تاریک ترین آسمان ها در کره زمین

زمان مطالعه: 2 دقیقه
بروزرسانی: 1402/10/17
بازدید: 2174
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده

Big Bend National Park, Texas

پارک ملی بیگ بند در تگزاس پارکی است که به عنوان داشتن آسمان تاریک شفاف در لیست بین المللی تایید و به ثبت رسیده. در این پارک کیلومترها مسیر پیاده‌ روی وجود دارد که دوستداران طبیعت و علاقمندان به پیاده رویی را به سمت خود جذب می‌کند.

بازدید کننده ها می توانند در دهکده ریو گرند مستقر شوند  و از آسمان شب و ستارگانی که بیش از اندازه به زمین نزدیک هستند لذت ببرند. همین طور از چشمه های آبگرم داخل پارک.

Sedona, Arizona

احتاجی نیست برای دیدن نمایشی بزرگ از آسمانی فوق العاده و شفاف به سمت صحرا و بیابان ها حرکت کنید.  شهر هایی که در لیست انجمن بین‌المللی آسمان تاریک قرار گرفته‌ اند، در این میان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. آسمان شهر سدونا در آریزونا که در این فهرست قرار گرفته است، آب و هوایی خشک و آسمانی صاف دارد و برای مشاهده‌ ی ستارگان، فوق العاده و بی‌نظیر است.

The Kerry International Dark-Sky Reserve, Ireland

 

 

کری بین المللی آسمان تاریک رزرو در جنوب غربی ایرلند، یکی از تاریک ترین آسمان ها در نیمکره شمالی را دارد. جزایر شگفت‌ انگیز اسکلینگ نیز در این منطقه واقع شده‌ اند که از سوی یونسکو به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده‌ اند.

این منطقه توسط اقیانوس اطلس و کوه های کری احاطه شده و علاوه بر اینکه آسمانی صاف و عاری از آلودگی نوری دارد به خاطر سواحل و دریاچه‌ های فوق‌ العاده زیبا و حیرت‌ انگیز خود توریست‌ های بسیاری را به سمت خود جذب می‌ کند.

 

Acadia National Park, Maine

 

 

پارک ملی آکادیا، پارکی در ایالت مین در آمریکا، که بیشترین بازدید را در ایالات متحده دارد و از محبوب ترین هاست. متاسفانه این منطقه در لیست (IDA) نیست چون در سواحل داون ایست واقع شده و تا حدودی دور افتاده است.

اگر چه این منطقه در فهرست انجمن بین‌ المللی آسمان تاریک قرار نگرفته، اما شب برای رصد و مشاهده‌ ی ستارگان مکانی محبوب و مشهور است به طوری که طبق برنامه‌ ریزی‌ های انجام شده، هشتمین فستیوال سالانه‌ی آکادیا با نام فستیوال آسمان شب (Night Sky)، از ۲۲ الی ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶ در این پارک ملی برگزار خواهد شد.

 

Cherry Springs Park, Pennsylvania

 

 

پارک چشمه گیلاس، یکی از تاریک‌ ترین آسمان‌ ها را در شمال‌ شرق ایالات متحده دارد و آسمان صاف و پر ستاره‌ اش را مدیون موقعیت طبیعی و توپوگرافی منطقه است. چری اسپرینگز در بالای کوه واقع شده و دره های اطراف آن توسط زمین‌ های بایر و روستاهای متروک احاطه شده است. توریست‌ های این منطقه با پرداخت مبلغی به‌عنوان هزینه‌ی ورودی می‌توانند بقیه‌ی طول سال نیز به طور رایگان از امکانات ویژه‌ ی این پارک که Galaxy Path نامیده می‌شود، استفاده کنند و به طور نامحدود از آسمان شب در این منطقه لذت ببرند. از جمله دیگر امکانات این پارک می‌توان به وجود رصد خانه‌ های کوچک اشاره کرد که بازدید کنندگان در ازای پرداخت ۲۵ دلار می‌توانند یکی از این رصد خانه‌ ها را اجاره و با استفاده از تجهیزات و تلسکوپ آسمان شب را تماشا کنند.

