ناگفته های ماداگاسکار، قاره هشتم!

زمان مطالعه: دقیقه
بروزرسانی: 1395/10/16
بازدید: 141
نام نویسنده
تحریریه لحظه آخر نویسنده
یکی از آخرین مناطق روی زمین که پناهگاهي برای انسان ها شد و زیبایی طبیعي و تنوع زیست محیطي آن بیشتر از ویژگی های دیگر این سرزمین مورد توجه قرار گرفت، ماداگاسکار بود که یکی از اولین نشستگاه های انساني بوده است، که تاریخ آن به سده چهارم  پیش از میلاد مي ‌رسد. ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ جهان است و پایتخت آن آنتاناناریوو نام دارد. این جزیره ۸۸ میلیون سال پیش، از هند جدا شد و پس از آن هیچ‌گاه به خشکی‌های دیگر دنیا متصل نبوده است. این جدایي طولانی باعث شده تا اغلب گیاهان و جانورانش بی‌همتا باشند و در جای دیگری از دنیا پیدا نشوند. این اکولوژي ویژه باعث شده‌است که برخی بوم‌شناسان از ماداگاسکار به عنوان قاره هشتم یاد کنند. هم اکنون ماداگاسکار واقع در جنوب شرقي قاره آفریقا در اقیانوس هند است و زیستگاه هزاران گونه گیاهي و جانوري است که در هیچ جای دیگر دنیا یافت نمی شوند.  در ادامه میپردازیم به 5  جاذبه جذاب این جزیره.
1- پارک ملی رانومافنا (ranomafana national park)
پارک ملی رانومافانا یکی از محبوب ترین پارک های ماداگاسکار است که در جنوب شرقی ماداگاسکار و در نزدیکی دهکده ی رانومافانا واقع شده است. بخش شرقی این پارک بسیار خوش منظره بوده و دارای نهرهای متعددی است، که از تپه های چنگلی پارک جاری می شوند. پارک ملی رانومافانا زیستگاه لمور بامبوی طلایی است. لمور ها فقط از جوانه های بامبو تغذیه کرده که حاوی سیانید بوده و برای حیوانات دیگر سمی و کشنده است. متاسفانه این گونه جانوری خاص امروزه در معرض خطر انقراض می باشند.
3- منطقه حفاظت شده تسینگی دی بمارا (Tsingy de Bemaraha)
منطقه ی محافظت شده ي تسينگی دی بمارا در نزديکي ساحل غربي کشور ماداگاسکار و در جنوب بزرگ ترين پارک طبيعي تسينگی دی بمارا قرار گرفته است. کلمه سينگی به قله هاي نوک تيزي گفته مي شود که در فلات آهکي اين پارک قرار گرفته اند. اين قله هاي سوزني شکل ساخته شده از سنگ آهک که در ساحل غربي اقيانوس آرام قرار گرفته، مرتفع، باريک و گسترده همچون درخت هاي مخروطي اند، و همچنين جزو ميراث جهاني يونسکو بوده و مساحتشان 1575 کيلومتر مربع است. اين صخره ها يکي از عجيب ترين فرم هاي صخره اي کره زمين به شمار مي روند که به صورت صخره هايي نوک تيز هستند با شکاف هايي که تا 100 متر عمق دارند و درختاني در کف اين شکاف ها روييده که تنه شان 100 متر طول دارد تا به نور خورشيد برسد و ريشه شان 100 متر در زمين فرو مي رود تا به آب برسد. در لابلاي اين صخره ها کندوي زنبور وحشي وجود دارد و بوميان براي به دست آوردن آن به اين صخره ها مي آمدند. اين پارک داراي گستره وسيعي از جنگل هاي کرنا بوده و زيستگاه هفت گونه لمور از جمله Deckns sifaka است که با صورت سياه  وخز سفيد و کرمي شناخته مي شود.


