زندگی در کیش

زمان مطالعه: 4 دقیقه
بروزرسانی: 1402/11/10
بازدید: 25911
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

آیا تا به حال به زندگی در جزایر جنوبی کشور فکر کرده اید؟شرایط زندگی در کیش چگونه است؟ به نظر شما چه عواملی در انتخاب یک شهر برای محل زندگی تاثیر گذار است؟ جزیره کیش به قدری جذاب است که اکثر افرادی که حتی یکبار به آن سفر می‌کنند، دوست دارند زندگی در آن را تجربه کنند. زندگی در کیش علاوه بر سختی‌ها و دشواری‌هایی که دارد پر از آرامش و حس خوبی است که آن را می‌توانید از زمان بیدار شدن و دیدن طلوع آفتاب در جزیره کیش تجربه کنید. این جزیره توریستی به علت قرار گرفتن در خلیج همیشه فارس، دارای شرایط آب و هوایی منحصربه‌فردی بوده که می‌بایست قبل از تصمیم‌گیری درمورد محل زندگی، به این مسئله توجه نمایید. تجربه زندگی در کیش همچون تجربه زندگی در یک جو متفاوت نسبت به دیگر مناطق کشور است. اگر شما هم به زندگی در کیش فکر کرده‌اید و دوست دارید تا در مورد این موضوع اطلاعات کسب کنید، تا پایان این مقاله با ما در لحظه آخر همراه باشید تا این مسئله را از جنبه‌های مختلف برای شما بررسی کنیم.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

  1. آب و هوای کیش چگونه است؟
    1. کیش در فصل بهار؛ زندگی در آب و هوای بهشتی
    2. کیش در فصل تابستان؛ زندگی در میان جشنواره‌های تکرار نشدنی
    3. کیش در فصل پاییز؛ زندگی در جایی معتدل و ارزان
    4. کیش در فصل زمستان؛ زندگی در زمستانی گرم
  2. جمعیت و فرهنگ کیش
  3. قوانین عجیب زندگی در کیش
  4. حمل و نقل در جزیره کیش یا نگین خلیج فارس
  5. زندگی در کیش و شرایط اقتصادی
  6. هزینه زندگی در کیش
  7. هزینه یک ماه زندگی در کیش
  8. اجاره و خرید خانه در کیش
  9. رانندگی در کیش را تجربه کرده‌اید؟
  10. کار در کیش چگونه است؟
  11. تحصیل در دانشگاه‌های کیش به چه شکل است؟
  12. از جا‌های دیدنی کیش دیدن کرده‌اید؟
    1. دره پرتغالی‌ ها؛ سکونتگاه قدیمی‌پرتغالی ها
    2. پایاب کیش، دنیای زیرزمینی 2000 ساله
    3. قلعه جنی کیش؛ یکی از جاهای هیجان انگیز کیش
    4. موزه خلیج ‌فارس
    5. کشتی یونانی کیش، نماد جزیره
  13. نکات مهم زندگی در کیش
    1. فواید زندگی در کیش
    2. معایب زندگی در کیش
  14. زندگی در کیش یا تهران، مسئله این است؟

زندگی در کیش

آب و هوای کیش چگونه است؟

کیش به عنوان مهم‌ترین مقصد گردشگری در کشور محسوب می‌شود که همواره صد‌ها مسافر وارد این جزیره می‌شوند. در تمامی ‌فصول سال جزیره کیش گردشگران زیادی را جذب می‌کند اما در ماه‌هایی از سال به دلایلی شلوغ‌تر از فصل‌های دیگر است. فصل بهار به دلیل آب و هوای مطلوبی که دارد، بهترین زمان برای سفر به جزیره خواهد بود. همچنین اگر قصد دارید تا به صورت فصلی در این جزیره زندگی کنید، در این بازه از سال می‌توانید سبک زندگی در کیش را به نوع دلچسب‌تری برای خود طرح ریزی کنید زیرا در بهار هوا خیلی سرد یا گرم نیست و می‌توانید در روزهای اقامت خود در آن، تفریحات مختلفی را در این جزیره تجربه کنید. در واقع کیش از دی ماه تا آخر فروردین را می‌توان بهترین زمان برای زندگی در جزیره کیش دانست. رطوبت هوای کیش در بیشتر ماه‌های سال بالای ۶۰ درصد است و فصل‌ها در جزیره کیش خیلی تمایزی از یکدیگر ندارد. این موضوع را در مقایسه آب و هوا بهمن ماه با شهریور ماه بهتر درک خواهید کرد. افراد زیادی پس از سفر به کیش، علاقه‌مند به زندگی در آنجا می‌شوند. آرامش، زیبایی و هوای پاک جزیره کیش افراد را جذب خود می‌کند. البته افراد زیادی هم از سکوت جزیره ممکن است لذت نبرند و پس از چند ماه دوباره گرفتار هوای آلوده و سروصدا و جنب‌وجوش شهری می‌شوند.