 

Canyonlands  Utah

 

 

دره ای واقع در صحرای یوتا دارای آب و هوایی خشک ولی آسمانی زیبا و شفاف و مقصدی برایعلاقمندان به علم نجوم.

این منطقه‌ی بکر و دورافتاده، شرایط ایده‌آلی را برای رصد ستارگان فراهم می‌ آورد. تصویر بالا نمایی از آسمان شب را در پارک چسلِر نشان می‌دهد که این پارک نیز جزئی از منطقه‌ی کنیون لندز است. 

 

NamibRand Nature Reserve, Namibia

 

 

یکی از تاریک ترین مکان ها در آفریقا. 

منطقه‌ی حفاظت شده‌ ی نامیب رند، از تاریک‌ ترین آسمان‌ ها را دارد. هنگامیکه اکوتوریسم در این منطقه رونقی نداشته، از این پارک به خوبی نگهداری و محافظت شده. 

کنار تورهایی که برای بازدید در این منطقه وجود دارند، تورهایی هم مخصوص ستاره‌ شناسی و نجوم در شب برگزار می‌شود. در تورهای sossusvlei desert lodge رصدخانه و تجهیزات ستاره‌ شناسی نیز وجود دارد که علاقمندان می‌توانند از آن‌ ها استفاده کنند. 

 

Death Valley, California

 

مسئولان پارک ملی دره مرگ با زحمت و سختی فراوان توانستند آلودگی نوری را در این پارک و مناطق اطراف آن تحت کنترل در ‌‌بیاورند. این پارک توسط انجمن بین‌ المللی آسمان تاریک به‌عنوان یکی از تاریک‌ ترین آسمان‌ ها در جهان شناخته شده‌ است. ستاره‌ شناسان آماتور و حرفه‌ای  شب در این مکان جمع می‌شوند و همایش‌ ها و اجتماعاتی با عنوان Star Party برگزار می‌ کنند. در این منطقه به طور متوسط، بارندگی‌ های کمی اتفاق می‌ افتد اما آسمان صاف و تاریک این منطقه باعث شد تا آسمان دره مرگ مکان بسیار مناسبی برای رصد ستارگان باشد.

 

Mauna Kea, Hawaii

 

 

از محبوب‌ ترین مناطق برای ستاره‌ شناسی و مشاهده‌ ی آسمان در شب. منطقه مانا کیا در مجموعه جزایر هاوایی واقع شده و بزرگ‌ ترین تلسکوپ نوری جهان بر بالای کوه مانا کیا قرار دارد. همچنین در این منطقه مرکزی به نام station Visitor information وجود دارد که برای راهنمایی و کمک به توریست‌ های این منطقه راه‌ اندازی شده است.

 

The Canary Islands, Spain

 

 

در تصویر بالا، ال تید، دهمین کوه آتشفشانی جهان قرار دارد. این کوه در پارک ملی تیده در جزایر قناری واقع و به‌ عنوان یکی از بهترین مناطق جهان برای مشاهده‌ ی آسمان شب شناخته شده‌ است. در جزایر قناری هر ساله یک فستیوال بین‌المللی و علمی- هنری با نام Starmus برگزار می‌شود که افرادی مانند استیون هاوکینگ (فیزیکدان و کیهان‌شناس مشهور انگلیسی) و دیگر شخصیت‌ های برجسته‌ی علمی در این فستیوال بین‌المللی دیده شده‌ اند.

 

 

 

تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید عمارت مسعودیه تهران؛ بررسی مهم ترین نکاتی که مطمئنا نمی‌دانید
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
تمام چیزی که درباره طاق بستان به شما نمی‌گویند
بیشتر بخوانید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بهترین جاهای دیدنی شیراز در بهار که حتما باید ببینید
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
چگونه مهمان مهمانسرای امام رضا شویم؟
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
موج های خروشان مشهد | قیمت بلیط 1403 + معرفی امکانات + عکس
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
هلیوم پارک مشهد کجاست؟ | قیمت بلیط ورودی + ساعت کاری
بیشتر بخوانید
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
کشتی های تفریحی قشم؛ گشت و گذار در خلیج فارس
بیشتر بخوانید
امتیاز 4.5 از 5 | از 101 کاربر