2- خیابان بائوباب ها  (avenue of the baobabs madagascar)
خیابان بائوباب جاده خاکی است بین مِرِنداوا (Morondava) به بلونی تسیریبی هینا (Belon’i Tsiribihina) در ماداگاسکار غربی که دو طرف آن شامل گروهی از درختان بائوباب می شود. درختان بائوباب که بیش از 800 سال عمر دارند و با ظاهر خواص خود چشم انداز جالبی را به وجود آورده اند که، توریست ها را از نقاط دوردست دنیا به این نقطه می کشاند، و یکی از جاذبه های توریستی برتر در ماداگاسکار هستند. درختان بائوباب از ابتدا برج های عظیم خشکیده و گمنام نبودند، بلکه در جنگل استوایی متراکمی قرار داشتند، اما با گذشت سال ها و با رشد جمعیت، جنگل به منظور کشاورزی زدوده شد و تنها این درختان مشهور باقی ماندند.
بائوباب ها محل سکونت مارها، خفاش ها، زنبورها و حتی انسان ها می باشند، اما نکته جالب در رابطه با آن ها این است که این درختان، منبع سرشاری از آب هستند و هر کدام تا 4 هزار لیتر آب را درون تنه خود ذخیره می کنند. در جایی همانند آفریقا که با کمبود آب مواجه است این درختان حکم درختان زندگی را دارند. این درختان در فصل بارش همچون اسفنجی عمل کرده و آب باران را در خود ذخیره می کنند تا در فصل گرما از آن تغذیه کنند. اما علاوه بر خود، حیوانات و حتی انسان ها را سیراب می کنند. از میوه ی و پوسته ی آن و حتی هسته هایش هم میتوان برای انواع مصارف چه در غدا چه در نوشیدنی و حتی به عنوان ظروف استفاده کرد.


4- جزیره سنت ماری  (Ile Sainte Marie)
جزيره سنت ماري يکي از جاذبه هاي ديدني ماداگاسکار است که با فاصله ي نسبتا زياد از سواحل شرقي اين جزيره پهناور واقع شده است. خليج هاي حفاظت شده و شاخبه هاي اين جزيره داراي آب هاي زلال و آرامي است که، مکان مناسبي را براي دوست داران غواصي فراهم ساخته اند. بدون شک اگر از غواصي و زير آبي رفتن در کنار وال هاي گوژپشت لذت مي بريد حتما بايد در فصل تابستان و اوايل پاييز سري به اين آب ها بزنيد. اما اگر به دنبال ماجراجويي هستيد شايد برايتان ديدن کشتي هاي دزدان دريايي از نزديک جالب باشد. در قرن هاي هفدهم و هجدهم به دليل وجود خليج هاي حفاظت ده و شاخبه هايشان اين جزيره مورد توجه دزدان دريايي قرار گرفت و آن ها را به سمت خود کشاند و هنوز هم، لاشه هاي کشتي دزدان درياي را مي توان در آب هاي کم عمق خليج فوربان مشاهده کرد.
5- رودخانه مانامبولو  (Manambolo)
رودخانه مانامبولو واقع درشهر مانامبولو جزء منطقه Maroantsetra است. اين رودخانه عميق که از ارتفاعات ماداگاسکار سرچشمه مي‌گيرد، در 130 کيلومتري غرب آنتاناناريوو قرار دارد. به علت فرسايش رسوبات به رنگ نارنجي ديده مي‌شود و 70 کيلومتر قبل از آن که به دريا برسد، وارد يک دره ي عميق و باريک مي شود که دور تا دور آن را صخره هاي رنگارنگ سنگي جذابي فرا گرفته است. اگر کمي خوش شانس باشيد مي توانيد ميمون لمور را که براي نوشيدن آب به لبه هاي رود خانه مي آيد را در اين قسمت مشاهده کنيد.
تا کنون هیچ نظری ثبت نشده است

مجله گردشگری

مشاهده همه مقالات
جاذبه های گردشگری مقالات مرتبط
جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید! جاهای دیدنی دبی در شب؛ 10شگفتی دبی که در شب باید دید!
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
ارگ کریمخان؛ سفری به قلب تاریخ زندیه
بیشتر بخوانید
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
دره ارغوان و تماشای بهشت بهاری در مشهد مقدس
بیشتر بخوانید
اطلاعات مفید مقالات مرتبط
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
14 بازار شگفت انگیز جهان که هر گردشگری باید ببیند!!
بیشتر بخوانید
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
پارک موضوعی ایروان | دیزنی لند ارمنستان
بیشتر بخوانید
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
محله بالات استانبول | از معرفی تا جاهای دیدنی محله اروپایی ها
بیشتر بخوانید
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
هلیوم پارک تهران؛ تفریح پرهیجان در ایران مال + آدرس و قیمت بلیط
بیشتر بخوانید
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
تجربه پرواز در تونل باد کیش | قوانین + آدرس و عکس
بیشتر بخوانید
امتیاز 3.5 از 5 | از 100 کاربر