آب و هوای کیش - دمای هوای کیش به تفکیک فصل

کیش در فصل بهار؛ زندگی در آب و هوای بهشتی

در طول فصل بهار، آب و هوای جزیره کیش معتدل و ملایم بوده و باد‌ها و باران‌های شدید شرجی بسیار کمتر می‌بارد. بهترین زمان سفر به کیش از نظر رطوبت اردیبهشت ماه بوده چرا که در این ماه رطوبت هوا کاهش می‌یابد که اگر کیفیت سطح زندگی در کیش برایتان مهم است، این بخش از سال می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

 زندگی در کیش در بهار

کیش در فصل تابستان؛ زندگی در میان جشنواره‌های تکرار نشدنی

برای شنا کردن فصل تابستان مناسب‌ترین زمان برای سفر به کیش خواهد بود اما اگر از گرما بیزار هستید، فصل تابستان زمانی مناسب برای سکونت در کیش نیست. گاهی دما در فصل تابستان به ۵۰ درجه نیز می‌رسد، با این حال در این فصل، گردشگران و ایرانگردان بسیاری به کیش سفر می‌کنند. یکی از دلایل سفر به کیش در تابستان برگزاری قرعه کشی‌ها و جشنواره‌هایی در روزهای مختلف این فصل است که باعث می‌شود افرا زیادی به اقامت در این جزیره ترغیب شوند. اگر قصد دارید که به صورت فصلی در این جزیره زندگی کنید، شاید فصل تابستان با وجود گرما زیاد و رطوبت بالای هوا چندان انتخاب مناسبی نباشد.

زندگی در کیش تابستان

کیش در فصل پاییز؛ زندگی در جایی معتدل و ارزان

کیش در فصل پاییز دارای جشنواره‌ها و تخفیفاتی است که همین موضوع این فصل را برای زندگی در کیش مناسب می‌کند. قطعا فصل پاییز به خصوص مهر و آبان بهترین فرصت برای رفتن به کیش است؛ زیرا اگر اهل خرید باشید شاهد تخفیفاتی بی‌نظیری خواهید بود. علاوه‌بر‌این تفریحات، کیش در فصل پاییز مقصد مناسبی است زیرا ارزان‌تر است و این بهترین فرصت برای شماست که با بتوانید هزینه‌های زندگی در کیش را کاهش دهید. آب و هوای کیش در فصل پاییز دارای رطوبت زیادی است و این موضوع باعث تردید افراد برای سفر به کیش در این فصل می‌شود؛ اما باید گفت که کیش در فصل پاییز گرمای تابستان را ندارد و علاوه‌بر آن بارندگی در این فصل می‌تواند برای شما لذت بخش نیز باشد پس اگر می‌خواهید در یک آب‌‌و‌هوای معتدل، زندگی مجردی در کیش را تجربه کنید، حتما پاییز این جزیره را امتحان کنید.

زندگی در کیش در فصل پاییز

کیش در فصل زمستان؛ زندگی در زمستانی گرم

آب و هوای کیش در زمستان، در معرض باد‌های شمال غربی قرار دارد. وجود تنگه هرمز در مسیر این باد‌ها باعث تغییر جهت این باد‌ها به سمت جنوب غربی می‌شود. بنابراین زمستان هم یکی از بهترین ماه‌ها برای سفر به جزیره کیش محسوب می‌گردد. به طور کلی این جزیره در محدوده گرم و خشک قرار دارد و از این جهت تحت تأثیر آب و هوای بیابانی است. جزیره کیش ضمن اینکه زمستان‌های کوتاه و ملایمی دارد؛ در مقابل نیز تابستان‌های طولانی و گرمتری دارد. توده‌های مختلف هوای جنوب و شمال غربی تعادل آب و هوا در این جزیره تحت تأثیر قرار می‌دهد که این موضوع باعث کاهش باران و افزایش هوای خشک می‌شود.

زندگی در کیش در فصل زمستان

سفر به کیش در زمستان - چرا در زمستان به کیش سفر کنیم؟ + تفریحات و جذابیت ها

جمعیت و فرهنگ کیش

طبق سرشماری سال ۹۰ جمعیت جزیره کیش حدوداً ۲۴. ۸۱۹ نفر بوده که اغلب این تعداد در شهر کیش ساکن هستند. شهروندان جزیره کیش اصطلاحاً کیشوند نامیده می‌شوند. بیش از ۹۰ درصد مردم کیش با سواد هستند و از نظر اشتغال ۹۵ درصد افراد این آمار را در بر می‌گیرند. درصد بالایی از مردم کیش شامل افراد شیعه و فارسی‌زبان می‌شوند.

امروزه کیش محل زندگی تمامی‌اقوام ایرانی است و از این جهت یک جزیره مهاجردوست در کشور محسوب می‌شود. فرهنگ بومیان کیش را با توجه به تنوع قومی‌ که دارد، می‌توان مانند یک ایران کوچک دانست. پوشاک مردان بومی‌محلی عرب دشداشه همراه با عرقچین بوده و نوروز باستانی، عید قربان و عید فطر مهم‌ترین جشن‌های مردم کیش به شمار ‌می‌روند که زندگی در جزیره کیش در این بازه زمانی با شور و هیجان زیادی همراه خواهد بود.

