مک دونالد

زمان مطالعه: 5 دقیقه
بروزرسانی: 1402/02/05
بازدید: 2778
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

مک دونالد به انگلیسی McDonald's را می توانیم محبوب ترین رستوران زنجیره ای در دنیا بنامیم. رستورانی که طبق گفته ها در هر 14 دقیقه یک شعبه از آن در یک نقطه از دنیا به افتتاح می رسد. رستورانی که زمانی با یک غرفه در کالیفرنیا کار خود را آغاز نمود و امروزه با بیش از 37000 شعبه در سراسر دنیا معروف ترین رستوران فست فودی جهان است. در این مقاله به زمان تاسیس مک دونالد، نام مالک اصلی و منوی این رستوران زنجیره ای می پردازیم تا بیش از پیش با این برند جهانی آشنا شوید.

مک دونالد

آشنایی با رستوران زنجیره‌ای مک دونالد

قدمت مک دونالد به سال 1940 باز می گردد. در آن سال برادران مک دونالد تصمیم گرفتند تا فست فودی تنها با سرو برگر تاسیس کرده و تمام وقت و سرمایه خود را صرف آن کنند. بعد از مدتی که فست فودشان در میان مردم محبوب شد در کنار سرو کردن برگر، سیب زمینی های سرخ کردنی هم اضافه کردند. مقر ساختمان اصلی مک دونالد در ایالت ایلینویز قرار دارد اما در سال 1953، سرمایه گذاری آمد تا دومین شعبه مک دونالد را تاسیس کنند. بعد از او افراد دیگری هم آمدند تا شعبات مک دونالد را در کشورهای مختلف ایجاد کنند که به موجب آن، مک دونالد در 100 کشور، بیش از 37000 شعبه داشته و برای مدیریت آن ها، علاوه بر ساختمان اصلی در ایلینویز، ساختمان دیگری در شهر شیکاگو ساخته شود.

عکس مک دونالد

مک دونالد چگونه تاسیس شد؟

رستوران مک دونالد ابتدا در سال 1948 توسط دو برادر به نام های موریس و ریچارد مک دونالد تاسیس شد. اولین رستوران آن ها که در شهر سن برناردینوی کالیفرنیا قرار داشت در حالی تاسیس شد که خبری از رستوران به شکل فعلی آن نبود و آن ها در ابتدا تنها یک غرفه کوچک در نزدیکی مسابقات اسب دوانی کالیفرنیا داشتند. رفته رفته با ورود ری کراک به این شرکت به عنوان سهامدار این رستوران کوچک کالفرنیا، مک دونالد به شکل فعلی آن شکل گرفت و در تمام دنیا به برندی خوشمزه و جهانی تبدیل شد.

گشت و گذار در زیباترین شهرهای اروپا

منوی مک دونالد

همبرگر غذایی است که با دیدن آن ناخوداگاه به یاد مک دونالد میفتید! غذای اصلی این رستوران همبرگر است، اما با گذشت زمان غذاهای دیگری به منوی این رستوران زنجیره ای اضافه شد. از جمله غذاهای منوی این مجموعه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • همبرگر
  • انواع مرغ
  • ساندویچ گوشت سفید
  • نوشابه
  • سیب‌زمینی سرخ‌کرده
  • صبحانه و دسر
  • سالاد
  • مواد گیاهی بسته‌بندی

منوی مک دونالد

لوگوی مک دونالد

همانطور که از ظاهر این لوگو نیز پیداست، لوگوی مک دونالد از یک M به زبان انگلیسی تشکیل شده است. به این سبک طراحی لوگو مونوگرام می گویند؛ یعنی لوگوهایی که نام اول شرکت خود را بر روی لوگوی خود قرار می دهند. کمان های طلایی به کار رفته در این لوگو نیز که به رنگ زرد هستند، نشان از قدرت، ثروت و امنیت دارند. رنگ قرمز دور آن نیز به این جهت به کار رفته که در شخص یک حس گرسنگی را بوجود می آورد. فونت لوگوی مک دونالد سنس سریف ساده است که عاری از هرگونه پیچیدگی است و زیبایی خود را در سادگی جلوه می دهد.

بهترین رستوران های تهران - لیستی از معروف ترین رستوران های تهران در این لینک وجود دارد. 

لوگوی مک دونالد

مالک مک دونالد کیست؟

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد برادران مک دونالد این شرکت یا همان رستوران را تاسیس کردند. اما مالک و صاحب عمده سهام این رستوران زنجیره ای شخصی نیست به جز ری کراک (Raymond Albert "Ray" Kroc)، که با حضورش در این رستوران، آن را به کلی متحول کرد و با سرمایه ای که در اختیار آن ها قرار داد، برندی معتبر را به جهانیان معرفی نمود.

مالک مک دونالد کیست؟

شعبه مک دونالد در ایران!

در پاسخ به این سوال که چرا مک دونالد در ایران شعبه ندارد باید بگوییم که در زمانی که برجام میان مسئولان کشورمان و کشورهای 5 + 1 امضا شد، شایعاتی مبنی بر حضور یکی از شعبات مک دونالد در کشورمان مطرح شد. به طوری که در مناطقی از تهران نیز رستوران هایی با همین نام شروع به فعالیت کردند. اما این موضوع توسط مسئولان مربوطه تکذیب شد؛ چرا که هم تحریم ها پس از مدتی به حالت اول خود بازگشت و هم اینکه به مک دونالد این اجازه داده نشد که در کشورمان شعبه ای داشته باشد. پس از مدتی نیز مشخص شد که آن رستوران هایی که در تهران شروع به فعالیت کرده بودند نیز از سوی این رستوران زنجیره ای نبودند و از فرصت سوء استفاده کرده بودند.

