انواع رستوران ها

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/12/01
بازدید: 6273
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

در این مطلب می خواهیم به بررسی انواع رستوران ها بپردازیم. به جرئت می توان گفت اگر از مردم بپرسید چند نوع رستوران داریم، از بیش از 90 درصد مردم پاسخ هایی مانند فست فود، رستوران، کافه رستوران، باغ رستوران، رستوران لوکس و چندین جواب دیگر دریافت می کنید. اما واقعیت این است نه تنها در ایران، بلکه در جهان و طبق استاندارد جهانی، رستوران ها با توجه به نوع غذای سرو شده، تنوع غذا، محیط، قیمت و پارامترهای دیگر به چند دسته کلی تقسیم می شوند :

 

Fast Food (فست فود)

در دسته انواع رستوران ها، فست فود در پایین ترین سطح قرار می گیرد. فست فودها در واقع رستوران هایی هستند که تنوع غذایی بسیار کمی دارند مانند سرو پیتزا و یا همبرگر در کنار پیش غذاهای مختلف. این رستوران ها اگر بیشتر دقت کنیم در کنار تنوع غذایی کم، کیفیت و قیمت کمتر و از نظر محیطی در سطحی پایین تر از سایر رستوران ها قرار دارند. لازم به ذکر است فست فودهای زیادی را می شناسیم که کیفیت غذایی بالا و قیمت بیشتری هم داشته و حتی برخی انواع ساندویچ ها و پیتزاهای حجیم را سرو می کنند اما جالب است بدانید فست فودهایی که به عنوان "ساندویچ کثیف" هم می شناسیم، فلافل معروف "مامان جون"، مک دونالد، کی اف سی و سایر فست فودهای مشابه در این دسته قرار دارند.

راجع به فست فود بیشتر بدانیم

طبق تحقیق سازمان تغذیه سلامت عمومی (Public Health Nutrition)، میل کردن فست فود باعث افسردگی می شود. این سازمان بر روی بیش از 9000 داوطلب تحقیق کرده است و در میان آن ها، بیش از 51 درصد پس از میل کردن انواع فست فود مانند برگر، هات داگ و سرخ کردنی ها، علائم افسردگی را از خود نشان داده اند. اما، نگاه کردن به پیتزا و یا همبرگری زیبا و خوشمزه، به خودی خود حال ما را خوب می کند چه برسد به میل کردنش. قدمت فست فود و یا ریزتر بگوییم، برگر به سال 1920 بر می گردد. در آن زمان برگرها در واقع غذاهای دم دستی و اسنک بودند که در سیرک ها، سینماها و جاهای مشابه سرو میشدند. ساندویچی حاوی گوشتی بی کیفیت و برخی مواقع سوخته تصوری بود که مردم از برگر در آن زمان داشتند. اما در سال 1920، Walter Anderson و Billy Ingram تصمیم گرفتند اولین فست فود برگر با نام قلعه سفید را تاسیس کنند. مهم ترین دلیل این کار افزایش ارزش برگر در میان مردم و سرو کردنش با ظاهری دلچسب و در محیطی تمیز بود.

 

سفر به زیباترین شهرهای داخلی با لحظه آخر

 

 

مک دونالد و SubWay محبوب ترین و پرشعبه ترین فست فودهای آمریکا و جهان هستند بطوریکه مک دونالد بیش از 37000 و SubWay بیش از 40000 شعبه دارند. همچنین مک دونالد و SubWay برگر سرو می کنند اما فست فود دیگری هم با نام Chick-fil-A هست که انواع برگرهای مرغ و سوخاری های مرغ را سرو می کند و بیش از 2000 شعبه دارد. نکته ای راجع به فست فودها بخصوص سه فست فود محبوب مک دونالد، ساب وی و Chick-fil-A که شاید خوشایند هم نباشد این است که فست فودها در غذاهای خود از ماده ای به نام DimethylPolySiloxane استفاده می کنند. این ماده برای لوازم آرایشی، سیلانت آکواریوم (مهر و موم کردن) و غیره استفاده می شود هرچند این ماده ضرری برای بدن ندارد. اگر دقت کنیم، اکثر فست فودها وعده های غذایی برای کودکان نیز ارائه می دهند. راجع به فست فودهای ایران و وعده های غذایی برای کودکان که در فست فودهای ایران سرو می شود نظری نمی توان داد اما در اکثر فست فودهای جهانی مانند مک دونالد و غیره، وعده غذایی کودکان از کالری کمتری برخوردار بوده و به اصطلاح Weight-Loss هستند. این نکته هم قطعا خوشایند نخواهد بود اما در برخی از فست فودها که می رویم، بجای سرو نوشابه های قوطی، دستگاه هایی دارند که از طریق آن نوشابه به همراه یخ را داخل لیوان می‌ریزند. طرفداران فست فود می دانند که این نوشابه بسیار خوشمزه تر از نوشابه های قوطی، شیشه ای و بطری هستند اما طبق بررسی هایی که انجام شده، به دلیل سخت بودن تمیز کردن دستگاه و آب تصفیه نشده ای که برای دستگاه و یخ استفاده می کنند، این نوشابه ها کثیف تر از کاسه سرویس بهداشتی هستند.