جمعیت و فرهنگ کیش

قوانین عجیب زندگی در کیش

  • کیش یک جزیره توریستی به شمار می‌رود. بنابراین طبیعی است تعداد افراد پیاده در یک جزیره توریستی بسیار باشد. لذا توجه به حقوق عابرین پیاده در قوانین کیش اهمیت بیشتری دارد. در صورتی که هنگام رانندگی عابری را در حال عبور از خط عابر پیاده ببینید، باید به طور کامل برای او بایستید.
  • شاید عجیب باشد، اما در قوانین کیش برای رانندگان، دنده عقب رفتن به طور کلی ممنوع است. در صورتی که نیرو‌های پلیس راهنمایی رانندگی شما را حین دنده عقب رفتن ببینند، می‌توانند اتومبیل شما را بخوابانند و یا جریمه سنگینی برای شما لحاظ نمایند.
  • توجه داشته باشید در صورتی که در جزیره کیش اتومبیل اجاره کنید، حتماً دفترچه رنت آن را همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز به پلیس نشان دهید.
  • انداختن آشغال از داخل اتومبیل به فضای بیرون چه در جزیره کیش و چه در هر جای دیگر جهان، عملی ناشایسته خواهد بود. طبق قوانین کیش، این عمل خلاف قانون به شمار می‌رود و درصورت مشاهده حتماً جریمه خواهید شد. بر اساس قوانین کیش سرعت مجاز در داخل شهر حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر و در بیرون جاده‌های فرعی 80 کیلومتر است.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام زندگی در کیش به‌خاطر داشته باشید، رعایت نظافت و پاکیزگی است. نریختن زباله در شهر، حفظ نظافت در خیابان‌ها و سواحل کیش جز مواردی است که نباید آ‌ها را غیر مهم بشمارید.
  • وقتی در کیش به شغلی مشغول هستید و حداقل شش ماه در این جزیره زندگی کرده‌اید، می‌توانید برای دریافت کارت کیشوندی (کارت شهروندی کیش) اقدام کنید. داشتن این کارت مزایایی مانند تخفیف در استفاده از رستوران‌ها و سایر امکانات شهری، ورود و خروج خودرو به داخل و خارج جزیره و ورود و خروج لوازم و اثاث منزل را نسبت به گردشگران به شما می‌دهد.
  • کارت‌های کیشوندی طبق سابقه زندگی و شغل شما در کیش به رنگ‌های سبز، صورتی، سفید یا آبی صادر می‌شوند. اگر در جزیره کیش متولد شده‌اید و بومی آن‌جا محسوب می‌شوید، می‌توانید کارت سبز دریافت کنید. کارت سفید برای بازرگانان و تجار داخلی است. کارت صورتی برای تجار خارجی در نظر گرفته شده ‌است و کارت‌های آبی برای خانواده‌ها و کارت‌های زرد برای افراد مجرد ساکن کیش صادر می‌شوند.

 قوانین کیش

نقشه کیش - نقشه گردشگری آنلاین کیش با جزئیات کامل 

حمل و نقل در جزیره کیش یا نگین خلیج فارس

مدیریت حمل و نقل در کیش یکی از راه‌های سفر مقرون‌به‌صرفه به کیش محسوب می‌شود. این مدیریت به مسئولان و مدیران شهری ارتباطی ندارد. در واقع گردشگران تور کیش می‌بایست به این موضوع توجه داشته باشند. برای مدیریت هزینه‌های حمل و نقل در کیش می‌توانید از سرویس‌های حمل و نقل عمومی‌استفاده نمایید. وجود مینی بوس‌های کیش، تاکسی‌ها به مدیریت و جابه‌جایی شما کمک بیشتری می‌کند. راحت‌ترین و در دسترس‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی‌تاکسی‌ها هستند. در جزیره کیش نیز تاکسی‌ها به عنوان اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل در کیش به شمار ‌می‌روند که استفاده از آن‌ها می‌تواند هزینه زندگی در کیش را برای شما تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

رنگ‌بندی تاکسی‌ها در کیش بنا به شرایط آن‌ها صورت می‌گیرد. تاکسی‌های سفید دربستی هستند؛ در صورتی که با خانواده به جزیره کیش سفر کرده‌اید این تاکسی‌ها جهت جابه‌جایی شما به صورت خانوادگی مناسب خواهند بود. تاکسی‌های زرد رنگ نوع دیگر تاکسی‌ها در جزیره کیش است که به عنوان تاکسی‌های خطی هستند که در جای جای خیابان‌ها و سطح شهر با این نوع وسیله حمل و نقل مواجه خواهید شد. برای محاسبه هزینه حمل و نقل در کیش این تاکسی‌ها مجهز به تاکسیمتر ‌هستند که می‌بایست دقت کنید در طول سفرتان فعال باشند.