شعبه مک دونالد در ایران!

بخش های مختلف مک دونالد

بسیاری از مردم بر این باورند که مک دونالد تنها به یک همبرگر فروشی بسنده کرده است؛ اما باید بگوییم که اصلا اینطور نیست. این رستوران زنجیره ای با استفاده از شهرت جهانی خود چند برند در زمینه های مختلف تاسیس کرده است. این بخش ها شامل McDrive، McCafe، "Create Your Taste"، McDonald’s Next و غیره می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

کافه های تهران - کافه از بهترین محیط ها برای صرف زمان، برگزاری جشن های تولد، قرارهای کاری، دوستانه است.

McDrive

مک درایو که احتمالا آن را در فیلم های هالیوودی بسیار مشاهده کرده اید، در واقع کیوسک هایی هستند که فاقد میز و صندلی بوده و مردم می بایست با وسیله نقلیه خود، وارد قسمت مشخص شده شوند، سفارش خود را درخواست داده و پس از دریافت سفارش محل را ترک کنند. از مزیت های این نوع سرویس دهی می توانیم به سرعت عمل بالای دریافت سفارش اشاره کنیم.

McDrive

McCafe

همانطور که از نام  McCafe نیز مشخص است، در این کافه ها که زیر مجموعه مک دونالد اصلی هستند، انواع کافه های خوشمزه آمریکایی سرو می شود. در این کافه ها می توان انواع نوشیدنی ها و کیک های مخصوص کافه را سفارش داد. همچنین جالب است بدانید صاحب اولین شعبه مک دونالد در کشور استرالیا، ایده مک کافه را داد که پس از مدتی توانست شهرتی جهانی پیدا کند. البته که هیچگاه به لحاظ شهرت نتوانست بر روی مک دونالد اصلی بلند شود.

رستوران کره ای در تهران - آشنایی با بهترین رستوران های کره ای پایتخت

McCafe

 Big Mac

بیگ مک نام برگرهای سایر بزرگ مک دونالد است که نامش از Mark McGwire گرفته شده است. این شخص از بازیکنان محبوب و حرفه ای بیس بال است که با نام بیگ مک او را می شناختند. این نوع برگرها نیز زیر مجموعه شرکت مک دونالد  اصلی هستند و یکی از دلایل محبوبیت آن نیز همین است.

 Big Mac

Egg McMuffin

Egg McMuffin جزو برندهای غذایی مک دونالد محسوب می شود. در اصل Egg McMuffin نوعی وعده غذایی صبحانه است که ظاهری شبیه به برگر داشته و در میان مردم بسیار محبوب است. پیشنهاد می کنیم اگر به یکی از کشورهای خارجی سفر کردید، حتما طعم آن را امتحان نمایید.

Egg McMuffin

Chicken McNuggets

Chicken McNuggets هم از زمانی جزء برندهای مک دونالد به حساب آمد که مک دونالد تصمیم گرفت در کنار برگرهای گوشت، انواع برگرها و سوخاری های مرغ را هم ارائه دهد. امروزه اما نه تنها برگرهای گوشت، مرغ و انواع سوخاری های مرغ را ارائه می دهد، بلکه انواع سالادها و پیش غذاهای مختلف را نیز سرو می کند.

Chicken McNuggets

جاهای دیدنی اروپا -  با سفر به اروپا این جاذبه های گردشگری را به هیچ عنوان از دست ندهند.

فیلم مک دونالد (The Founder 2016)

همچنین در سال 2016 میلادی نیز فیلمی تحت عنوان فیلم "بنیانگذار" ساخته شد که داستان موفقیت شرکت مک دونالد را برای مردم جهان شرح می دهد. این فیلم که به کارگردانی جان لی هنکاک فیلمبرداری شد، چیزی در حدود 22 میلیون فروش گیشه را تجربه کرد. در این فیلم مایکل کیتون در نقش ری کراک مالک افسانه ای آن را بازی کرده است.

فیلم مک دونالد

سخن پایانی

در آخر باید به این موضوع اشاره کنیم که مک دونالد به عنوان معروف ترین برند فست فودی جهان، یکی از جذاب ترین انتخاب هایی است که در تورهای خارجی خود می توانید آن را امتحان نمایید. حتی اگر خیلی هم به غذای فست فودی علاقه ندارید، خوردن همبرگر معروف آن می تواند یکی از خاطرات سفر شما گردشگران عزیز باشد. در انتها از شما می خواهیم اگر این غذا را امتحان کرده اید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. آیا همبرگر مک دونالد آنطور که می گویند خوشمزه است؟ غذاهای دیگر آن را نیز میل کرده اید؟

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید! جاهای دیدنی اطراف شیراز که باید حتما ببینید!
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
عجیب ترین قوانین هواپیمایی که از وجود آن‌‌ها بی خبرید!
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
شهربازی های دبی؛ آشنایی با 8 شهربازی معروف و زیبا در دبی
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.8 از 5 | از 101 کاربر