 

 

فست کژوال (Fast Casual)

در میان انواع رستوران ها، رستوران های فست کژوال در یک سطح بالاتر از فست فود قرار می گیرند. رستوران هایی که عنوان فست کژوال را دارند تنوع غذایی بیشتر، قیمت بالاتر و کیفیت به مراتب بهتری نسبت به فست فودها داشته و همچنین، محیط این رستوران ها هم در سطح بالاتری از فست فودها قرار می گیرد. بیش از 99 درصد فست فودها، برگرها و یا پیتزاهای آمریکایی ارائه می دهند اما فست کژوال ها در کنار برگرها و یا پیتزاهای آمریکایی، انواع غذاهای ایتالیایی مانند پاستا، پیتزاهای ایتالیایی ، سالاد هایی مانند سزار و غیره را هم سرو می کنند. البته این موضوع بیشتر در ایران صدق می کند چرا که در کشورهای دیگر، رستوران های فست کژوال غذاهای فست فودی سرو نمی کنند بلکه غذاهای مختص به آن کشور و با توجه به شهری که در آن قرار دارند، غذاهای محلی آن شهر را ارائه می دهند. در ایران اگر کمی بیشتر دقت کنیم متوجه می شویم درصد بسیار بالایی از رستوران ها را فست کژوال ها تشکیل می دهند. اکثر این رستوران ها محیطی قابل قبول و بهتر از فست فود داشته و در منوی غذایی آن ها، تنوعی از آمریکایی و ایتالیایی با قیمت های مختلف مشاهده می شود. اینکه تنوع فست کژوال ها در ایران بالا می باشد نکته خوبی است. اما با یک جستجو در اینترنت متوجه می شوید برخی از این رستوران ها، برگرها و پیتزاهایی ارائه می دهند که محتویات داخل برگر و پیتزا، با نامش چندان همخوانی ندارد.

 

 

راجع به فست کژوال ها بیشتر بدانیم (این موارد در همه کشورها بجز ایران صدق می کند)

فست کژوال ها در واقع ارائه دهنده خدمات بهتر هستند. کمتر فست فودی را مشاهده می کنید که در محیطی مناسب بنشینید و غذایتان را برایتان بیاورند. اکثر فست فودها یا خودتان باید غذایتان را دریافت کنید یا با استفاده از دستگاه های هشدار دهنده، اطلاع می دهند که غذا آماده است اما در فست کژوال ها که محیط بهتری هم دارند، همواره غذا را بر روی میزتان سرو می کنند. اصولاً فست کژوال ها نباید پیش غذاهایی مانند سیب زمینی سرو کنند اما مشاهده شده که برخی از آن ها سیب زمینی در کنار سایر غذاهای مشابه را سرو می کنند چرا که یک رستوران فست کژوال واقعی، غذایی سالم تر و با کیفیتی بالاتر از یک فست فود ارائه می دهد. همانطور که گفتیم، یک رستوران فست کژوال غذاهایی که در کشور و شهرش سرو می شود را ارائه می دهد و به این دلیل، اگر وارد یک رستوران فست کژوال معتبر شوید فقط غذاهای محلی و مختص آن کشور را مشاهده خواهید کرد نه فقط انواع پیتزاها و برگرهای آمریکایی و ایتالیایی!

 

 

بهترین رستوران های تهران - لیستی از معروف ترین رستوران های تهران در این لینک وجود دارد. 

 

کژوال داینینگ (Casual Dining)