حمل و نقل کیش

زندگی در کیش و شرایط اقتصادی

جزیره کیش جزیره‌ای بیضی شکل بوده که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد. جزیره کیش و دبی با هم پیمان خواهرخواندگی دارند. در گذشته کیش تنها جزیره در خلیج فارس بوده که از قنات آب شیرین برخوردار بوده است. بنابراین جزیره کیش نقش مهمی‌ را برای اهالی جنوبی کشورمان بر عهده داشته و قطب بازرگانی مهم کشور به شمار می‌رود. مردم کیش در گذشته به صید مروارید می‌پرداختند و ماهی‌گیری دامداری، دریانوردی و بازرگانی شغل سنتی بومیان منطقه است اگرچه، در حال حاضر و با پیشرفت این منطقه، نوع مشاغل مردم این بخش از کشور نیز متحول شده است. در سال‌های اخیر، بخش عمده اقتصاد کیش بر روی صنعت گردشگری و بازارهای پوشاک و دیگر اجناس بنا نهاده شده و بخش زیادی از ساکنان جزیره کیش در مشاغل خدماتی در حوزه صنعت گردشگری مشغول هستند. در این جزیره شاهد مجموعه بازارها و پاساژهای متنوع با حدود قیمتی متنوع در کیش هستید که این مسئله باعث می‌شود شرایط زندگی در کیش بسیار جذاب باشد و هرکسی با هر میزان بودجه بتواند نیازهای خود را در کیش برطرف کند. به صورت کلی عمده مردم در جزیره کیش در بخش‌های مرتبط با گردشگری؛ بازارها و صنعت‌های مربوط به صنایع غذایی دریایی مشغول به فعالیت هستند. هم چنین دانشگاه‌های یش دارای رتبه علمی معتبری هستند که عده ای نیز برای زندگی دانشجویی در کیش، در این بخش از کشور ساکن شده‌اند.

شرایط اقتصادی کیش

هزینه زندگی در کیش

به طور کلی شرکت‌های خصوصی بخش زیادی از خدمات شهری در کیش را ارائه می‌دهند. بنابراین دلیل گرانی هزینه‌هایی همچون آب و برق نسبت به دیگر شهر‌ها خصوصی‌سازی آن‌ها است. در صورت تصمیم برای زندگی در این جزیره احتمالاً باید در سبک زندگی خود و نحوه استفاده از منابع مانند آب و برق تجدید نظر داشته باشید.

ضمن اینکه وارد شدن مواد غذایی از دیگر شهر‌ها به جزیره، هزینه حمل و نقل بالایی را در بر می‌گیرند. لذا هزینه خورد و خوراک هم در کیش کمی‌بالاتر از میانگین دیگر شهرهاست. ضمن اینکه هزینه حمل و نقل هم برای مسیر‌های مختلف در کیش نسبتاً بالا خواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت هزینه زندگی در کیش با توجه به توریستی بودن آن نسبت به دیگر شهر‌های ایران زیاد است. برخورداری از مراکز خرید متعدد و متنوع با سطح قیمت متفاوت یکی از ویژگی‌های کیش محسوب می‌شود که به شما کمک می‌کند تا بودجه مورد نیاز برای زندگی در کیش را کاهش دهید.

هزینه زندگی در کیش

هزینه یک ماه زندگی در کیش

همانطور که گفتیم عده ای ممکن است برای زندگی دانشجویی یا مجردی به این جزیره سفر کنند، به همین دلیل برآورد هزینه یک ماه زندگی در کیش بسیار مهم است. دانشجویانی که صرفا برای امتحانات پایان ترم خود به این مکان می‌آیند، می‌توانند برای کاهش هزینه‌ها مواد خوراکی خود را از خانه بیاورند و مدت زمان اقامت خود در جزیره را در سوئیت یا خوابگاه بگذرانند تا مبلغ مورد نیاز برای زندگی دانشجویی در کیش را کمتر کنند. برای خانواده‌هایی که برای شرایط کاری مجبور به زندگی در این مکان هستند، می‌توانند با اجاره خانه در کیش، هزینه اقامت خود را نسبت به اسکن در هتل تا حد زیادی کم کنند و با خرید از فروشگاه‌های دارای تخفیف، در هزینه‌های زندگی در کیش صرفه‌جویی کنند.

هزینه سفر به کیش - از هزینه اقامت تا رستوران و حمل و نقل 

اجاره و خرید خانه در کیش

اولین چیزی که باید برای زندگی در کیش مدنظر داشته باشید، محل زندگی است. منازل مسکونی در کیش معمولاً سه دسته را شامل می‌شود. شهرک‌های مسکونی، برج‌های مسکونی و مجتمع‌های مسکونی. شهرک‌های صدف و نوبنیاد ازجمله شهرک‌های کیش محسوب می‌شوند که دارای قیمت نسبتاً ارزان‌تر از جا‌های دیگر است. ولی می‌بایست بدانید که قیمت آپارتمان در کیش با قیمت آپارتمان در محل‌های شمالی و غربی تهران برابری دارد. بنابراین انتظار پیداکردن آپارتمان ارزان قیمت را نداشته باشید.

