اپراتور به نام‌های ویواسل vivacell، یوکام ucom و بیلاین beeline هستیم. یکی از بهترین اپراتورهای ارمنستان، سیم کارت‌های ویواسل هستند. این سیم کارت‌ها آنتن‌دهی خوبی دارند و برای اینکه هزینه شما در تماس به ایران کاهش پیدا کند می‌توانید پیش کد 77 را وارد نمایید.

سیم کارت‌های بی لاین، امکان تماس تلفنی و اینترنت 4G را دارد و در نهایت سیم کارت‌های یوکام از آنتن‌دهی  خوب و اینترنت پرسرعت برخوردار هستند. این سیم‌کارت‌ها را می‌توانید به راحتی قبل از سفر به ایروان تهیه کنید تا در آنجا به راحتی با ایران ارتباط داشته باشید.

تعطیلات رسمی ارمنستان

در سال 2023 تعطیلات رسمی ارمنستان به شرح زیر است:

  • ۱ تا ۴ ژانویه تعطیلات سال نو
  • ۶ تا ۷ ژانویه تعطیلات کریسمس ارامنه
  • ۲۸ ژانویه روز ارتش ملی
  • ۸ مارس چهارشنبه روز جهانی زن
  • ۱۰ آوریل دوشنبه عید پاک
  • ۲۴ آوریل دوشنبه روز یادبود ارامنه
  • ۱ مه دوشنبه روز کارگر
  • ۹ می‌سه شنبه روز پیروزی و صلح
  • ۲۸ مه یکشنبه ۱ روز جمهوری
  • ۵ ژوئیه چهارشنبه روز قانون اساسی
  • ۲۱ سپتامبر روز استقلال
  • ۳۱ دسامبر خورشیدی شب سال نو

گرجستان بهتر است یا ارمنستان - کدام کشور برای سفر بهتر است؟

بایدها و نبایدها در شهر ایروان

به طور کلی قبل از سفر به هر کشوری لازم است قوانین و مقررات یا به زبان خودمانی‌تر بایدها و نبایدهای کشور را بدانید. اگر قصد سفر به ایروان را دارید، خوب است با چند تا از مهم‌ترین قوانین آن‌ها آشنا شوید.

  • در سفر به این کشور هرگز مدارک خود را به دست افراد ناشناس و یا صاحب منزل اجاره‌ای ندهید.
  • داشتن مواد مخدر، روان‌گردارن، قرص کدوئین و.. در این کشور ممنوع است.
  • برپایی چادر مسافرتی در سطح شهر ممنوع است.
  • در صورت مواجه شدن با هر مشکلی به نزدیک‌ترین شعبه پلیس مراجعه کنید.
  • انعام دادن در رستوران‌ها مرسوم است و لازم است در کنار صورت‌حساب 5 تا 10 درصد از هزینه غذا را به عنوان انعام بدهید.
  • در هیچ مجادله کلامی و فیزیکی در این کشور شرکت نکنید.

اطلاعات ضروری درباره ارمنستان

میزان امنیت در ایروان چگونه است؟

کشور ارمنستان و پایتخت آن ایروان، از نظر امنیتی در سطح مناسبی قرار دارند و بر اساس آماری که در سال 2016 در سایت Numbeo منتشر شد، میزان جرم و جنایت در این کشور 1/31 درصد بوده و شاخص امنیت آن نیز 89/68 درصد است. بنابراین می‌توان گفت این کشور، یک کشور نسبتا امن و خوب به حساب می‌آید که در صورت سفر به آن نیاز نیست خیلی نگران باشید. اما بهتر است نکاتی را قبل از سفر بدانید تا با اطمینان بیشتری به ایروان سفر کنید.

  • در هر صورت لازم است مراقب لوازم، مدارک و وسایل ارزشمند خود باشید.
  • بعد از تاریک شدن هوا بهتر است از پیاده‌روی در خیابان‌های خلوت شهر خودداری کنید.
  • به هیچ عنوان مقدار زیادی پول همراه خود نداشته باشید.
  • لیست شماره‌های ضروری را در گوشی خود ذخیره کنید.

نقشه ایروان

 اگر به دنبال یک نقشه کاربردی از شهر ایروان هستید بدون شک نقشه زیر به دردتان خواهد خورد. به کمک این نقشه می توانید بخش های مختلف این شهر را کاوش کنید و بیشتر از قبل با قسمت های مختلفش آشنا شوید.

نقشه ایروان

جمع‌بندی

شهر ایروان به عنوان پایتخت ارمنستان یکی از شهرهای تاریخی و بزرگ در این کشور است که هر ساله مردم از کشورهای مختلف به دلیل جاذبه‌های گردشگری موجود در آن با تور ایروان و یا به طرق مختلف به این شهر سفر می‌کنند. بهتر است قبل از سفر به این شهر اطلاعات کلی در خصوص این شهر را کسب کنید که ما در مطالب فوق راهنمایی لازم را در اختیار شما قرار دادیم. برای اطلاع از قیمت تور ارمنستان و یا تور ایروان با لحظه آخر همراه باشید.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.3 از 5 | از 102 کاربر