یک سطح بالاتر از فست کژوال، کژوال داینینگ است. اصولا کژوال داینینگ ها رستوران هایی هستند که محیطی دلنشین، مدرن و نسبتا لوکس دارند و در کنار آن، غذاهای متنوع تر، با کیفیت تر و با قیمتی به مراتب بالاتری نسبت به فست کژوال ها سرو می کنند. در ایران رستورانی که "متوسط رو به بالا" به حساب می آید، کژوال داینینگ گفته می شود. یکی از مهم ترین نکاتی که می توان فهمید رستوران در دسته کژوال داینینگ ها قرار دارد، میزهایش است. اگر بازدیدی از برخی رستوران های کژوال داینینگ بخصوص در شهر تهران مانند جنارو (ژووانی سابق)، میخوش، اردک آبی و رستوران های مشابه داشته باشید متوجه می شوید که بر روی تمام میزها لیوان، سرویس چاقو و چنگال، دستمال، نمک، فلفل و غیره قرار دارد چراکه رستوران های کژوال داینینگ موظف هستند این سرویس ها را بطور پیش‌فرض بر روی میزها قرار دهند. همچنین، اگر بیشتر دقت کنید متوجه خواهید شد نزدیک به 70 درصد رستوران های "ایتالیایی" در ایران و تهران، تا حدودی در این دسته قرار دارند. جالب است بدانید رستوران های کژوال داینینگ در کشورهای دیگر بخصوص کشورهای اروپایی، دارای میز سرو انواع نوشیدنی های بین المللی بوده و تنوع بالایی از انواع نوشیدنی ها را دارند. همانطور که گفته شد، رستوران های کژوال داینینگ کیفیت، تنوع و قیمت بالاتری نسبت به فست کژوال ها دارند اما در ایران بعضاً رستوران های فست کژوالی مشاهده شده که کیفیت غذا و قیمت بالاتری نسبت به کژوال داینینگ ها دارند و حتی در برخی مواقع، کیفیت بالاتری هم ارائه می دهند.

 

کژوال داینینگ

 

کژوال پریمیوم (Casual Premium)

از دیگر انواع رستوران ها، رستوران های کژوال پریمیوم هستند. رستوران هایی که ما در ایران به آن "لوکس" می گوییم، رستوران های کژوال پریمیوم به حساب می آیند. یک رستوران کژوال پریمیوم محیطی مدرن و لوکس به همراه موسیقی های ملایم یا زنده، گارسون های شیک، کیفیت غذای بی نظیر، تنوع بالا و قیمت های غیرقابل قبولی دارد. در خارج از ایران، یک رستورانی که عنوان کژوال پریمیوم را دارد، علاوه بر محیطی لوکس، کیفیت و قیمت بالا، تنوع غذایی رستوران شامل انواع فست فودها، غذاهای محلی، دریایی، اروپایی و بین المللی است. شما می توانید در یک رستوران کژوال پریمیوم در کنار یک پیتزا ایتالیایی بسیار لذیذ، سوشی به همراه سوپ تایلندی و سیب زمینی سرخ کرده را هم سفارش داده و بابت کیفیت غذا هم خیالتان راحت باشد. 

 

 

در تمام نقاط ایران، هر رستورانی که آن را لوکس صدا می زنند مانند رستوران شاندیز جردن، نارنجستان، قصر بین المللی آریا، اسپیناس پالاس، فایرکلاب، باغ راز شیراز، سینسیر، امپراطور اهواز و صدها رستوران مشابه که تصور می کنیم بهترین غذا و محیط را دارند در دسته رستوران های کژوال پریمیوم قرار می گیرند.

در واقع رستوران های کژوال پریمیوم تا حدودی شبیه به کژوال داینینگ هستند اما با ارائه تنوع غذایی و محیط بهتر. متاسفانه درصد قابل توجهی از رستوران های لوکس ایران (کژوال پریمیوم ها) همانند یک رستوران کژوال پریمیوم در سایر کشورها، غذاهای دریایی، ایرانی، فست فود و غیره را همزمان سرو نمی کند. بطور مثال برخی از این رستوران ها، فقط انواع غذاهای ایرانی را سرو می کنند و شما نمی توانید در منوی رستوران، بجز انواع کباب، جوجه، خورشت و غذاهای برنجی، انواع فست فود و غذاهای دریایی مانند خرچنگ، صدف، سوشی و غیره را مشاهده کنید. 

راجع به رستوران های کژوال پریمیوم بیشتر بدانیم

در ایران تنوع رستوران های کژوال پریمیوم زیاد نیست اما در خارج، بعد از فست فودها، بیشترین سهم رستوران ها را کژوال پریمیوم ها شامل می شوند چرا که برای مردمی که نمی خواهند غذاهای بی کیفیت فست فود را میل کنند، از نظر اقتصادی و کیفیتی رستوران های کژوال پریمیوم بهترین هستند. در یک رستوران کژوال پریمیوم، استعمال دخانیات ممنوع است اما بعضاً مشاهده شده رستوران های بسیار لوکسی هستند که مردم برای یک پیتزا پپرونی می بایست بیش از صدهزار تومان (در سال 1398) پرداخت کرده و در کنار افرادی هم بنشینند که رستوران برایشان قلیان سرو کرده است چراکه اولاً سرو دخانیات در همچین رستوران لوکسی از نظر استاندارد جهانی ممنوع بوده و رستوران نه تنها این قانون را زیر پا گذاشته، بلکه مکان های مجزا برای استعمال دخانیات هم در نظر نگرفته است. خیلی از افراد هستند که هزینه های بسیار زیادی برای یک رستوران و غذا پرداخت می کنند و نمی توانند با بوی دخانیات، غذا میل کنند.