گران‌ترین خانه‌ها در کیش مربوط به آپارتمان‌های متراژ بالا در برج‌های سایه و ستاره است. بنابراین هر چه متراژ آپارتمان بالاتر باشد، قیمت بالاتری هم دارد. اجاره‌خانه در کیش همچون خرید آن نیاز به مبلغ بالایی دارد. می‌توانید با توجه به بودجه و میزان اجاره‌ای که توان پرداخت آن را دارید، بین شهرک‌ها، مجتمع‌ها و برج‌های کیش خانه مناسبی برای خود پیدا کنید. لازم به ذکر است که متراژ خانه‌ها اغلب بین ۳۰ تا ۹۰ متر بوده و متراژ خیلی زیادی ندارند.

 اجاره و خرید خانه در کیش 

رانندگی در کیش را تجربه کرده‌اید؟

اگر به کیش سفر داشته باشید حتماً تجربه‌ خودرو سواری زیر نور آفتاب دل‌انگیز کیش و نسیم فرح بخش این جزیره‌ی خوش آب و هوا را داشته‌اید. حتماً متوجه هستید که بخشی از این آرامش زمان رانندگی به واسطه‌ی قوانین رانندگی در جزیره کیش است که با دیگر شهر‌ها تفاوت دارد. لذا با دانستن این قوانین، می‌توانید با خیال راحت به رانندگی در خیابان‌های زیبای این جزیره توریستی بپردازید. قانون مداری مردم و اجرای بی‌چون و چرای قوانین در کیش به عنوان دو علت مهم برای رانندگی لذت بخش در کیش شناخته می‌شوند.

به طور معمول مسافرانی که وارد این جزیره می‌شوند نیز به طور خودآگاه از قوانین پیروی کنند. نبود چراغ قرمز وعدم سرعت گیر در سطح شهر از عجایب رانندگی در کیش است. ضمن اینکه عملکرد رانندگان در تمام خیابان‌های کیش بررسی می‌گردد تا همه چیز در نظم و قانون به اجرا درآیند. زدن بوق در خیابان‌های کیش شما را با جریمه سنگین روبه‌رو خواهد کرد. جزیره‌ کیش بسیار کوچک بوده و با سرعت مجاز تنها در ۲۰ دقیقه همه‌ جزیره را می‌توان دور زد.

سفر به کیش -  صفر تا صد راهنمای سفر به کیش | هزینه ها+ نکات سفر

کار در کیش چگونه است؟

هزینه زندگی در کیش اولین نکته این جزیره بوده که نسبت به سایر شهر‌های ایران در تمامی‌موارد گران‌تر محسوب می‌شود. قیمت خانه جهت خرید در بخش زیادی از مناطق، با قیمت خانه در مناطق شمالی و شمال غربی تهران گران‌تر یا حتی برابری می‌کند. در واقع زندگی خرج دارد بنابراین لازم است قبل از تصمیم‌گیری تمام موارد را در نظر بگیرید.

 کمبود کار یکی از معایب عمده کیش به شمار می‌رود. البته در حوزه گردشگری و ساخت و ساز‌های عمرانی و شهری بازار نسبتاً خوبی دارند. در صورتی که به فعالیت در انواع حوزه‌های گردشگری نداشته و منبع درآمد ثابتی ندارید باید حتماً قبل از انتخاب این جزیره برای زندگی دقت بیشتری به خرج دهید.

کار در کیش چگونه است؟

تحصیل در دانشگاه‌های کیش به چه شکل است؟

دانشگاه‌های داخلی در منطقه آزاد کیش هشت شعبه دارد. همچنین ۶ شعبه بین‌المللی دانشگاه‌های معتبر که در مجموع دارای ۶،۶۲۳ دانشجو هستند. دانشگاه‌های جزیره کیش اکثراً به دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران وابسته‌اند. این دانشگاه‌ها اکنون دوره‌های بین‌المللی کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته‌هایی مانند IT، MBA و مهندسی برق و الکترونیک و حقوق را با همکاری دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه چند رسانه‌ای مالزیو دانشگاه موناش (Monash) استرالیا برگزار می‌کند.

 دانشگاه های کیش

از جا‌های دیدنی کیش دیدن کرده‌اید؟

با در نظر گرفتن شرایط و هدف شما از زندگی در جزیره جذاب کیش و امکان و گزینه‌های متعدد جهت کار در کیش تجربه زندگی کردن در کیش را به عنوان یکی از جذاب‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین لحظات زندگی خود می‌توانید ثبت نمایید. آرامش با صدای دریا و شور و هیجان دلفین‌ها و شن‌های زیبای ساحل دیدنی‌های شیرینی است که با جزیره کیش تجربه خواهید کرد. گردشگران زیادی برای جاذبه‌های دیدنی کیش هیجان‌زده می‌شوند، به گونه‌ای که تور کیش را می‌توان پر طرفدارترین تور داخلی دانست.

جزیره کیش مکان‌های پر هیجان مناسب افرادی که می‌خواهند آدرنالین خونشان بالا رود، در خود جای داده است. تفریحاتی مهیج و تکرار نشدنی که تنها در کیش تجربه خواهید کرد. شب‌های کیش پر از نشاط بوده و برنامه‌های پر از خنده و کمدی را به افراد تقدیم می‌کند. در این میان بازدید از جاذبه‌های تاریخی کیش خالی از لطف نیست. این جزیره کوچک دارای دیدنی‌های تاریخی بسیار زیادی است. در ادامه به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌نماییم.

جاهای دیدنی کیش - لیست کامل جاذبه های گردشکری کیش + عکس + قیمت +آدرس

دره پرتغالی‌ ها؛ سکونتگاه قدیمی‌پرتغالی ها

دره پرتغالی‌ها بخشی از منطقه شمالی کیش را در بر می‌گیرد و به عنوان یکی از دیدنی‌های کیش شناخته می‌شود. این نام‌گذاری به زمان سکونت پرتغالی‌ها در این محل ارتباط دارد. در این بخش از جزیره کیش سرازیرشدن آب‌های سطحی، منطقه‌ای سرسبز و زیبا را به وجود آورده که زیبایی آن هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

 دره پرتغالی ها

پایاب کیش، دنیای زیرزمینی 2000 ساله

پایاب کیش از دیگر جا‌های دیدنی کیش به شمار می‌رود که بخشی از گنجینه‌های تاریخی این شهر شناخته می‌شود. همان طور که از کلمه پایاب مشخص است، این کلمه از دو بخش «پای» و «آب» بوده و مفهوم آن نزدیکی و هم‌جواری با آب را می‌توان از آن برداشت کرد. کانال یا دهلیز‌هایی، که با شیب تند هستند پایاب‌ هستند که اغلب در کنار چاه و قنات قرار می‌گرفتند و فرد را به وسیله چند پله، به سطح آب قنات در زیر زمین نزدیک می‌نمودند.

 پایاب کیش

قلعه جنی کیش؛ یکی از جاهای هیجان انگیز کیش

یکی از جا‌های هیجانی و دیدنی کیش با صد‌ها قصه و ماجرای عجیب قلعه جنی کیش است. در نگاه اول قلعه یک بنای معمولی و قدیمی‌مثل همه قلعه‌هاست. دارای فضایی مستطیل شکل، با دو بارو و یک بنای دو طبقه ولی وقتی پای صحبت‌های مردم بومی‌منطقه بشینید حساب قلعه جنی را از باقی بنا‌های تاریخی جدا می‌کنید. این قلعه در گذشته پاسگاه و محل خدمت سربازان بوده که در دهه چهل ورق برگشت و گزارش‌های زیادی مبنی بر مشاهده جن و اتفاقات عجیب و غریب اوضاع را تغییر داد. با مرگ چند سرباز، دیگر کسی تمایل به خدمت در قلعه جنی نبود. در نهایت این داستان‌ها پاسگاه تخلیه شد.

 قلعه جنی کیش

موزه خلیج ‌فارس

موزه خلیج‌فارس و مجموعه هنری در ساحل جنوب غربی جزیره قرار دارد که یکی از امکانات ارزشمند کیش به شمار می‌رود. این مجموعه، معماری‌ای همچون به یک صدف دارد که تماشای آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این شگفتی را وقتی قدم به داخل ساختمان می‌گذارید بیشتر تجربه می‌کنید. این مجموعه محلی جهت برگزاری انواع نمایشگاه و فروش آثار هنری و صنایع دستی داخلی و خارجی بوده که تنوع آثار، آن را تبدیل به یکی از قطب‌های مهم عرضه آثار هنری ایران کرده است.

 موزه خلیج فارس

کشتی یونانی کیش، نماد جزیره

شاید کشتی یونانی کیش یکی از معروف‌ترین جا‌های دیدنی کیش باشد. کشتی یونانی قصه جالبی دارد. این کشتی ساخت انگلستان و متعلق به یونان بود که در سال ۱۳۴۵ در دریای کیش به گل می‌نشیند. از آن زمان یونانی‌ها در تلاش بودند که کشتی زیبا و لوکسشان را نجات دهند ولی ظاهراً ایرادات فنی جدی‌تر از این حرف‌ها بوده است. بنابراین نفت کشتی تخلیه شد و خودش در جزیره باقی ماند. در زمان غروب آفتاب و البته شب‌ها تصویر کشتی یونانی روی آب بسیار زیبا و تماشایی است.