 

 

رستوران های فاین داینینگ (Fine-Dining)

از نظر استاندارد جهانی و در همه کشورها (بجز ایران) رستورانی که در دسته فاین داینینگ قرار دارد رستوران لوکس محسوب می شود. تعداد رستوران های فاین داینینگ در جهان بسیار کم است چرا که هر رستورانی نمی تواند عنوان فاین داینینگ را داشته باشد و از آن جالب‌تر، در ایران حتی یک رستوران فاین داینینگ وجود ندارد و این موضوع خوشحال کننده است چراکه یک فرد با رفتن به رستوران های فاین داینینگ، خیالش از بابت همه چی می بایست راحت باشد و از طرفی، راه اندازی یک رستوران فاین داینیگ نیاز به وقت و هزینه بسیار زیاد است.

 

فاین داینینگ

 

راجع به رستوران های فاین داینینگ بیشتر بدانیم

اکثر رستوران های فاین داینینگ در شهرهای توریستی و بعضاً لوکس مانند پاریس، لندن، رم، توکیو و غیره هستند. برای درصد بالایی از این رستوران ها می بایست پیش از رفتن، رزرو کرد و حتی رستوران هایی هم هستند که تا چند ماه آینده امکان رزرو کردن در آنجا وجود ندارد. اگر به غذاهای این نوع رستوران ها دقت کنیم، قرمه سبزی یا کباب شیشلیک به همراه دیس برنج با حجم زیاد سرو نمی شود. غذاها اکثراً اسامی و ظاهری عجیب و غریب دارند چراکه از نظر منطق مدیریت رستوران و سرآشپزها، غذا فقط یک وعده است که یک نفر را سیر می کند اما عکس غذا و پخش شدنش در شبکات اجتماعی مهم ترین دلیل محبوبیت رستوران می باشد. و از همه مهم تر بخصوص برای ما ایرانی ها، مقدار بسیار کمی هم داشته و بدتر از آن، قیمت های نجومی هم دارند. اکثر مردم، شرکت فرانسوی لاستیک سازی میشلین را می شناسند که دومین شرکت تایرسازی در جهان محسوب می شود. این شرکت در اوایل قرن بیستم کتابی ارائه داده بود که در آن، رستوران های بین راهی را ارزیابی می کرد. رستوران ها با سه ستاره در میشلین ارزیابی میشدند:

  • یک ستاره: "غذا بسیار خوشمزه است."
  • دو ستاره: "طعم عالی و ارزش خارج شدن از مسیر در سفر را دارد."
  • سه ستاره: "بی نظیر و ارزش سفر کردن بخاطرش را دارد."

در آن زمان رستوران های بین راهی ارزیابی میشدند اما امروزه برترین رستوران ها با ستاره های میشلین ارزیابی می شوند.

 

رستوران هانی - در رستوران هانی روح واقعی غذاها را درک کنید.

 

فاین دایوینگ

 

نکاتی که جالب است بدانید

اگر در سطح شهر با ون ها و تراک هایی روبرو شدید که انواع اسنک و غیره را ارائه می دهند، این ون ها در دسته فست فودها قرار می گیرند. مکان هایی که با عنوان کافه رستوران می شناسیم و در آن می توان علاوه بر فست فود، نوشیدنی های گرم، سرد، انواع قهوه، اسموتی و غیره را میل کرد در دسته فست کژوال ها قرار دارند. اما کافه رستوران هایی هستند که فراتر از یک کافه رستوران معمولی بوده و مردم می توانند در آن ها از انواع غذاهای ایرانی، انواع فست فودهای آمریکایی و ایتالیایی، انواع نوشیدنی های مختلف و همچنین، قلیان های مختلف برخوردار شوند. این دسته از کافه رستوران ها فارغ از قیمت، کیفیت، محیط و تنوع در دسته کژوال داینینگ قرار می گرند. در ایران برگر آمریکایی وجود ندارد. هر کجا مشاهده کردید که شعار برگر آمریکایی می دهد بدانید دروغ است چراکه آمریکا 50 ایالت داشته و هر ایالت، برگر مخصوص به خود را دارد و در ایران، هیچ کدام از این برگرها سرو نمی شود.

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند جزیره موریس؛ بهشت گمشده در اقیانوس هند
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بهترین مقاصد سفر با قطار؛ تجربه سفری متفاوت
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 103 کاربر