کشتی یونانی کیش

نکات مهم زندگی در کیش

بسیاری از مسافران تور کیش با خود به مزایا و معایب زندگی در کیش می‌اندیشند و لحظاتی ذهن خود را جهت زندگی دائمی‌در کیش اختصاص می‌دهند. زیرا ترافیک جان‌فرسا و هوای آلوده در این شهر وجود ندارد. در عوض آن ساحل زیبای خلیج فارس همیشه قابل مشاهده خواهد بود. زندگی در کیش مزایای زیادی دارد که هر یک به نوبه خود می‌توانند انرژی و انگیزه زیادی را برای فعالیت به انسان بدهند. اما زندگی در این جزیره زیبا بی‌عیب و ایراد هم نخواهد بود. بنابراین بهتر است قبل از هرگونه تصمیم‌گیری درباره جزئیات معایب و مزایا زندگی در کیش اطلاعاتی به دست ‌آورید.

نکات مهم زندگی در کیش

فواید زندگی در کیش

  • از فواید زندگی در جزیره برخورداری از نظم و انضباط است. همه چیز در جزیره به منظم‌ترین و بهترین شکل ممکن انجام می‌گیرد، به اندازه‌ای که ممکن است روزی به علت کثیف بودن ماشینتان در جزیره کیش جریمه شوید.
  • امنیت بالا را از فواید زندگی در جزیره قانونمند کیش می‌توان دانست. در کیش آمار دزدی و جرم بسیار پایین بوده و همه چیز در آرامش بالایی قرار دارد.
  • دسترسی همیشگی به ساحل از دیگر فواید زندگی در این جزیره جذاب به شمار می‌رود. سواحل زیبای کیش می‌توانند خستگی یک روز کاری یا دانشجویی شلوغ را از تنتان در آورد.
  • وجود مراکز تفریحی متعدد به شما امکان می‌دهد تا سرگرمی‌ها و فعالیت‌های متفاوت و مهیجی را در طول اقامت خود در کیش تجربه کنید.
  • داشتن انواع روشگاه‌ها و مراکز خرید کیش، به شما این امکان را می‌دهد تا با توجه به بودجه مورد نیاز خود خرید کنید.
  • کیش منطقه آزاد تجاری است که در آن کالاها ممکن است تحت مقررات گمرکی خاص وارد، ذخیره، جابجایی، تولید، یا پیکربندی مجدد و صادرات مجدد شوند و عموماً مشمول عوارض گمرکی نیستند.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های معتبر برای دانشجویان رشته‌های مختلف فراهم است.
  • جهت داشتن یک خودروی لوکس در کیش به پرداخت هزینه گمرکی احتیاجی نیست و بسیار راحت‌تر از شهر‌های دیگر می‌توانید صاحب یک خودروی لوکس شوید. همچنین مراکز معتبری جهت اجاره انواع ماشین‌های لوکس هم وجود دارد که می‌تواند برای بسیاری از جوانان خوشایند باشد.

فواید زندگی در کیش

معایب زندگی در کیش

در هر کجایی از دنیا، اگر قصد زندگی کردن در هر شهری را داشته باشید، متوجه معایب و مزایایی می‌شوید که جزیره کیش از این قاعده مستثنی نیست. هنگامی‌که از جزیره کیش دیدن می‌کنید، حتما متوجه بعضی معایب زندگی در این جزیره می‌شوید که خودتان با توجه به سنجش مزایای آن می‌توانید این جزیره را برای زندگی خود انتخاب کنید یا انتخاب نکنید. معایب زندگی در کیش به شرح زیر است:

  • هزینه های بالای زندگی و خورد و خوراک
  • گران بودن نسبی خانه‌ها
  • شهریه پرداز بودن تمامی دانشگاه‌ها
  • آب و هوای گرم و شرجی

معایب زندگی در کیش

زندگی در کیش یا تهران، مسئله این است؟

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که زندگی در کدام یک از شهرهای کیش یا تهران برای شما بهتر است؟ در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که سبک زندگی کیش با تهران به اندازه‌ای متفاوت است که نمی‌توان این دو را باهم مقایسه کرد. اگر شما ترجیح‌ می‌دهید که در مکانی خلوت، امن و آرامش‌بخش زندگی کنید، قطعا جزیره کیش انتخاب بهتری برای شما است. با توجه به بالا بودن هزینه‌های زندگی در شهر تهران، از این نظر هر دو شهر دارای شرایط یکسانی هستند. اگر دوست دارید تا در شهری قانون‌مدار و آرام‌ زندگی کنید، شاید بهتر است که مدتی زندگی در جزیره کیش را تجربه کنید.

زندگی در تهران یا کیش؟

چرا باید در کیش زندگی کنیم؟

عدم وجود ترافیک، برخورداری از آب و هوای پاک و تمیز، وجود امنیت و رفاه اجتماعی بالا خیلی از افراد را مجاب به زندگی در این جزیره می‌کند. به طور کلی زندگی در کیش مزایای زیادی دارد که هر یک به نوبه خود انرژی و انگیزه زیادی را می‌توانند جهت فعالیت به انسان بدهند. اما زندگی در این جزیره زیبا بی‌عیب و ایراد هم نخواهد بود. لازم است قبل از تصمیم برای زندگی اطلاعات جامعی در رابطه با زندگی در آنجا کسب نمایید. زیرا علی‌رغم همه ویژگی‌های جذاب و خوب جزیره کیش، وجود ایراداتی می‌تواند زندگی دائمی‌در این جزیره را با مشکل همراه سازد. ما در این بخش از سایت لحظه آخر به زندگی در کیش و موارد و هزینه‌های مربوط به آن پرداختیم تا شما را از جوانب مختلف مربوط به آن مطلع کنیم. اگر شما هم تجربه زندگی طولانی مدت یا چند روزه در این جزیره را داشته اید، خوشحال می‌شویم تا با نوشتن نظرات خود، ما را نیز از تجربیات جذاب خود مطلع سازید.

سوالات متداول

نظرات کاربران

  1. کیانا کیانا 1398/09/24
    42 نفر پسندیدند
    واقعا با این شرایطی که اینجا نوشته شده کسی هست که بره تو این جزیره زندگی کنه؟ هیچوقت فک نمیکردم انقد زندگی تو جزیره کیش سخت باشه، واقعا کسایی که تو این جزیره زندگی می کنن آدمای خیلی خیلی صبوری هستن، آدمای سختی کشیده که با هر شرایطی کنار میان و زندگیو میگذرونن، کلن زندگیای مردم جنوب واسم جالبه اما این محتوا بیشتر از جالب بودن آدمو نگران میکنه، به نظرم کسی که تو شهرای معمولی با شرایط زندگی متوسط هم زندگی مردن بازم نمیتونن با این شرایط کنار بیان و تو این جزیره دووم بیارن، البته آدیی که مثلا برای ماموریت یا واسه کار اونجا می رن یه جورایی چاره دیگه ای ندارن و باید مهاجرت کنن، اما واقعا بعضی از این شرایط به راحتی میشه حل شد، کثلا پول آب و برق چرا باید انقدر زیاد باشه، بین ساکنین این جزیره با مردمی که توی نقاط دیگه ایران زندگی می کنن چه فرقی هست؟ دولت خیلی راحت می تونه پول برق و آب این جزیره رو به عهده بگیره، یا گرونی حداقل برای ساکنین این جزیره نباشه، همونطور که نوشتین فرصت شغلی تو این جزیره خیلی کمه و گرونی بیداد می کنه، اینا واقعا با هم جور در نمیان اونم تو اوضاع اقتصادی الان ایران، این مردم گناهی ندارن جز اینکه تو این جزیره به دنیا اومدن و بزرگ شدن. به امید روزی که مشکلات از این دست در ایران حل بشه.
  2. ثمین افکار ثمین افکار 1398/09/18
    16 نفر پسندیدند
    چقدر شرایط سختی داره زندگی کردن تو کیش!!! اصلا فکر نمیکردم انقد شرایط سخت باشه، همیشه با خودم میگفتم چرا مردم این جزیره اکثرا از سطح پایینی برخوردارن الان دلیلش رو متجه شدم، واسه گرونی و بالا بودن مخارج هست که اوضاع اینجوریه، واقعا شرایط بدیه، کاش به حال این جزیره مردمانش فکری بشه، با این اوضاع اقتصادی الان اوضاع بی شک خیلی بدتر از این میشه و این نگران کننده است، با این حجم از درآمدی که این جزیره داره خیلی بی انصافیه که مردمان این شهر تو این شرایط باشن
  3. فروغ شیدایی فروغ شیدایی 1398/09/11
    20 نفر پسندیدند
    زندگی تو کیش به نظرم اصلا خوب نیست، با اینکه خیلی این جزیره رو دوست دارم و واسه تفریح همیشه یکی از انتخاب هامه ولی وقتی به زندگی توی کیش فکر میکنم دلم میگیره، من ادمیم که از فضای بسته می ترسم، از دریا هم ترس دارم، وقتی فکر میکنم تو یه جزیره دارم زندگی میکنم یعنی رو یه خشکی که دور تا دورش تا چشم کار میکنه آبه قلبم میگیره و احساس خفگی بهم دست میده، به نظرم آدم هایی که تو جزیره زندگی می کنن آدم های خیلی صبوری هستن، البته به عادت هم بستگی داره اما خب خیلی آدم هارو دیدم که به تازگی رفتن و زندگی رو تو جزیره شروع کردن، نمیدونم شاید جالب باشه و فقط واسه من اینجوری باشه اما در کل دوست ندارم زندگی کنم تو این شرایط، اما واسه تفریح عاشق کیشم، یه نکته دیگه ام که هست آب و هوای این جزیره ست، تابستون ها یه جورایی آب و هوای کیش غیر قابل تحمل میشه انقدر که دمای هوا بالاست و گرماش طاقت فرساست، دوستان هم به نکته های قابل توجهی اشاره کردن که واقعا به نظرم خیلی مهمه و تحملش سخته

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
بیشتر بخوانید
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
تفریحات رایگان تهران برای گذراندن اوقات فراغت در تعطیلات
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
پارک گلبرگ قشم کجاست؟ | آدرس + ساعت کاری + عکس
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.9 از 5 | از 161 کاربر